Forbindelse forbliver en gåde
Fra : John Senius-Jørgense~

Dato : 10-02-07 19:59

Hej med risiko for at komme til at spørge dumt, så er her et spørgsmål fra
en HELT ny der forsøger sig med at oprette en database (MySql på one.com,
som kører Chili.asp)
1. Skal man have installeret en database på sin PC lokalt for at forbinde
med Localhost?
2. Hvis ikke hvordan finder man så den fysiske forbindelse på serveren`?
Egentlig oplysninger som måske er indlysende, men bær venligst over med en
efterhånde lettere forvirret programør-spire
One.com har udmærket sig ved at fortælle at de ikke supporterer drivere, men
oplyser eller ikke andet en at man skal bruge Localhost
Håber at jeg ikke skal til at skifte webhotel, men er da lige før at jeg vil
være villig til det.
Kan godt lide den grundige forklaring der er på Secnet.dk - men ved ikke o
deres servere også kører chilisoftware?

John
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1071

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-02-07 20:25

John Senius-Jørgensen skrev:

> 1. Skal man have installeret en database på sin PC lokalt for
> at forbinde med Localhost?

Nej. Localhost skal ses i forhold til den computer der kører asp-
filerne. Hvis du uploader til One.com vil "localhost" i en
connectionstreng betyde at den server (hos One.com) der kører asp-
parseren også er den server der kører MySQL-databasen.

Hvis du skal afprøve dine sider lokalt (uden at uploade dem til
webhotellet), skal du dels have en webserver med asp-
understøttelse på din arbejdsmaskine (fx IIS) og dels have MySQL
installeret lokalt - men det er altså ikke nødvendigt hvis man
nøjes med at arbejde med siderne online.

> 2. Hvis ikke hvordan finder man så den fysiske forbindelse på
> serveren`?

Hvad mener du med den fysiske forbindelse? Hvis du mener hvor
databasen er placeret på serveren, er det ikke noget du brug for -
eller gavn af - at vide. En mysql-database kan ikke bare uploades
som en access-database; i stedet for arbejder man med databasen via
et browserbaseret værktøj (phpmyadmin) eller evt. via et
klientprogram der forbinder direkte til databasen.
Du skal kende navnet på databaseserveren (fx localhost), navnet på
databasen, et brugernavn og en adgangskode - resten klares via
værktøjer der arbejder direkte i databasen.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til

Fra : John Senius-Jørgense~

Dato : 10-02-07 21:16

Hej Jens
Først tak for et hurtigt og klart svar!
Jeg har desværre forsøgt mig med at komme i kontakt med MySql med det
scripteksempel der findes på One.com´s hjemmeside om support.
Når jeg refererer til til en "sti" var det forsi jeg (fejlagtigt) troede at
der måske skulle yderligere specificeres HVOR databasen er anbragt.
Min database hedder ifølge MYsqladmin senius_dk og jeg skal bruge et
servernavn der så er "Localhost" så vidt så godt, men det er desværre ikke
muligt at få enden end denne fejlmeddelelse:

Technical Information (for support personnel)

a.. Error Type:
ADODB.Connection.1 (0x80004005)
SQLState: S1T00 Native Error Code: 2003 [MySQL][ODBC 3.51 Driver]Can't
connect to MySQL server on 'Localhost' (4)
/checklogin.asp, line 45

b.. Browser Type:
Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 7.0; Windows NT 5.1; .NET CLR 2.0.50727)

c.. Page:
POST 51 bytes to /checklogin.asp

d.. POST Data:
dologin=TRUE&brugernavn=senius_dk&password=eeh86rca

e.. Time:
Saturday, February 10, 2007, 9:11:43 PM
Her er koden for checklogin.asp
<%'*******************************************************************************************
' Dette er filen, som opretter forbindelse til MySQL Serveren. Herefter
hentes data ud fra
' formen jeg har lavet i default.asp filen. Der hentes 3 oplysninger.
Brugernavn og Password
' som blev indtastet på default.asp siden. Herudover hentes en anden
oplysning. Nemlig DOLOGIN
' Jeg bruger DOLOGIN til at se om denne side er hentet som led i login. Hvis
denne side er tastet
' direkte i browserens adressebar, redirectes til default.asp siden. På den
måde kan der kun
' blive udført en MySQL forespørgelse, hvis man har indtastet brugernavn og
password på default.asp
' siden.
'********************************************************************************************%>

<%
' Her henter jeg dologin data værdien fra formen på default.asp siden.
' Hvis denne værdi ikke er TRUE, så udføres scriptet ikke, og der
' redirectes til default.asp siden.

strdologin = request.form("dologin")
if strdologin = "TRUE" then

' Hvis dologin er TRUE så henter jeg de 2 andre værdier. Nemlig det
indtastede brugernavn og password.
strbrugernavn = request.form("brugernavn")
strPassword = request.form("password")

' Der er ikke indtastet brugernavn, hvis strbrugernavn er = "".
' Jeg sætter nu bare for en sikkerhedsskyld strbrugernavn og strpassword til
intet. Herefter redirecter jeg
' til default.asp siden.
if (strbrugernavn="") then
strbrugernavn = ""
strpassword = ""
strdologin = ""
Response.Redirect "default.asp"

' Hvis strbrugernavn ikke er tom, søger vi vores MySQL database igennem. Vi
vil gerne have passwordet
' der hvor tabellen brugernavn er = strbrugernavn. Altså det brugernavn der
blev indtastet på default.asp siden.

else
' Jeg opretter her forbindelsen til MySQL databasen :
' Husk at rette brugernavn, password og databasenavn til.

DB_FORBINDSTRENG =
"driver=MySQL;server=Localhost;uid=senius_dk;pwd=eeh86rca;database=senius_dk"
'## MySQL w/ MyODBC v2.50
strConn = DB_FORBINDSTRENG
set conn=server.createobject("adodb.connection")
conn.Open strConn

conn.Open "SELECT password FROM brugere WHERE brugernavn = '" &
strbrugernavn & "'",strConn

' Vi har nu hentet password ud fra databasen, som passer til det brugernavn
vi indtastede på default.asp siden.
' Nu skal vi tjekke om det password passer med det som brugeren indtastede
på default.asp siden. Det password
' brugeren indtastede har vi jo hentet ud i strpassword tidligere i dette
script. Vi tjekker om de passer sammen, hvis
' de gør det, så sætter vi session "access" til at være "TRUE". Herefter
guider vi brugeren over på den egentlig hjemmeside.
' I dette eksempel har jeg kaldt den for hovedside.asp.
' Det som man skal huske er så på alle sine sider at tjekker for om session
"access" er sat til TRUE. Hvis den ikke er det,
' skal man guide brugeren over på default.asp siden, så brugeren kan logge
ind.
' Det gøres ved i toppen af alle sine asp filer, at tilføje følgende kode :
' if session("access") = "TRUE" then
' Herefter kommer hele ens HTML eller ASP kode. Altså selve filen. I bunden
af ens side indsætter man følgende kode :
' else
' response.redirect "default.asp"

if conn("password") = strpassword then
session("access") = "TRUE"

' Jeg lukker nu database forbindelsen igen, sætter session access til TRUE
og guider brugeren over
' til den rigtige hjemmeside. Jeg sætter også strbrugernavn og strpassword
til intet, da vi ikke skal bruge
' disse variabler mere. Vi har jo sat session("access") til TRUE.
conn.close()
set conn = nothing
strbrugernavn = ""
strpassword = ""
strdologin = ""
resonse.redirect "hovedside.asp"

else
' Jeg sætter strpassword samt strbrugernavn til intet, hvis ikke password
passer med det som brugeren indtastede.
' Herefter redirecter jeg igen til default.asp, så brugeren kan prøve en
gang til.
strpassword = ""
strbrugernavn = ""
response.redirect "default.asp"
end if
end if

else
response.redirect "default.asp"
end if
%>

Mit passsword har jeg ladet stå skrevet da det jo kan ændres
Jeg håber at du - på trods af et melodi grand prix, måske kunne hjælpe mig
til i det mindste at "kunne se " min database?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-02-07 21:48

John Senius-Jørgensen skrev:

> Jeg har desværre forsøgt mig med at komme i kontakt med MySql
> med det scripteksempel der findes på One.com´s hjemmeside om
> support.

