Fremprovkere tvangsopløsning af ApS
Fra : Nicolai Lang

Dato : 11-02-07 14:28

Hej alle,

Vi har et holding ApS (A) med 2 direktører (min mand og jeg) som ejer
et produktions ApS (B) med en direktør (min mand). Vi skal have lukket
hele skidtet så hurtigt som muligt.

A har en gæld til leverandører på ca. 500.000 og cirka 600.000 til
gode fra en engelsk kunde (under konkurs), 100.000 fra en tysk. Der er
ikke udsigt til at de penge på noget tidspunkt kommer (de taler om 1%
fra den engelske).

Vores revisor sagde for et 1½ år siden at den billigste måde at få
lukket det på, var at lade Erhvervs og Selskabsstyrelsen tvangsopløse
det på grund af manglende indsendelse af regnskaber.

Men... Hvordan undgår vi at blive idømt bøder? Jeg vil mene jeg skal
sende en besked til E&S om at der ikke længere er nogen ansvarlig
ledelse i selskaberne. Hvordan skal den formuleres?

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-02-07 15:14

Nicolai Lang wrote:
> [...]
> sende en besked til E&S om at der ikke længere er nogen ansvarlig
> ledelse i selskaberne. Hvordan skal den formuleres?

Jeg synes at denne sag er så vigtig for dig og din mand at i skal
spørge professionelle, fx. en advokat eller en revisor.

Fra : Nicolai Lang

Dato : 11-02-07 16:33

On Sun, 11 Feb 2007 15:14:13 +0100, Jon Bendtsen <noone@example.com>
wrote:

>Jeg synes at denne sag er så vigtig for dig og din mand at i skal
>spørge professionelle, fx. en advokat eller en revisor.

Det er netop vores revisor der har sagt vi blot skal undlade at
indsende regnskaber. Men for 1½ år siden da vi første gang talte om
det, sagde han vi skulle meddele E&S at firmaerne er "uden ansvarlig
ledelse" - mit spørgsmål gik på om der var nogen der havde prøvet det,
og dermed konkret kunne hjælpe med formuleringen.

Men tak for din bekymring ;)

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-02-07 18:44

Nicolai Lang wrote:

> [...]
> ledelse" - mit spørgsmål gik på om der var nogen der havde prøvet det,
> og dermed konkret kunne hjælpe med formuleringen.

jamen så få ham til at formulere det.

JonB

Fra : René

Dato : 12-02-07 10:11

> [...]
> ledelse" - mit spørgsmål gik på om der var nogen der havde prøvet det,
> og dermed konkret kunne hjælpe med formuleringen.

Hej, jamen er det ikke bare at sende et brev til E&S om at det oplyses
hermed at "navn" dags dato (eller anden dato) er fratrådt virksomhedens
ledelse, så bliver det registreret hos dem.
Alternativt gøre det via webreg med digital signatur, med samme besked.

/René

Fra : nvm

Dato : 11-02-07 19:17

> Men... Hvordan undgår vi at blive idømt bøder? Jeg vil mene jeg skal
> sende en besked til E&S om at der ikke længere er nogen ansvarlig
> ledelse i selskaberne. Hvordan skal den formuleres?

I skal via webreg.dk enten via lynservice eller en blanket afmelde jer
selv som direktører.
Et selskab uden direktører eller bestyrelse bliver sendt til
tvangsopløsning efter et stykke tid jf. anpartsselskabsloven.

Fra : Karsten H.

Dato : 12-02-07 15:39

Nicolai Lang wrote:
> [...]
> sende en besked til E&S om at der ikke længere er nogen ansvarlig
> ledelse i selskaberne. Hvordan skal den formuleres?

Afvendt påmindelse fra E&S om indsendelse af manglende regnskaber. Afvent
rykker. Afvent rykker med indkaldelse til møde for en forklaring - kan man
vist kalde det. Man møder op på det krævede tidspunkt og erklærer kapitalen
for tabt, og at der ikke likviditet til at få udarbejdet regnskskab ligesom
der ikke er mulighed for at reetablere den. Efter gennemgang af årsager
hertil (evt. medbring fornøden dokumentation) og af diverse muligheder -
eller rettere - mangel på samme for reetablering, erklærer man, at de
afgivne oplysninger er i overensstemmelse med sandheden, hvorefter
selskaberne erklæres for tvangsopløste.

Proceduren skal ses i lyset af, at man er pligtig at oplyse E&S, når over
halvdelen af kapitalen er tabt og endten reetablere kapitalen fuldt ud (og
ikke blot til lige over halvdelen for kravet om konkurs eller
tvangsopløsning) eller opløse selskaberne. Afhængig heraf kan der kræves
konkurs for behandling som et konkursbo. Men hvis der ikke er en
kreditormasse (incl. SKAT), der kræver det, vil proceduren fremgå af
ovenstående. Der ville heller ikke være nogen idé i at konkursbehandle et
selskab, hvor hele kapitalen er tabt.

Der gives ingen bekræftelse på opløsningen, som kun vil være at læse i
Statstidende (uden at vide hvornår).
Karsten H. (7870)