Septiktank og opvaskemaskine
Fra : hjorte@mail.tele.dk

Dato : 28-06-01 19:59

Hej!
Hvad er jeres mening om at lade opvaskemaskinens og køkkenvaskens
afløbsvand gå direkte til egen septiktank?

/Henrik

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 28-06-01 20:56

hjorte@mail.tele.dk wrote:

> Hej!
> Hvad er jeres mening om at lade opvaskemaskinens og køkkenvaskens
> afløbsvand gå direkte til egen septiktank?

Hvis du ikke har andet end septiktank, hvor skulle det så ellers løbe
hen?
Septiktanken fungerer bedst, hvis der kun er tilsluttet toilet (og man
ikke bruger kradse rengøringsmidler), men jeg mener, at det er blevet
lov at alt husspildevand ledes til septiktank (hvis man har sådan en).

Så jeg har et spørgsmål i forlængelse af dette: hvilken type sæbe mv.
til opvaskemaskine og vaskemaskine kan anbefales sammen med septiktank?
(og rengøringsmidler i det hele taget)

Hvad er det helt præcist, der er skadeligt for septiktanken?
Jeg vil mene, at rengøringsmidler kan dræbe de bakterier i tanken, som
skal nedbryde skidtet i spildevandet. Men hvad er det helt præcist i
rengøringsmidler, som bakterierne ikke kan tåle?
Nogle typer toiletrens indeholder (eddike?)syrer til afkalkning. Er det
skadeligt?
Jeg kunne forestille mig at sæbespåner og brun sæbe er mere skånsomt end
for eksempel Ajax.

Kan skadevirkningen af rengøringsmidler evt. neutraliseres på en måde?
F.eks. ved at det løber igennem en seperat tank, før det ledes til
septiktanken?

Jeg har forgæves kigget efter websider, der forklarer om septiktanke,
deres mikro-biologi og hvad man kan/skal og ikke skal gøre med sådant et
system.

--Johan
(der skal have en af slagsen installeret)

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 28-06-01 21:18

Johan Myhre Andersen skrev:

>Så jeg har et spørgsmål i forlængelse af dette: hvilken type sæbe mv.
>til opvaskemaskine og vaskemaskine kan anbefales sammen med septiktank?
>(og rengøringsmidler i det hele taget)

Ingen efter min mening.

>Kan skadevirkningen af rengøringsmidler evt. neutraliseres på en måde?
>F.eks. ved at det løber igennem en seperat tank, før det ledes til
>septiktanken?

Så behøver du da vist ikke bruge septictanken.
Loven forlanger da vist kun, at spildevandet ledes gennem en tank,
hvor skidtet bundfældes og køres væk.
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.