ext2 vs. Fat32
Fra : Mickey

Dato : 29-06-01 20:06

hvad er fordelene ved ext2 i forhold til Fat32 ? - og omvendt ?
- hva med f.eks. klyngestørrelser, stabilitet osv.

--
|-|$235-|)k - Mickey
Ekstra Bladet om humor:

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 29-06-01 20:25

Fra : Mickey

Dato : 29-06-01 22:31

"Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> skrev:

> Klyngestørrelse kan sættes til 512b, 1kb, 2kb og 4kb svjh, så der er de
> nogenlunde ens (FAT32 kan vist gå helt op til 32kb - men det er da spild
> af plads).

hvad står den på som standard ? - eller har det noget med diskstørrelsen at
gøre ligesom med FAT ?

> Derudover har det alle de traditionelle unix-funktioner såsom links,
> filrettigheder, ejerskab osv.

og det er alt for gode ting IMHO

> Den eneste grund jeg ser til at bruge FAT/FAT32 er at dele et drev med
> DOS/Windows.

god grund faktisk ;)

Tak for svaret

Fra : JN

Dato : 30-06-01 17:08

> DISCLAIMER: Microsoft, Windows, Windows 98, Bugs, Lacking features, IRQ
> conflicts, System crashes, Non-functional multitasking, the Y2K problem
> and the Blue Screen of Death are registered trademarks of
> Microsoft, Corp., Redmond, USA.

Du får sgu' lige et 13-tal for den slutning du har der.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 29-06-01 20:30

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 30-06-01 00:05

Fra : Peter Makholm

Dato : 30-06-01 10:12

"Mickey" <news002@susie.dk> writes:

> hvad er fordelene ved ext2 i forhold til Fat32 ? - og omvendt ?

Ext2 kam implementeres så systemkald overholder almindelig
posixsemantik. Det er fast defineret hvad der sker når filnavne
indeholder mere end 8+3 tegn eller store/små bogstaver. (Nej, det er
det ikke for vfat ifølge kommentare i linuxsovsen).

Angående posixsemantik, så er det blandt andet links, permissions og
fifo'er jeg tænkre på.

Fordele ved fat32 overfor ext2. Tjaa, man kan læse det fra windows
uden at kompromiterer sikkerheden i filsystemet.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 30-06-01 10:37

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 30-06-01 17:17

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 30-06-01 21:40

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Med stabilt mener jeg naturligvis følsom over for fejl ved strømsvigt,
> nedbrud osv.

ext2 er ret følsomt over for strømsvigt. Typisk mountes ext2 asynkront.
Det er sikkert også tilfældet for FAT32, så på det punkt er de vist ikke
så forskellige.
Jeg har mistet en del data på ext2 efter crashes og strømsvigt (engang
åd fsck alle mine filer på nær et par stykker).

--
Hroi Sigurdsson
Fried ice cream is a reality! -- George Clinton

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 01-07-01 04:08