Træ-Alu vinduer. Nogle anbefalinger?
Fra : Mr. D

Dato : 10-02-07 15:52

Jeg skal bruge et par vinduer til hytten - er der nogen der kan anbefale
hvor man skal købe dem? Kravet er primært bare det skal være Træ/Alu
(Selvf. af vedligeholdelseshensyn)

/D

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 10-02-07 17:26

Hej

Mr. D wrote:
> Jeg skal bruge et par vinduer til hytten - er der nogen der kan anbefale
> hvor man skal købe dem? Kravet er primært bare det skal være Træ/Alu
> (Selvf. af vedligeholdelseshensyn)

Du skal i hvert fald kigge på nogle tværsnit af vinduerne. Der kan være
himmelvid forskel mellem hvor stor fordelingen er mellem træ- og
alu-andelen.

Ved JVK for eksempel er de udvendige bundstykker i træ og liggende vand
vil anrette skade over tid. Ved Wega/Thybo vinduer er det i alu som ikke
tager skade.

Jeg har selv lige fået sidstnævnte i hele huset. Så vidt jeg kan se, så
vil regn aldrig komme i kontakt med træfladerne, hvilket jeg lagde vægt
på, da jeg valgte fabrikat.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 12-02-07 14:27

> Du skal i hvert fald kigge på nogle tværsnit af vinduerne. Der kan være
> himmelvid forskel mellem hvor stor fordelingen er mellem træ- og
> alu-andelen.

Yep - og i forhold til et for et år eller to siden er andelen af træ øget
igen for at leve op til nuværende energikrav - varmeledningen er større i
alu end i træ så hvis man har for meget alu får man problemer med at klare
kravene. En af dem der vist har fået styr på det er funkis-unik i viborg.

Så udover at se på den umiddelbare kvalitet er det idag vigtigt også at
kigge grundigt på specifikationerne (og en uafhængig målerapport)

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-07 22:20

"Mr. D" <verysecret@.com> skrev i en meddelelse
> Jeg skal bruge et par vinduer til hytten - er der nogen der kan anbefale
> hvor man skal købe dem? Kravet er primært bare det skal være Træ/Alu
> (Selvf. af vedligeholdelseshensyn)

Jeg undersøgte da vi skulle bestille til hele hytten og jeg valgte PRO TEC
(deres website hedder noget med protecwindows eller sådan noget) - de har
iøvrigt CAD tegninger til at ligge på www, så du kan se hvad du køber.
Bemærk at du ikke kan bestille direkte hos dem.

Mvh Tommy

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-02-07 15:17

> Jeg skal bruge et par vinduer til hytten - er der nogen der kan anbefale
> hvor man skal købe dem? Kravet er primært bare det skal være Træ/Alu
> (Selvf. af vedligeholdelseshensyn)

Så vælg plastik. De larmer heller ikke sådan.

Mvh Maria

Fra : Finn

Dato : 13-02-07 20:51

> Så vælg plastik. De larmer heller ikke sådan.
>
> Mvh Maria
larmer? de er vist ikke værre end alm vinduer

Finn

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-02-07 21:15

> larmer? de er vist ikke værre end alm vinduer

Prøv at "tappe" med en finger på hhv træ, plastik og alu-vinduer, så er du
slet ikke i tvivl. Måske er der forskel på de forskellige fabrikater af
alu-vinduerne, det skal jeg ikke kunne sige, men dem jeg har hørt støjer.

Mvh Maria

Fra : Finn

Dato : 15-02-07 15:52

> [...]
> slet ikke i tvivl. Måske er der forskel på de forskellige fabrikater af
> alu-vinduerne, det skal jeg ikke kunne sige, men dem jeg har hørt støjer.

jeg tror der er meget forskel på kvaliteten - jeg har prøvet at "tappe" på
dem her - http://www.storke-vinduer.dk/default.aspx?m=2&i=118

og de "larmer" ikke

Finn

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 15-02-07 20:29

Maria Frederiksen skrev:

> [...]
> slet ikke i tvivl. Måske er der forskel på de forskellige fabrikater af
> alu-vinduerne, det skal jeg ikke kunne sige, men dem jeg har hørt støjer.

Jeg har arbejdet med både træ og plasticvinduer, og min erfaring er helt
klart at plastic "larmer" betydeligt mere end træ, så jeg kan absolut
ikke genkende at plastic skulle larme mindre. I grunden siger det også
sig selv, da plastic jo er hult, og træet er massiv. Skulle der så komme
en forholdsvis lille alu-liste på ydersiden af vinduet, kan jeg slet
ikke forestille mig skulle betyde noget som helst for lyden fra dem. Jeg
skal selv have skiftet vinduer i år, og der vælger jeg så et vindue fra
http://hvidbjergvinduet.dk/

men det er så nok fordi jeg arbejder på fabrikken, og dermed kan få en
god rabat på dem. Skulle jeg købe et andet produkt, ville jeg helt
sikkert kigge på de forskellige mærker, og finde ud af fordele og
ulemper ved dem. Hvilket mærke jeg ville vælge, ved jeg altså ikke. Når
du nu vælger, så husk at få ventiler i så mange af vinduerne som muligt.
Det koster ikke alverden, og det er en kæmpe fordel at have i. Du kan
lufte ud, uden at være hjemme, og dine vinduer er stadig lukkede, og sikret.

Det kan så lige her til sidst nævnes, at Hvidbjerg laver danmarks
varmeste vindue. I mine øjne har det kun to fejl. Den ene er det er i
plastic, og den anden er, at det er indadgående, hvilket jeg ikke kan se
man kan bruge til ret meget. Det er der så andre der kan, og dem der har
brug for det, skal da selvfølgelig bare købe det.

Jesper

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-02-07 22:06

> Jeg har arbejdet med både træ og plasticvinduer, og min erfaring er helt
> klart at plastic "larmer" betydeligt mere end træ, så jeg kan absolut

Det larmer mere, men ikke "betydeligt" mere.

> sig selv, da plastic jo er hult, og træet er massiv. Skulle der så komme
> en forholdsvis lille alu-liste på ydersiden af vinduet, kan jeg slet ikke
> forestille mig skulle betyde noget som helst for lyden fra dem. Jeg

Det gør det. Meget endda, men jeg er støjfølsom, så derfor bemærker jeg det
også med det samme.

> Når
> du nu vælger, så husk at få ventiler i så mange af vinduerne som muligt.

Meget enig, især i de meget tætte huse, der bygges nu om stunder.

Mvh Maria

Fra : J. E.

Dato : 16-02-07 13:36

> [...]
> er du slet ikke i tvivl. Måske er der forskel på de forskellige
> fabrikater af alu-vinduerne, det skal jeg ikke kunne sige, men dem jeg

LOL - utroligt hvad folk kan have af mærkelige interesser

hvis du syntes det er sjovt, kan du så ikke bare købte en, stille
den i stuen og beklæde den med skumgummi el. lign.

Fra : Kim H

Dato : 11-02-07 15:25

Fra : Kim H

Dato : 11-02-07 15:27

> [...]
> Jeg skal bruge et par vinduer til hytten - er der nogen der kan anbefale
> hvor man skal købe dem? Kravet er primært bare det skal være Træ/Alu

Jeg har hørt at Velfac skulle være blandt de allerbedste Træ/alu vinduer ,
dem vil jeg selv have når jeg snart skal have mine trævinduer udskiftet

Mvh. KimH

Fra : Leo Havmøller

Dato : 12-02-07 06:19

"Mr. D" <verysecret@.com> wrote in message
> Jeg skal bruge et par vinduer til hytten - er der nogen der kan anbefale
> hvor man skal købe dem? Kravet er primært bare det skal være Træ/Alu
> (Selvf. af vedligeholdelseshensyn)

Jeg har for nylig fået velfac 400-serie i hele huset. Dem er jeg særdeles
tilfreds med.
Husk at overveje hvilken overfladestruktur aluminiummet skal have. Jeg
valgte "granite" istedet for alm. glat overflade.

Leo Havmøller.