Behandling af høvlet træguvle
Fra : Thomas Kaarup

Dato : 18-01-07 17:25

Hvad kan man komme på disse guvle for at hærde overfladen mod snavs, da vi
har to hunde som til tider trækker hele haven med ind på guvlet.

Jeg synes det er en skam, men det bliver opvejet imod den rengøring det
kræver.

Man kan jo altid lakere det, men ville gerne have noget der minder så meget
som muligt om den overflade der er nu i stedet for den blanke overflade der
kommer med lakken.

Kan man det ?

Thomas

Fra : FBJ

Dato : 18-01-07 17:42

Thomas Kaarup wrote:
> Man kan jo altid lakere det, men ville gerne have noget der
> minder så meget som muligt om den overflade der er nu i stedet
> for den blanke overflade der kommer med lakken.
>
> Kan man det ?

Du kan købe matlak der er meget lidt synlig i forhold til
almindelig lak.
De hedder forskelligt alt efter hvem der har produceret dem.

Lav en prøve med de forskellige mærker, typer og varianter på et
stykke træ af samme type som dit gulv og vurder hvilken du bedst
kan lide... om overhovedet!

--
F.B.J.

Fra : Anja Johansen

Dato : 18-01-07 17:53

"Thomas Kaarup" <thomas@thomaskaarup.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Man kan jo altid lakere det, men ville gerne have noget der minder så
> meget som muligt om den overflade der er nu i stedet for den blanke

Jeg synes personligt at en sæbebehandling giver et flot udseende. Det er
også nemt at holde. Er det fyrretræ skal du ludbehandle først og derefter
sæbebehandle. Det vedligeholdes med sæbespåner.

MVH Anja

Fra : Thomas Kaarup

Dato : 18-01-07 17:57

> [...]
> også nemt at holde. Er det fyrretræ skal du ludbehandle først og derefter
> sæbebehandle. Det vedligeholdes med sæbespåner.

det jeg er efter er den rengøringsmæssige nemhed ved lakken og derfor ville
jeg mene der skulle lægges noget forsejling på

Thomas

Fra : J. E.

Dato : 19-01-07 16:42

"Thomas Kaarup" <thomas@thomaskaarup.com> skrev i en meddelelse
> Hvad kan man komme på disse guvle for at hærde overfladen mod snavs,
> da vi har to hunde som til tider trækker hele haven med ind på guvlet.

Hvilke gulve ?

> [...]
>
> Man kan jo altid lakere det, men ville gerne have noget der minder så
> meget som muligt om den overflade der er nu i stedet for den blanke

Det kunne nok være godt at vide hvilket trægulv det drejer sig om
(træsort),
og hvilken overflade/behandling de har nu.
Du nævner ikke noget om det og det er ret væsentligt at vide. Fyr/gran
er normalt
ikke så godt at lakere, da det er blødt og bliver fuld af mærker ret
hurtigt.

Fra : Jacob Andersen

Dato : 21-01-07 09:20

"Thomas Kaarup" <thomas@thomaskaarup.com> skrev i en meddelelse
> Hvad kan man komme på disse guvle for at hærde overfladen mod snavs

Traditionel behandling med kalkvand. Vedligeholdes med sæbe.
Jacob