Kan du give et link til den side?

> jeg skal bruge et servernavn der så er "Localhost"

Står der "Localhost" eller "localhost" i eksemplet? Det bør
egentlig ikke gøre nogen forskel, men prøv evt. om det hjælper hvis
du skriver "localhost".
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : John Senius-Jørgense~

Dato : 10-02-07 22:38

Nej det er faktisk det er der mit problem, at jeg ikke kender URL til min
database, (jeg går ud fra at det er den du mener?)
Men mit domail hedder som følger:
http://www.senius.dk

Og siderne hedder checklogin.asp & default.asp
Håber ikke at jeg svarer i øst når du svarer du vest?

Fra : John Senius-Jørgense~

Dato : 10-02-07 22:43

Siden til deres support vises ikke i adressefeltet i IE.
Men deres script ser således ud:
****Klip**************

$db=mysql_connect("localhost", "brugernavn", "password");
mysql_select_db("brugernavn", $db);

// Eksempel på en forespørgsel
mysql_query("INSERT INTO nyheder (overskrift, nyhed, forfatter) VALUES
('$overskrift', '$nyhed', '$forfatter')");

mysql_close();

Ved ikke om det er det du vil vide?

Fra : John Senius-Jørgense~

Dato : 11-02-07 17:36

Hej Erik.
Nu har jeg atter haft tid til at kigge på "min kode" til tilgang til
databasen.
Jeg har forsøgt at skrive localhost med strot begyndelsesbogstav og med
lille begyndelsesbogstav.
Uden at det har hjulpet.
Måske gør jeg mig selv mere forvirret end godt er, da jeg jo ikke anvender
den script der ligger hos One.com, men fandt et Synes jeg) godt
forklaret/dokumenteret script
Jeg tror at jeg ikke kan gennemskue hvor det går galt imellem de 2 scripts?
Nedenstående er forbindelsesstrengen som jeg forsøger at anvende men som
kommer med eb fejlmeddelelse : (se senere)
Først strengen der "driller" der driller & den kode der "hører med"
Jeg ved godt at der er meget at sende, men jag har MANGE gange prøvet med
det script fra One.com uden at det har virket heller, so here goes:
************** Klip begyndt**************
<%'*******************************************************************************************
[...]

***************klip sluttet************
Min fejlmeddelse ser således ud:
Technical Information (for support personnel)

a.. Error Type:
ADODB.Connection.1 (0x800A0E79)
Invalid operation on open object
/checklogin.asp, line 48

Ved sgu snart ikke mine levennde råd
Ville blive MEGET glad for en hjælpende hånd, selv om du allerede har gjort
en hel del

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-02-07 18:56

John Senius-Jørgensen skrev:

> Hej Erik.

Erik?

> Jeg ved godt at der er meget at sende, men jag har MANGE gange
> prøvet med det script fra One.com uden at det har virket
> heller,

Prøv at starte med at få det eksempel fra One.com til at virke.

Er du i øvrigt sikker på at du har adgang til asp og mysql på dit
webhotel?

> Min fejlmeddelse ser således ud:
> Technical Information (for support personnel)

> [...]

Hov - det er jo en ny fejl i forhold til den sidste. Hvad har du i
linje 48?

Læs gerne <http://asp-faq.dk/article/?id=41> - i stedet for at
sende 100+ linjers kode, så send de linjer hvor fejlen optræder.

Fra : John Senius-Jørgense~

Dato : 11-02-07 19:07

Sorry - Mente naturligvis Jens, men som jeg skrev, så er jeg ved at være ret
forvirret ;o(

Jeg går tilbage til scriptet fra One.com og begynder forfra
Og ja, jeg har adgang til ASP -kører nogle simple script på min hjemmeside,
og jeg kan komme i kontakt med min database via et program der ligger på min
server- Det hedder ganske vist PHP-admin, men det betyder - så vidt jeg
forstår, bare at det er udviklet i PHP??

Min linie 48 er tom, og linie 49 ser således ud:

48
49 conn.Open "SELECT password FROM brugere WHERE brugernavn = '" &
strbrugernavn & "'",strConn
50

Fra : John Senius-Jørgense~

Dato : 11-02-07 19:45

Hej igen Jens.
Så er det endelig lykkedes for mig at åbne for forbindelelsen, så nu kan jeg
forsøge at finde en metode til at taste oplysninger ind i databasen, således
at jeg har noget "at lede efter"
Jeg takker dig for din tålmodighed, og glæder mig over at der nu skulle være
"hul igennem"

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-02-07 19:49

On Sun, 11 Feb 2007 19:44:40 +0100, John Senius-Jørgensen
<sletaltfoerdettejsj@senius.dk> wrote:

>Så er det endelig lykkedes for mig at åbne for forbindelelsen

Hvad var fejlen?

--
Jørn Andersen, Brønshøj

Danske tropper hjem fra Irak, nu!
Skriv under: www.kirkmand-initiativet.dk

Fra : John Senius-Jørgense~

Dato : 11-02-07 20:03

Jeg ved det ærlig talt ikke helt selv.
Jeg havde elsperimenteret så meget med diverse scripts, at jeg fik det gode
råd af Jens, at gå tilbage til One.com´s script (ligger under support på
one.com)
Efter at have prøvet med at undersøge at jeg havde overholdt syntaz gik jeg
det en ekstra gang efter for at kontrolle om der var store eller små
begyndelsesbogstaver til forskel
Endelig havde jeg oprettet en tabel med det "tåbelige" navn by -- og det
blev opfattet som en kommando.
Men nu virker det, eller rettere jeg får ingen fejlmeddelser.
Så nu skal jeg først til at have indsat data i mine tabeller

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-02-07 22:50

John Senius-Jørgensen skrev:

> Nej det er faktisk det er der mit problem, at jeg ikke kender
> URL til min database, (jeg går ud fra at det er den du mener?)

Du behøver ikke at kende adressen til din database hvis den ligger
samme sted (på samme server) som dit website. Altså med andre ord
hvis den server der håndterer www.senius.dk også håndterer MySQL-
basen senius_dk, behøver du ikke at tænke på om serveren hedder
"web42", "langtfirben" eller "kurtthorsen" - du kan bare henvise
til den rigtige adresse via localhost.

> Håber ikke at jeg svarer i øst når du svarer du vest?

Lidt . Jeg stillede to spørgsmål sidst, du har ikke svaret på
nogen af dem endnu.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-02-07 22:58

John Senius-Jørgensen skrev:

> $db=mysql_connect("localhost", "brugernavn", "password");
> mysql_select_db("brugernavn", $db);

Ovenstående er php-kode. Er der ikke et eksempel til asp?

I øvrigt er localhost herover skrevet med småt. Har du prøvet om
det gør en forskel i dit script?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-02-07 23:07

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Ovenstående er php-kode. Er der ikke et eksempel til asp?

Fandt det lige selv:

<https://www.one.com/static/support-faq.do?category=asp&number=5>

Den væsentlige del er følgende:

,--------
| objConn.ConnectionString="DRIVER={MySQL};SERVER=localhost;"_
| &"DATABASE=[DATABASE_NAME];UID=[DATABASE_NAME];PWD=[MySQL-PWD];"
| objConn.Open
`--------

Sammenlignet med den udgave du har vist tidligere i tråden er der i
hvert fald to forskelle

MySQL => {MySQL}
Localhost => localhost

Prøv at rette de to og se om det hjælper.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : John Senius-Jørgense~

Dato : 11-02-07 00:56

Hej Jens.
Jeg tror at det må blibe "i morgen" - Søndag, men takker for dine svar og
prøver videre
En rigtig god weekend.