hvis jeg skal købe noget brugt af et
Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-02-07 11:14

Hej

Jeg har fundet noget brugt udstyr på den blå avis som
jeg godt vil købe. Jeg gætter stærkt på at prisen på den
blå avis er incl. moms, da den blå avis ikke kan siges at
være henvendt til kun erhverv, og så skal man jo liste
prisen med moms. Men jeg vil jo gerne købe den til erhverv,
det ved de dog ikke (endnu).

Jeg er i tvivl om hvordan jeg skal få en faktura fra dem?
så jeg stadig kan trække varen fra i mit regnskab.

JonB

Fra : Holst

Dato : 13-02-07 11:40

Jon Bendtsen wrote:

> [...]
> det ved de dog ikke (endnu).
>
> Jeg er i tvivl om hvordan jeg skal få en faktura fra dem?
> så jeg stadig kan trække varen fra i mit regnskab.

Du beder bare om at få en faktura i forbindelse med købet. Det hvad
enten du handler hos en privat eller et firma.

Så kan du trækker det fra i dit firma.

Hvis sælgeren er et firma, så vil momsen være anført på fakturaen, og du
kan trække momsen fra ganske som du plejer.

Er sælgeren derimod en privat person, vil der ikke være nogen moms, og
derfor intet at trække fra i momsregnskabet.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-02-07 13:56

Holst wrote:

> [...]
>
> Er sælgeren derimod en privat person, vil der ikke være nogen moms, og
> derfor intet at trække fra i momsregnskabet.

fint, tak for hjælpen. Men mit firma navn skal vel stå på fakturaen?
som køber?

JonB

Fra : Leonard

Dato : 13-02-07 14:07

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

>fint, tak for hjælpen. Men mit firma navn skal vel stå på fakturaen?
>som køber?

Ja, og hvis det er et firma du køber af er det vigtigt at det står med
navn og cvr-nr.
Er der ikke noget cvr-nr. er der sikkert heller ikke noget moms.
--
Leonard

Ting til salg:
http://leonard.dk/tilsalg

Fra : Kim

Dato : 13-02-07 14:53

On Tue, 13 Feb 2007 13:56:11 +0100, Jon Bendtsen <noone@example.com>
wrote:

> Men mit firma navn skal vel stå på fakturaen?
>som køber?

Købers navn + adresse skal fremgå af en faktura ved køb over Kr. 750,-.

--
Kim

Fra : Morten

Dato : 14-02-07 22:21

"Kim" <k@x.x> skrev i en meddelelse

> Købers navn + adresse skal fremgå af en faktura ved køb over Kr. 750,-.

Jeg købte så en gang en lomme-pc (PDA) i Kvickly Hillerød til ca. 2.000,-
hvor jeg netop af denne grund, bad informationen om at lave en
faktura/købsbevis på den udover kassebonnen.
Han blev meget forbavset og var ikke i stand til det - han sagde at det var
første gang de nogle sinde havde oplevet nogen spørge om det, og det var
tydeligt at han syntes jeg var tåbelig, og ikke troede på at det var
nødvendigt.
Det endte i øvrigt med en kugleskreven seddel på et A4 papir ...

/Morten

Fra : Kim

Dato : 15-02-07 09:46

On Wed, 14 Feb 2007 22:20:42 +0100, "Morten"
<REMOVE_post@simonsen.mail.dk> wrote:

>Jeg købte så en gang en lomme-pc (PDA) i Kvickly Hillerød til ca. 2.000,-
>hvor jeg netop af denne grund, bad informationen om at lave en
>faktura/købsbevis på den udover kassebonnen.

Det er spild af tid, da der ikke er krav om købers navn + adresse på en
kassebon.

> [...]
>første gang de nogle sinde havde oplevet nogen spørge om det, og det var
>tydeligt at han syntes jeg var tåbelig, og ikke troede på at det var

Det er heller ikke nødvendigt.

Jvf.: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=171274&vID=0

"Virksomheder, der overvejende sælger til private, kan benytte
salgsregistreringssystemer, f.eks. et kasseapparat, og udlevere en
kassebon til køber. Virksomheden kan dog vælge i stedet at udstede
almindelige fakturaer eller forenklede fakturaer - se ovenfor.

En kassebon skal mindst indeholde følgende oplysninger:

Virksomhedens navn eller CVR-nr./SE-nr.
Udstedelsesdato (fakturadato)
Leverancens art
Momsbeløbets størrelse

>Det endte i øvrigt med en kugleskreven seddel på et A4 papir ...

Det kunne du have sparet dig ...

--
Kim

Fra : joke

Dato : 15-02-07 20:47

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> wrote in message
> [...]
> det ved de dog ikke (endnu).
>
> Jeg er i tvivl om hvordan jeg skal få en faktura fra dem?
> så jeg stadig kan trække varen fra i mit regnskab.

Du skal dog være opmærksom på at er det inventar eller varelager fra en
virksomhed der ophører skal der ikke opkræves moms på salget ved salg til
anden momspligtig virksomhed, og er det en erhvervskatagori kan det være et
spørgsmål om momsen er lagt på eller ej.

Hilsen

Johnny

Fra : Kim

Dato : 16-02-07 09:58

On Thu, 15 Feb 2007 20:46:31 +0100, "joke"
<jkp6670haderspam@hotmail.comnu> wrote:

>Du skal dog være opmærksom på at er det inventar eller varelager fra en
>virksomhed der ophører skal der ikke opkræves moms på salget ved salg til
>anden momspligtig virksomhed,

Kan du dokumentere den påstand ?

--
Kim

Fra : joke

Dato : 16-02-07 18:35

"Kim" <k@x.x> wrote in message

> Kan du dokumentere den påstand ?
>
> --
> Kim

'Jups læs rubrik 5 på denne
http://webregforum.pro.dir.dk/log/eogs/library/ophørsblanket-revideret-prod-okt06.pdf

Det er afmeldelsesblanketten til moms

Grunden er sikkert (men blot et gæt) at såfremt jeg har maskiner jeg sælger
for 2.000.000 ville momsen hvis den skulle opkræves beløbe sig i 500.000 de
penge ville man så få at lege med og måske ende med at skylde told og skat
hvis man bruger dem samtidig med at virksomheden der køber får 500.000
tilbage hvilket ville ende med at der var 500.000 ude at svømme for skat.

Hilsen

Johnny