byg selv jordvarme
Fra : Ukendt

Dato : 22-01-07 08:01

Hej,

Nogle med erfaring i jordvarme, hvad er de største udgifter. Jeg overvejer
det, da haven aligevel skal lægges om, jeg har vsandbaseret fjernvarme i
forvejen, så det er vel "bare" slanger og varmepumpe ??

-TT

Fra : Max

Dato : 22-01-07 08:17

Hej TT

> overvejer det, da haven aligevel skal lægges om, jeg har vsandbaseret
> fjernvarme i forvejen, så det er vel "bare" slanger og varmepumpe ??

Først og fremmest skal du være sikker på at du må etablere
alternativ varme.

Mvh Max

Fra : Leonard

Dato : 22-01-07 10:46

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Først og fremmest skal du være sikker på at du må etablere
>alternativ varme.

Netop fordi det er alternativ energi er der vistingen begrænsninger,
men det er altid klogest at sørge hos kommunen først.
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://leonard.dk/micrograver/ - lille, men effektiv

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : TT

Dato : 22-01-07 12:40

> Hej TT

> Først og fremmest skal du være sikker på at du må etablere
> alternativ varme.
>
> Mvh Max

Lad os antage at jeg har spurgt, og gerne må, er der så nogle der kan give
noget konkret information på spørgsmålet.

Pft.
TT

Fra : Leonard

Dato : 22-01-07 12:45

"TT" <trp(minus)hajq.kk> wrote:

>Nogle med erfaring i jordvarme, hvad er de største udgifter. Jeg overvejer
>det, da haven aligevel skal lægges om, jeg har vsandbaseret fjernvarme i
>forvejen, så det er vel "bare" slanger og varmepumpe ??

Hvis du har fjernvarme i forvejen er det ikke rentabelt i de fleste
tilfælde.
Hvis du med fjernvarme mener centralvarme og du har et fyr af en eller
anden art der skal udskiftes, så kan det sikkert godt betale sig.
Og så er det bare slangen i jorden og varmepumpen op.
Der er dog næsten monopol på varmepumpesystemer i DK, så priserne er
ret høje medmindre man selv kan bygge noget sammen der virker.

Fra : TT

Dato : 22-01-07 13:22

> [...]
> Der er dog næsten monopol på varmepumpesystemer i DK, så priserne er
> ret høje medmindre man selv kan bygge noget sammen der virker.

Jeg har fjernvarme i forvejen - ikke centralvarme. Jeg tænker bare at der må
kunne laves en rentabilitets model, fjernvarme er ikke billigt, ikke her i
Kbh i hverttilfælde, og så er det rart at kunne være uafhængig af en evt.
kommende rød regering .

-TT

Fra : Ralph

Dato : 22-01-07 17:50

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvis du har fjernvarme i forvejen er det ikke rentabelt i de fleste
> tilfælde.

Såh, JEG har jordvarme, varmer et 170 m2 hus op + familie på 5's
varmtvandforbrug for ca. kr. 5000,-, det kan godt være lidt svært at regne
ud, men vores samlede strømforbrug til bl.a. 5 computere og 5 TV og 2
køleskabe OG jordvarme er kr. 12.800,-

Så er der selvf. en afskrivning på selve anlægget - ved ikke hvad et nyt
koster, men nu har det da kørt 25 år uden probs.

Og så lige en lille bemærkning til trådstarteren - du ved vel godt at der
skal ligge rør med ca. 1 meters afstand i HELE haven i ca. 2 m.'s dybde

Hvad betaler I i varme?

--
Ralph

Fra : Flemming

Dato : 22-01-07 19:35

Ralph wrote:
> Og så lige en lille bemærkning til trådstarteren - du ved vel godt at
> der skal ligge rør med ca. 1 meters afstand i HELE haven i ca. 2 m.'s
> dybde

Kommer vil an på hvor stor ens have er, eller hus for den sags skyld

Mvh. Flemming

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-01-07 20:55

> Så er der selvf. en afskrivning på selve anlægget - ved ikke hvad et nyt
> koster, men nu har det da kørt 25 år uden probs.

Et nyt koster mellem 100 og 120.000 gode danske kroner, og
gravearbejde/slangerne er ikke den dyre del.

Der skal temmelig meget besparelse til før det kan svare sig - vi lavede i
energigruppen (dk.teknik.energi) på et tidspunkt et regnestykke over hvad de
forskellige energiformer koster pr. kW, og piller + jordvarme er de
billigste i drift, men jordvarme er dyrere end pillefyr at etablere - brænde
var ikke med i regnestykket, da vi mildt sagt ikke var enige om hvad en m3
træ koster.

Mener at kunne huske at jordvarme endte på 41-42 øre pr. kW.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-07 21:19

> [...]
>
> Og så lige en lille bemærkning til trådstarteren - du ved vel godt at der
> skal ligge rør med ca. 1 meters afstand i HELE haven i ca. 2 m.'s dybde

Jeg forventer omkring 8-10.000 når jeg er færdig med at renovere. Jeg
spurgte mest fordi det typisk er arbejdsløn der er dyr, og kan selv fræse
kablerne ned i haven, der aligevel skal renoveres totalt. Hvormange meter
slange er der typisk i et anlæg til en alm. villa ?

TT

Fra : Leonard

Dato : 22-01-07 21:27

"TT" <trp(minus)hajq.kk> wrote:

>Jeg
>spurgte mest fordi det typisk er arbejdsløn der er dyr, og kan selv fræse
>kablerne ned i haven, der aligevel skal renoveres totalt.

Hvis du er heldig kan du spare ca. 10.000 kr ved at grave slangerne
ned selv. Det gør jo ikke den store forskel på udregningen om du skal
betale 100.000 eller 110.000 kr

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-07 08:30

> Hvis du er heldig kan du spare ca. 10.000 kr ved at grave slangerne
> ned selv. Det gør jo ikke den store forskel på udregningen om du skal
> [...]

Hvad er det så der giver de 100KK - i runde tal delt op.

TT

Fra : Leonard

Dato : 23-01-07 11:02

"TT" <trp(minus)hajq.kk> wrote:

>Hvad er det så der giver de 100KK - i runde tal delt op.

Det må jo være alt det andet, der åbenbart er en meget dyr kompressor.
Jeg ved kun hvad jeg fik af svar for et par år siden, da jeg spurgte
hos de 2 firmaer jeg kunne finde.
Bemærkelsesværdigt var det at svarene var meget ens og priserne ligeså

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 25-01-07 22:20

On Tue, 23 Jan 2007 08:30:13 +0100, "TT" <trp(minus)hajq.kk> wrote:

>Hvad er det så der giver de 100KK - i runde tal delt op.

Der er nogle priser på jordvarmepumper her
http://www.liagro.dk/pumper.htm

--
Morten