Bootmanager på USB-ram-pen
Fra : Morten Christensen

Dato : 07-02-07 22:10

Jeg har fået en 2 G usb-ram-pen. Den vil jeg bruge til live-cd'er som
Knoppix og/eller BartPE.

På 2 G burde der være plads til 2 eller 3 forskellige live-cd'er, men
hvis den skal rumme flere, får jeg, så vidt jeg kan se, brug for en
bootmanager som Lilo eller Grub.

Jeg synes f.eks. det må være et problem, at man ikke ved, hvilken
sdX-betegnelse den får, hvis der er scsi eller sata-drev i pc'en i forvejen.

Er det muligt at bruge en bootmanager på en usb-ram, og hvis ja hvilken?

--
Morten Christensen

Fra : Kent Friis

Dato : 07-02-07 22:24

Den Wed, 07 Feb 2007 22:10:21 +0100 skrev Morten Christensen:
> [...]
>
> På 2 G burde der være plads til 2 eller 3 forskellige live-cd'er, men
> hvis den skal rumme flere, får jeg, så vidt jeg kan se, brug for en

Det har du under alle omstændigheder.

> Jeg synes f.eks. det må være et problem, at man ikke ved, hvilken
> sdX-betegnelse den får, hvis der er scsi eller sata-drev i pc'en i forvejen.

Boot-manageren er ligeglad med hvilken device kernen giver USB-tingen,
da kernen ikke bliver loadet før bagefter. Det eneste den bekymrer
sig om er hvad BIOS kalder den. Principielt skulle en BIOS der kan
boote fra USB kalde boot-devicen for 0x80 (Grub: hd0 (eller er det
hd1?)), uanset hvor mange diske der er i maskinen, og uanset hvilket
USB-stik man putter den i.

> Er det muligt at bruge en bootmanager på en usb-ram, og hvis ja hvilken?

Begge burde virke, men måske kræve lidt manual-læsning at få device id'en
på plads.

Mvh
Kent