ubuntu/kubuntu
Fra : Hans Houmøller

Dato : 09-02-07 22:29

Har netop installeret ubuntu på ledig harddisk for at prøve mig lidt
frem. Har tidligere haft KDE på Mandriva.
Kan man have både ubuntu og kubuntu samtidig? .. hvis 'ja': hvordan gør
man så.
Jeg har prøvet først at installere ubuntu og så bagefter kubuntu og det
gik ikke med mulighed for begge.
Dertil kan jeg ikke i ubuntu læse mine 2 andre harddiske, som jeg godt
nok kan boot på med GRUB som kom på maskinen da jeg installerede ubuntu
(jeg havde før LILO).
Sikke ne masse spørgsmål, men det er jo osse weekend, så man har lidt
mere tid til at eksperimentere.
Hans

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 09-02-07 23:12

Hans Houmøller wrote:
SKIP
> Kan man have både ubuntu og kubuntu samtidig? .. hvis 'ja': hvordan gør
> man så.
Lav 3 partitions på en disk. Installer ubuntu i den ene partition og
kubuntu i den anden. Den tredie skal skal bruges til swap. Der kan nu
dual-bootes på samme måde som et dualbootsystem Windows/Linux.
SKIP

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk
Registered Linux User #401007

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-02-07 00:12

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> writes:

> Jeg har prøvet først at installere ubuntu og så bagefter kubuntu og
> det gik ikke med mulighed for begge.

Hovedforskellen på de to er brugerfladen og de programmer der hører
til. Det nedenunder er det samme.

Som jeg kan se det, kan man ikek vælge pr bruger hvilken man vil have.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 10-02-07 07:59

On Fri, 09 Feb 2007 22:28:39 +0100, Hans Houmøller wrote:

> Har netop installeret ubuntu på ledig harddisk for at prøve mig lidt
> frem. Har tidligere haft KDE på Mandriva.
> Kan man have både ubuntu og kubuntu samtidig? .. hvis 'ja': hvordan gør

Er der nogen speciel grund til du vil have begge?

Du kan jo installere KDE programmer under Ubuntu, og omvendt hvis der er
nogle Gnome programmer du vil bruge under Kubuntu kan det også lade sig
gøre (vha pakke-manageren).

Fra : Hans Houmøller

Dato : 11-02-07 23:00

Jeg fandt jo ved at rode lidt med tingene ud af den del, fandt KDE-pakkerne
og prøvede det. Jeg har dog fravalgt KDE i ubuntu, men bruger det i
Mandriva som jeg jo har på min 2. harddisk.

Et underligt problem jeg er stødt ind i er, at mine tre harddiske ikke kan
se hinanden. De oprindeligt 2 med WinXp på den ene og Mandriva 2006 på den
anden kørte fint sammen med LILO som boot loader.
Jeg satte så den tredie harddisk i for at prøve med ubuntu på den.
Installationen virkede og gav pr automatik GRUB som boot loader, og det
gør, at jeg kan boote alle tre systemer, MEN:
jeg kan ikke fra ubuntu se de to andre harddiske, og når jeg arbejder på
dem, kan de ikke se den tredie disk med ubuntu.

Mine tre diske er sat sådan op:
1) Prim Master med WinXp
2) Sec Master med Mandriva 2006
3) Prim Slave med ubuntu

1) og 2) kan se hverandre , men ikke se 3)

3) kan kun se sig selv

jeg har forsøgt at være præcis, og håber på assist .. igen igen

Hans

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 10-02-07 10:53

Hans Houmøller wrote:
> Har netop installeret ubuntu på ledig harddisk for at prøve mig lidt
> frem. Har tidligere haft KDE på Mandriva.
> Kan man have både ubuntu og kubuntu samtidig? .. hvis 'ja': hvordan gør
> man så.

I mine øjne og jeg har selv gjort det (dog med Ubuntu og Xubuntu), så er
det nemmeste da blot at installere fx. Ubuntu (eller Kubuntu,
ligegyldigt) først og når den er helt i luften, så åbner du
pakke-manageren op (Synaptic) og søger efter kubuntu-desktop pakken.
Hvis jeg gør det på mit ubuntu system, så vil den lige installere en
r*vfuld pakker der har med KDE at gøre.

Og det er AFAIK egentlig kun desktop environment'et der er forskelligt
fra Ubuntu til Kubuntu og/eller Xubuntu (henholdsvis Gnome, KDE og XFCE)

> [...]
> Dertil kan jeg ikke i ubuntu læse mine 2 andre harddiske, som jeg godt
> nok kan boot på med GRUB som kom på maskinen da jeg installerede ubuntu

Altså, du har 2 andre diske (partitioner?) som du gerne vil kunne tilgå
fra din ubuntu? Jeg kan ikke lige finde menu-punktet, men der er sådan
en mount-table editor (ellers fyr op under /etc/fstab) hvor du kan
bestemme hvilke diske der skal mountes og hvor de skal mountes henne.

Thomas

Fra : Hans Houmøller

Dato : 10-02-07 16:21

Foreløbig tak for al hjælp til ubuntu-nybegynderen her.
Hans

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 10-02-07 16:46

Hans Houmøller wrote:
> Foreløbig tak for al hjælp til ubuntu-nybegynderen her.
> Hans

Velbekomme... og kig samtidig også på http://www.ubuntuforums.org hvor
der sidder mange der også kender til alle de lidt underlige ting med
ubuntu Deres søgefunktion er ikke perfekt, men finder som regel
noget brugbart hvis man skriver ordentlige kriterier.

Thomas

Fra : Hans Houmøller

Dato : 15-02-07 21:25

Lidt status efter god hjælp herinde:
jeg har fjernet min tredje harddisk, som var tænkt som øveplads til
ubuntu. Dermed har jeg nu WinXp og ubuntu på hver deres disk, og det
kører stadigt fremad. ubuntu tegner spændende, men det er lidt ligesom
at blive slået hjem i Ludo: først kørte jeg en gang for mindst 100 siden
Windows 3.11 på en harddisk på 44 mb (!!!), siden opgraderet Windows
og da jeg opdage det, kom Linux til på separat harddisk (Redhat først).
Hver eneste gang jeg gik til noget nyt, skulle man stort set begynde
forfra med opsætninger og alt det andet, i godt ved; det betød hele
tiden, at der nu var noget man igen ikke kunne, før man fik oplært sig
... ofte ved god hjælp på nettets brugergrupper.
Nu er jeg lidt slået hjem igen, så jeg skal til at have tingene til at
virke ligeså godt som før, men ... det skal nok komme. Det er lidt
derfor jeg beholde min WinXP som redningsbåd, men jeg er der sjældent.
Igen: tak for velvillig assist til gruppen her hver gang man
spørger/skriger/råber om hjælp!
Hans