/ Forside / Interesser / Fritid / Madlavning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Madlavning
#NavnPoint
Nordsted1 13396
frieda 10657
smuller54 10429
vagnr 9687
pifo 9117
piaskov 8417
ans 7901
mcloud 7316
HelleBirg.. 6846
10  dova 6027
Smeltet myseost ? ?
Fra : Erling Hansen


Dato : 26-01-07 21:56

Engang på en tur til Norge fik vi serveret et par spiseskefulde af
noget 'smeltet myseost' - sagde de. Det smagte hammer godt, og man
blev faktisk mæt af de to skefulde + lidt fladbrød.
Jeg aner ikke, hvad retten hed, så jeg kan ikke google den, men jeg
mener at huske, at de fortalte at myseosten var blevet smeltet i en
gryde og så inddampet for de sidste rester af vand. Kender nogen til
denne specialitet?
Mvh'
Erling


 
 
Tove Krieger (26-01-2007)
Kommentar
Fra : Tove Krieger


Dato : 26-01-07 22:32

Erling Hansen (slet 7Z8VR) wrote:
> Engang på en tur til Norge fik vi serveret et par spiseskefulde af
> noget 'smeltet myseost' - sagde de. Det smagte hammer godt, og man
> blev faktisk mæt af de to skefulde + lidt fladbrød.
> Jeg aner ikke, hvad retten hed, så jeg kan ikke google den, men jeg
> mener at huske, at de fortalte at myseosten var blevet smeltet i en
> gryde og så inddampet for de sidste rester af vand. Kender nogen til
> denne specialitet?
> Mvh'
> Erling


Jeg kender den ganske vist ikke, men jeg har en kusine i Bergen. Jeg
kan prøve at spørge hende næste gang vi tales ved.

Myseost smager efter min mening gyseligt, og jeg er ellers ikke
kræsen. Det kan være at du skal prøve at google på "geiteost", min
kusine anede ikke hvad myseost var da vi en gang talte om det, men
gedeost kunne hun bedre forstå.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats


Tina (26-01-2007)
Kommentar
Fra : Tina


Dato : 26-01-07 23:00


"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:45ba7365$0$52159$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

>
> Jeg kender den ganske vist ikke, men jeg har en kusine i Bergen. Jeg
> kan prøve at spørge hende næste gang vi tales ved.
>
> Myseost smager efter min mening gyseligt, og jeg er ellers ikke
> kræsen. Det kan være at du skal prøve at google på "geiteost", min
> kusine anede ikke hvad myseost var da vi en gang talte om det, men
> gedeost kunne hun bedre forstå.
>

Gedeost og mysost er ikke det samme.

Mysost er inddampet valle fra komælk. Gjetost er myseost med min. 10% valle
fra gedemælk.

Ekte gjetost er fremstillet af valle fra ren gedemælk.

Gedeost er ost fremstillet af ren gedemælk. Gedeost er hvid. De andre
"valleoste" er brune, da der foregår en karamelisering under inddampningen
af vallen.

Tina





Tove Krieger (26-01-2007)
Kommentar
Fra : Tove Krieger


Dato : 26-01-07 23:10

Tina wrote:
> "Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev i en meddelelse
> news:45ba7365$0$52159$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>>
>> Jeg kender den ganske vist ikke, men jeg har en kusine i Bergen.
>> Jeg kan prøve at spørge hende næste gang vi tales ved.
>>
>> Myseost smager efter min mening gyseligt, og jeg er ellers ikke
>> kræsen. Det kan være at du skal prøve at google på "geiteost", min
>> kusine anede ikke hvad myseost var da vi en gang talte om det, men
>> gedeost kunne hun bedre forstå.
>>
>
> Gedeost og mysost er ikke det samme.
>
> Mysost er inddampet valle fra komælk. Gjetost er myseost med min.
> 10% valle fra gedemælk.
>
> Ekte gjetost er fremstillet af valle fra ren gedemælk.
>
> Gedeost er ost fremstillet af ren gedemælk. Gedeost er hvid. De
> andre "valleoste" er brune, da der foregår en karamelisering under
> inddampningen af vallen.
>
> Tina

Der kan man bare se. Så blev jeg da så meget klogere. Jeg forklarede
min kusine, at det var noget brun ost der lignede og smagte som
modellervoks, og hun sagde at det var gedeost, men selv nordmænd kan
da tage fejl

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats


Hans Mikkelsen (27-01-2007)
Kommentar
Fra : Hans Mikkelsen


Dato : 27-01-07 01:20

Mojn !!
Så kan jeg fortælle dig, at f. eks. Brugsen har den
brune "Myseost" --- og at den smager forbandet godt, f. eks. på
et stykke "levebrød" med "Als fedt" på. Så godt, at jeg nok
ville vælge det "som sidste måltid", hvis jeg skulle henrettes !!
Med venlig hilsen
Hans



Tove Krieger <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev:
>Tina wrote:
>> "Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev i en
meddelelse
>> news:45ba7365$0$52159$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>>>
>>> Jeg kender den ganske vist ikke, men jeg har en kusine i
Bergen.
>>> Jeg kan prøve at spørge hende næste gang vi tales ved.
>>>
>>> Myseost smager efter min mening gyseligt, og jeg er ellers
ikke
>>> kræsen. Det kan være at du skal prøve at google
på "geiteost", min
>>> kusine anede ikke hvad myseost var da vi en gang talte om
det, men
>>> gedeost kunne hun bedre forstå.
>>>
>>
>> Gedeost og mysost er ikke det samme.
>>
>> Mysost er inddampet valle fra komælk. Gjetost er myseost med
min.
>> 10% valle fra gedemælk.
>>
>> Ekte gjetost er fremstillet af valle fra ren gedemælk.
>>
>> Gedeost er ost fremstillet af ren gedemælk. Gedeost er hvid.
De
>> andre "valleoste" er brune, da der foregår en karamelisering
under
>> inddampningen af vallen.
>>
>> Tina
>
>Der kan man bare se. Så blev jeg da så meget klogere. Jeg
forklarede
>min kusine, at det var noget brun ost der lignede og smagte som
>modellervoks, og hun sagde at det var gedeost, men selv
nordmænd kan
>da tage fejl
>
>--
>Venlig hilsen Tove
>Beware of people who dislike cats


Erling Hansen (27-01-2007)
Kommentar
Fra : Erling Hansen


Dato : 27-01-07 01:43

Hans Mikkelsen <bkfoto3@LB5KMmail.dk> (slet LB5KM)
skrev:
>Mojn !!
>Så kan jeg fortælle dig, at f. eks. Brugsen har den
>brune "Myseost" --- og at den smager forbandet
godt, f. eks. på
>et stykke "levebrød" med "Als fedt" på. Så godt,
at jeg nok
>ville vælge det "som sidste måltid", hvis jeg
skulle henrettes !!
>Med venlig hilsen
>Hans
>

Jeg er helt enig med Hans! Min Føtex har Myseost
- den er brun og fast, smager sødt og himmelsk, og
har ikke en hylende..... at gøre med gedeost. Jeg
køber den tit, og spiser den gerne i skiver på
hjemmebagt franskbrød.
Men jeg er stadig helt uvidende om, hvad den ret
jeg fik oppe på Peer Gynt-vejen hedder, og om der
er særlige ting man skal passe på.
Mvh
Erling


Tove Krieger (27-01-2007)
Kommentar
Fra : Tove Krieger


Dato : 27-01-07 11:03

Hans Mikkelsen (slet LB5KM) wrote:
> Mojn !!
> Så kan jeg fortælle dig, at f. eks. Brugsen har den
> brune "Myseost" --- og at den smager forbandet godt, f. eks. på
> et stykke "levebrød" med "Als fedt" på. Så godt, at jeg nok
> ville vælge det "som sidste måltid", hvis jeg skulle henrettes !!
> Med venlig hilsen
> Hans
>


LOL Tak for tipset. Der er jo lige det, at smag og behag er
forskellig. Jeg tror, at jeg foretrak at blive "henrettet" på tom
mave.


Venlig hilsen
Tove


Davidsen (27-01-2007)
Kommentar
Fra : Davidsen


Dato : 27-01-07 13:53

"Erling Hansen (slet 7Z8VR)" <eh-dh@7Z8VRmail.dk> skrev i en meddelelse
news:11698452260.678218771035052@dtext.news.tele.dk...
> Engang på en tur til Norge fik vi serveret et par spiseskefulde af
> noget 'smeltet myseost' - sagde de. Det smagte hammer godt, og man
> blev faktisk mæt af de to skefulde + lidt fladbrød.
> Jeg aner ikke, hvad retten hed, så jeg kan ikke google den, men jeg
> mener at huske, at de fortalte at myseosten var blevet smeltet i en
> gryde og så inddampet for de sidste rester af vand. Kender nogen til
> denne specialitet?
> Mvh'
> Erling
>

Mere om GEIT-ost: http://no.wikipedia.org/wiki/Geitost

Prøv evt. i no.alt.mat.drikke, selvom gruppen ikke er særlig aktiv.

Mvh
Davidsen



jenny og søren (27-01-2007)
Kommentar
Fra : jenny og søren


Dato : 27-01-07 16:08


"Erling Hansen (slet 7Z8VR)" <eh-dh@7Z8VRmail.dk> skrev i en meddelelse
news:11698452260.678218771035052@dtext.news.tele.dk...
> Engang på en tur til Norge fik vi serveret et par spiseskefulde af
> noget 'smeltet myseost' - sagde de. Det smagte hammer godt, og man
> blev faktisk mæt af de to skefulde + lidt fladbrød.
> Jeg aner ikke, hvad retten hed, så jeg kan ikke google den, men jeg
> mener at huske, at de fortalte at myseosten var blevet smeltet i en
> gryde og så inddampet for de sidste rester af vand. Kender nogen til
> denne specialitet?


Hej Erling

det er ikke "Prim" en slags smørbar myseost (G35) du tænker på vel ???
ellers er der vel ikke andet for end at skive en mail til www.tine.no

mvh

Søren Brix Nielsen


--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 0 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.



Linde (27-01-2007)
Kommentar
Fra : Linde


Dato : 27-01-07 22:47


"jenny og søren" <jennyogsoren@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:45bb6adf$0$49201$14726298@news.sunsite.dk...
> det er ikke "Prim" en slags smørbar myseost (G35) du tænker på vel ???
> ellers er der vel ikke andet for end at skive en mail til www.tine.no

Prim ville også være mit bud. Det lyder ikke til, at retten var varm...ost
smeltet i gryde er vist ikke så velegnet til at spise på brød. Uden at
have smagt prim lyder det dog som det, især i følge den engelske wikipedia.
Ubehagelig sag, den Gudbrandsdalost i øvrigt...ikke noget for mine smagsløg
i hvert fald!

Mvh
Linde



Jørgen Hess (28-01-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen Hess


Dato : 28-01-07 11:49


"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse
news:45bbc851$0$49205$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "jenny og søren" <jennyogsoren@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:45bb6adf$0$49201$14726298@news.sunsite.dk...
>> det er ikke "Prim" en slags smørbar myseost (G35) du tænker på vel ???
>> ellers er der vel ikke andet for end at skive en mail til www.tine.no
>
> Prim ville også være mit bud. Det lyder ikke til, at retten var varm...ost
> smeltet i gryde er vist ikke så velegnet til at spise på brød. Uden at
> have smagt prim lyder det dog som det, især i følge den engelske
> wikipedia. Ubehagelig sag, den Gudbrandsdalost i øvrigt...ikke noget for
> mine smagsløg i hvert fald!
>
> Mvh
> Linde
>
Det er egentlig mærkeligt/rart, at i Norge med de rigtige brød og sammen med
den norske familie synes jeg at brunost (Det kaldes det også uanset om det
er gede eller ko myse) smager dejligt. Når vi så køber et stykke med hjem
bliver det ofte så gammelt at det mugner for os.
Det er nok noget af det samme som den pragtfulde lokale vin man drak i
Grækenland/Hellas. Det er ikke det samme når man kommer hjem og skal drikke
den fra rejsen importerede flaske vin.

mvh
Jørgen



Erling Hansen (30-01-2007)
Kommentar
Fra : Erling Hansen


Dato : 30-01-07 00:33

jenny og søren <jennyogsoren@mail.dk> skrev:
>
>
>
>det er ikke "Prim" en slags smørbar
>myseost (G35) du tænker på vel ???
>ellers er der vel ikke andet for end at
>skive en mail til www.tine.no
>
>mvh
>
>Søren Brix Nielsen

Nej, det er ikke Prim. Det blev serveret fra en
kæmpe-gryde, næsten en grukedel, og var hamrende
brand varmt. Vi fik et par skefulde på en
paptallerken og skulle spise det med en
plastic-teske. Og de sagde som sagt, at det var
myseost som var smeltet og inddampet.
mvh
Erling


Inger Pedersen (30-01-2007)
Kommentar
Fra : Inger Pedersen


Dato : 30-01-07 01:11


"Erling Hansen" <eh-dh@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, det er ikke Prim. Det blev serveret fra en
> kæmpe-gryde, næsten en grukedel, og var hamrende
> brand varmt. Vi fik et par skefulde på en
> paptallerken og skulle spise det med en
> plastic-teske. Og de sagde som sagt, at det var
> myseost som var smeltet og inddampet.

Det lyder som om, det I fik serveret, var myseost, mens den var ved at blive
lavet.
En DR-udsendelse med Søren Ryge viser fremstillingen: Man tager vallen og
inddamper den til en karamelagtig substans.
Kan det passe?

Hilsen Inger



Tina (30-01-2007)
Kommentar
Fra : Tina


Dato : 30-01-07 08:20


"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45be8d13$0$49207$14726298@news.sunsite.dk...

>
> Det lyder som om, det I fik serveret, var myseost, mens den var ved at
blive
> lavet.
> En DR-udsendelse med Søren Ryge viser fremstillingen: Man tager vallen og
> inddamper den til en karamelagtig substans.
> Kan det passe?

Det er korrekt

Tina



Erling Hansen (31-01-2007)
Kommentar
Fra : Erling Hansen


Dato : 31-01-07 08:26

Inger Pedersen <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev:
>

>En DR-udsendelse med Søren Ryge viser
>fremstillingen: Man tager vallen og
>inddamper den til en karamelagtig substans.
>Kan det passe?
>
>Hilsen Inger

Det kunne da godt være muligt. Jeg kom desværre
først derhen, da retten var klar til servering.
mvh
Erling


Linde (30-01-2007)
Kommentar
Fra : Linde


Dato : 30-01-07 01:12


"Erling Hansen" <eh-dh@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:11701139020.402752635526131@dtext.news.tele.dk...
> Nej, det er ikke Prim. Det blev serveret fra en
> kæmpe-gryde, næsten en grukedel, og var hamrende
> brand varmt. Vi fik et par skefulde på en
> paptallerken og skulle spise det med en
> plastic-teske. Og de sagde som sagt, at det var
> myseost som var smeltet og inddampet.

LOL! Det lyder godt nok som en rigtig herreret! Nærmest en slags
myseostefondue, high-power fjeldabekost. Det er lige før, jeg godt gad have
smagt det også, aversion mod myse eller ej. Men det lyder så som om, det
rent faktisk har været almindelig myseost, der har stået og boblet i
grukedlen et antal timer, så? I så fald er det jo bare at prøve at smide et
par blokke i en gryde, og se hvad der sker, hvis du ønsker at genopleve det.

Mvh
Linde



Erling Hansen (30-01-2007)
Kommentar
Fra : Erling Hansen


Dato : 30-01-07 10:12

Linde <delinde@gmailfjern.com> skrev:
>
>"Erling Hansen" <eh-dh@mail.dk> skrev
>i en meddelelse
>news:11701139020.402752635526131@dtex
>t.news.tele.dk...
>> Nej, det er ikke Prim. Det blev
>>serveret fra en
>> kæmpe-gryde, næsten en grukedel, og var hamrende
>> brand varmt. Vi fik et par skefulde på en
>> paptallerken og skulle spise det med en
>> plastic-teske. Og de sagde som
>>sagt, at det var
>> myseost som var smeltet og inddampet.
>
>LOL! Det lyder godt nok som en rigtig
>herreret! Nærmest en slags
>myseostefondue, high-power
>fjeldabekost. Det er lige før, jeg
>godt gad have
>smagt det også, aversion mod myse
>eller ej. Men det lyder så som om, det
>rent faktisk har været almindelig
>myseost, der har stået og boblet i
>grukedlen et antal timer, så? I så
>fald er det jo bare at prøve at smide et
>par blokke i en gryde, og se hvad der
>sker, hvis du ønsker at genopleve det.
>
>Mvh
>Linde

Hej Linde.

Jo, da, den tanke har i al sin enkelthed
strejfet mig et par gange Men altså: Dels er
jeg så skrækkeligt nærig, at det ville ærgre mig
at spolere et par halvdyre blokke af myseost, bare
fordi jeg var uvidende om, at der skulle have
været lidt andet med i gryden, og dels fordi jeg
har et princip om at følge brugsanvisningen første
gang jeg laver noget mad jeg ikke har spor
forstand på.
mvh
Erling


Herluf Holdt, 3140 (29-01-2007)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 29-01-07 11:11

Erling Hansen (slet 7Z8VR) skrev:

> Engang på en tur til Norge fik vi serveret et par spiseskefulde af
> noget 'smeltet myseost' - sagde de. Det smagte hammer godt,
> og man blev faktisk mæt af de to skefulde + lidt fladbrød.
> Jeg aner ikke, hvad retten hed, så jeg kan ikke google den, men
> jeg mener at huske, at de fortalte at myseosten var blevet smeltet
> i en gryde og så inddampet for de sidste rester af vand. Kender
> nogen til denne specialitet?

Jeg kender ikke det smeltede valle-produkt fra Norge - det lyder
nærmest som måden man *laver* myseosten på. Til gengæld holder
jeg meget af den svenske udgave, "messmör", som sælges i flere
varianter under varenavnet "Fjällbrynt" (fra Östersund).

Det er guf! - Findes, som så meget andet svensk, også i tube:

<
http://www.netxtra.se/new/default.asp?main_category_id=298&sub_category_id=302&product_id=22645
>

--
Herluf :·)



Peter Westh (30-01-2007)
Kommentar
Fra : Peter Westh


Dato : 30-01-07 08:40

"Erling Hansen (slet 7Z8VR)" <eh-dh@7Z8VRmail.dk> skrev i en meddelelse
news:11698452260.678218771035052@dtext.news.tele.dk...
> Engang på en tur til Norge fik vi serveret et par spiseskefulde af
> noget 'smeltet myseost' - sagde de. Det smagte hammer godt, og man
> blev faktisk mæt af de to skefulde + lidt fladbrød.
> Jeg aner ikke, hvad retten hed, så jeg kan ikke google den, men jeg
> mener at huske, at de fortalte at myseosten var blevet smeltet i en
> gryde og så inddampet for de sidste rester af vand. Kender nogen til
> denne specialitet?

Der er en norsk ret der hedder "Duppe", kunne det være den?
http://www.abc-matoppskrifter.no/sider/oppskrift9528.asp

Se også
http://www.om-folldal.hm.no/oppskrifter.htm#Brunostfondy

Der er også adskillige sider, der omtaler "smeltet brunost" - en spise, som
tilsyneladende deler nordmændene ligesom æbleflæsk deler danskerne. Men der
er ingen anvisninger. "Brunost" og "Gudbrandsdalsost" er vist de ord man
skal bruge, hvis man vil Google.

Jeg har selv prøvet at smelte myseost (da jeg eksperimenterede med at lave
myseosttrøfler sidste år!), og kan sige så meget at det ikke skal have ret
lang tid - vandindholdet er ikke særlig højt. Prøvede ikke at varme så lang
tid at det begyndte at karamellisere, men det vil næppe tage mere end 5-10
minutter på lavt blus.

/P



kristian mikael de f~ (30-01-2007)
Kommentar
Fra : kristian mikael de f~


Dato : 30-01-07 17:42

Nu talen er på myseost vil jeg da ikke undlade at fortælle at jeg af
og til bruger det som en slags jævning - smagsgiver om man vil - i
sovse.
Det er altså også godt.

Jeg har det sådan med myseost, at lidt med lange mellemrum er godt;
for meget eller for ofte er vammelt.

Uden ellers at have forstand på det tror jeg på forslaget om, at det
er nyfremstillet myseost, altså den inddampede valle inden det er
kølet ned, Erling har smagt.

kmo

Erling Hansen (31-01-2007)
Kommentar
Fra : Erling Hansen


Dato : 31-01-07 08:37

Erling Hansen <eh-dh@7Z8VRmail.dk> (slet 7Z8VR) skrev:
>Engang på en tur til Norge fik vi serveret et par
spiseskefulde af
>noget 'smeltet myseost' - sagde de. Det smagte
hammer godt, og man
>blev faktisk mæt af de to skefulde + lidt fladbrød.
>Jeg aner ikke, hvad retten hed, så jeg kan ikke
google den, men jeg
>mener at huske, at de fortalte at myseosten var
blevet smeltet i en
>gryde og så inddampet for de sidste rester af
vand. Kender nogen til
>denne specialitet?
>Mvh'
>Erling

Hej, og tak til alle bidragydere! Jeg har også
været omkring Norge (hvor unaturligt, ha) på
www.tine.no - og de var søde men vidste heller
ikke noget.
Så nu har jeg altså besluttet, at det skal have et
forsøg med et par blokke guldbrandsmyseost fra
Føtex - uden anden tilsætning. Sandsynligvis i
løbet af weekenden - og så skal jeg nok rapportere
tilbage
Venlig hilsen
Erling


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408927
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste