fastbrændsel g-d-s
Fra : tp

Dato : 09-02-07 21:04

Er der nogen af jer der har installeret sådan et anlæg selv?

situation : mit oliefyr er meget gammelt - min tank skal skrottes næste år,
jeg får brænde gratis (mod at arbejde hårdt for det og jeg har ikke en
masse friværdi/overskud på budgettet til bare at hyre en vvs'er, såe:

Er det en større videnskab at montere en fastbrændsel kedel + akk. tank +
ladomat + rør ind til huset for en gds'er ?
For en ordens skyld skal jeg lige sige, at jeg ikke helt tabt bag en vogn
(lavede selv radiator + rør på vores 1. sal + gulvvarme i stuen - og det
virker fint :)

evt nogle der vil dele deres erfaringer?

Fra : Sidse

Dato : 09-02-07 23:00

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> virker fint :)
>
> evt nogle der vil dele deres erfaringer?

Jeg har selv stykket et anlæg samme der virker ganske godt, har en tegning
af det som jeg kan maile dig hvis det har interresse.
Når først tegningen er på plads er det bare at finde en tank og en
gevindskæremaskine og en masse sortrør.

Henrik

Fra : tp

Dato : 10-02-07 09:19

">>

> [...]
> af det som jeg kan maile dig hvis det har interresse.
> Når først tegningen er på plads er det bare at finde en tank og en

super. ja tak. har sendt dig en mail

Fra : Sidse

Dato : 10-02-07 16:19

> ">>

> super. ja tak. har sendt dig en mail

Glemte lige min mail adresse duer ikke, skriv i stedet til
sidse(snabela)gsx(punktum)dk

Fra : JENS ANDERSEN

Dato : 10-02-07 09:25

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogen af jer der har installeret sådan et anlæg selv?
>
> evt nogle der vil dele deres erfaringer?

vil mene det er rimeligt simpelt, har dog gjort mig den erfaring at man bør
sætte en sjunt på udover ladomaten.
nemlig en der holder vandet til radiator på ca 60 grader, dette giver et et
mere roligt flov gennem akumoleringstanken.
ovenståene er måske logik for de fleste, men jeg havde ikke lige set det.

Jens

Fra : tp

Dato : 11-02-07 22:38

> [...]
> (lavede selv radiator + rør på vores 1. sal + gulvvarme i stuen - og det

Tillægsspørgsmål : man kan få simple (salamander-agtige) kedler der bare er
et brandkammer og nogle røgrør, og så kan man få "mikorprocessorstyret" hvor
træk mv justeres.

Når der nu er en akk tank på, skal der så ikke bare fyres max indtil tanken
er blevet varm? underforstået : tilfører man ikke bare anlæget en ekstra
mulighed for at gå i stykker med alt det styring? er det reelt nødvendigt?

Fra : JENS ANDERSEN

Dato : 12-02-07 11:11

> [...]
> tanken er blevet varm? underforstået : tilfører man ikke bare anlæget en
> ekstra mulighed for at gå i stykker med alt det styring? er det reelt

Joe der skal fyres max, eller det vil sige det gælder om at fyre md de KW
der giver bedst udnyttelse af brændet.

Jeg vil sige at det er vigtigt med en kedel med en form for underforbrænding
eller anden mulighed for at brænde røggasserne ordentligt, men med de
godkendelser der skal til i dag, er det vist ikke det store problem.

denne fine elektroniske styring har jeg aldrig prøvet, men hvis den kan
styre trækket sådan at der altid er ild i røggasserne, tror jeg faktisk det
kunne være godt nok, min erfaring er, at jo lettere træ jo sværere er det at
styre.

har lige nu købt noget træ der er for billigt, det futter bare af uden at
danne et ordentligt gløde lag, og her er det næsten umuligt at styre, så
skal jeg stå ude ved fyret hele tiden, hvad jeg ikke gider, det vil så sige
at min skorsten ryger en del til tider, og det koster jo penge.
når jeg der imod fyrer med eg, er der ingen problemmer overhovdet, så bænder
den ligeså findt med blå flammer hele tiden.

Jens

Fra : Stefan

Dato : 12-02-07 19:49

> evt nogle der vil dele deres erfaringer?

Hej

Det her er fra et tidligere indlæg jeg har skrevet, vi har hverken shunt
eller Ladomat på da brændet er gratis

Vi kører med fastbrændsel, anlægget består af et gammel halmfyr, hvor vi har
svejst en plade i 15 cm under afgangsrøret, for at øge udnyttelsen, en 1200
liters olietank som akku med 300 mm isolering omkring, 2" rør mellem fyr og
akku og naturlig cirkulation da tanken står ovenover fyret. Kedlen er 140 cm
i længden og 78 cm i diameter. Fremløb til huset er koblet på inden
akkutanken så huset får det varme vand inden tanken.

Da vi flyttede ind for 2 år siden var der en lille kedel på 40x60x60cm og
ingen akku, der skulle vi fyre ca. hver 3-4 time, det er noget loort. Nu
fyrer vi på kolde dage 2 gange i døgnet og 1 gang her om sommeren da vi også
får det varme vand derfra, mængden afhænger af vind og vejr, det er noget
man lærer hen ad vejen.

Vi fyret udelukkende med nedbrydningstræ, det er gratis og omegnens vognmænd
er glade for at komme af med det, og det er en blandet fornøjelse, nogle
gange er der udelukkende gamle brædder og støv, andre gange er det 8x8
egebjælker, vi har også paller ind imellem men det er ikke så tit. Naboen
fyret med EUR paller, hans anlæg bruger ca. 2 paller pr. fyring 2 gange om
dagen. Men uanset hvad er der arbejde med det, og med nedbrydningstræ er det
en god ide med en diamantkæde til sin motorsav. Køber man brænden skal det
jo flækkes alligevel for at fremme afbrændnings processen.

Ang. lugten så kommer det jo an på hvad du futter af og med hvilken temp,
nogle gange lugter det her så man er ved at blive kvalt, men oftest er
forbrændigen ren da fyret jo også lige skal varme 1200 liter vand op... og
det kan sagtens komme op og koge Men en ren forbrænding, dvs. fuld
skrald på luften, plejer at være rimelig røgfri og så soder du heller ikke
skorstenen til. Sidst vores blev renset var der ca. 1 dl sod

Stef

Fra : tp

Dato : 22-02-07 21:03

> [...]
> (lavede selv radiator + rør på vores 1. sal + gulvvarme i stuen - og det

her var en der ville dele erfariger

http://stiften.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070218/AARHUS/102180867/1290/STIFTEN