Suzi FX50 - justering af karb
Fra : Rexman

Dato : 04-02-07 15:06

Jeg har lige købt en Suzi FZ50 - 110% lovlig, men den trænger til en
justering af karb'en (får lidt for fed en blanding).

Er der nogen der kan fortælle mig, hvordan jeg bedst og nemmest justerer
karburatoren, så den står optimalt.

Desuden, hvilken type olie skal der i til kæden - der skal bruges 500ml,
men hvilken? Alm motorolie/gearkasseolie eller???

Selvblanderen fungerer som den skal (olie/benzin), og det er orig. cylle,
orig. potte og orig. udstødning - og sådan skal det forblive.

Mvh
Rexman

Fra : Rexman

Dato : 04-02-07 15:08

Rexman <katanaracer@hotmail.com> wrote in

> [...]
>
> Selvblanderen fungerer som den skal (olie/benzin), og det er orig.
> cylle, orig. potte og orig. udstødning - og sådan skal det forblive.

Det er selvf. en FZ50 og ikke en FX... trænger til en slibning af
stavepladen.

Fra : Niels Kallehauge

Dato : 07-02-07 20:37

Rexman frembragte:
> Rexman <katanaracer@hotmail.com> wrote in

> Det er selvf. en FZ50 og ikke en FX... trænger til en slibning af
> stavepladen.

Overvej først om justeringen af karb. ikke klares nemmest ved at rense
/ skifte luftfilter.
Mvh
Niels

Fra : Rexman

Dato : 07-02-07 20:58

Niels Kallehauge <Fuck@all_spam.dk> wrote in

> Rexman frembragte:

> Overvej først om justeringen af karb. ikke klares nemmest ved at rense
> / skifte luftfilter.
> Mvh
> Niels

Luftfilteret er ganske pænt, har haft det ude og rense det og blæse det
igennem.

Der er to skruer på siden af karben, en tomgangsskrue og en blandeskrue.

Nu er jeg vant til scooterkarbs og der kan man dreje mange omgang på
skruen, på FZ'eren er der kun ca to fulde omgange.

Jeg gjorde som jeg tidligere har gjort på scootere - op for tomgangen, og
så justere blandeskruen til motoren tager flest omdrejninger. Det gør
den når blandeskruen er kørt helt ud, til gengæld taber maskinen nu
hastighed på de sidste 10% af gashåndtaget. Med skruen en lille halv
længere inde, kan jeg køre med fuldgas.

FZ'eren viser 32-33 km/t på speedo, så der er vist ingen tvivl om at den
er helt lovlig.

Havde et større problem med den på vej hjem fra arbejde i eftermiddags,
den var herresvær at få til at starte - jeg ved ikke hvor mange forsøg
jeg brugte, og da den endelig startede gik den ud ligeså hurtigt igen -
det tog yderligere en 10-15 forsøg at få den til at køre.

Da jeg så kørte afsted begyndte den lige pludseligt at hugge helt vildt
og gå ud, og den "skød" ligesom også - måtte kicke den igen en 5-6 gange,
men så lige pludselig var der ingen problemer, og den kunne også fint
holde tomgang. Jeg kørte hjem uden problemer.

Jeg har renset tændrørshætten og tjekket tændrør - det er fint, jeg har
sprayet alle el-dele med kontaktspray og fugtfjerner, så jeg tror ikke
problemet ligger i fugt eller krybestrøm - og der er karburatorsprit i
benzinen. 2-takts olien er motul, så det skulle også være ok.

Anyone???

/Rexman