Logge SSH sessions og fejl
Fra : Den

Dato : 15-02-07 10:25

Når jeg logger ind med SSH på min Fedora Core 6, kommer der intet i
/var/log/messages. F.eks. havde jeg i går problemer med at logge ind og
kunne ikke umiddelbart finde fejlen. Det viste sig så senere, at det var
noget så simpelt som ejerskab af homemappen, men det kunne jeg ikke se i
loggem noget sted.

Hvordan får jeg SSH til at logge?

Jeg har enablet følgende i sshd_config:
# Logging
# obsoletes QuietMode and FascistLogging
#SyslogFacility AUTH
SyslogFacility AUTHPRIV
LogLevel DEBUG
#LogLevel INFO

Og følgende i syslog.conf:
kern.=debug /var/log/messages

Burde det ikke give log i /var/log/messages?

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 15-02-07 11:17

On Thu, 15 Feb 2007 10:24:56 +0100
"Den" <den_nospam_X123@gmail.com> wrote:

> [...]
> og kunne ikke umiddelbart finde fejlen. Det viste sig så senere, at
> det var noget så simpelt som ejerskab af homemappen, men det kunne
jo, i /var/log/secure på en redhat(-klon) og /var/log/auth.log på en
debian(-klon)

> Hvordan får jeg SSH til at logge?
Det har du gjort
installer evt logwatch og læs mails fra samme

> Jeg har enablet følgende i sshd_config:
> # Logging
> # obsoletes QuietMode and FascistLogging
> #SyslogFacility AUTH
> SyslogFacility AUTHPRIV

så logges det i /var/log/secure

> LogLevel DEBUG
> #LogLevel INFO
>
> Og følgende i syslog.conf:
> kern.=debug /var/log/messages
>
> Burde det ikke give log i /var/log/messages?
nej, SyslogFacility i sshd_config bestemmer

Fra : Den

Dato : 15-02-07 11:24

>jo, i /var/log/secure på en redhat(-klon) og /var/log/auth.log på en
>debian(-klon)

Ahh, OK. Jeg har bare kigget det forkerte sted. Tak.

>Det har du gjort
>installer evt logwatch og læs mails fra samme

Den er installeret per default men jeg har ikke brugt den før. Jeg kigger på
den.

Fra : Peter Makholm

Dato : 15-02-07 11:19

"Den" <den_nospam_X123@gmail.com> writes:

> Jeg har enablet følgende i sshd_config:
> # Logging
> # obsoletes QuietMode and FascistLogging
> #SyslogFacility AUTH
> SyslogFacility AUTHPRIV
> LogLevel DEBUG
> #LogLevel INFO
>
> Og følgende i syslog.conf:
> kern.=debug /var/log/messages
>
> Burde det ikke give log i /var/log/messages?

Nej, authpriv og kern er ikke samme syslog-facilitet. Og så betyder
LogLevel næppe at alle logbeskeder får prioriteten debug, men at den
logger beskeder med prioriteten debug og højre, men din syslog.conf
ting netop logger ting med prioriteten debug.

//Makholm

Fra : Peter Makholm

Dato : 15-02-07 11:29

Jacob Gaarde <-dont@dev.null.invalid> writes:

> jo, i /var/log/secure på en redhat(-klon) og /var/log/auth.log på en
> debian(-klon)

> så logges det i /var/log/secure

Nej, der logges til syslog med faciliteten authpriv.

> nej, SyslogFacility i sshd_config bestemmer

SyslogFacility i sshd_config bestemmer hvordan der logges til syslog,
men det er syslog (og dermed i syslog.conf) man bestemmer hvad der
skal ske med disse logbeskeder. Problemt er bare at ovenstående
syslog.conf-linje ikke har noget med logbeskeder fra ovenstående
sshd_config-fragment.

Der skulle gerne i syslog.conf være en linje ala:

auth,authpriv.* /var/log/auth.log

Der bestemmer hvad der skal ske med authpriv-beskeder.

//Makholm

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 15-02-07 12:14

On Thu, 15 Feb 2007 11:28:32 +0100
Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> Jacob Gaarde <-dont@dev.null.invalid> writes:

--SNIP--

> Nej, der logges til syslog med faciliteten authpriv.
hvilket på en default-opsat redhat-klon får syslog til at logge det
i /var/log/secure, hvilket var hvad jeg skrev.

> SyslogFacility i sshd_config bestemmer hvordan der logges til syslog,
som jeg skrev

> [...]
> sshd_config-fragment.
>
> Der skulle gerne i syslog.conf være en linje ala:

( - på debian (og venner))

- på redhat (og venner) ser det såda her ud :
# grep ^auth /etc/syslog.conf
authpriv.* /var/log/secure

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-02-07 14:09