Varmepumpe og koldt vejr?
Fra : Henning Lund

Dato : 11-02-07 14:21

Hvis varmepumpen er garanteret til -15 grader, hvad så hvis
temperaturen går under?
Skal der slukkes for anlæget, eller finder det selv ud af hvad
der skal ske?

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 11-02-07 15:35

On Sun, 11 Feb 2007 14:21:29 +0100, "Henning Lund"
<falsk@fakeadresse.com> wrote:

> Hvis varmepumpen er garanteret til -15 grader, hvad så hvis
>temperaturen går under?
>Skal der slukkes for anlæget, eller finder det selv ud af hvad
>der skal ske?

Dem jeg har er "ligeglade" (Panasonic) deres output indendørs falder
bare markant når det bliver rigtig koldt. De har kørt selv om det var
25 graders frost - det har det godt ikke være i år, men tidligere år
har vi været dernede af nogen nætter.

** Lars

Fra : Henning Lund

Dato : 11-02-07 16:54

Lars Knudsen skrev:
> [...]
> selv om det var 25 graders frost - det har det godt ikke være
> i år, men tidligere år har vi været dernede af nogen nætter.

Jeg kan se min varmer som den plejer selv om vejrstationen siger
mellem -10 og -17 i vinden der står lige ind på pumpen Der
er en ordentlig pøl frossen vand under den, så den må have smidt
isen engang i løbet af dagen.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 11-02-07 17:16

On Sun, 11 Feb 2007 16:53:47 +0100, "Henning Lund"

>Jeg kan se min varmer som den plejer selv om vejrstationen siger
>mellem -10 og -17 i vinden der står lige ind på pumpen Der

Yes - de virker skam fint. Bruger bare mere strøm end når det er -5,
men sådan er det jo.

>er en ordentlig pøl frossen vand under den, så den må have smidt
>isen engang i løbet af dagen.

De fleste (hvis ikke alle?!) pumper afrimer automatisk. Sidste år da
vi havde en lang periode med frost døgnet rundt her hvor jeg bor var
der et tykt, tykt lag is på jorden under min.

** Lars

Fra : Henning Lund

Dato : 11-02-07 17:49

Lars Knudsen skrev:

> De fleste (hvis ikke alle?!) pumper afrimer automatisk. Sidste
> år da vi havde en lang periode med frost døgnet rundt her hvor
> jeg bor var der et tykt, tykt lag is på jorden under min.

Hvor tit afrimer sådan et bæst, og hvordan foregår det, vender
blæseren retning og slutteligt, hvor lang tid er den om sådan en
proces?

Fra : Lars Knudsen

Dato : 11-02-07 17:51

On Sun, 11 Feb 2007 17:49:27 +0100, "Henning Lund"

>Hvor tit afrimer sådan et bæst,

Mine gør det efter behov.. Så det afhænger af luftfugtighed,
udetemperatur osv.

>og hvordan foregår det, vender
>blæseren retning og

Ja den vender processen - så den tager varme fra indedele og pumper
det udenfor så isen smelter af.

>slutteligt, hvor lang tid er den om sådan en proces?

Cirka 10 minutter.

** Lars

Fra : Henning Lund

Dato : 11-02-07 18:42

> Cirka 10 minutter.

Tak for oplysningerne

Fra : HenrikJeppesen1@Hotm~

Dato : 11-02-07 21:39

On 11 Feb., 18:42, "Henning Lund" <f...@fakeadresse.com> wrote:

> Tak for oplysningerne
> --
> Mvh Henning Lundhttp://www.sitecenter.dk/freespace/med bla. lidt til salg.
> vestjyd...@lite.dk fjern vestjyde for mail.

Der sidder som regl en temperatur føler i de fleste anlæg, som måler
om hvornår den skal
afrime. Men på nogen sidder der også et ur, som er bygget ind i
printet.! Den måler kører tiden
på anlægget.! Også er der nogen som har begge dele! Den med uret er
ikke nogen god løsning,
da den kan finde på at blokke til. Dvs en stor isklump på anlægget
udenfor! Den med begge både føler
og ur, er klart den bedste løsning, men findes kun på de dyre mærke
anlæg. Så vidt jeg ved.!

Hilsen
Henrik

Fra : Henning Lund

Dato : 12-02-07 10:30

HenrikJeppesen1@Hotmail.com skrev:

> [...]
> anlægget udenfor! Den med begge både føler
> og ur, er klart den bedste løsning, men findes kun på de dyre

Så blev jeg så klog, det er ikke meget forhandlerne oplyser i
deres manualer/hjemmesider vedr. dette.

Fra : HenrikJeppesen1@Hotm~

Dato : 12-02-07 17:43

On 12 Feb., 10:29, "Henning Lund" <f...@fakeadresse.com> wrote:

> Så blev jeg så klog, det er ikke meget forhandlerne oplyser i
> [...]

Nej de er lidt for dårlige med at oplyse om denne funktion. Da den
faktisk har en del at sige.!
Har oplevet et par anlæg, hvor det hele er dækket ind i is.! altså
udedelen!! så ventilator motoren har siddet fast i is.
Derfor skal man vælge et "mærke" anlæg, fremfor et HN anlæg.

Hilsen
Henrik

Fra : Henning Lund

Dato : 12-02-07 20:04

> [...]
> altså udedelen!! så ventilator motoren har siddet fast i is.
> Derfor skal man vælge et "mærke" anlæg, fremfor et HN anlæg.

Jeg har lige fået mail fra producenten af vores anlæg, han siger
der sidder en føler der giver signal til at nu er det tid for
afrimning, så det er da posetivt.

Fra : Hm

Dato : 12-02-07 21:09

"> Jeg har lige fået mail fra producenten af vores anlæg, han siger
> der sidder en føler der giver signal til at nu er det tid for afrimning,
> så det er da posetivt.

Hej Henning
er det et af de billige anlæg du har ??
Hilsen
Hanne

Fra : Henning Lund

Dato : 12-02-07 21:36

Den her abekat http://www.andes.dk/02_DATA/DS10NE/DS10%20NE.pdf

Fra : Hm

Dato : 12-02-07 21:44

> Den her abekat http://www.andes.dk/02_DATA/DS10NE/DS10%20NE.pdf

Hej Henning
min er også derfra men en ældre model og sikkert også billigere, men så har
jeg noget at sammenligne med.
Hilsen
Hanne

Fra : Henning Lund

Dato : 12-02-07 21:54

Hm skrev:
> Hej Henning
> min er også derfra men en ældre model og sikkert også
> billigere, men så har jeg noget at sammenligne med.
> Hilsen
> Hanne

Jeg måtte bøde 2995 surt optjente penge skattefar allerede havde
plukket hoveddelen af for abekatten.

Fra : Hm

Dato : 13-02-07 12:37

> Jeg måtte bøde 2995 surt optjente penge skattefar allerede havde plukket
> hoveddelen af for abekatten.

Hej Henning
det gav jeg også for min, jeg skal lige hente data på min for at sammenligne
(pumpen er i sommerhuset)
Hanne

Fra : Henning Lund

Dato : 13-02-07 15:15

Hm skrev:

> Hej Henning
> det gav jeg også for min, jeg skal lige hente data på min for
> at sammenligne (pumpen er i sommerhuset)
> Hanne

lyder spændende

Fra : HenrikJeppesen1@Hotm~

Dato : 12-02-07 22:19

On 12 Feb., 21:53, "Henning Lund" <f...@fakeadresse.com> wrote:

> Jeg måtte bøde 2995 surt optjente penge skattefar allerede havde
> [...]

Hvor gammel er dit anlæg? Kan se det kører på R407C kølemiddel, så det
er ikke en inverter model.
Kender ikke anlægget, så kan ikke udtale mig om det, men så længe det
ikke blokker til med is, er det jo fint.
man kan bestille nogen anlæg gennem sverige, som er gode anlæg, og til
en rimlig pris.! Da den er i svenske pesetos! heh
kan lige finde ud af hvad den hedder! de har en go support... svare
næsten samme dag! De har kvalitets anlæg.!

Hilsen
Henrik

Fra : Henning Lund

Dato : 12-02-07 22:32

HenrikJeppesen1@Hotmail.com skrev:

> Hvor gammel er dit anlæg?

8 dage

>Kan se det kører på R407C
> kølemiddel, så det er ikke en inverter model.

Nej

> [...]
> kan lige finde ud af hvad den hedder! de har en go support...
> svare næsten samme dag! De har kvalitets anlæg.!

Åkaj.

Fra : Henning Lund

Dato : 12-02-07 22:33

HenrikJeppesen1@Hotmail.com skrev:

> det er ikke en inverter model.

Og hvad er det så?

Fra : HenrikJeppesen1@Hotm~

Dato : 13-02-07 15:42

On 12 Feb., 22:32, "Henning Lund" <f...@fakeadresse.com> wrote:

> Og hvad er det så?
>
> --
> Mvh Henning Lundhttp://www.sitecenter.dk/freespace/med bla. lidt til salg.
> vestjyd...@lite.dk fjern vestjyde for mail.

En Inverter model er den mest sparsomme udgave af varmepumper.! Da
kompressoren starter langsomt op, og kører et vis antal omdrejninger i
min, alt efter hvad dit setpunkt er.
dvs sige du har ikke den spids beslastning, når kompressoren starter
op! Det undgår man i en inverter model.! alle inverter modeller kører
på et kølemiddel som hedder R410A.