hvor gammel ved institutions start?
Fra : Inger

Dato : 09-02-07 18:58

Hej i gruppen

Min kæreste og jeg venter vores første barn

Nu vil mit arbejde meget gerne se noget der ligner en plan for mit
barselsforløb, og det betyder at vi ligesom skal tage stilling til hvor
lang tid jeg skal gå hjemme, og så videre.

Så var det jeg gerne lige ville høre hvad andre gør. Jeg har 26 uger
efter fødslen med fuld løn, derefter hedder den dagpenge-systemet. Det
har vi nok råd til nogle måneder, så ingen is på den ko. Vi har ikke råd
til at kæresten skal på dagpenge, men han vil gerne bruge noget ferie på
at gå hjemme en måneds tid med den lille. Men hvor gamle er børn typisk
når de starter i vuggestue?

Og hvad gør man, hvis man ikke kan få pasning fra den dag man har sagt
man vender tilbage til jobbet, og man ikke har mere ferie og så videre
at trække på? På kommunens hjemmeside står der: "Fra dit barn er 30
uger, er du garanteret en plads til den dato, du har angivet som
behovsdato på ansøgningsskemaet." Men kan man typisk regne med at det
holder (vi bor i Glostrup kommune hvis det gør en forskel)?

Håber på nogle input

Mvh. Inger

Fra : marlene

Dato : 09-02-07 21:59

"Inger" <nomail@me.com> skrev i en meddelelse
Men hvor gamle er børn typisk når de starter i vuggestue?

det er vist samvittighed over for en selv og- eller barnet der afgøre det,
ikke rigtig hvad man plejer.

min veninde havde 3 mdr. barsel, da sønnen kom til dagpleje, hendes job var
specielt og hun ikke kunne blive længere væk derfra.

mine unger har været imellem 1 1/2 - 2 år før de kom til dagplejen, jeg
elskede at være hjemme med dem.
andre kan ikke holde ud at være hjemme gående, så de vælger pasning hurtigst
muligt.

synes det må være hjertet, hvis økonomien tillader det, der skal bestemme.

Fra : Inger

Dato : 09-02-07 22:39

marlene skrev:
> [...]
> muligt.
>
> synes det må være hjertet, hvis økonomien tillader det, der skal bestemme.

ja, okay, kan godt se hvad du mener... Jeg er bare så usikker på hvad
der er bedst. Som typisk førstegangs forældre (kunne jeg forestille mig)
er vi jo lidt nervøse for at gøre noget forkert. Og i det her tilfælde
tænker vi meget på hvad der mon er bedst for den lille.

Jeg har aldrig været god til det med at gå hjemme når jeg har været
arbejdsløs, jeg var typen der kedede mig, blev doven og "havndede med
ckokoladeæsken i sofaen" hvis du forstår hvad jeg mener. Men jeg har jo
ikke prøvet at gå hjemme med en baby og aner ikke om jeg vil være bedre
til det...

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-02-07 01:10

Inger <nomail@me.com> wrote in

> ja, okay, kan godt se hvad du mener... Jeg er bare så usikker på hvad
> der er bedst.

En baby har det bedst hos sine forældre ihvertfald de første ca 12
måneder. Der kan ske så mange ting der kan have indflydelse på resten af
barnets liv, at det skylder man sit barn.

Søg orlov. Tag ferie. Sig op. Det er kun et spørgsmål om at prioritere.

Fra barnet er ca. 18 måneder, kan det have gavn af omgang med andre børn
og det er værd at overveje institution. Vi snakker stadig barnets behov.

> Som typisk førstegangs forældre (kunne jeg forestille
> mig) er vi jo lidt nervøse for at gøre noget forkert. Og i det her
> tilfælde tænker vi meget på hvad der mon er bedst for den lille.

Da vi fik vores første, havde Københavns Kommune en ordning hvor man
kunne få dagplejestatus hvis man passede sit eget og et andet barn. Man
skulle bare selv finde det andet barn. Det ville jeg gerne, men det gik
desværre i vasken 3 dage før det skulle sættes i værk.

Enden på historien blev at jeg søgte ulønnet orlov fra mit arbejde og gik
hjemme med sønnen indtil han var 14 måneder gammel. På det tidspunkt fik
vi en vuggestueplads.

Ja, vores økonomi røg sig en tur. Nej, det var sgu ikke sjovt ikke at
kende fremtiden. Men jeg vil ikke bytte den tid for noget i verden.

> [...]
> ckokoladeæsken i sofaen" hvis du forstår hvad jeg mener. Men jeg har
> jo ikke prøvet at gå hjemme med en baby og aner ikke om jeg vil være

Man keder sig sjældent med en baby i huset.

Fra : ThomasB

Dato : 11-02-07 01:59

"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, vores økonomi røg sig en tur. Nej, det var sgu ikke sjovt ikke at
> kende fremtiden. Men jeg vil ikke bytte den tid for noget i verden.

Sådan! Skønt at høre.

Fra : Charlotte D.Jensen

Dato : 09-02-07 22:59

Min søn var 16 mdr. da han kom i vuggestue. Jeg ville under ingen
omstændigheder have overladt ham til andre før denne alder.
Vi havde i mange år ikke en krone, fordi jeg ville gå hjemme så "længe" og
fordi jeg højst ville lade ham være der 4-5 timer om dagen.
Det er et spørgsmål om hvordan man prioriterer, snarere end hvad man
"plejer" - det er meget forskelligt.

Føl efter i jeres hjerter og mærk hvad der er rigtig at prioritere for jeres
familie.

Held og lykke :)

On 09/02/07 21:58, in article
8374f$45cce080$5293efba$11647@news.arrownet.dk, "marlene" <rin@nyk.dk>

Fra : Inger

Dato : 10-02-07 23:10

Charlotte D.Jensen skrev:
> [...]
> "plejer" - det er meget forskelligt.
>
> Føl efter i jeres hjerter og mærk hvad der er rigtig at prioritere for jeres

Jeg kan se at der er en del der mener at det er bedst for barnet at gå
hjemme til det er et års tid. Ihvertfald er der mange der gør det...

Jeg vendte det med min mor, og hun siger at barnet helst skal køres ind
i vuggestue når det er 6-7 måneder max, ellers skal man vente til det er
års tid. Noget med at når barnet bliver 8-9 måneder har det en meget
klar fornemmelse af at det hører til hos forældrene men kan endnu ikke
forstå at det bliver hentet senere og bliver derfor mere ulykkeligt over
at blive "forladt".

Jeg selv er meget i tvivl stadigvæk. På den ene side tænker jeg at det
ville være godt for barnet at gå hjemme indtil det er et år. På den
anden side har jeg aldrig gået og drømt at gå hjemme og kunne godt tænke
mig at vende tilbage til jobbet efter et halvt års tid. Jeg tror jeg
ville få babymos på hjernen hvis jeg skulle gå hjemme et helt år... Så
egentlig er det lidt en kamp mellem hvad jeg tænker vil være barnets
behov og mine egne ønsker. Og når jeg ser det skrevet på den måde,
virker det jo meget åbenlyst hvad man skal gøre. Man får jo ikke et barn
for at sætte ens egne tarv over barnets... På den anden side bliver det
vel næppe nogen fornøjelse for hverken barnet eller mig hvis jeg meget
hellere ville være på arbejde end gå hjemme...

Ja, vi må vist hellere snakke lidt mere om tingene og overveje lidt
endnu førend vi bestemmer os

Flere input modtages med tak

Inger

Fra : Mette

Dato : 11-02-07 07:54

> Ja, vi må vist hellere snakke lidt mere om tingene og overveje lidt
> endnu førend vi bestemmer os
>
> Flere input modtages med tak
>
> Inger

Det er blevet så populært at gøre alt til et spørgsmål om prioritering, så
folk, der ikke har mulighed for at holde 1 års barsel rigtig kan få dårlig
samvittighed...flot!
Min datter var dog 16 mdr inden hun kom i institution (pga forskellige
omstændigheder). Og der var JEG i hvert fald klar til det:)
Næste gang bliver det dog ikke så længe næste gang, da jeg kun har fuld løn
i 3½ måned. Vi har så et lille overskud på budgetkontoen, der kan give mig
nogle måneder ekstra. Min mand vil gerne have et par måneder også, så den
lille bliver nok 8 mdr når han eller hun skal i daginstitution. Sådan er det
bare. Man skal jo også kunne have tag over hovedet.

Fra : Bænni

Dato : 11-02-07 11:35

Mette wrote:
> [...]
> lille bliver nok 8 mdr når han eller hun skal i daginstitution. Sådan er det
> bare. Man skal jo også kunne have tag over hovedet.

det er fame bare OK mette! 8 mdr er en OK alder at komme i vuggestue i.
jeg har haft en del gang i diverse vuggestuer og børnehaver og min
generelle oplevelse er at der er fyldt med brave og dygtige pædagoger
der gør det der skal til for at de små (og de store) unger udvikler sig
på bedste vis. Stor omsorg og stor faglighed.

"Fang an" - det er sundt for børn at have mulighed for at udvikle sig
socialt og det kan man ikke hjemme sammen med en overbeskyttende mor,
der ikke trives fordi hendes sociale liv også er begyndt at blive
flosset i kanten.

der kan da være børn der IKKE skal i inst. når de er 8 mdr. men generelt
er det OK.

Men - det er måske humlen i det hele for rigtig mange børn der er i
inst., at deres forældre hellere vil kradse penge sammen til nye
køkkener og mange biler og fine facader og karriere. Og DET går ud over
børnene.

Så har du, mette og alle I andre, mulighed for det, så gå på nedsat tid
og slå jer tiltåls med at i ikke ligner i Kirsten Lehfeldt i filmen Tid
til forandring....

--
Bae9

Rigtige mænd bruger ikke kill-filter!

Fra : ThomasB

Dato : 11-02-07 14:13

"Mette" <Mette@.dk> skrev i en meddelelse

> Det er blevet så populært at gøre alt til et spørgsmål om prioritering, så
> folk, der ikke har mulighed for at holde 1 års barsel rigtig kan få dårlig
> samvittighed...flot!

Man får vel kun dårlig samvittighed hvis man er i tvivl? Og skal man holde
sin kæft, bare fordi nogle får dårlig samvittighed, når nu det kan komme
endnu flere til gavn?

Det *er* et spørgsmål om prioritering.

> [...]
> det
> bare. Man skal jo også kunne have tag over hovedet.

Hvis i har det godt med at i har valgt at prioritere hus fremfor barsel, så
er alt vel i skønneste orden? Hvad er der så at få dårlig samvittighed over?

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-07 11:34

"Inger" <nomail@me.com> skrev i en meddelelse news:45ce42ec$0

> Ja, vi må vist hellere snakke lidt mere om tingene og overveje lidt endnu
> førend vi bestemmer os
>
> Flere input modtages med tak

Vores ældste søn var ca. 1 år, da han startede i dagpleje. Det er imo en god
alder, at lade barnet begynde, hvis man har mulighed for, at vente så længe.
Vores yngste søn var kun 4 mdr., da han også startede i dagpleje. Alt for
tidligt, synes jeg. Man går glip af allemulige ting, som dagplejen så får
fornøjelsen af, som f.eks., at barnet kan sidde selv, begynder at kravle
osv. Selvfølgelig oplevede vi også de ting hjemme, men vi følte, at det var
for tidligt, at han kom afsted.
Vores datter har gået hjemme indtil skolestart.

Jeg synes i skal gøre, hvad der føles rigtigt for jer, men tænk over, at den
første tid med barnet går hurtigt og man får ikke det tilbage, man evt. er
gået glip af.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 11-02-07 12:48

"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> f.eks., at barnet kan sidde selv, begynder at kravle osv. Selvfølgelig
> oplevede vi også de ting hjemme, men vi følte, at det var for tidligt, at

Når man, af den ene, anden eller tredie årsag - i kortere eller længere
perioder - lader sit barn være uden for ens øjensyn, går man glip af noget.
Sådan er det. Hele livet igennem, endda.

Men kan eller skal vel holde vores børn under konstant opsyn (til de når
skolealderen), fordi vi vil have del i det hele *S*

Kunne det måske ligefrem tænkes, at børn har brug for at lære at de er
adskilte fra deres forældre og at det både kan være nyttigt og herligt at
have noget af sit liv i fred for forældrene? Kan det ligefrem tænkes, at det
er gavnligt for barnets selvoplevelse, at have oplevelser og kontakt, som
forældrene IKKE er del af?

> Jeg synes i skal gøre, hvad der føles rigtigt for jer, men tænk over, at
> den første tid med barnet går hurtigt og man får ikke det tilbage, man
> evt. er gået glip af.

Jeg synes hellere man skal gøre det, der er rigtigst for BARNET - omend det
til tider er svært at skille tingene ad.

Mvh. Lisbeth

Fra : Charlotte D.Jensen

Dato : 18-02-07 03:54

On 11/02/07 12:47, in article 45cf0273$0$4151$ba624c82@nntp02.dk.telia.net,
"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_FJERN@hotmail.com> wrote:

> [...]
> er gavnligt for barnets selvoplevelse, at have oplevelser og kontakt, som

Når de er 4 måneder, som i nævnte tilfælde ? Nej, selvfølgelig ikke...