Navn
Fra : Eva Pedersen

Dato : 09-02-07 14:59

Hej

Jeg læste engang i et indlæg herinde, at der er et eller andet sted på
nettet, hvor man kan finde ud af, hvor mange der hedder et bestemt navn.
-Og det kan jo være rart at vide hvor mange der har et bestemt navn, når man
skal finde et navn til sit barn.
Men jeg har desværre glemt hvad det er for en hjemmeside.
Er der nogen, der kan hjælpe?

Mvh
Eva

Fra : Holst

Dato : 09-02-07 15:13

Eva Pedersen wrote:

> [...]
> skal finde et navn til sit barn.
> Men jeg har desværre glemt hvad det er for en hjemmeside.

Der er mange steder, hvor man kan se det.

En af de mere "officielle" så at sige er hos Danmarks Statistik:

http://www.dst.dk/HomeDK/Statistik/Navne.aspx

Fra : Bænni

Dato : 09-02-07 17:52

Eva Pedersen wrote:
> [...]
> -Og det kan jo være rart at vide hvor mange der har et bestemt navn, når man

øhhhhh - og hvorfor så lige det - det var sku da et undeligt kriterie

--
Bae9

Rigtige mænd bruger ikke kill-filter!

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-07 18:06

"Bænni" <davs@du.der> skrev i en meddelelse news:45cca697$0

> øhhhhh - og hvorfor så lige det - det var sku da et undeligt kriterie

Måske fordi, man gerne vil finde et navn til barnet, som 1 million andre i
DK, ikke hedder også......

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Bænni

Dato : 09-02-07 19:31

Fra : Sabina H.

Dato : 09-02-07 20:06

"Bænni" <davs@du.der> wrote in message

> øhhhhh - og hvorfor så lige det - det var sku da et undeligt kriterie

lad mig spørge dig...
hvorfor kalder du dig Bænni??
er det måske fordi Benny er for ordinært?
er det fordi der er mange andre der hedder Benny?
hvis man feks er rigtig ordinær og hedder Benny Jensen, gad vide hvor mange
i dk der så hedder det?

hvad er der i vejen med at gerne ville have et forholdsvis unikt navn??
--
Knus,
Sabina, der er den eneste i dk der hedder det jeg gør...

Fra : Holst

Dato : 09-02-07 20:41

Sabina H. wrote:

> hvad er der i vejen med at gerne ville have et forholdsvis unikt navn??

Det er der ikke noget i vejen med.

Men man kan jo diskutere, om der er noget i vejen med at give sit barn
et meget unikt navn.

Jeg har mødt en del, der har "underlige" navne, fordi deres forældre
syntes, at de ikke lige skulle hedde Thomas eller Louise. Jeg har ofte
hørt disse teenagere/voksne nævne, at de sgu ville have ønsket, at deres
forældre havde kaldt dem Thomas eller Louise.

Ligeledes er en del mennesker med fire eller flere navne, der er ganske
træt af, at deres forældre absolut mente, at de skulle slæbe rundt med
familienavnene flere generationer tilbage.

At have et unikt navn gør også en mere udsat for mobberi på grund af
navnet. Det er nu engang sjovere at drikke en, hvis vedkommende hedder
Leo, end hvis han havde heddet Thomas.

Fra : Bænni

Dato : 09-02-07 22:00

Sabina H. wrote:
> "Bænni" <davs@du.der> wrote in message

> lad mig spørge dig...
> hvorfor kalder du dig Bænni??

Bæ9 - doh - q8 - olie

> er det måske fordi Benny er for ordinært?
> er det fordi der er mange andre der hedder Benny?

ja der er mange andre der hedder benny men ikke jeg

> hvis man feks er rigtig ordinær og hedder Benny Jensen, gad vide hvor
> mange i dk der så hedder det?

hvad galt er der i at være ordinær - det modsatte af ordinær - er det
højrøvet selvoptaget eller hvad

> hvad er der i vejen med at gerne ville have et forholdsvis unikt navn??

selvpromoveringen begynder inden projektet kommer ud af maven - ja måske
inden det kommer ind om man så må sige....

ford eller obel
frederik eller oline
hth eller kvik

barnet er en del af inventarlisten

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 09-02-07 19:38

Bænni wrote:

[Navnestatistik]

> øhhhhh - og hvorfor så lige det - det var sku da et undeligt
> kriterie

Øhhh... Hvorfor er det et underligt kriterie?

Da vi skulle vælge navne var der en masse kriterier. De vejede ikke
lige meget, men de havde alle noget at sige. Jeg nævner i flæng:

- Ikke to oplagte stavemåder (Jakob/Jacob)
- Oplagt stavemåde (ikke noget "Hvordan staver du det?", tak)
- Ikke æ, ø og å (besværligt til emailadresser)
- Ikke en pigeform af et drengenavn (Henriette, Georgina)
- Ikke sammensatte navne (Jens Henrik, Sofie Amalie)
- Helst nordiske navne (Sigurd, Frida)
- Ikke for almindelige (Jens, Mette)
- Med andre forbogstaver end forældrenes navne (dvs. ikke T & H)

Der var flere, men det er et par år siden sidst, så jeg husker ikke dem
alle. Jeg overvejede at lave en webservice til at hjælpe med at finde
navne ud fra et hav af kriterier, men kom væk fra det igen.

Der er forøvrigt en fin navnesøger på
http://b-a-b-y.dk/artikler/navngiv/hedde.asp
hvor navnenes oprindelse og betydning forklares kort.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : -=JF=- priv

Dato : 09-02-07 20:03

Toke Eskildsen har bragt dette til os:

> Øhhh... Hvorfor er det et underligt kriterie?

Næh - Jeg synes ærligt talt også at det er en god idé at sortere
massebetegnelserne fra på forhånd!!

> Da vi skulle vælge navne var der en masse kriterier. De vejede ikke
> lige meget, men de havde alle noget at sige. Jeg nævner i flæng:

Vi er igennem samme proces lige nu - og mand hvor er der nemlig bare
mange hensyn at tage. Vi har så netop i dag fået at vide at det bliver
en pige. Det halverer trods alt 'problemet'

Hvordan lyder det når det fulde navne udtales?
Det er muligt at man har fundet et godt fornavn - men det kan lyde
totalt kvajet i sammenhæng med efternavnet. (Klassikeren: Anne Dam)

Er det et navn der kan laves grin med?
Det er muligt at navnet er godt - Men hvis man kender et 'røvhul' der
hedder det samme - så duer det ikke!

Eller, hvad nu hvis chefen hedder det navn man hælder mest til... Det
kan nemt blive opfattet som at man fedter for chefen ved at vælge
præcis det navn.

--
Mvh. John

Fra : Holst

Dato : 09-02-07 20:43

-=JF=- priv wrote:

> Det er muligt at man har fundet et godt fornavn - men det kan lyde
> totalt kvajet i sammenhæng med efternavnet. (Klassikeren: Anne Dam)

Hehe ... får mig til at tænke på en julekalender med Anders Sand.

Fra : Bænni

Dato : 09-02-07 21:55

-=JF=- priv wrote:
> [...]
>
> Eller, hvad nu hvis chefen hedder det navn man hælder mest til... Det
> kan nemt blive opfattet som at man fedter for chefen ved at vælge præcis

længe leve spontaniteten og det fænomen der hedder at følge hjertet.....

Fra : Bænni

Dato : 09-02-07 21:52

Toke Eskildsen wrote:
> [...]
>

> Der er forøvrigt en fin navnesøger på
> http://b-a-b-y.dk/artikler/navngiv/hedde.asp
> hvor navnenes oprindelse og betydning forklares kort.

gudfaderiskuret - hvad med bare at gi ungen et navn eller tage medicin
mod tvangspræget adfærd.....

hedder ungen ib eller bo, for det er sku da snart det eneste der er tilbage?

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-02-07 01:03

Bænni wrote:

> gudfaderiskuret - hvad med bare at gi ungen et navn eller tage
> medicin mod tvangspræget adfærd.....

Du er hurtigt ude med fordømmelserne af andres måde at gøre tingene på.

> hedder ungen ib eller bo, for det er sku da snart det eneste der
> er tilbage?

Nej, det blev til Frida og Sigurd. To navne, der passede fint til de
ting vi prioriterede.

Ib er forøvrigt ikke nordisk (det kommer af Jacob). Bo passer fint.
Under navneovervejelserne foreslog jeg Bobo, men der blev af en eller
anden årsag nedlagt veto mod den ide...

Sjovt nok gik det med dem som det gør med de fleste børn - efter kort
tid var det tydeligt for enhver at det var navne, der passede rigtig
godt til dem.

Det der med at vælge et navn, der ikke kan gøres grin med, ser jeg nu
lidt som en tabt kamp. Man kan selvfølgelig undgå de mest oplagte
(check også lige om forbogstaverne i det fulde navn staver et eller
andet kritisk), men der kan gøres grin med alle navne. Leo Lummer eller
Thomas Tomat, det gør ikke den store forskel.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Bænni

Dato : 10-02-07 11:08

Toke Eskildsen wrote:

> Du er hurtigt ude med fordømmelserne af andres måde at gøre tingene på.

nånå - stik du mig bare det i skoene, det kan jeg så leve med....