/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
div 100% højde, men skal ikke udvide sig
Fra : Susanne H Jensen


Dato : 10-02-07 10:42

Ja, jeg sidder som sædvanligt og roder lidt med designet på
hjemmesiden, og er nu rendt i en ting, som jeg ikke helt kan få
løst. Det er sådan set bare en idé, og jeg ved slet ikke om det
kan lade sig gøre...

Jeg har endelig fået det til at virker med en fleksibel højde
(100%), men jeg vil ikke have siden til at udvide sig, så bunden
bliver skubbet ned, når der er mere indhold på siden.

Det vil sige, at top og bund altid skal være synlig, og så skal
der bare være scrollbar på indholdet i mellem disse to. Denne
scrollbar skal stadig være browserens scrollbar.

Ja, jeg kan lave skidtet i Frames, men det har jeg ingen
interesse i. Kan det laves i div ??

Min hjemmeside er www.hvitfeldt.eu/sedojs

og jeg kan selvfølgelig ikke lige nu finde et design, der matcher
det jeg gerne vil have, selv om det findes mange af dem, de er
blot lavet i frames.

Med Venlig Hilsen Susanne



--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

 
 
Jørgen Farum Jensen (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen Farum Jensen


Dato : 10-02-07 12:05

Susanne H Jensen skrev:
> Ja, jeg sidder som sædvanligt og roder lidt med designet på
> hjemmesiden, og er nu rendt i en ting, som jeg ikke helt kan få
> løst. Det er sådan set bare en idé, og jeg ved slet ikke om det
> kan lade sig gøre...
>
> Jeg har endelig fået det til at virker med en fleksibel højde
> (100%), men jeg vil ikke have siden til at udvide sig, så bunden
> bliver skubbet ned, når der er mere indhold på siden.
>
> Det vil sige, at top og bund altid skal være synlig, og så skal
> der bare være scrollbar på indholdet i mellem disse to. Denne
> scrollbar skal stadig være browserens scrollbar.
>
> Ja, jeg kan lave skidtet i Frames, men det har jeg ingen
> interesse i. Kan det laves i div ??

Sagtens. Det, du skal interessere dig for
er en højde på det element, der skal have
en scrollbar, for eksempel

divIndhold {
height:80%; /* Af det overordnede element */
overflow:auto;
....
}

Det er overflow-egenskaben der bestemmer,
hvordan indhold, der ikke kan være i en
boks, skal vises.
Jeg har lavet et ikke helt færdigt eksperiment:
http://www.webdesign101.dk/csslayout/ex/bokslayout2.html

Det ufærdige består i, at jeg ikke rigtig
kan bestemme mig for, hvordan jeg skal tackle
højden på sidehoved og sidefod, når disse har
absolutte mål, mens divIndhold har relativt
mål.

I det hele synes jeg ikke om ideen - hvor skal man
ikke kunne se hele sidens indhold på en ganske
normal måde, med scrollbar i højre side?

--

Med venlig hilsen
Jørgen Farum Jensen
Håndbog i websidekonstruktion:
http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
Webdesign med stylesheets: http://webdesign101.dk/cssbog/
..

Susanne H Jensen (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Susanne H Jensen


Dato : 10-02-07 12:23

Hejsa igen.

Årsagen til, at jeg vil lave et design på den måde, er at i toppen
også har min menu, og den vil jeg gerne have synlig hele tiden.

Nu sidder jeg selv ved en forholdsvis stor skærm, og jeg synes det
er irriterende, at sidde med en hjemmeside, der kun fylder halvdelen
eller mindre af skærmstørrelsen.

Ja, og så har jeg lige fundet ud af, at det bare gælder om at søge
på den rigtige måde, for jeg har lige fundet designet her:
http://www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

Men indtil videre har jeg lært, at man ikke skal lege med
quirksmode, men det gør dette design jo.....

Nå men ikke desto mindre har jeg selv løst problemet indtil
videre.... Det lader til, at jeg skal lege med positioneringen
fixed....

Med Venlig Hilsen Susanne

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Jørgen Farum Jensen (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen Farum Jensen


Dato : 10-02-07 13:53

Susanne H Jensen skrev:
> Hejsa igen.
>
> Årsagen til, at jeg vil lave et design på den måde, er at i toppen
> også har min menu, og den vil jeg gerne have synlig hele tiden.
>
> Nu sidder jeg selv ved en forholdsvis stor skærm, og jeg synes det
> er irriterende, at sidde med en hjemmeside, der kun fylder halvdelen
> eller mindre af skærmstørrelsen.
>
> Ja, og så har jeg lige fundet ud af, at det bare gælder om at søge
> på den rigtige måde, for jeg har lige fundet designet her:
> http://www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

Undskyld til Erik, men jeg mener nu at det i 2007
er den næstbedste løsning: IE7 fortolker position:fixed
som andre W3C-kompatible browsere, så det eneste
problem vi har er med IE6 (og måske IE5),

Det løses efter min mening mere elegant ved at indlæse
Dean Edwards IE7 patch i en betinget kommentar, så kun
IE<7 indlæser dette JavaScript.

Se mere om denne sag her:

http://www.webdesign101.dk/ie7/eksempler/

især eksemplet:

http://www.webdesign101.dk/ie7/eksempler/position.php




--

Med venlig hilsen
Jørgen Farum Jensen
Håndbog i websidekonstruktion:
http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
Webdesign med stylesheets: http://webdesign101.dk/cssbog/
..

Erik Ginnerskov (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 10-02-07 23:02

Jørgen Farum Jensen wrote:

>> http://www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp
>
> Undskyld til Erik, men jeg mener nu at det i 2007
> er den næstbedste løsning: IE7 fortolker position:fixed
> som andre W3C-kompatible browsere, så det eneste
> problem vi har er med IE6 (og måske IE5),

Og dem (IE ældre end 7) vil der desværre i lang tid fremover være en hel del
af, da 7'eren kun laves til XP og Vista. Kunne MS dog for pokker bare lave
IE 7 i versioner, der også kan køre på Win2K og WinME/98, ville mange ting
blive meget enklere.

> Det løses efter min mening mere elegant ved at indlæse
> Dean Edwards IE7 patch i en betinget kommentar, så kun
> IE<7 indlæser dette JavaScript.

Din forklaring lyder besnærende og din demoside fungerer da også i både IE 6
og IE 5.5 her. Metoden fungerer bare ikke på min side (.js-filen hentet hos
dig):

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed-js.asp

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk/ - http://ginnerskov.dk/
http://html-faq.dk



Jørn Andersen (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Jørn Andersen


Dato : 10-02-07 13:56

On Sat, 10 Feb 2007 12:05:21 +0100, Jørgen Farum Jensen
<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

>Susanne H Jensen skrev:
>> Det vil sige, at top og bund altid skal være synlig, og så skal
>> der bare være scrollbar på indholdet i mellem disse to. Denne
>> scrollbar skal stadig være browserens scrollbar.
>>
>> Ja, jeg kan lave skidtet i Frames, men det har jeg ingen
>> interesse i. Kan det laves i div ??
>
>Sagtens.

Nej, jeg mener ikke man kan fastholde top og bund og så stadig bruge
browserens scrollbar til at scrolle i det mellemliggende indhold.

Man er nødt til - som eksemplet også viser - at have en scrollbar på
det enekelte element. (Det er selvfølgelig i en eller anden forstand
også browserens, men det var vist ikke det, der blev ment.)


--
Jørn Andersen, Brønshøj

Danske tropper hjem fra Irak, nu!
Skriv under: www.kirkmand-initiativet.dk

Jens Gyldenkærne Cla~ (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 10-02-07 23:32

Erik Ginnerskov skrev:

> Og dem (IE ældre end 7) vil der desværre i lang tid fremover
> være en hel del af, da 7'eren kun laves til XP og Vista.

XP fylder 6 år i år - Windows 2000 er allerede blevet 7. Det er
mange år i computersammenhæng. Ifølge Onestat.com var der (pr.
august 2006) ca. 6 % der anvendte Windows 2000, under 3 % til Win98
og ca. 1 % til WinME[1]. Med frigivelsen af Vista bliver der nok taget
endnu en bid af ovennævnte tal.

> Kunne MS dog for pokker bare lave IE 7 i versioner, der også kan
> køre på Win2K og WinME/98, ville mange ting blive meget
> enklere.

Jeg kan til nød forstå at du gerne vil have IE7 til Windows2000 -
der er et ganske velfungerende system (i nogle sammenhænge måske
mere stabilt end XP). Men WinME/98 er i dag forældede
operativsystemer, og jeg kan ikke se nogen grund til at bruge
energi på at få ny software til at køre på disse systemer (andelen
af brugere er jf. statistikken øverst også meget begrænset).

Noget andet er så at Microsoft formentlig ikke har noget mod at
bruge IE7 som en del af den murbrækker der skal få folk til at
opgradere styresystemet.

> Din forklaring lyder besnærende og din demoside fungerer da
> også i både IE 6 og IE 5.5 her. Metoden fungerer bare ikke på
> min side (.js-filen hentet hos dig):
>
> http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed-js.asp

Der er fejl i dit script. IE6 melder "Expected )" i javascript-
boksen. Prøv at lægge det ud af conditionalen, så kan du bruge FF
til at fejlfinde scriptet. Det er også muligt at det bare er en
simpel klippe-klistre-fejl.

Noter:
======

[1] <http://www.onestat.com/html/aboutus_pressbox46-operating-systemsmarket-share.html>
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Erik Ginnerskov (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 10-02-07 23:50

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> XP fylder 6 år i år - Windows 2000 er allerede blevet 7. Det er
> mange år i computersammenhæng.

Jeg ved det, men 2K er et langt mere stabilt system end XP, så dem der har
2K kørende, skifter nok ikke til hverken XP eller vista, før de alligevel
skal have ny maskine - og måske endda så ikke alligevel.

> Noget andet er så at Microsoft formentlig ikke har noget mod at
> bruge IE7 som en del af den murbrækker der skal få folk til at
> opgradere styresystemet.

Det kunne bedst ligne dem, hæ.

> Der er fejl i dit script. IE6 melder "Expected )" i javascript-
> boksen. Prøv at lægge det ud af conditionalen, så kan du bruge FF
> til at fejlfinde scriptet.

Det må undersøges nærmere.

> Det er også muligt at det bare er en
> simpel klippe-klistre-fejl.

Umuligt. Jeg hentede Jørgens ie7-standard.js hjem i browser, trykkede
[Ctrl]+[A],[Ctrl]+[C] i browseren, derefter [Ctrl]+[V] i min editor. Jeg kan
ikke undgå at få alt med.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk/ - http://ginnerskov.dk/
http://html-faq.dk



Erik Ginnerskov (11-02-2007)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 11-02-07 00:18

Erik Ginnerskov wrote:

> Det må undersøges nærmere.
>
>> Det er også muligt at det bare er en
>> simpel klippe-klistre-fejl.
>
> Umuligt. Jeg hentede Jørgens ie7-standard.js hjem i browser, trykkede
> [Ctrl]+[A],[Ctrl]+[C] i browseren, derefter [Ctrl]+[V] i min editor.
> Jeg kan ikke undgå at få alt med.

Det viser sig, at det var min editor, er ikke kunne li' de kolonormt lange
linjer i scriptet - linjerne blev hakket i stykker. Ved at gemme via en
anden editor kom det til at fungere.

Så skal jeg nok til at skrive min side om.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk/ - http://ginnerskov.dk/
http://html-faq.dk



Jørgen Farum Jensen (11-02-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen Farum Jensen


Dato : 11-02-07 00:21

Erik Ginnerskov skrev:

> Umuligt.

Som også Dr. Watson sagde, hvortil
Sherlock Holmes svarede ????


--

Med venlig hilsen
Jørgen Farum Jensen
Håndbog i websidekonstruktion:
http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
Webdesign med stylesheets: http://webdesign101.dk/cssbog/
..

Erik Ginnerskov (11-02-2007)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 11-02-07 00:27

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Som også Dr. Watson sagde, hvortil
> Sherlock Holmes svarede ????

Jeg havde skam fået det hele med + lidt mere i form af nogle linjeskift, som
min editor selv "opfandt".

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk/ - http://ginnerskov.dk/
http://html-faq.dk



Allan Vebel (11-02-2007)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 11-02-07 01:28

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Windows2000 - der er et ganske velfungerende system
> (i nogle sammenhænge måske mere stabilt end XP).

Ja, det er meget mere stabilt end XP, det går aldrig ned.

Jeg har kørt med 2k i mange år, sideløbende med XP Home
og Pro, og de låser fast hele tiden, så jeg er nødt til at
genstarte maskinen - det har jeg aldrig været ude for med
2k.

> Men WinME/98 er i dag forældede operativsystemer, og
> jeg kan ikke se nogen grund til at bruge energi på at få ny
> software til at køre på disse systemer

Heller ikke her, og jeg er da glad for at Microsoft endelig har
erklæret dem forældede, og har ophørt support og opdatering,
det skulle de have gjort for længe siden. Nu har jeg endelig
et godt argument for at få kunderne til at skifte til noget nyt -
det handler også om hardware.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk



Susanne H Jensen (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Susanne H Jensen


Dato : 10-02-07 21:45

Mange tak for svarene.

Jeg vil lige kigge nærmere på de to sider, som du har givet link
til....

Og så vender jeg jo højst sandsynlig tilbage med flere spørgsmål....

Med Venlig Hilsen Susanne

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

tidemann (11-02-2007)
Kommentar
Fra : tidemann


Dato : 11-02-07 11:01

Susanne H Jensen wrote:
> Ja, jeg sidder som sædvanligt og roder lidt med designet på
> hjemmesiden, og er nu rendt i en ting, som jeg ikke helt kan få
> løst. Det er sådan set bare en idé, og jeg ved slet ikke om det
> kan lade sig gøre...
>
> Jeg har endelig fået det til at virker med en fleksibel højde
> (100%), men jeg vil ikke have siden til at udvide sig, så bunden
> bliver skubbet ned, når der er mere indhold på siden.
>
> Det vil sige, at top og bund altid skal være synlig, og så skal
> der bare være scrollbar på indholdet i mellem disse to. Denne
> scrollbar skal stadig være browserens scrollbar.
>
> Ja, jeg kan lave skidtet i Frames, men det har jeg ingen
> interesse i. Kan det laves i div ??
>
> Min hjemmeside er www.hvitfeldt.eu/sedojs
>
> og jeg kan selvfølgelig ikke lige nu finde et design, der matcher
> det jeg gerne vil have, selv om det findes mange af dem, de er
> blot lavet i frames.
>
> Med Venlig Hilsen Susanne


Hvad med den her: http://www.fu2k.org/alex/css/frames/scalablefixed

--
Mvh Marianne
design af: www.dhejne.dk - www.ragdollys-cat-link.dk
www.singingwolfs.dk - www.formdinfremtid.dk - www.royalmontana.dk


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste