MS Windows
briani 27239
Mine Vistaerfaringer til nu
Fra : Ukendt

Dato : 17-02-07 10:44

Hej.

Jeg har leget med et par Vista her den seneste tid,
og min konklusion er indtil nu:

1) Vista er nem at installere, ca. 15-17 minutter. Logisk installation.
2) Vista er en ægte 'Wauww' ting. Eminent perfekt design fra A-Z.
3) Widgets eller Gadgets ser ud til at være gennemtænkt og nemme at admin.
4) Lay-out er måske mere forvirrende end XP. Som om flere funktioner er
spredt ud over det hele, hvilket kan gøre overskueligheden over de enkelte
funktioner en flydende affære.
5) Microsoft er nogle tøsedrenge. Flere gange skal man vælge "acceptêr"
hvis man vil foretage sig noget basalt. Eks. åbne enhedshåndteringen...
6) Ser ud til Vista allerede er kracket, så sikkerheden er vidst ikke bedre
end i XP. Tror stadig Symantec & co. vil ha' en berettigelse fremover..
7) Positivt er, at 8 mb onboard grafik faktisk kan afvikle Vista rigtig
flot,
blot der er rigelig RAM.

Så har du en XP, ser jeg ingen grund til at opgradere til Vista.
Du risikerer også, flertallet af dine programmer melder fejl...

Og så kommer Vista's afløser inden længe...Vienna..om ca. 2½ år gætter jeg
på.
Kilden skulle være en Microsoftmand...

Fra : Holst

Dato : 17-02-07 11:01

Egue wrote:

> Og så kommer Vista's afløser inden længe...Vienna..om ca. 2½ år gætter jeg
> på.
> Kilden skulle være en Microsoftmand...

Ja, det kunne man læse i nyhederne for nogle dage siden. Og til den
nyhed var kilden noget bedre end en unavngiven "Microsoftmand", idet det
var Microsofts chef for Windows-udvikling, Ben Fathi, der udtalte, at
efterfølgeren sandsynligvis kommer i 2009.

Fra : Fjollefrans

Dato : 17-02-07 11:02

"Egue" <-> wrote in message
> [...]
> 5) Microsoft er nogle tøsedrenge. Flere gange skal man vælge "acceptêr"
> hvis man vil foretage sig noget basalt. Eks. åbne enhedshåndteringen...

Det kan du slå fra under User Accounts. Led efter UAC.

> 6) Ser ud til Vista allerede er kracket, så sikkerheden er vidst ikke
> bedre
> end i XP. Tror stadig Symantec & co. vil ha' en berettigelse fremover..

det at man kan få en hacket version af et stykke software er ikke det samme
som at sikkerheden ikke er i orden. det vigtige for sikkerheden i et
operativsystem er mere om e.g. firewallen virker end om microsofts
licenssystem virker

> [...]
> Du risikerer også, flertallet af dine programmer melder fejl...
>
> Og så kommer Vista's afløser inden længe...Vienna..om ca. 2½ år gætter jeg

jaja, men Vienna er (i store træk) Vista + de ting der blev hevet ud af
Vista for at begrænse forsinkelsen

Fra : N/A

Dato : 17-02-07 13:07

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-02-07 13:07

Den 17-02-07 11.28 skrev John følgende:

> "Analysis: New Windows Vista Firewall Fails on Outbound
> Security.. "

Et stort tak! Jeg skal skrive om firewallen, og den artikel er yderst
interessant i den forbindelse.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Desktop Sidebar smelter internettet sammen med din computer.

Fra : Rado

Dato : 18-02-07 12:38

On Sat, 17 Feb 2007 13:07:24 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Et stort tak! Jeg skal skrive om firewallen, og den artikel er yderst
>interessant i den forbindelse.

Underligt, jeg kan ikke se John's post nogen steder, og jeg er også på
TDC's server?

--
Rado

"The obvious is that which is never seen
until someone expresses it simply."
- Christian Morgenstern

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 18-02-07 13:28

On Sun, 18 Feb 2007 12:37:45 +0100, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

>Underligt, jeg kan ikke se John's post nogen steder, og jeg er også på
>TDC's server?

Jeg får nu denne
[Sorry. This message is no longer available.]

Her er det
http://groups.google.dk/group/dk.edb.system.ms-windows/msg/cb4cbe87f1c67f1e
--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 17-02-07 13:20

John skrev:

> Info:

> "The firewall in Windows Vista will have half its protection turned
> off by default, because that is what enterprise customers have
> requested, Microsoft has said .."

> http://news.com.com/Microsoft+takes+down+barrier+in+Vista+firewall/
> 2100-7355_3-6065797.html?tag=cd.top

Informationen er forkert, i alt fald for den version af Vista Ulti-
mate jeg har kørende på min bærbare (og jeg har ikke ændret på kon-
figurationen af firewallen endnu). Jeg har ikke prøver Enterprise
eller Business Edition endnu, så jeg ved ikke om de er konfigureret
som beskrevet i artiklen (det er også fuldstændigt ligemeget hvordan
de er konfigureret, da man i et enterprise-scenarie tager hånd om den
slags ting i planlægningsfasen (firewallen kan konfigureres fra cen-
tralt hold, både forud for udrulning og henover netværket efterføl-
gende)).

Artiklen er skrevet i april måned sidste år hvor Vista ikke var færdig
endnu, derfor er det spild af tid at referere til den når den nu er
åbenlys forkert.

> "Analysis: New Windows Vista Firewall Fails on Outbound Security.. "

> http://www.pcworld.com/article/id,128834-c,vistalonghorn/article.
> html

Det der åbenbart er kernen i historien, er at Preston Gralla vil have
at firewallen skal være i stand til at konfigurere sig selv automatisk
til at kunne beskytte imod alle nuværende og alle kommende trusler,
det kan selvsagt kun lade sig gøre hvis Vista leveres brugerfjendsk
indstillet med spærring af al nerværkstrafik.

Hvis PCWorld vil have blokeret for al netværkstrafik, er det langt
hurtigere at pille netværksstikket ud, men det kan man selvfølgelig
ikke skrive ret mange lange artikler om og derfor heller ikke sælge
ret mange reklameeksponeringer på websiden.

Der er ingen vej udenom at brugeren selv sætter sig ind i sagerne og
selv opretter de filtre og regler der er behov for, det kan Microsoft
ikke gøre på forhånd da de ikke ved hvordan den enkelte kunde ønsker
at bruge maskinen.

Hvis man ikke har lyst til at sætte sig ind i sagerne, kan man med
fordel købe et produkt som f.eks. Live OneCare da maskinen så bliver
styret af jævnlige opdateringer af den lokale konfiguration afhængig
af det øjeblikkelige trusselsbillede. Læs eventuelt mere her (tjene-
sten er ikke blevet oversat til dansk endnu):

http://onecare.live.com/standard/en-us/default.htm

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-02-07 16:21

Den 17-02-07 13.19 skrev Peder Vendelbo Mikkelsen følgende:

> [...]
> det kan selvsagt kun lade sig gøre hvis Vista leveres brugerfjendsk
> indstillet med spærring af al nerværkstrafik.

Eller som alle andre personlige firewalls er indstillet. Bloker for
udgående trafik, undtagen for en række på forhånd godkendte programmer
som fx IE og Windows Mail. Bed så brugeren tage stilling til om et
blokeret program skal have adgang.

> Hvis PCWorld vil have blokeret for al netværkstrafik, er det langt
> hurtigere at pille netværksstikket ud

Jeg læser det ikke, som at de vil have blokeret for al trafik, men at de
vil have samme funktion som i andre personlige firewalls.

> [...]
> selv opretter de filtre og regler der er behov for, det kan Microsoft
> ikke gøre på forhånd da de ikke ved hvordan den enkelte kunde ønsker

Jeg har endnu ikke fået leget med programmet, men hvis artiklen har ret,
skal man opsætte filtret manuelt for hvert eneste malware, der findes.
Og man skal selv gøre det. I et firma kan det måske være muligt - men
mon ikke firmaer i forvejen har sikkerheden på plads med hensyn til den
slags?

Til privatbrug er det jo totalt ubrugeligt (igen, hvis artiklen har
ret). Hvis hr. Hansen manuelt skal opsætte firewallen til at blokere for
malware-1 og malware-2 osv., så kræver det jo, at han kender dem. Og
hvis han kender dem, er det jo meget nemmere, hvis han bare lader være
med at installere dem.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Leg med verdens første regneark, VisiCalc, og mærk historiens vingesus.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 17-02-07 20:11

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]

> programmer som fx IE og Windows Mail. Bed så brugeren tage
> stilling til om et blokeret program skal have adgang.

De fleste mennesker ved ikke hvad en DHCP-request er, så det vil ikke
være til meget hjælp at firewallen som det første siger at maskinen
forsøger at sende en DHCP-request til en DHCP-server, det bliver ik-
ke nemmere når DHCP-serveren svarer tilbage med DHCP-offer (du har nok
selv set debatterne i .sikkerhed hvor folk tror at en internetudbyder
er ved at hacke dem, for det siger deres firewall-produkt).

Jeg er ikke enig med dig i at brugeren generelt set er i stand til at
svare på spørgsmål om hvilken netværkstrafik fra et tilfældigt pro-
gram som skal tillades eller ej.

Af de folk jeg kender, er det kun it-folkene der hver gang ved hvad de
skal svare når firewallen spørger dem, de "normale" mennesker jeg
kender aner ikke deres levende råd og tager derfor chancen (hvis de
ellers har opdaget at firewallen kommer og spørger i forbindelse med
at de har gjort noget, som f.eks. at de har åbnet et emailprogram og
bedt det om at hente emails hos mailserveren).

Heldigvis er det nemt at lave om så det bliver som du vil have: Vista-
knap | skriv firewall | dobbeltklik på Windows Firewall med udvidet
sikkerhed | klik på Egenskaber for Windows Firewall | vælg fanebladet
med den profil du vil lave om på | klik på Tillad (standard) ud for
Udgående forbindelser.

> Jeg læser det ikke, som at de vil have blokeret for al trafik, men
> at de vil have samme funktion som i andre personlige firewalls.

Det er ikke umuligt at vi har forstået artiklen forskelligt.

> Jeg har endnu ikke fået leget med programmet, men hvis artiklen har
> ret, skal man opsætte filtret manuelt for hvert eneste malware,
> der findes.

Det er ikke nødvendigt, se ovenfor.

> Og man skal selv gøre det. I et firma kan det måske være muligt -
> men mon ikke firmaer i forvejen har sikkerheden på plads med
> hensyn til den slags?

Jo, mange har.

Med de muligheder der er for automatisering af opsætningen, kunne man
håbe på at nogle internetudbydere tog handsken op og tilbød lidt ek-
stra i sikkerhedsposen fremfor blot at tilbyde et anti-virus og et
firewall produkt, der er jo rige muligheder for at udbyderens sikker-
hedsfolk kunne tilbyde proaktiv beskyttelse ved jævnlige opdateringer
af sikkerhedsreglerne i firewallen.

Hvis Qwest kan lave en partneraftale med Microsoft, så burde der ikke
være noget til hinder for at udbyderne i Danmark kan det samme:

http://rcpmag.com/news/article.aspx?editorialsid=7503

Det eneste jeg kan komme i tanke om som skulle kunne gøre at udbyderne
ikke vil indføre lignende tjenester, er nok risikoen for at miste
status som transit-leverandør hvor man ikke tager ansvar for det leve-
rede (statusen har et bestemt navn, jeg kan dog ikke huske hvad det
er).

> [...]
> ret). Hvis hr. Hansen manuelt skal opsætte firewallen til at
> blokere for malware-1 og malware-2 osv., så kræver det jo, at han

Det er jo en lige så umuligt opgave som man vil sætte Microsoft på,
for de kan jo heller ikke kende til alverdens malware der florerer i
verden eller kommer til at florere i fremtiden.

> Og hvis han kender dem, er det jo meget nemmere, hvis han bare lader
> være med at installere dem.

Ja.

Jeg troede at du var uenig i at en grundlæggende sund opsætning og en
god opførsel kan være nok til at beskytte sig?

http://sikkerhed-faq.dk/brugere

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-02-07 01:13

Den 17-02-07 20.11 skrev Peder Vendelbo Mikkelsen følgende:

> De fleste mennesker ved ikke hvad en DHCP-request er, så det vil ikke
> være til meget hjælp at firewallen som det første siger at maskinen
> forsøger at sende en DHCP-request til en DHCP-server

Det skal den heller ikke sige. Det lyder næsten som om, du ikke har
prøvet en personlig firewall. Det er længe siden, jeg har prøvet, men
selv dengang gav de mere forståelige beskeder. Og det skulle være blevet
endnu bedre siden da.

> Jeg er ikke enig med dig i at brugeren generelt set er i stand til at
> svare på spørgsmål om hvilken netværkstrafik fra et tilfældigt pro-
> gram som skal tillades eller ej.

Du skal såmænd bare lære at sige nej, hvis de er i tvivl. I henhold til
artiklen er Microsoft gået den modsatte vej og har sagt ja på brugerens
vegne. Ifølge artiklen så forsøger andre firewaller vist også at vurdere
trusselniveauet i det program, som vil på nettet.

> [...]
> sikkerhed | klik på Egenskaber for Windows Firewall | vælg fanebladet
> med den profil du vil lave om på | klik på Tillad (standard) ud for

Nej, det er ikke sådan jeg - eller PC World - vil have det. Det er fint
nok at få blokeret som udgangspunkt, men så skal man få muligheden for
at tillade et program. Og firewallen skulle selvfølgelig kende en række
programmer på forhånd, fx Internet Explorer og Windows Mail. Er
firewallen smart, vil den forsøge at genkende hijack-forsøg - som jeg
tyder artiklen, så forsøger Microsofts firewall rent faktisk at genkende
den slags.

> Det er ikke umuligt at vi har forstået artiklen forskelligt.

Det tror jeg.

> Det er ikke nødvendigt, se ovenfor.

Medmindre jeg overser noget, så lukker den løsning for /al/ udgående
trafik. Du kan da umuligt tro, at det er det, som jeg eller PC World vil
have.

> Det er jo en lige så umuligt opgave som man vil sætte Microsoft på,
> for de kan jo heller ikke kende til alverdens malware der florerer i
> verden eller kommer til at florere i fremtiden.

Det er derfor Microsofts metode er grundlæggende forkert (igen, hvis
artiklen har ret). Man skal selvfølgelig blokerer for alle ukendte
programmer, og på forhånd kun godkende dem, man har tillid til. Det har
alle de personlige firewalls kunnet finde ud af, det burde Microsoft
også kunnet have fundet ud af. Når et ukendt program vil gennem
firewallen skal brugeren spørges, og her er det selvfølgelig vigtigt, at
brugerne lærer, at de ikke bare skal sige ja.

> Jeg troede at du var uenig i at en grundlæggende sund opsætning og en
> god opførsel kan være nok til at beskytte sig?

Det vil aldrig være muligt at lære hr. og fru Hansen - og ikke mindst de
små Hansen'er - fornuftig opførsel dag ud og dag ind. Derfor mener jeg,
det er ganske fornuftigt med bagstoppere i form af firewall, antivirus
og antispyware. Personligt bruger jeg ikke den slags, men nu er jeg også
så heldig at bruge et styresystem, som ingen gider angribe

Jeg må indrømme, jeg er en hel del irriteret over at finde ud af, at
firewallen reelt ikke er meget værd med hensyn til udgående trafik. Og
det skinner desværre nok igennem i mine indlæg i denne tråd. Jeg skulle
have skrevet en guide til firewallen, men det er jo stort set faldet på
gulvet nu, så nu skal jeg finde noget andet at fylde på de sider, øv!

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Net Snippets kan gemme hele hjemmesider eller udklip fra dem i et

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-02-07 13:38

Kim Ludvigsen skrev:

> Et stort tak! Jeg skal skrive om firewallen, og den artikel er
> yderst interessant i den forbindelse.

Kan man regne med at en artikel skrevet i april 2006, hvor Vista
knapt var nået til RC-niveau endnu, passer et år efter?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-02-07 16:12

Den 17-02-07 13.38 skrev Thomas G. Madsen følgende:

> Kan man regne med at en artikel skrevet i april 2006, hvor Vista
> knapt var nået til RC-niveau endnu, passer et år efter?

Du har kigget på den forkerte artikel. Den, jeg takker for, er fra:
Thursday, February 08, 2007 05:00 AM PST

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en gennemsigtig proceslinje med Transbar.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-02-07 16:14

Kim Ludvigsen skrev:

> Du har kigget på den forkerte artikel. Den, jeg takker for, er fra:
> Thursday, February 08, 2007 05:00 AM PST

Nå ok. Så forstår jeg bedre.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-02-07 13:05

Rado skrev:

> Underligt, jeg kan ikke se John's post nogen steder,

Heller ikke, hvis du klikker på dette link:
<news:45d6d8d0$0$52111$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> ?

> og jeg er også på TDC's server?

Prøv evt. dtext.news.tele.dk i stedet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : MN

Dato : 17-02-07 11:50

"Egue" <-> skrev i meddelelsen
> [...]
>

> Så har du en XP, ser jeg ingen grund til at opgradere til Vista.
> Du risikerer også, flertallet af dine programmer melder fejl...

Det vil jeg ikke give dig ret i.
Jeg har ikke et eneste program der fejler endnu. Sørg for at hente de nyeste
versioner først.

Mogens
Vista Ultimate x64

Fra : Vega

Dato : 17-02-07 12:23

"MN" <duer@ikke> skrev i meddelelsen

> "Egue" <-> skrev i meddelelsen

Det vil jeg heller ikke give dig ret i.
Har ikke et program der har meldt fejl endnu.

Mvh. Vega.
Vista Home Premium x64

Fra : Nicolai L

Dato : 17-02-07 12:52

"Vega" <vega84@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det vil jeg heller ikke give dig ret i.
> Har ikke et program der har meldt fejl endnu.

Nej, men artikler på nettet siger altså, at der er mange problemer på det
område og MS/3. parts udviklere knokler for at få ting til at virke, så at
der er et par stykker der ikke har problemer, er jo ikke gældende for hvad
gennemsnittet oplever. Bare tjek gruppen her, hvor der jævnligt er nogle der
har noget som ikke virker til Vista.

> Mvh. Vega.
> Vista Home Premium x64

Nicolai

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-07 10:37

"Vega" <vega84@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det vil jeg heller ikke give dig ret i.
> Har ikke et program der har meldt fejl endnu.

Du er så en atypisk bruger/har atypiske programmer.

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-07 10:35

"MN" <duer@ikke> skrev i en meddelelse

> Det vil jeg ikke give dig ret i.
> Jeg har ikke et eneste program der fejler endnu. Sørg for at hente de
> nyeste versioner først.

Men de koster mig bekendt ?
En ulempe.
Flertallet af normale programmer fejler iflg. tests foretaget
fornylig.

Fra : Nicolai L

Dato : 17-02-07 12:49

"Egue" <-> skrev i en meddelelse

> 2) Vista er en ægte 'Wauww' ting. Eminent perfekt design fra A-Z.

Tja, der er ikke meget wow over vistas design og anvendelighed, sammenlignet
med MacOS og Beryl Project til linux. Tværtimod, så er MS bare langt efter
de andre på det område, men MS kan jo være ligeglade når windows brugere
sammenligner med XP.

> [...]
> Du risikerer også, flertallet af dine programmer melder fejl...
>
> Og så kommer Vista's afløser inden længe...Vienna..om ca. 2½ år gætter jeg

Det er både officielt og længe siden de har sagt det.

Nicolai

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-07 10:38

"Nicolai L" <news2004@mailme> skrev i en meddelelse

> [...]
> sammenlignet med MacOS og Beryl Project til linux. Tværtimod, så er MS
> bare langt efter de andre på det område, men MS kan jo være ligeglade når

Sjovt du nævner det, selv flere garvede macbrugere
indrømmer, at Vista er lækkert. Meget lækkert.)
Så jeg ser dit indlæg som et modtræk på, at Windows
måske omsider, er på niveau med Mac..

> Det er både officielt og længe siden de har sagt det.

Ja. Fremtiden er nær.

Fra : Kurt Lund

Dato : 17-02-07 13:06

> [...]
> Du risikerer også, flertallet af dine programmer melder fejl...
>
> Og så kommer Vista's afløser inden længe...Vienna..om ca. 2½ år gætter jeg
Ja alle mine Programmer virker da fint også selv nogle gamle nogle, man skal
jo SELFØLGELIG opdatere sine brænder
programmer og ligeså sine antivirus programmer samt sine driver til
hardware.

Ang ny Visat afløser en gammel nyhed, men lad os nu se der går nok nærmere
4-5 år,
men der kommer altid nyt og det skal da ikke afholde folk fra at købe idag,
fordi så for man jo aldrig noget nyt

Kurt.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-02-07 16:24

Den 17-02-07 13.06 skrev Kurt Lund følgende:

> Ja alle mine Programmer virker da fint også selv nogle gamle nogle, man skal
> jo SELFØLGELIG opdatere sine brænder programmer

Men man skal være forsigtig med at bruge Microsofts indbyggede
brænderprogram. Jeg prøvede det lige: blå skærm!

Jeg har ganske vist kun prøvet én gang, men det varer nok lidt endnu,
før jeg prøver igen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær at vælge sikre adgangskoder som er nemme at huske.

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-07 10:39

"Kurt Lund" <klander52@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> men der kommer altid nyt og det skal da ikke afholde folk fra at købe
> idag, fordi så for man jo aldrig noget nyt

Ikke helt rigtigt.
Man bør altid vente med at købe det første der lige kommer
på markedet. Vent en stund til alle drivere mv. er på plads
og har vist sig stabilt.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-02-07 13:59

Egue skrev:

> 1) Vista er nem at installere, ca. 15-17 minutter. Logisk
> installation.

Ja, det må man sige. Det er nok den nemmeste Windows-installation
til dato. Det ærgrer mig lidt, at man ikke kan vælge et brugernavn
med mellemrum, men det er jo da til at leve med.

> 2) Vista er en ægte 'Wauww' ting. Eminent perfekt design fra A-Z.

Lige indtil man installerer et ældre program med gamle ikoner, men
så har man da heldigvis mulighed for at ændre ikonet til et af dem,
som fulgte med Vista.

> 3) Widgets eller Gadgets ser ud til at være gennemtænkt og nemme
> at admin.

Dem har jeg et lidt ambivalent forhold til.
Nok fordi at det tydeligt er taget fra Mac OS X, hvor det hedder
Widgets, men når man tænker lidt over det, så stjæler alle jo stort
set gode ideér fra hinanden, så med tiden skal jeg nok begynde at
bruge Gadgets også. De er nemmere at tilgå i Vista end i OS X.

> 4) Lay-out er måske mere forvirrende end XP. Som om flere
> funktioner er spredt ud over det hele, hvilket kan gøre
> overskueligheden over de enkelte funktioner en flydende affære.

Det har jeg egentlig ikke bemærket, men det er der måske noget om.

> 5) Microsoft er nogle tøsedrenge. Flere gange skal man vælge
> "acceptêr" hvis man vil foretage sig noget basalt. Eks. åbne
> enhedshåndteringen...

Det gøgl kan heldigvis kobles fra uden brug af tredjepartsprogrammer.

> 6) Ser ud til Vista allerede er kracket, så sikkerheden er vidst
> ikke bedre end i XP.

Kracket af hvem?

> 7) Positivt er, at 8 mb onboard grafik faktisk kan afvikle Vista
> rigtig flot, blot der er rigelig RAM.

Ja, men så bruges der også en del system-RAM til ting, som ville
være smartere at lade grafikkortets RAM klare.

> Så har du en XP, ser jeg ingen grund til at opgradere til Vista.
> Du risikerer også, flertallet af dine programmer melder fejl...

Det har jeg nu ikke haft de store problemer med og det er endda en
64-bit Vista, men det kommer selvfølgelig meget an på, hvad man
bruger sin computer til.

> Og så kommer Vista's afløser inden længe...Vienna..om ca. 2½ år
> gætter jeg på. Kilden skulle være en Microsoftmand...

Lad os nu se, men måske er MS også på det punkt begyndt at skele
lidt til Apple, som på det sidste er kommet med et nyt OS, eller i
det mindste et stærkt forbedret OS, ca. hver 18. måned.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Nicolai L

Dato : 17-02-07 18:45

> Lad os nu se, men måske er MS også på det punkt begyndt at skele
> lidt til Apple, som på det sidste er kommet med et nyt OS, eller i
> det mindste et stærkt forbedret OS, ca. hver 18. måned.

Tilgengæld er Mac OS også betydelig billigere.

> --
> Hilsen
> Madsen

Nicolai

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-07 10:43

> set gode ideér fra hinanden, så med tiden skal jeg nok begynde at
> bruge Gadgets også. De er nemmere at tilgå i Vista end i OS X.

Hvordan dêt ?
Det må da ærgre en vis Mac-mand.,o)

> Det gøgl kan heldigvis kobles fra uden brug af tredjepartsprogrammer.

OK, men det burde heller ikke være en nødvendighed
for at åbne enhedshåndteringen, som allerede har
godkendt driverne..

> Kracket af hvem?

Nogle kloge hoveder som lånte lidt kode
så de ku sammenstykke en brugbar Vista.
Vi ser sikkert mere til det fremover..

> Ja, men så bruges der også en del system-RAM til ting, som ville
> være smartere at lade grafikkortets RAM klare.

Klart. Det er ikke det mest optimale, men sådan er der
jo så meget. Men Vista's krav var overskruede.
-som XP's.

> Lad os nu se, men måske er MS også på det punkt begyndt at skele
> lidt til Apple, som på det sidste er kommet med et nyt OS, eller i
> det mindste et stærkt forbedret OS, ca. hver 18. måned.

Er det nye filsystem egentlig med i denne Vista ???
Mener jeg ikke.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-02-07 13:31

Egue skrev:

[Gadgets nemmere end Widgets]
> Hvordan dêt ?

I MacOS X skal man klikke på Dashboard-ikonet eller trykke på
F12-knappen for at få dem frem. I Vista har man direkte adgang
til dem på skrivebordet.

> Det må da ærgre en vis Mac-mand.,o)

Så forbedrer han nok bare sine Widgets i 10.5, som er lige om
hjørnet. :)

> OK, men det burde heller ikke være en nødvendighed for at åbne
> enhedshåndteringen, som allerede har godkendt driverne..

Nej, det er for åndssvagt.

Apropos godkendte drivere, så kan jeg ikke finde stedet i Vista,
hvor man bestemmer, om der må installeres drivere, som ikke er
digitalt signerede. I WinXP fandt man det under My Computer ->
Properties -> Hardware -> Driver Signing.

Jeg kunne også godt tænke mig at tildele en funktionstast til
det ikon ved siden af startknappen, som viser alle åbne vinduer
i 3D (knappen er der kun med Aero koblet til), men det kan jeg
ikke få til at virke. Jeg har høreklikket på ikonet og sat F9
ind som 'Shortcut key:', men intet sker, når jeg trykker på
tasten.

> Nogle kloge hoveder som lånte lidt kode
> så de ku sammenstykke en brugbar Vista.
> Vi ser sikkert mere til det fremover..

Jeg synes nu at den er brugbar nok uden den slags.
Det er i mine øjne direkte tåbeligt at køre med et cracket
styresystem for hvem ved hvad disse "kloge hoveder" ellers har
pillet ved.

> Er det nye filsystem egentlig med i denne Vista ???
> Mener jeg ikke.

Nej, det gik de væk fra igen. I stedet lavede de en søgefunktion,
som minder lidt om Spotlight i OS X. ;)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-02-07 14:35

Jeno skrev:

> Hold Windows-tasten nede og tryk på Tab, så kommer 3D-view'et
> frem og du kan bladre mellem programmerne ved flere tryk på
> Tab-tasten....

Aaahhhhaaa! Tak for info. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : -=* DANELAW *=-

Dato : 17-02-07 19:28

"Egue" <-> skrev i en meddelelse

> Og så kommer Vista's afløser inden længe...Vienna..om ca. 2½ år gætter jeg
> på.
> Kilden skulle være en Microsoftmand...

Det skulle nok være det man kalder Microsoft tid.....

Fra : Jeno

Dato : 19-02-07 21:44