8 uger gammel baby - døgnrytme
Fra : Lars Hoffmann

Dato : 12-02-07 15:33

Hej

Vores dejlige lille dreng er nu 8 uger gammel og vi kan simpelthen
ikke få ham til at følge nogen form for rytme. Til tider er han vågen
den halve nat, til tider sover han det meste af natten. Han sover til
middag når det passer ham og falder aldrig i søvn lige efter at have
ammet. Han ammer mindst hver 3. time og ofte sover han ikke imellem
ammeperioderne. I nat sov han f.eks ikke fra klokken 2 til 6 om
morgenen. Han er på alle måder sund og rask, men det er superhårdt når
han ikke kan finde en rytme.

Hvad kan vi gøre for at hjælpe ham ind i en bedre døgnrytme - eller
skal vi bare finde os i at han sover når han har lyst?

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Dorthe

Dato : 12-02-07 16:23

Lars Hoffmann skrev:
> [...]
>
> Hvad kan vi gøre for at hjælpe ham ind i en bedre døgnrytme - eller
> skal vi bare finde os i at han sover når han har lyst?

Hej,

I skal ikke regne med nogen rigtig døgnrytme før han bliver 4-5 mdr. Og
så skal der alligevel næsten ikke noget til at ødelægge den igen - her
er det tænder pt *gaab*

Mvh Dorthe

Fra : Bænni

Dato : 12-02-07 19:21

Dorthe wrote:

> [...]
>
> I skal ikke regne med nogen rigtig døgnrytme før han bliver 4-5 mdr. Og
> så skal der alligevel næsten ikke noget til at ødelægge den igen - her

jeg har en på 18 år og tilstanden jævn døgnrytme er ikke indtrådt endnu.....

sådan er børn - vi voksne har det ligedan, men er så afrettede at vi har
fået indført ro, renlighed og regelmæssighed i vores liv *gaaab*

--
Bae9

Rigtige mænd bruger ikke kill-filter!

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 12-02-07 16:49

On Feb 12, 4:22 pm, Dorthe <blap...@msn.com> wrote:

> I skal ikke regne med nogen rigtig døgnrytme før han bliver 4-5 mdr. Og
> så skal der alligevel næsten ikke noget til at ødelægge den igen - her
> er det tænder pt *gaab*

Mjaeh, det må da være noget forskelligt fra baby til baby, de fleste
af dem jeg snakker med, har en eller anden form for rytme efter højst
et par måneder. Han skal også i vuggestue efter 4 måneder (så er det
nemlig slut med barselsorlov), så vi håber da at kunne komme lidt
tilbage til noget der ligner en dagligdag inden da.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : MM

Dato : 12-02-07 18:18

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote in message
>Hvad kan vi gøre for at hjælpe ham ind i en bedre døgnrytme - eller
>skal vi bare finde os i at han sover når han har lyst?

Døgnrytme kan I ikke forvente, men jeg har aldrig haft sådan en nattecirkus
som du beskriver med begge mine unger, måske har jeg været heldig, men jeg
har gjort følgende:
Det er mørkt når man sover(mindst mulig lys ved evt. bleskift), mindst mulig
opmærksomhed (ingen pjat mv) og så har jeg ammet liggende, mens jeg selv
sov.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 12-02-07 22:17

On Feb 12, 7:20 pm, Bænni <d...@du.der> wrote:

> jeg har en på 18 år og tilstanden jævn døgnrytme er ikke indtrådt endnu.....

Hehe

> sådan er børn - vi voksne har det ligedan, men er så afrettede at vi har
> fået indført ro, renlighed og regelmæssighed i vores liv *gaaab*

Er du nu sikker på det? Jeg har læst lidt rundt på nettet og mange
mener at hvis man lykkedes i at sætte lidt system i barnets hverdag
giver det barnet tryghed og det lyder på en eller anden måde fornuftig
nok.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-02-07 02:13

[...]

Joe - hvis systemet tager udgangspunkt i barnet og dets behov og rytme...
ellers kan man nu godt risikere, at det forværrer situationen.

Hilsen Inger

Fra : Bænni

Dato : 13-02-07 08:36

Inger Pedersen wrote:
> [...]
>
> Joe - hvis systemet tager udgangspunkt i barnet og dets behov og rytme...
> ellers kan man nu godt risikere, at det forværrer situationen.

det er da vist lige humlen i det hele. tag udgangspunkt i barnet

Fra : Rikke og Per

Dato : 13-02-07 18:01

[...]

Hej Lars!

Jeg har ikke prøvet, at have børn vågne den halve nat, men tror det er
vigtigt, at I viser hvad I gør. Om natten sover man og man begynder ikke at
snakke og lege med barnet, det er den eneste måde han kan lære det på. I kan
også forsøge at holde ham vågen, hvis han vil sove på "mærkelige"
tidspunkter af døgnet. Jeg synes det er vigtigt at I får jeres nattesøvn (så
meget som man kan forlange!!), det andet er ikke sundt.

Mht. amning mener jeg derimod det er vigtigt at barnet bliver lagt til, når
det er sultent. Der er, så vidt jeg ved, lavet undersøgelser, der viser, at
børn der ammes efter behov spiser mere end børn der ammes med bestemt
interval.

Held og lykke med det hele. Og trøst jer med at det kun er en kort periode
de er så små, selvom det kan virke uoverstigeligt.

Mvh Rikke

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 14-02-07 08:57

On Feb 13, 6:01 pm, "Rikke og Per" <pri...@mail.dk> wrote:

> Jeg har ikke prøvet, at have børn vågne den halve nat, men tror det er
> vigtigt, at I viser hvad I gør. Om natten sover man og man begynder ikke at
> snakke og lege med barnet, det er den eneste måde han kan lære det på.

Det er også hvad vi gør nu, uheldigvis får han både bryst og
flaskemælk så selve spiseperioden er lang (onkring 1 time)

> [...]
> tidspunkter af døgnet. Jeg synes det er vigtigt at I får jeres nattesøvn (så
> meget som man kan forlange!!), det andet er ikke sundt.

Vi syntes også vores nattesøvn er vigtig. Alt bliver meget mere
uoverskueligt når man er konstant træt.

> Held og lykke med det hele. Og trøst jer med at det kun er en kort periode
> de er så små, selvom det kan virke uoverstigeligt.

Jojo, det går nok, tiden flyver jo heldigvis afsted med sådan en lille
fætter.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Rikke og Per

Dato : 14-02-07 18:05

> [...]

> de er så små, selvom det kan virke uoverstigeligt.

Jojo, det går nok, tiden flyver jo heldigvis afsted med sådan en lille

Man kan godt gøre måltidet mere stille om natten end om dagen og dermed
indikere at det er nat, fx amme/give flaske i sengen, meget dæmpet belysning
og ingen snak.

Mvh Rikke

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 15-02-07 08:26

On Feb 14, 6:05 pm, "Rikke og Per" <pri...@mail.dk> wrote:

> Man kan godt gøre måltidet mere stille om natten end om dagen og dermed
> indikere at det er nat, fx amme/give flaske i sengen, meget dæmpet belysning
> og ingen snak.

Det gør vi også, men det ser ikke ud til at det hjælper alt for meget.
I nat har han dog sovet relativt godt og jeg tror det er fordi han i
løbet af eftermiddagen ikke sov overhovedet, men det er vi jo ikke
herrer over. Nogle babyer sover jo mere end andre og vi må nok bare
acceptere at vi har fået os en livlig knægt

Fra : mfn

Dato : 16-02-07 16:26

Haha bare vent du.

"Små børn små problemer, store børn store problemer".

Jeg har en der snart fylder 3 og hun sover ikke altid i gennem endnu!. .....
hun vågner som regel 1 eller 2 gange. Møgtræls nat efter nat.

Fra : Brian Olsen

Dato : 15-02-07 19:15

Tja som så mange andre siger: mørk om natten og man sover og lys og lyde om
dagen.
Men I må ALDRIG holde barnet vågen med vilje. Det kan gøre det hele meget
værre.

Min lille Viktor på 13 mdr havde det samme " problem", men han lærte af os
hurtigt.
Han sov i vores seng sammen med os og selv om han var vågen var det jo ikke
noget at kigge på så han sov hurtigt igen.

prøv jer frem.
Held og lykke

Bente

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-03-07 09:24

On Feb 12, 3:32 pm, "Lars Hoffmann" <l...@intercambiodvd.com> wrote:
> Hej
>
> Vores dejlige lille dreng er nu 8 uger gammel og vi kan simpelthen
> ikke få ham til at følge nogen form for rytme.

Det var så åbenbart blot lidt tålmodighed der skulle til. Han har nu
sovet rimelig stabilt om natten i den sidste uges id og han har nu
helt klart en døgnrytme. Det har ændret vores dagligdag betydeligt og
vi har nu meget mere overskud til at nyde vores lille knægt.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-03-07 18:27

[...]

Pyha!
Til lykke og sov godt

Hilsen Inger

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 04-03-07 09:52

On Mar 3, 6:26 pm, "Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDE...@hotmail.com>
wrote:

> Pyha!
> Til lykke og sov godt

Jo tak. Det er helt utroligt som det har ændret sig. I går faldt han i
søvn klokken 8 om aftenen. Han fik flaske klokken 1 og igen klokken 6
i morges. Nu er klokken 10 om morgenen - og han sover stadigvæk!

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann