[mySQL] Select Count(distinct xxx) from yy~
Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-06-01 19:54

Hejsa

Jeg har en tabel yyy med en kolonne xxx
indholdet er:

uuu
vvv

Jeg vil gerne vide hvor mange forskellige værdier der er.
Altså 3 i nævnte eksempel.

Med "select distinct xxx from yyy" kan jeg få:

uuu
vvv

og det kan jeg naturligvis tælle i skallen, men jeg må da kunne lave et
sql-træk der bare returnerer det ønskede.

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Jonas Delfs

Dato : 28-06-01 21:04

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> skrev i en
meddelelse news:9hfudm$2t3$1@news.inet.tele.dk...

[...]
> [...]
>

> og det kan jeg naturligvis tælle i skallen, men jeg må da kunne lave et
> sql-træk der bare returnerer det ønskede.

SELECT COUNT(xxx) FROM yyy GROUP BY xxx

?

--
Mvh. Jonas Delfs, http://delfs.dk
e72bd3e51a7937c87d28b85d677a97b2

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-06-01 21:28

"Jonas Delfs" <jonas@nospam.delfs.dk> skrev i en meddelelse
> SELECT COUNT(xxx) FROM yyy GROUP BY xxx

Desværre nej.
Den returnerer
2
3
1

svarende til
uuu 2
vvv 3
1

Jeg skal bruge en streng der returnerer eet tal, som fx "Count(*) from yyy"
gør det.

Fra : Jonas Delfs

Dato : 28-06-01 21:40

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> skrev i en
meddelelse news:9hg3uh$3n6$1@news.inet.tele.dk...

> Desværre nej.
> Den returnerer
> 2
> 3
> 1

*doh* ja...
Jeg har faktisk selv rodet en del med det for kort tid siden, og var sikker
på at jeg tidligere havde prøvet det du har skrevet i subj. - fik det dog
aldrig til at virke som jeg gerne ville.
Iflg. http://www.mysql.com/doc/G/r/Group_by_functions.html burde det
virke...

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-06-01 21:55

> Iflg. http://www.mysql.com/doc/G/r/Group_by_functions.html burde det
> virke...

Ja, men jeg har heller ikke just haft succes...

Fra : Morten Breum Mikkels~

Dato : 29-06-01 08:02

Jeg ved ikke om man kan
SELECT COUNT(distinct xxx) FROM yyy;

men ellers kan man vel
SELECT COUNT(antal) FROM (SELECT DISTINCT xxx AS antal FROM yyy);

(Er subselects ikke i mySql?)
--
Morten - http://www.sickhumor.dk/

Fra : Henrik Larsson

Dato : 29-06-01 08:07

> SELECT COUNT(distinct xxx) FROM yyy;

Det kan man godt, følgende virker:
-- snip
<?php
[connect]

$query = "SELECT Count(distinct xxx) FROM yyy";
$result = mysql_query ($query)
$output = mysql_result($result,0);

echo $output;
?>
-- snap

Mvh Henrik

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-06-01 12:27

"Henrik Larsson" <henrik_l@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Desværre:
MySQL returnerede: You have an error in your SQL syntax near 'distinct xxx)
FROM yyy' at line 1

Fra : Henrik Larsson

Dato : 29-06-01 07:57

> og det kan jeg naturligvis tælle i skallen, men jeg må da kunne lave et
> sql-træk der bare returnerer det ønskede.

Har du prøvet det du selv skriver i subject:
Select Count(distinct xxx) from yyy

Det virker her
PHP-4.0.6 med MySQL 3.23.38

Mvh Henrik

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-06-01 12:28

> Har du prøvet det du selv skriver i subject:
> Select Count(distinct xxx) from yyy
> Det virker her
> PHP-4.0.6 med MySQL 3.23.38

Men ikke her, se andet indlæg.
Jeg kører 3.22.26a og fejlen opstår også uden jeg blander php ind i det

Fra : Peter Brodersen

Dato : 29-06-01 12:39

On Fri, 29 Jun 2001 13:28:25 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote:

>Men ikke her, se andet indlæg.
>Jeg kører 3.22.26a og fejlen opstår også uden jeg blander php ind i det

Så tyder det jo bare på at count(distinct ...) er en nyere ting. Har
du ikke mulighed for at opgradere til 3.23, der er stable?

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-06-01 12:49

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> skrev i en meddelelse
> Så tyder det jo bare på at count(distinct ...) er en nyere ting. Har
> du ikke mulighed for at opgradere til 3.23, der er stable?

Det er en gammel skrammelkasse som kører alt muligt (lavprioritets) ting, så
jeg vil ikke pille for meget, men jeg må få smækket en ny maskine op med
noget nyere software.
Men jeg tror bare jeg konstaterer at det er fejlen og holder mig til
mysql_num_rows() indtil videre.