/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
ja ka ik hit u a det!!! lys på honda xl350
Fra : Esben


Dato : 01-02-07 13:59

arg.....! jeg er i krise.

jeg har en gammel honda xl350r fra 85 som jeg har gået og rodet med de
sidste par år og nu kører skidtet endelig...men......!!

der er sgu ikke rigtigt noget lys på den.
den lader fint på batteriet med 14 volt men når jeg måler på forlygten
eller for den sags skyld baglygten så viser mit voltmeter kun lige 6
volt... hvad fanden sker der??? det kan sgu da ikke passe.
jeg troede det var den volt regulator der sidder på og har prøvet at
sætte en anden på men det gav ingen forskel.

så nu håber jeg at nogen af jer måske har en god ide!! det er jo lidt
skod at køre uden lys!!

Hilsen Esben, Odense


 
 
Ukendt (01-02-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-02-07 15:55

Hvis du har 14V konstant over batteriet når den kører, er din
spændingsregulator i orden.

Det er sandsynligvis tænd/sluk kontakten der er noget i vejen med, da det
både er for og baglys ligger fejlen mellem batteri og kontakt idet
ledningerne går hver til sit, på den anden side kontakten.
Prøv at måle spænding på begge sider af kontakten, når lyset er tændt, der
bør ikke være mere end 0,1 -0,2V forskel. Ideelt skulle der ingen forskel
være.

Hvis kontakten er ok, så følg ledningen fra kontakten og ned mod batteriet
og mål spænding over alle de samlinger du møder. Du kan bruge en nål til at
stikke ind i ledningen for at måle.

Poul B-H

"Esben" <ebo@oncable.dk> wrote in message
news:1170334722.345940.221420@m58g2000cwm.googlegroups.com...
arg.....! jeg er i krise.

jeg har en gammel honda xl350r fra 85 som jeg har gået og rodet med de
sidste par år og nu kører skidtet endelig...men......!!

der er sgu ikke rigtigt noget lys på den.
den lader fint på batteriet med 14 volt men når jeg måler på forlygten
eller for den sags skyld baglygten så viser mit voltmeter kun lige 6
volt... hvad fanden sker der??? det kan sgu da ikke passe.
jeg troede det var den volt regulator der sidder på og har prøvet at
sætte en anden på men det gav ingen forskel.

så nu håber jeg at nogen af jer måske har en god ide!! det er jo lidt
skod at køre uden lys!!

Hilsen Esben, Odense



Ukendt (01-02-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-02-07 16:55

On Thu, 1 Feb 2007 15:55:13 +0100, Poul B-H wrote:

> Hvis du har 14V konstant over batteriet når den kører, er din
> spændingsregulator i orden.

Nemlig

> Det er sandsynligvis tænd/sluk kontakten der er noget i vejen med, da det
> både er for og baglys ligger fejlen mellem batteri og kontakt idet
> ledningerne går hver til sit, på den anden side kontakten.
> Prøv at måle spænding på begge sider af kontakten, når lyset er tændt, der
> bør ikke være mere end 0,1 -0,2V forskel. Ideelt skulle der ingen forskel
> være.

Naeh, mon :-/ Det er vist noget med direkte AC til lyset på en XL á la
knallert :-|

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Claus Rittig (01-02-2007)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 01-02-07 17:03

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:y2h67zjfpsar.130o7lmby8w6$.dlg@40tude.net...

>> Det er sandsynligvis tænd/sluk kontakten der er noget i vejen med, da det
>> både er for og baglys ligger fejlen mellem batteri og kontakt idet
>> ledningerne går hver til sit, på den anden side kontakten.
>> Prøv at måle spænding på begge sider af kontakten, når lyset er tændt,
>> der
>> bør ikke være mere end 0,1 -0,2V forskel. Ideelt skulle der ingen forskel
>> være.
>
> Naeh, mon :-/ Det er vist noget med direkte AC til lyset på en XL á la
> knallert :-|

Det er nemlig rigtigt!
Derfor kan forlygten ikke lyse, hvis motoren ikke er startet. Sådan er det
bare på de gamle Honda XL'er.

Men jeg ville nu stadig tjekke ledninger til baglygten, de er nok defekte.
De er vistnok samlet under sædet, så start derfra.

Rittig



Esben (01-02-2007)
Kommentar
Fra : Esben


Dato : 01-02-07 19:52

ja præcis, lyset viker kun når cyklen er startet!
men det undre mig lidt at volt præcist bliver halveret. det virker jo
nærmest som om at en serie forbindelse bliver lavet til paralel
forbindelse og dermed bliver voltene jo halveret,
så vidt jeg kan huske i hvert fald.

nå men jeg prøver lige og starte med at måle lidt på kontakten til
lydet og så om der sker noget sært der.

hilsen Esben


Jens Jacob Bager Jen~ (01-02-2007)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 01-02-07 21:09

> ja præcis, lyset viker kun når cyklen er startet!
> men det undre mig lidt at volt præcist bliver halveret. det virker jo
> nærmest som om at en serie forbindelse bliver lavet til paralel
> forbindelse og dermed bliver voltene jo halveret,
> så vidt jeg kan huske i hvert fald.

Hej Esben

Jeg tror nok lyset er vekselstrøm på en XL 350'er, må husk at indstil
målegrejet korrekt.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Claus Rittig (02-02-2007)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 02-02-07 17:14

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:45c248f0$0$49197$14726298@news.sunsite.dk...
>> ja præcis, lyset viker kun når cyklen er startet!
>> men det undre mig lidt at volt præcist bliver halveret. det virker jo
>> nærmest som om at en serie forbindelse bliver lavet til paralel
>> forbindelse og dermed bliver voltene jo halveret,
>> så vidt jeg kan huske i hvert fald.

> Jeg tror nok lyset er vekselstrøm på en XL 350'er, må husk at indstil
> målegrejet korrekt.

Ganske korrekt. Kan det forklare den "forkerte" måling?

Rittig



Ukendt (03-02-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-02-07 13:39

On Fri, 2 Feb 2007 17:14:05 +0100, Claus Rittig wrote:

> "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
> meddelelse news:45c248f0$0$49197$14726298@news.sunsite.dk...

>> Jeg tror nok lyset er vekselstrøm på en XL 350'er, må husk at indstil
>> målegrejet korrekt.
>
> Ganske korrekt. Kan det forklare den "forkerte" måling?

Nogle simple DMM vil lade sig forvirre, det ville aldrig ske med et AMM :-/

--
mvh
Orla Pedersen, med negativ holdning til digitale multimetre.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Jens Jacob Bager Jen~ (03-02-2007)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 03-02-07 19:41

>> Jeg tror nok lyset er vekselstrøm på en XL 350'er, må husk at indstil
>> målegrejet korrekt.
>
> Ganske korrekt. Kan det forklare den "forkerte" måling?

Hej Claus

Jeg har set digitalvoltmetre være "forvirrede" når man laver en V måling på
vekselstrøm med måleudstyret indstillet på jævnstrøm. Om det netop bliver
det halve kan jeg ikke svare på.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Steen Gruby (04-02-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 04-02-07 01:22

On Sat, 3 Feb 2007 19:40:32 +0100, "Jens Jacob Bager Jensen"
<bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

Hej.
>
>Jeg har set digitalvoltmetre være "forvirrede" når man laver en V måling på
>vekselstrøm med måleudstyret indstillet på jævnstrøm. Om det netop bliver
>det halve kan jeg ikke svare på.

Nu kommer jeg til at pippe lidt i Orla's kor
Mange af de "mudder raketter" der er lavet harkun en minimal eller
ingen Akku.
Al lys, undtagen possisionslys på de der har Akku, kører på
vekselspænding direkte fra generatoren.
Altså er det en vekselstrømsmåling der skal foretages, og instrumentet
skal derfor være stillet på AC.
Nu er det desværre således at den overvejende del af de AC
instrumenter der er fremstillet er beregnet til 50 Hz vekselstrøm, og
det er ikke lige det der kommer ud af generatoren på en MC.
Det er nærmere noget med 1000 - 2000 Hz der er tale om, hvilket de
færreste billige instrumenter er kalibreret til.
Jeg har kigget lidt i mine billige DVM og de er kalibreret til 400 HZ
i følge papiret hvor mit dyre DVM laboratorieinstrument holder til
20.000 Hz - Så er det også slut

Jeg har lige testet Harald Nyborgs Brandford 2286, og det holder
kalibrering til 2000 Hz, langt bedre end lovet, hvor andre af de
billige instrumenter lige knapt holder de 400 Hz.
De vil således vise forkert på en MC generator med et anstændigt
omdrejningstal.
Og med forkert mener jeg for lidt!

For så at sætte en streg under Orla's mistillid til DVM har jeg testet
et par analoge instrumenter - Dem med viser og "Das Ganze molevitten".
Mit 35 år gamel universalinstrument holder kalibrering til 75.000 Hz
TMK500, også en bedaget sag, holder kalibrering til 200.000 Hz
De er begge egnet til at måle på en MC generator med.
..
Philips analoge forstærkervoltmeter falder af ved 100.000 Hz.
Philips/Fluke DVM holder også til 200.000 Hz
Ganske godt klaret, men her er vi også henne i den prismæssigt tunge
ende af skalaen

Digitale voltmetre er et glimrende instrument til at
indstille/kontrollere en konstant spænding, men totalt uegnet til at
måle på noget som helst der ændrer sig med en hastighed der overstiger
displayets refresh rate der er meget sløv.

Når man pakker måleinstrumentet ud for at foretage en måling, skal man
på forhånd have gjort sig klart hvad man forventer at få ud af
målingen for at kunne vurdere resultatet.
Hvis det ikke er krystalklart er der ingen grund til at måle

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

2 (06-02-2007)
Kommentar
Fra : 2


Dato : 06-02-07 11:11


>
>
>Jeg har lige testet Harald Nyborgs Brandford 2286, og det holder
>kalibrering til 2000 Hz, langt bedre end lovet, hvor andre af de
>billige instrumenter lige knapt holder de 400 Hz.
>De vil således vise forkert på en MC generator med et anstændigt
>omdrejningstal.
>Og med forkert mener jeg for lidt!
>


Godt med saglig vurdering af multimetre.

Jeg har også blevet snydt/undret mig over nogle målinger, dog nede i
mV skala med et digital multimeter, og så var det fordi jeg stod
under lysstof rør. Så nu har jeg også 2 analoge multimetre, som
ikke er misvisende/følsomme som digitale multimetre.

Hvilken Hz giver en offroad MC fra sig til forlygten?
For spørgers multimeter burde da have vist 0V DC hvis der kommer
12V AC?

Ved hvilken grænse bliver DC spænding så pulserende at det bliver AC?

Synes det er smart med en biltester kan måle RPM på en bilmotor ved
kun at måle på brumspænding på kabel til/ved akku.

Torben


Steen Gruby (06-02-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 06-02-07 18:08

On Tue, 06 Feb 2007 11:11:08 +0100, 2 <fuptilspam@yahoo.dk> wrote:

Hej Torben.
>
>Godt med saglig vurdering af multimetre.
>
Naeh, så dybt var det nu ikke.
Det var jo blot en vurdering af frekvensgang ved AC målinger
>
>Hvilken Hz giver en offroad MC fra sig til forlygten?
>For spørgers multimeter burde da have vist 0V DC hvis der kommer
>12V AC?
>
Det afhænger af instrumentets kvalitet, og en evt DC komponent som
følge af ensretning til en akku.

>Ved hvilken grænse bliver DC spænding så pulserende at det bliver AC?
>
DC bliver aldrig til AC
Hvis der er tale om en DC spænding der er afledt af en ensrettet AC
spænding kan der være tale om en vis ripplekomponent.
Det afhænger af udglatningskondensatoren (Akkuen) og belastningen.

Hvilken frekvens en generator afgiver afhænger af dens konstruktion -
Antallet af spoler og magneter - sammenholdt med omdrejningstallet.
Altså en variabel størrelse.

>Synes det er smart med en biltester kan måle RPM på en bilmotor ved
>kun at måle på brumspænding på kabel til/ved akku.
>
Det er kun et spørgsmål om at kende generatorens konstruktion
Jeg ville nok måle så tæt på generatoren som muligt, Der er
ripplekomponenten størst.
Helst på AC siden af ensretteren hvis den er til at komme til.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Ukendt (06-02-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-02-07 18:19

On Tue, 06 Feb 2007 11:11:08 +0100, 2 wrote:


> Hvilken Hz giver en offroad MC fra sig til forlygten?

Afhængig af omdrejningstal jo En firepolet, (typisk totakt
svinghjulsmagdyno), giver ved 1.000 omdrejninger 66 Hz, og det er lineart,
så 4.000 omdrejninger giver 266 Hz. osv.

> For spørgers multimeter burde da have vist 0V DC hvis der kommer
> 12V AC?

Njaeh, et par DMM'ere, jeg har hft i hænderne, "halvbølgeensretter" AC'en,
integrerer halvbølgerne, og, surprise, viser ca. halv spænding :-/

> Ved hvilken grænse bliver DC spænding så pulserende at det bliver AC?

Det bliver kun AC hvis polariteten ændres mellem halvbølgerne.


--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

2 (08-02-2007)
Kommentar
Fra : 2


Dato : 08-02-07 11:35

On Tue, 6 Feb 2007 18:18:31 +0100, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

>On Tue, 06 Feb 2007 11:11:08 +0100, 2 wrote:
>
>
>> Hvilken Hz giver en offroad MC fra sig til forlygten?
>
>Afhængig af omdrejningstal jo En firepolet, (typisk totakt
>svinghjulsmagdyno), giver ved 1.000 omdrejninger 66 Hz, og det er lineart,
>så 4.000 omdrejninger giver 266 Hz. osv.
>
>> For spørgers multimeter burde da have vist 0V DC hvis der kommer
>> 12V AC?
>
>Njaeh, et par DMM'ere, jeg har hft i hænderne, "halvbølgeensretter" AC'en,
>integrerer halvbølgerne, og, surprise, viser ca. halv spænding :-/

Ok så nogle digitalemultimetre har altså fejl eller ikke alsidig nok
elektronik opbygning for korrekt måling?
Så hvis man stikker sådan et DMM i 230 V stikkontakt og måler AC som
viser det 230 V AC.
Men hvis man så måler DC viser den så bare 115 V DC selvom der
reelt er 230 V AC?

>
>> Ved hvilken grænse bliver DC spænding så pulserende at det bliver AC?
>
>Det bliver kun AC hvis polariteten ændres mellem halvbølgerne.


Ok tak for det.

Torben

Ukendt (09-02-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-02-07 10:18

On Thu, 08 Feb 2007 11:34:43 +0100, 2 wrote:


> Ok så nogle digitalemultimetre har altså fejl eller ikke alsidig nok
> elektronik opbygning for korrekt måling?
> Så hvis man stikker sådan et DMM i 230 V stikkontakt og måler AC som
> viser det 230 V AC.
> Men hvis man så måler DC viser den så bare 115 V DC selvom der
> reelt er 230 V AC?

Noget i den retning, men de fleste DMM'ere idag har vel oveni automatisk
områdevalg :-| så måske ikke så stort et problem endda. (Bruger ikke selv
DMM, mit BBC + Jemco er alligevel mere brugervenlige).


--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

CL (01-02-2007)
Kommentar
Fra : CL


Dato : 01-02-07 21:26

Esben wrote:
> ja præcis, lyset viker kun når cyklen er startet!
>
>
Ahh hvis du har batteriet monteret skulle det gerne være pakerings lys,
når der kommer tænding på.(gør der på min XL 600 )
>
>
> nå men jeg prøver lige og starte med at måle lidt på kontakten til
> lydet og så om der sker noget sært der.
>
>
Lyder som en god ide.

--
H
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL



Underbjerg / Anderse~ (01-02-2007)
Kommentar
Fra : Underbjerg / Anderse~


Dato : 01-02-07 21:25

Jeg tror helt klart du mangler en stelforbindelse i en af dine fatninger,
også har du to pærer i serie, og vupti 6V.

Hilsen
Torben



"Esben" <ebo@oncable.dk> skrev i en meddelelse
news:1170334722.345940.221420@m58g2000cwm.googlegroups.com...
arg.....! jeg er i krise.

jeg har en gammel honda xl350r fra 85 som jeg har gået og rodet med de
sidste par år og nu kører skidtet endelig...men......!!

der er sgu ikke rigtigt noget lys på den.
den lader fint på batteriet med 14 volt men når jeg måler på forlygten
eller for den sags skyld baglygten så viser mit voltmeter kun lige 6
volt... hvad fanden sker der??? det kan sgu da ikke passe.
jeg troede det var den volt regulator der sidder på og har prøvet at
sætte en anden på men det gav ingen forskel.

så nu håber jeg at nogen af jer måske har en god ide!! det er jo lidt
skod at køre uden lys!!

Hilsen Esben, Odense


--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 511 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste