Gode råd om amning
Fra : rondo

Dato : 07-02-07 10:36

Hej Alle,

Min kone fødte i sidste uge en dejlig og velskabt dreng, som er vores
andet barn. Amningen gik rimelig hurtigt i gang og kørte fint de
første dage, men nu har han snart suget livet ud af hende. Hun har
desværre fået store sår på brystvorterne, som gør det meget
smertefuldt og næsten umuligt at amme den lille.
Nu ville jeg høre, om der er nogle herinde, som har gode råd til hvad
vi kan gøre? Hun har allerede prøvet muslingeskaller og diverse
cremer, men sårene kan slet ikke nå at hele. Der er ligeledes blevet
prøvet ammebrik og at malke ud, men det har desværre heller ikke
fungeret. Er der nogle, der har et godt gammel husmorråd, der kan
hjælpe, da vi begge synes, at hun skal amme den lille?

Mvh
Ronnie

Fra : Jette K

Dato : 07-02-07 10:48

"rondo" <ronnie@rondoz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fungeret. Er der nogle, der har et godt gammel husmorråd, der kan
> hjælpe, da vi begge synes, at hun skal amme den lille?

Til lykke med jeres dejlige barn!
Jeg mener, at man kan købe en dims, som sættes på bryster, en slags
'sugekop', som barnet så sutter igennem. Men, man kan altid spørge
sundhedsplejersken eller lægen til råds!
Held og lykke! Husk, det er altid en god ting at amme, til barnet er ca 8
mdr, - men det ved I vel...

Fra : Markus B

Dato : 07-02-07 11:09

"rondo" <ronnie@rondoz.dk> wrote in message
> [...]
> fungeret. Er der nogle, der har et godt gammel husmorråd, der kan
> hjælpe, da vi begge synes, at hun skal amme den lille?

Her: http://www.fogf.dk/Ammeraadgivningen/index.php er et link til en række
ammerådgivere. Min kone havde i sin tid stor glæde af at snakke med en af
dem.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-02-07 11:16

> [...]

> vi kan gøre? Hun har allerede prøvet muslingeskaller og diverse
> cremer, men sårene kan slet ikke nå at hele.

Noget af det vigtige er, som du faktisk selv skriver "nå at hele".
I hvert fald nå at tørre!

Din kone kan derfor med fordel lufte sine brystvorter - frem for at pakke
dem ind og væk, så de er fugtige. Og det er nemmere om sommeren, men ikke
umuligt nu.

Sagt på en anden måde er det vigtigt på den ene eller anden måde at sørge
for, at brystvorterne ikke er konstant fugtige.

Men ellers kan jeg - som tidligere ammerådgiver for Forældre & Fødsel - kun
anbefale at hun ringer til en af rådgiverne. Der er allerede postet et link.

Held og lykke med det!

Mvh. Lisbeth

Fra : Tina

Dato : 07-02-07 15:36

> [...]
> fungeret. Er der nogle, der har et godt gammel husmorråd, der kan
> hjælpe, da vi begge synes, at hun skal amme den lille?

Tillykke med den lille ny :)
Jeg havde også store sår på brystvorten, da jeg startede med at amme min
dreng. Meget smertefuldt, føler virkelig med din kone. Jeg prøvede også
alle mulige cremer og ammebrik, men intet hjalp. Det eneste der virkede for
mig var, forskellige ammestillinger. Brystvorten bliver belastet på en
anden måde og såret heler hurtigere.

Mvh Tina

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 07-02-07 17:47

rondo skrev:
> [...]
> desværre fået store sår på brystvorterne, som gør det meget
> smertefuldt og næsten umuligt at amme den lille.

Jeg kan også varmt anbefale at kontakte en ammerådgiver. Også for at få
tjekket om den lille har fat i en fornuftig sugestilling, der slider
mindst på mor.
Mht de lasede brystvorter kan det hjælpe at tage en ordentlig dosis zink
og kisel i en periode - graviditet tærer på hud, hår og negle. Og hvis
sårene skal hele, skal de have hjælp indefra.
Det nådigste lige i øjeblikket kunne være at smøre/pensle med
myrratinktur på et tidspunkt, hvor vorterne er tørre. Og ikke vand og sæbe!

Venlig hilsen Dikte (som har været den samme tur igennem og rettede mig
efter det skrækkelige råd at sol på brysterne ville hjælpe. Det gjorde
det ikke - jeg har aldrig hverken før eller siden været solskoldet et så
ubehageligt sted...)

Fra : Fam. Puggaard-Nyborg

Dato : 08-02-07 09:29

rondo wrote:
> [...]
> fungeret. Er der nogle, der har et godt gammel husmorråd, der kan
> hjælpe, da vi begge synes, at hun skal amme den lille?

Jeg havde samme problem, men skallerne var nu alligevel det der reddede
mig, dvs. først da vi havde fået boret huller i, 3-4 stk. 2-3 mm, det
betød at fugten kunne trække ud i ammeindlægget. Det var effektivt for
mig. Hvis ikke andet virker så kan det ikke skade at prøve.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-02-07 16:09

"Fam. Puggaard-Nyborg" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg havde samme problem, men skallerne var nu alligevel det der reddede
> mig, dvs. først da vi havde fået boret huller i, 3-4 stk. 2-3 mm, det
> betød at fugten kunne trække ud i ammeindlægget.

FUGTEN er et vigtigt kodeord! Den skal VÆK.

Hærdning af brystvorterne er en anden, men det er for sent, når man først er
gået i gang med at amme.

Men tænk gerne på at hærde brystvorterne fra straks graviditeten er kendt.
Gå mest muligt unden BH (så tøjet gnubber på vorterne) og tag sol. Skrub med
vaskekluden. Niv og nap i dem. Og lad gerne kæresten/manden hjælpe med
arbejdet *SF*

Er brystvorterne så vant til at være pakket væk, at de bliver skoldede af
sol, har de fået for lidt frisk luft *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 08-02-07 11:23

On Feb 7, 10:48 am, "Jette K" <Jette@kk> wrote:

> Jeg mener, at man kan købe en dims, som sættes på bryster, en slags
> 'sugekop', som barnet så sutter igennem.

Jeps, sådan en bruger min kone og det har afhjulpet smertefulde
brystvorter og faktisk også gjort at den lille får nemmere fat.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 08-02-07 11:24

On Feb 8, 11:22 am, "Lars Hoffmann" <l...@intercambiodvd.com> wrote:

> Jeps, sådan en bruger min kone og det har afhjulpet smertefulde
> brystvorter og faktisk også gjort at den lille får nemmere fat.

Vi bruger forøvrigt denne:
http://www.avent.com/dk/da/breastfeeding_accessories.php
(nummer 4 på siden)

Fra : rondo

Dato : 10-02-07 15:51

On Wed, 07 Feb 2007 10:36:04 +0100, rondo <ronnie@rondoz.dk> wrote:

> [...]
>fungeret. Er der nogle, der har et godt gammel husmorråd, der kan
>hjælpe, da vi begge synes, at hun skal amme den lille?

Hej alle sammen,

Mange tak for de gode råd. Det som jeg kaldte ammebrik, er den sugekop
som sættes udover brysvorten, og som nogle af jer andre hentydede til.
Denne har desværre ikke hjulpet.

Vi har nu lejet en elektronisk malkemaskine istedet for den manuelle,
som vi havde købt på apoteket. Det er en smule bedre, men der er
stadig store sår selvom, at min kone prøver at lufte brystvorterne og
undgå fugt.

Desværre er mælkeproduktionen allerede gået meget ned, og hun kan pt.
kun malke omkring 30 ml. fra begge bryster tilsammen per gang, så nu
er vi blevet nødt til at supplere med modermælkserstatning.

Nå, udover ovennævnte problemer, så kører det ellers ganske godt, og
det er jo en dejlig dreng

Mvh
Ronnie