ipfw: from, to, in, out?
Fra : Lars Stokholm

Dato : 13-02-07 19:39

I 'man 8 ipfw' gives et eksempel:

ipfw add pipe 1 ip from any to any out
ipfw add pipe 2 ip from any to any in
ipfw pipe 1 config bw 64Kbit/s queue 10Kbytes
ipfw pipe 2 config bw 64Kbit/s queue 10Kbytes

Men jeg forstår ikke forskellen på ovenstående og:

ipfw add pipe 1 ip from any to any
ipfw pipe 1 config bw 64Kbit/s queue 10Kbytes

Der står at det øverste er full duplex og det
nederste er vist nok half duplex, men det siger
mig ingenting.

Så hvad er forskellen, på dansk? Det er vist from,
to, in og out der forvirrer mig. Hvad er hvad?

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 14-02-07 17:21

"Lars Stokholm" <this@is.invalid> skrev i en meddelelse
>I 'man 8 ipfw' gives et eksempel:
>
> ipfw add pipe 1 ip from any to any out
> ipfw add pipe 2 ip from any to any in
> ipfw pipe 1 config bw 64Kbit/s queue 10Kbytes
> ipfw pipe 2 config bw 64Kbit/s queue 10Kbytes

Her laves 2 køer hvor der er en begrænsning på 64Kbit/s med en buffer på
10Kbytes til henholdsvis ind og udgående.
Dvs ind og udgående trafik "afregnes" hver for sig.

> Men jeg forstår ikke forskellen på ovenstående og:
>
> ipfw add pipe 1 ip from any to any
> ipfw pipe 1 config bw 64Kbit/s queue 10Kbytes

Her laves 2 køer hvor der en begrænsning 64Kbit/s med en buffer på 10Kbytes
som skal deles mellem ind og ugående.
Dvs downloader du noget stort skal udgående trafik "kæmpe" med din download
for at få noget data igennem.
I det øverste er der seperat afregning så når du downloader noget går det
ikke udover den pulje der er tildelt udgående.

/Dennis

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-02-07 19:16

On 2007-02-14, Dennis Pedersen <usenetspam*FJERNDETTE*@daydreamer.dk> wrote:
> [...]
> I det øverste er der seperat afregning så når du downloader noget går det
> ikke udover den pulje der er tildelt udgående.

Tak. Så var det jo slet ikke så mystisk endda. Jeg havde slet ikke
overvejet, at man kan uploade og downloade på *samme* tid. ;)

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-02-07 13:36

On 2007-02-13, Lars Stokholm <this@is.invalid> wrote:
> Så hvad er forskellen, på dansk? Det er vist from,
> to, in og out der forvirrer mig. Hvad er hvad?

Og så følger naturligvis det næste spørgsmål: Hvad er
forskellen på de to nedenstående linjer?

ipfw add pipe 1 ip from 10.0.0.5 to any in
ipfw add pipe 1 ip from any to 10.0.0.5 out