Efterisolering af tag - luftspalte
Fra : TT

Dato : 14-01-07 22:51

Hej,

Jeg skal efterisolere min 1. sal, jeg river alt ned ind til spærrende - men
er blevet i tvivl om isoleringen, det er et tag med stor hældning, beklædt
med tagpap. Jeg forestiller mig at det er ok at isolere således at der er 50
mm. luft ud til brædderne, som tagpappen er klæbet på, ligesom hvis det var
et diffusionstæt undertag. Det der undrer mig mest, med disse 50 mm. luft
er, hvorfor er de der, fugt ja - men er det mest for at "trykket" kan komme
ud, eller hvad er den tekniske forklaring ???

Mvh.

TT

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-01-07 01:26

TT wrote:

> Det der
> undrer mig mest, med disse 50 mm. luft er, hvorfor er de der,

Bortventilering af fugt, så dine tagbrædder ikke rådner. Min saglig far
glemte den ventilation og efter 10 år var hele taget tjenligt til
udskiftning - det var livsfarligt at gå på det.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : TT

Dato : 17-01-07 21:07

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse

> Bortventilering af fugt, så dine tagbrædder ikke rådner. Min saglig far
> glemte den ventilation og efter 10 år var hele taget tjenligt til
> udskiftning - det var livsfarligt at gå på det.

Ja, det er for fugt, men da konstruktionen jo er tæt, kommer der ikke noget
træk, så hvor ventilerer det hen i et lukket rum ??
Har for resten talt med Icopal, der siger at man ikke behøver luft hvis man
bruger en hygrodiode som dampspærre, under forudsætning a at der kommer luft
til taget osv.

TT.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-01-07 01:02

TT wrote:

> Ja, det er for fugt, men da konstruktionen jo er tæt, kommer der ikke
> noget træk, så hvor ventilerer det hen i et lukket rum ??

Rummet mellem isoleringen og tagbrædderne må ikke lukkes lufttæt inde. Det
skal ventileres.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : TT

Dato : 19-01-07 08:35

> Rummet mellem isoleringen og tagbrædderne må ikke lukkes lufttæt inde. Det
> skal ventileres.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Erik Ginnerskov
> http://hjemmesideskolen.dk/ - http://ginnerskov.dk/
> http://html-faq.dk

Hvordan gør man det i praksis på et tagpap tag

-TT

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-01-07 16:27

TT wrote:

> Hvordan gør man det i praksis på et tagpap tag

En spalte under tagbrædderne nede ved tagfoden.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-07 21:12

> En spalte under tagbrædderne nede ved tagfoden.

> [...]

Takker.

TT