Vandgennemtrængning i murværk på sy
Fra : Jesper Larsen

Dato : 17-01-07 21:15

I denne storm- og regnfulde vinter har midt hus leveret en kedelig
overraskelse. Der kommer store mængder vand (flere liter) ind gennem den
sydvendte gavl. Det kommer ind over vinduer og døre.

Huset er en murermesterville fra 1929 med dobbeltmurede vægge. Jeg havde
en murer forbi, som kunne fortælle at udover vejret, så var det nok mine
murstik over vinduer og døre, der var problemet, da de ikke er
dobbeltmurede. Dvs. at vandet fra ydremuren kan ende over vinduer og
døre *indenfor*!

Jeg har tænkt mig at imprægnere med www.dynasylan.dk men det kan jeg
først gøre, når muren bliver mere tør.

Er der nogen der har lignende erfaringer med vandgennemtrængning og
eventuelt erfaringer med løsninger?

Mvh Jesper

Fra : jones_net

Dato : 18-01-07 08:21

"Jesper Larsen" <Jesper256@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> gøre, når muren bliver mere tør.
>
> Er der nogen der har lignende erfaringer med vandgennemtrængning og

Hæ hæ, Vi har nøjagtig samme opbygning med stik som er gennemgående og
dobbeltmur fra 1910 mod vest.

Ved mig er det spisestuevinduet mod vest, som er blevet vasket de sidste par
dage... Jeg er så heldigvis i gang med at renovere overetage, så jeg flåede
straks et stort hul i indemuren ovenpå, og til min store overraskelse kunne
jeg flere steder se lys gennem fugerne... Jeg kunne ikke se hullerne udefra,
men når solen skinder, så er jeg slet ikke i tvivl om, at mine fuger ikke er
tætte længere...

Min murer snakkede også først om imprægnering (som han mente ville holde
5-10 år, og så skulle der fuges alligevel), men da vi så fik snakket lidt om
hullerne, så snakkede vi nye fuger med det samme i stedet for.
Han sagde at hvis vi kun havde problemet når det både stormer og regner, så
ville det ikke skade at vente, hvis vi ikke gad at fuge om nu. Vi kunne
sagtens vente til forår eller sommer.

Så løsningen kan jeg ikke sige noget om, men måske er det værre med fugerne
end man lige tror...

/J

Fra : Jesper Larsen

Dato : 18-01-07 19:02

jones_net wrote:
> [...]
> sagtens vente til forår eller sommer.
>
> Så løsningen kan jeg ikke sige noget om, men måske er det værre med fugerne

Fugerne skal være intakte, hvis imprægneringen skal virke, så du skal
nok have nye fuger på alle omstændigheder, men det er ikke sikkert at
det er nok...

Gavlen på vores hus har fået nye fuger for "noget tid siden" (jeg skal
dog lige have undersøgt hvornår det præcist er sket). Konsulenten fra
imprægneringsfirmaet havde intet at udsætte på fugerne bortset fra nogle
enkelte småskader. Hvis der er vand og vindtryk nok kan det åbenbart
komme ind alligevel.

Jeg sover ikke trygt før end den væg er imprægneret (og der har været en
regnfuld storm uden problemer). Det bliver dog nok først til foråret.

Jeg bliver derfor nok nødt til at få lavet en afdækning af gavlen, da
det er lidt uholdbart at skulle være hjemme til at tømme baljer, når det
regner :(

Jesper

Fra : jones_net

Dato : 22-01-07 08:53

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> sagtens vente til forår eller sommer.
>
> Så løsningen kan jeg ikke sige noget om, men måske er det værre med

Havde besøg af mureren, og han mente at det ville koste ca. 15 - 20.000,- at
få fuget hele gavlen om - der er vel omkring 50 - 60 kvm. - hvis vi selv
kradser fuger ud. Han låner os værktøjet til at kradse ud med.

/J

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 18-01-07 11:22

Lej el køb en fugefræser og udfug med en stærk mørtel
først, så du er sikker på at fugerne er fyldte.

Fra : Jan Sørensen

Dato : 21-01-07 12:29

> [...]
> gøre, når muren bliver mere tør.
>
> Er der nogen der har lignende erfaringer med vandgennemtrængning og

Hej Jesper

Ja jeg har også fået den erfaring nu
Huset er fra 1922, dobbeltmuret og med luftledninger fastgjort ca. 40 cm.
over vinduet på 1. salen. (sydside)
I november fik jeg nye vinduer i på sydsiden. De blev sat i af en murer som
benyttede skum og så en mørtelfuge nå ja og et par skruer

De sidste par gange, når det har blæst fra syd og regnet, har jeg også fået
ca. 2 liter vand ind over vinduet på første salen.

Jeg havde besøg af mureren i dag, da jeg jo ikke mente det var helt
optimalt. Han kunne ikke se noget galt med fugerne.

Så jeg er nok kommet til den konklusion, at det må være murværket der
trænger til en tætning.

Jeg hører også meget gerne fra andre med lignende problemer og eventuelle
løsninger!

På forhånd tak for hjælpen,

Mvh
Jan

Fra : Jesper Larsen

Dato : 23-01-07 20:53

Jesper Larsen wrote:
> Jeg har tænkt mig at imprægnere med www.dynasylan.dk men det kan jeg
> først gøre, når muren bliver mere tør.

Jeg har lige modtaget tilbudet fra imprægneringsfirmaet og jeg kan
oplyse, at det koster ca. 80 kr. pr. m2.

Mvh Jesper

Fra : Jan Sørensen

Dato : 25-01-07 06:55

> Jeg har lige modtaget tilbudet fra imprægneringsfirmaet >og jeg kan
> oplyse, at det koster ca. 80 kr. pr. m2.
>
> Mvh Jesper

Det er da til at betale. Tak for info!

Mvh
Jan