/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
kædeproblemer(?)
Fra : Max Andersen


Dato : 02-01-07 22:45

Jeg har jo lige købt MC for nogle uger siden, og vil gerne skifte
kædekit til foråret (kører vinterkørsel....og elsker det indtil videre).

Mit problem er at jeg for noget tid siden gav den lidt gas og det
resulterede i at kæden blev lidt slap(?) (noget af den...).

Så når jeg drejede baghjulet så var den mere slap på et tidspunkt end
når jeg drejede videre. Altså som om den var blevet strukket, eller
hjulet trukket skævt.

Så jeg fik hjulet rettet op og kæden strammet og så gav jeg den idag
lidt gas igen, og dæleme om den ikke gjorde det igen!

Er det nu jeg skal skifte kædekit, eller skal jeg justere og justere og
evt. risikere kædebrud, eller andet mere alvorligt end at kæden
'klikker' i lave omdrejninger?

Max

 
 
Jacob Bunk Nielsen (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 02-01-07 22:50

Max Andersen <max@militant.dk> writes:

> Så når jeg drejede baghjulet så var den mere slap på et tidspunkt end
> når jeg drejede videre. Altså som om den var blevet strukket, eller
> hjulet trukket skævt.

Hvis hjulet er kommet ud af linje, så er det fordi
kædestrammermekanismen på dit hjul er defekt. Er der ikke små måle
mærker på bagsvingeren, så du kan se at begge sider af akslen sidder
rigtigt?

Det lyder snarere som om du beskriver en kæde der er godt slidt, og
dermed er slidt ujævnt, så den ikke er lige lang hele vejen rundt. Det
er let at se ved at den går mellem at være stram og slap når du drejer
hjulet rundt. Det er et sikkert tegn på at din kæde er HELT færdig, og
skal skiftes snarest.

I værste tilfælde kan konsekvensen være en sprængt kæde, som kan
forårsage hul i motorblokken eller et blokeret baghjul.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Max Andersen (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Max Andersen


Dato : 02-01-07 23:10

Jacob Bunk Nielsen wrote:
>
> Det lyder snarere som om du beskriver en kæde der er godt slidt, og
> dermed er slidt ujævnt, så den ikke er lige lang hele vejen rundt. Det
> er let at se ved at den går mellem at være stram og slap når du drejer
> hjulet rundt. Det er et sikkert tegn på at din kæde er HELT færdig, og
> skal skiftes snarest.

Det var LIGE det jeg frygtede. Jeg må nok indstille mig på at skifte nu
og så evt. ved sæsonstart igen. Jeg VIL ikke opgive vinterkørsel med
dette supervejr. Og selvfølgelig heller ikke risikere liv og lemmer ved
en evt. sprængt kæde.

Det er faktisk det eneste positive ved global opvarmning. At man kan
køre MC næsten hele året uden de store risici.

(Godt jeg købte et ton CO2 på snf.se til jul :) )

Max

Sune (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Sune


Dato : 02-01-07 23:17


"Max Andersen" <max@militant.dk> skrev i en meddelelse
news:459ad82a$0$91713$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Jacob Bunk Nielsen wrote:
>>
>> Det lyder snarere som om du beskriver en kæde der er godt slidt, og
>> dermed er slidt ujævnt, så den ikke er lige lang hele vejen rundt. Det
>> er let at se ved at den går mellem at være stram og slap når du drejer
>> hjulet rundt. Det er et sikkert tegn på at din kæde er HELT færdig, og
>> skal skiftes snarest.
>
> Det var LIGE det jeg frygtede. Jeg må nok indstille mig på at skifte nu og
> så evt. ved sæsonstart igen.

Kæden kan sagtens holde til efter sæsonstart. Husk blot at holde den
velsmurt, så kan den holde længe. Lad den ikke tørre ind.

> Jeg VIL ikke opgive vinterkørsel med dette supervejr. Og selvfølgelig
> heller ikke risikere liv og lemmer ved en evt. sprængt kæde.

Husk også at få checket forreste/bagerste tandhjul. Det kan være de bør
skiftes samtidig.

Sune



Max Andersen (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Max Andersen


Dato : 02-01-07 23:29

Sune wrote:
>
> Husk også at få checket forreste/bagerste tandhjul. Det kan være de bør
> skiftes samtidig.
>

Jeg har bestilt tid hos mekanikeren til foråret, da jeg ikke vil rode
med noget så vitalt, endnu.

Vi har aftalt et helt kædekit, altså alle 3 dele, så det bliver dejligt.

Max

Armand (03-01-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-01-07 19:08


"Sune" <formel999@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:459ad9ea$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Husk også at få checket forreste/bagerste tandhjul. Det kan være de bør
> skiftes samtidig.

Altid(!) skifte tandhjul og kæden samtidig, og allerbedst også forny det
forreste tandhjul ved omkring 10.000km (=halv levetid) :-|

--
Armand.




Armand (03-01-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-01-07 19:13


"Max Andersen" <max@militant.dk> skrev i en meddelelse
news:459ad82a$0$91713$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> >
> Det er faktisk det eneste positive ved global opvarmning. At man kan køre
> MC næsten hele året uden de store risici.

Glæd dig ikke for tidligt, for når først det rigtigt bliver varmt knækker
ishavets smeltevand Golfstrømmen så den ikke smutter nord om Skotland og op
langs norskekysten - Og så bliver det canadisk snescootervejr i Skandinavien
istedet =

--
Armand.




Jacob Bunk Nielsen (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 02-01-07 23:15

Max Andersen <max@militant.dk> writes:
> Jacob Bunk Nielsen wrote:
>> Det lyder snarere som om du beskriver en kæde der er godt slidt, og
>> dermed er slidt ujævnt, så den ikke er lige lang hele vejen rundt.[...]
>
> Det var LIGE det jeg frygtede. Jeg må nok indstille mig på at skifte nu
> og så evt. ved sæsonstart igen. Jeg VIL ikke opgive vinterkørsel med
> dette supervejr. Og selvfølgelig heller ikke risikere liv og lemmer ved
> en evt. sprængt kæde.

Hvis du er omhyggelig med at smøre din kæde kan den vel nok overleve
vinteren? Du kan evt. kigge lidt efter en af de loobman der arrangeres
fælleskøb af for tiden ovre i en af markedsgrupperne. Jeg købte selv
en i efteråret, og har egentlig været glad for den. Den smører ganske
effektivt.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Ukendt (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-01-07 23:31

On Tue, 02 Jan 2007 22:44:51 +0100, Max Andersen wrote:

SKIFT !

http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/chain

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Max Andersen (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Max Andersen


Dato : 02-01-07 23:48

Orla Pedersen wrote:
> On Tue, 02 Jan 2007 22:44:51 +0100, Max Andersen wrote:
>
> SKIFT !
>
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/chain
>

Det var interessant. Nu bliver jeg utilpas. Kæden har "kun" været
strammet 1 gang, indtil videre, men allerede 2 uger efter er jeg på vej
til nummer 2, så med dit indlæg, ja så må jeg ringe til mekanikeren.

Det skal sku fikses a.s.a.p., eller får jeg aldrig lov til at køre mere
af konen :)

Max
p.s. tak for erfaringen. Jeg kører roligt til kittet kommer hjem.

Anders Majland (03-01-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 03-01-07 09:36

> Det var interessant. Nu bliver jeg utilpas. Kæden har "kun" været strammet
> 1 gang, indtil videre, men allerede 2 uger efter er jeg på vej til nummer
> 2, så med dit indlæg, ja så må jeg ringe til mekanikeren.

Når kæden skal strammes første gang kan man godt bestille et nyt kit - for
så er der ikke langt igen ...



Thomas Jensen (03-01-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 03-01-07 10:16


> Når kæden skal strammes første gang kan man godt bestille et nyt kit - for
> så er der ikke langt igen ...
dog skal den oftest strammes ca 500-1000km efter montering, da den strækker
sig lidt til at starte med.
Har mine kæder altid gjort i hvert fald.
Men ellers burde den ikke strække sig nævneværdigt før den er ved at være
færdig.

--
mvh

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94 & DT125LC ´88
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11



Armand (03-01-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-01-07 19:11


"Max Andersen" <max@militant.dk> skrev i en meddelelse
news:459ae11c$0$908$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Orla Pedersen wrote:
>> On Tue, 02 Jan 2007 22:44:51 +0100, Max Andersen wrote:
>>
>> SKIFT !
>> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/chain
>>
>
> Det var interessant. Nu bliver jeg utilpas. Kæden har "kun" været strammet
> 1 gang, indtil videre, men allerede 2 uger efter er jeg på vej til nummer
> 2,

Du er sikker på at du ikke misforstår at "stramme"?
Betinget af geometrien i at bagsvingeren ikke drejer omkring et punkt
svarende til forreste tandhjuls-aksels akse, skal kæden faktisk være relativ
løs og "opstramning" bør kun være justering af mér-løshed, hvilket på en
O-ringskæde generelt ikke er nødvendigt indenfor den tid det tager at
nedslide et bagdæk (=hvorved at baghjulet afmonteres og kæden ved genmontage
nødvendigvis justeres).

Den perfekte opspænding er beskrevet i DMC's FAQ som:
Den bedste måde at kontrollere kædens stramning på er lidt besværlig. Men
det foregår ved at man med varm kæde (ca 10 km kørsel) kører med jævn fart
(middel omdrejningstal) og får en kammarat til at køre ved siden af og kigge
på kæden. Hvis kædens underside bugter sig som en slange er kæden for slap.
Hvis den sitrer, er den for stram. Men hænger den i en blød bue uden at
bevæge sig er den OK.

Læs selv videre på FAQ'en: www.dmc-org.dk og bliv klog!

--
Armand.




2 (03-01-2007)
Kommentar
Fra : 2


Dato : 03-01-07 12:01

On Tue, 02 Jan 2007 22:44:51 +0100, Max Andersen <max@militant.dk>
wrote:

>Jeg har jo lige købt MC for nogle uger siden, og vil gerne skifte
>kædekit til foråret (kører vinterkørsel....og elsker det indtil videre).
>
>Mit problem er at jeg for noget tid siden gav den lidt gas og det
>resulterede i at kæden blev lidt slap(?) (noget af den...).
>
>Så når jeg drejede baghjulet så var den mere slap på et tidspunkt end
>når jeg drejede videre. Altså som om den var blevet strukket, eller
>hjulet trukket skævt.
>
>Så jeg fik hjulet rettet op og kæden strammet og så gav jeg den idag
>lidt gas igen, og dæleme om den ikke gjorde det igen!


Er din MC en offroad type med kædestrammer på?

Jeg havde nemlig også en kæde og bagtandhjul som drillede mig for 3
uger siden, primært pga en ikke funktionsdygtig kædestrammer. Så når
den var løst virker kædeforholdet fint igen, og har kørt knapt 500 km
siden. Og kæden har fået kædesavsolie, det kunne den godt lide; bedre
end en virkningsløs kædespray!

Så du skal finde årsagen til dit kædeproblem, og så justerer eller
skifte dele, hvad årsagen nu er. Om det er kæden som har strukket sig
nogle steder og ikke andet sted, og tandhjul er slidt uens eller
ovale, om baghjul sidder skævt, eller defekt kædestrammer. Og så
handle derefter.

I tidligere kædesnak, blev nævnt at hvis kæden har skrukket sig 1 % er
den udskiftnings klar, det synes selv jeg er højt sat. For mig kunne
den godt have været 0,5%, men det kommer måske an på hvor mange led
der er i kæden, altså om det er en lille kæde eller en stor kæde?

Torben

Ukendt (03-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-01-07 17:47

On Wed, 03 Jan 2007 12:01:19 +0100, 2 wrote:


> Er din MC en offroad type med kædestrammer på?

You wish Nej CB500 er en rigtig fin gadecykel med helt traditionelt
kædetræk.

> I tidligere kædesnak, blev nævnt at hvis kæden har skrukket sig 1 % er
> den udskiftnings klar, det synes selv jeg er højt sat. For mig kunne
> den godt have været 0,5%, men det kommer måske an på hvor mange led
> der er i kæden, altså om det er en lille kæde eller en stor kæde?

Nej, egentlig ikke, % er %, og 1% er grænsen, som jeg jo heller ikke selv
vil nærme mig, men det er jo så fordi at jeg har set hvad der sker med
pindene i en kæde, og alligevel har kørt væsentlig flere Km. på en kæde end
det der er normen.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

2 (04-01-2007)
Kommentar
Fra : 2


Dato : 04-01-07 12:38


>
>> Er din MC en offroad type med kædestrammer på?
>
>You wish Nej CB500 er en rigtig fin gadecykel med helt traditionelt
>kædetræk.


Hvor står det at MC er en CB500, men det ved du måske andetsteds fra?

>
>> I tidligere kædesnak, blev nævnt at hvis kæden har skrukket sig 1 % er
>> den udskiftnings klar, det synes selv jeg er højt sat. For mig kunne
>> den godt have været 0,5%, men det kommer måske an på hvor mange led
>> der er i kæden, altså om det er en lille kæde eller en stor kæde?
>
>Nej, egentlig ikke, % er %, og 1% er grænsen, som jeg jo heller ikke selv
>vil nærme mig, men det er jo så fordi at jeg har set hvad der sker med
>pindene i en kæde, og alligevel har kørt væsentlig flere Km. på en kæde end
>det der er normen.

Ved jeg godt. Det er bare 1 % grænsen og så om man kan se luft ved
bagtandhjul ved at trække ud i kæden, der er langt imellem de 2 slid
mål metoder. Og så en lille kæde har næsten dobbelt så mange led som
en stor kæde.
Og tænkte så at et slid mål pr led, fx 0,05 mm, var måske mere præcis.
Fx
lille kæde 100 led 100x0,05mm= 5 mm
stor kæde 55 led 55x0,05mm= 2,75 mm

for det at se luft ved bagtandhjul ligger måske kun ved ca 0,1-0,2 %
stræk længde på kæden. og så er der langt til 1%.

Hvor langt havde din kæde kørt som knækkede?
Og hvis det var en produktionsfejl så har uheldet jo intet at gøre
med hvor langt kæde har kørt, da den vil knække alligevel pga
produktionsfejlen.

Torben

Ukendt (04-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-01-07 18:17

On Thu, 04 Jan 2007 12:37:49 +0100, 2 wrote:


> Hvor står det at MC er en CB500, men det ved du måske andetsteds fra?

Max har lige købt en fin CB500 fra sin køreskole, og har delt sin
begejstring her på gruppen.

> Og så en lille kæde har næsten dobbelt så mange led som
> en stor kæde.
> Og tænkte så at et slid mål pr led, fx 0,05 mm, var måske mere præcis.

Det giver da stadig det samme pr led Det er jo det som er så smart ved
% Jo, selvfølgelig er der en ganske lille forskel mellem en 5/8 og en 4/8
kæde, men det udlignes faktisk helt af pindiameteren, som er mindre ved en
4/8 kæde.

> Hvor langt havde din kæde kørt som knækkede?

Det kan jeg kun gisne om, da den sad på cyklen da jeg købte den med 21K på
klokken. Det kán have været originalmonteringen, (selvom det ikke er
Honda's anbefalede kæde iflg. instruktionsbogen), og i så fald ca. 30.000
Km. men den kan også sagtens være meget yngre. :-|

> Og hvis det var en produktionsfejl så har uheldet jo intet at gøre
> med hvor langt kæde har kørt, da den vil knække alligevel pga
> produktionsfejlen.

Jo, det har med Km. at gøre. Pinden skal udsættes for et givent antal
belastninger før "fatigue stress" indtræder, men langt hen ad vejen er det
gætværk mht. årsagen, og desværre er det ikke muligt at finde data på den
specifikke kæde, som ikke findes i RK's katalog :-/

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste