/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Dæk ?
Fra : Ukendt


Dato : 01-01-07 21:56

Hej NG.


Dækkene på Honda'en er for gamle , så der skal selvfølgelig nye på, jeg
kunne godt tænke mig et sæt Bridgestone BT45 i str. 100/90-18 og
110/90-18 og de kan fås, men på cyklen er det TT type dæk, (den har
egerhjul) og jeg kan kun finde BT45'ne som TL type !
Det går jeg ud fra er strengt forbudt !, at montere TL type dæk med en
slange i ?, eller er der en måde at behandle fælgene på så man kan køre med
slangeløse dæk, for jeg går ud fra at det er fordi at det er egerfælge at
dækkene er med slange, de er vel ikke tætte, altså fælgene



--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen
BMW K1200 RS '99 / Honda XBR 500 S '90
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=66




 
 
Steen Gruby (01-01-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 01-01-07 22:08

On Mon, 1 Jan 2007 21:55:50 +0100, "Dennis Hellan Pedersen \(4690\)"
<dhp(snabela)dalbynet.dk> wrote:

Hej Dennis.
>
>Det går jeg ud fra er strengt forbudt !, at montere TL type dæk med en
>slange i ?, eller er der en måde at behandle fælgene på så man kan køre med
>slangeløse dæk, for jeg går ud fra at det er fordi at det er egerfælge at
>dækkene er med slange, de er vel ikke tætte, altså fælgene

Der er mange myter om at montere slanger i et dæk der er beregnet til
slangeløst brug.
Jeg kan godt se at der kan være et problem hvis et slangeløst dæk er
perforeret så meget at det ikke kan reddes, (karkassen er beskadiget)
og man så lægger en slange i for at forlænge dets usle liv.
Hvis man derimod lægger en slange i for at komme til nærmeste
dækforhandler når man nu sidder i ødemarken med et punkteret dæk, er
efter min opfattelse OK nok.
Jeg kan heller ikke se at der skulle være noget i vejen for at lægge
en slange i et ellers intakt dæk når det skal monteres i et egerhjul.
Det er så vidt jeg kan se eneste udvej
Det at et dæk kan monteres slangeløst er ikke det samme som at det
skal.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Richard (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 02-01-07 00:09

Hej Steen,

Steen Gruby wrote:
> Jeg kan heller ikke se at der skulle være noget i vejen for at lægge
> en slange i et ellers intakt dæk når det skal monteres i et egerhjul.
> Det er så vidt jeg kan se eneste udvej
> Det at et dæk kan monteres slangeløst er ikke det samme som at det
> skal.

Som du siger er det i situationer som disse uundgåeligt, og Bridgestone
m.fl. accepterer det da også, når man støver lidt rundt i deres FAQ'er.
Og ikke mindst ser det ud til at virke i virkeligheden...

Problemet er/kan være de luftlommer, der uundgåeligt dannes mellem
slange og det tættere dæk til brug uden slanger. Luftlommerne minimeres
ved omhyggelig pålægning og fx oppumpning/tømning af et par gange, som
jeg hørte, at MC-gården i Slangerup gjorde det.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://www.dfmc.dk/?id=132

Steen Gruby (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 02-01-07 00:22

On Tue, 02 Jan 2007 00:08:45 +0100, Richard
<richardpunktumpade@Se-Epost.dk> wrote:

Hej Richard.
>
>Problemet er/kan være de luftlommer, der uundgåeligt dannes mellem
>slange og det tættere dæk til brug uden slanger. Luftlommerne minimeres
>ved omhyggelig pålægning og fx oppumpning/tømning af et par gange, som
>jeg hørte, at MC-gården i Slangerup gjorde det.

Du har ret.
Hvis dækket monteres med slange i en ellers slangeløs opsætning, hvor
både fælg og dæk er beregnet for slangeløs montege kan jeg se
problemet med luftlommer.
Men hvorfor skulle man lægge en slange i her andet end i nødstilfælde?
Der hvor det ellers slangeløse dæk monteres på en egerfælg er der så
mange utætheder at luftlommer er helt teoretisk.
Det der kan være et problem er hvorledes det dæk man nu har fået fat i
passer til den fælg det skal monteres på.
Det problem er generelt og har ikke så meget med slange eller ingen
slange at gøre.
Hvis dækket "gaber" og levner så meget slip at slangen kan komme i
klemme mellem dækkant og fælg er det katastrofalt.
Det skal man selvfølgelig være opmærksom på.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Richard (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 02-01-07 20:07

Hej Steen,

Steen Gruby wrote:

>>Problemet er/kan være de luftlommer, der uundgåeligt dannes mellem
>>slange og det tættere dæk til brug uden slanger. Luftlommerne minimeres
>>ved omhyggelig pålægning og fx oppumpning/tømning af et par gange, som
>>jeg hørte, at MC-gården i Slangerup gjorde det.

> Du har ret.
> Hvis dækket monteres med slange i en ellers slangeløs opsætning, hvor
> både fælg og dæk er beregnet for slangeløs montege kan jeg se
> problemet med luftlommer.
> Men hvorfor skulle man lægge en slange i her andet end i nødstilfælde?

Netop, men det er heller ikke sådan i Dennis' tilfælde...

> Der hvor det ellers slangeløse dæk monteres på en egerfælg er der så
> mange utætheder at luftlommer er helt teoretisk.

Mellem dæk og fælg/fælgbånd ja vist, men formentlig pga. de slangeløse
dæks ofte ru inderside kan der opstå luftlommer mellem slange og dæk. Det
er ikke ønskværdigt pga. den ukontrollerede opvarming af luften der, og
hvordan det nu kan påvirke dæk/slange. Svjh er det argumentet fra bildæk.

> Det der kan være et problem er hvorledes det dæk man nu har fået fat i
> passer til den fælg det skal monteres på.

Ja, ja, som udgangspunkt skal dækket vælges til fælgen. Men tilfældet en
trådegerfælg som på Dennis' nye flotte XBR500S (og på min egen GB500) er
det foretrukne dæk til svingkørsel pt. BT45. Et dæk som Bridgestone også
selv anbefaler til cyklerne, men alligevel ikke leverer i en udgave til
slangemontering...

Det var vist der, tråden startede

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


EK (02-01-2007)
Kommentar
Fra : EK


Dato : 02-01-07 00:35


Richard <richardpunktumpade@Se-Epost.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4599947a$0$5054$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

KLIP
> Problemet er/kan være de luftlommer, der uundgåeligt dannes mellem
> slange og det tættere dæk til brug uden slanger. Luftlommerne minimeres
> ved omhyggelig pålægning og fx oppumpning/tømning af et par gange, som
> jeg hørte, at MC-gården i Slangerup gjorde det.

Jeg tror risikoen for luftlommer i et egerhjul er minimal - fælge med egre
er jo ikke tætte og derfor anser Bridgestone det nok heller ikke for at være
et problem.
Hvis man skal/kan tale om en risiko, så ligger den nok i kombinationen af
fælge og dæk, hvor begge dele er beregnet til slangeløs kørsel.

mvh
Erik
> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK
> Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
> Dk.fritid.motorcykel-info: http://www.dfmc.dk/?id=132



Michael Dahlberg (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 02-01-07 13:19

Hvis MC dæk er fremstillet på tilsvarende måde som bildæk, må man aldrig
montere slange i et TL dæk, heller ikke som reperation.
Dækkets inderside er anderledes, og der opstår meget mere friktionsvarme
mellem dækkets inderside og slangen i et TL dæk, end i et dæk beregnet til
slange. Dette medfører både slidtage på slangen, og et alt for højt dæktryk
under kørslen, endda så højt at slange-eksplosioner kan forekomme.

Godt Nytår

Michael Dahlberg
(BMW K75C)



Jens Jacob Bager Jen~ (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 02-01-07 15:48

> Hvis MC dæk er fremstillet på tilsvarende måde som bildæk, må man aldrig
> montere slange i et TL dæk, heller ikke som reperation.
> Dækkets inderside er anderledes, og der opstår meget mere friktionsvarme
> mellem dækkets inderside og slangen i et TL dæk, end i et dæk beregnet til
> slange. Dette medfører både slidtage på slangen, og et alt for højt
> dæktryk under kørslen, endda så højt at slange-eksplosioner kan forekomme.

Hej Michael

Det har jeg aldrig bemærket. Det undersøger jeg lige i morgen. Jeg tager
kamera med.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Knud Dam (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Knud Dam


Dato : 02-01-07 17:38


"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:459a707a$0$49197$14726298@news.sunsite.dk...

> Det har jeg aldrig bemærket. Det undersøger jeg lige i morgen. Jeg tager
> kamera med.

Interessant !

KD



Richard (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 02-01-07 19:57

Michael Dahlberg wrote:

> Hvis MC dæk er fremstillet på tilsvarende måde som bildæk, må man aldrig
> montere slange i et TL dæk, heller ikke som reperation.

Netop, det er udgangspunktet; men som nævnt accepterer dækfabrikanterne
det alligevel i mange tilfælde, når blot dækkene monteres omhyggeligt...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Richard (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 02-01-07 00:15

Dennis Hellan Pedersen (4690) wrote:

> Dækkene på Honda'en er for gamle , så der skal selvfølgelig nye på, jeg
> kunne godt tænke mig et sæt Bridgestone BT45 i str. 100/90-18 og
> 110/90-18 og de kan fås, men på cyklen er det TT type dæk, (den har
> egerhjul) og jeg kan kun finde BT45'ne som TL type !

Som nævnt i en anden mail vil jeg foreslå dig at gå ned i et 90/90-18
foran, hvilket vil gøre styrevilligheden endnu bedre. Ved godt at load
indekset bliver lavere end, hvad cyklen er godkendt til; men i
betragtning af, hvor stor forskel der er på "reserven" i load indeks på
forskellige mc'ers standardmonterede dæk ifht. deres totalvægt, har det
nok kun akademisk interesse

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://www.dfmc.dk/?id=132

Jens Jacob Bager Jen~ (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 02-01-07 10:13

> Dækkene på Honda'en er for gamle , så der skal selvfølgelig nye på, jeg
> kunne godt tænke mig et sæt Bridgestone BT45 i str. 100/90-18 og
> 110/90-18 og de kan fås, men på cyklen er det TT type dæk, (den har
> egerhjul) og jeg kan kun finde BT45'ne som TL type !
> Det går jeg ud fra er strengt forbudt !, at montere TL type dæk med en
> slange i ?, eller er der en måde at behandle fælgene på så man kan køre
> med slangeløse dæk, for jeg går ud fra at det er fordi at det er egerfælge
> at dækkene er med slange, de er vel ikke tætte, altså fælgene

Hej Dennis

Den store forskel på TT og TL dæk er dækkanten. På TL dæk er kanten lavet så
den kan lave en lufttæt forsegling mellem dækkant og fælgkant. Der kan komme
luftlommer når man bruger en slange i på en fælg beregnet til TL dæk
samtidigt med et TL dæk, så kan der komme problemer, men jeg gætter på de er
sjældne. Når man monterer en slange i et TT dæk på en eger fælg kan man høre
og se luften mellem slange og dæk fise ud ved egerniplerne, så du kan roligt
montere en slange i et TL dæk på en almindelig egerfælg.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Ukendt (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-01-07 16:59

Bestiller et sæt BT45 + nye slanger til Honda'en ,dot koden slutter på 030
(for) 033 (bag), så slangerne er jo lige så gamle !, + et nyt fordæk til
Bimse , tror sq' osse at jeg selv prøver at skifte dem, man kunne jo
risikere at det gik hen og blev godt


--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen
BMW K1200 RS '99 / Honda XBR 500 S '90
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=66



Jens Jacob Bager Jen~ (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 02-01-07 17:41

> Bestiller et sæt BT45 + nye slanger til Honda'en ,dot koden slutter på
> 030 (for) 033 (bag), så slangerne er jo lige så gamle !, + et nyt fordæk
> til Bimse , tror sq' osse at jeg selv prøver at skifte dem, man kunne jo
> risikere at det gik hen og blev godt

Hey Dennis

Jeg har først set din nye Honda nu. Den er godt nok flot! Tillykke med den.
Rigtig retro look. fedt. Så er der da noget man kan bruge Tyskerne til

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Futte & Co. (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Futte & Co.


Dato : 02-01-07 20:00

Dennis Hellan Pedersen (4690) wrote:
> Bestiller et sæt BT45 + nye slanger til Honda'en ,dot koden slutter på 030
> (for) 033 (bag), så slangerne er jo lige så gamle !, + et nyt fordæk til
> Bimse , tror sq' osse at jeg selv prøver at skifte dem, man kunne jo
> risikere at det gik hen og blev godt
>
>

Bare klø på Dennis
De første 5 - 10 dækskifte skal du lave for andre , så ka'e du' når
dine egne cikkler ska' ha' friske dæk
Flot cikkel , te'løøg' mæ'n

--

Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F, 1975, til salg
Victoria KR26N Aero, 1954, til salg
Triumph Bonneville, 1969

Hekto (03-01-2007)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 03-01-07 17:15

Dennis Hellan Pedersen (4690) was thinking very
hard :
> Bestiller et sæt BT45 + nye slanger til Honda'en ,dot koden slutter på 030
> (for) 033 (bag), så slangerne er jo lige så gamle !, + et nyt fordæk til
> Bimse , tror sq' osse at jeg selv prøver at skifte dem, man kunne jo
> risikere at det gik hen og blev godt

Nysselig ... sæl' om det er en Hånda!

BT045 fungerer glimrende med slanger og det hele.
Bruger dem selv på Pantah'en, og dækket anbefales
særdeles varmt af andre Pantah-kørere, ligesom i
Motorrad's dæktest var det nr. 1.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste