Børn og lektier
Fra : Anne

Dato : 30-01-07 15:05

Hørte lige, at en forsker har fundet ud af, at børn ikke har noget ud af at
læse lektier. Jeg er ikke enig. Da jeg gik i skole, gad jeg ikke læse
lektier. Det har jeg fortrudt mange gange. Om ikke andet, så stimulerer det
hjernen, at arbejde med opgaver. Det er en god vane at have med, fra man var
barn.
Det siges også, at det først er i gymnasiet og på universitetet, at man har
brug for at lave lektier. Men, hvis man ikke har 'lært' at lave lektier, så
vil det blive vanskeligt at begynde, i en voksen alder.
Det var bare det.... Ha' en god dag!

Fra : Holst

Dato : 30-01-07 15:25

Anne wrote:

> [...]
> brug for at lave lektier. Men, hvis man ikke har 'lært' at lave lektier, så
> vil det blive vanskeligt at begynde, i en voksen alder.

Der er altid en masse præmisser for sådanne undersøgelser, og disse
nævnes aldrig i nyhederne.

Afskaffer man lektierne, vil man måske skulle tilrettelægge
undervisningen og skoledagen helt anderledes for at opnå det samme.

Fra : marlene

Dato : 30-01-07 16:48

> Afskaffer man lektierne, vil man måske skulle tilrettelægge undervisningen
> og skoledagen helt anderledes for at opnå det samme.

hvilker peger godt i retning på heldagsskolen, som nogle kvindelige
politikere taler varmt for.
noget jeg med gåsehud tænker på, nu kan jeg vælge om mine børn skal passes i
SFO, hvilket de af og til er nødt til pt.
det valg kan man ikke få i heldags/heltidsordningen
der er det 8.00 til 16 sharp.
stakkels unger

Fra : Anne

Dato : 30-01-07 18:56

"marlene" <rin@nyk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> i SFO, hvilket de af og til er nødt til pt.
> det valg kan man ikke få i heldags/heltidsordningen

Jeg er også MEGET imod heldagsskole! De stakkels børn skal også lege. Men
nogle lektier synes jeg er godt. Hvordan skal de ellers lære at lave dem og
øve sig i det, til tiden kommer, hvor de skal i gymnasiet og evt.
universitetet.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 31-01-07 15:31

"Anne" <Anne@Dorthe> wrote in

> Jeg er også MEGET imod heldagsskole! De stakkels børn skal også lege.

Jeg kender ikke præmisserne for en heldagsskole, men jeg tvivler stærkt
på at meningen er at børnene bare skal have længere skoledage med flere
lektioner.

Jeg havde opfattelsen af at man ville kombinere skole og fritidshjem,
således at børnene havde en helhed omkring deres institutionsophold.

Samme sted man møder om morgenen, går i skole, leger, laver lektier og
går hjem fra om eftermiddagen. De samme voksne man omgås hele dagen.

Ikke fordi jeg vil forsvare heldagsskoler, blot opklare den lille
misforståelse. I forhold til mange børns hverdag idag, så behøver der
ikke være meget "stakkels" over heldagsskolen.

> Men nogle lektier synes jeg er godt.

Men for mange børn betyder det de skal laves i "ulvetimen" optil
aftensmaden. Så var det måske smartere at lave dem umiddelbart efter
skolen var slut, måske endda med hjælp fra ens egen lærer.

Som Holst også nævner, så kender vi faktisk ikke præmisserne for det
forskningsresultat. Måske var essensen det jeg lige har nævnt? Og ikke at
børnene slet ikke skal lave lektier. Og hvornår er der tale om lektier?
Hvis man når at lave dem på skolen i timen eller frikvartererne, er det
så ikke lektier?

> Hvordan skal de ellers lære at lave dem og øve sig i det,

Lektielæsning er ikke noget man skal lære særskilt. Hvis ens unger er
opdraget til at tage et ansvar, så falder lektier som noget helt
naturligt. Præcis som et arbejde når man bliver voksen. Man skal ikke
først lære at gå på arbejde, det er en del af det at tage vare på sig
selv, tage ansvar.

Fra : sanne

Dato : 31-01-07 16:35

> Samme sted man møder om morgenen, går i skole, leger, laver lektier og
> går hjem fra om eftermiddagen. De samme voksne man omgås hele dagen.

Jeg tror at børn har brug for andre omgivelser, end bare deres
klasseværelse. Og de har brug for andre voksne, end lige deres lærere. De
skal kunne MÆRKE, at de har fri.
Ja, Det er lektier, selv om du når at lave dem inden du går hjem. Det er jo
gjort udenfor undervisningstimen.
> [...]
> naturligt. Præcis som et arbejde når man bliver voksen. Man skal ikke
> først lære at gå på arbejde, det er en del af det at tage vare på sig

Du skal ikke lære at gå på arbejde. Netop! Det at lære at have ansvar for
at læse lektier, er med til at give barnet den ansvarsfølelse. Så de kan
passe deres arbejde senere.

Fra : Marianne

Dato : 30-01-07 20:46

"Anne" <Anne@Dorthe> skrev i en meddelelse
> [...]
> har brug for at lave lektier. Men, hvis man ikke har 'lært' at lave
> lektier, så vil det blive vanskeligt at begynde, i en voksen alder.

Det kommer vel an på, hvad man mener med at ha' 'noget ud af'. Som du selv
er inde på, kan det være godt at have lært at lave lektier. Jeg er af samme
mening. Det er godt at lære, at nogle ting ikke kommer flyvende, sådan bare
vupti. Man skal arbejde med stoffet før man bliver god. Hvad enten vi
snakker det boglige stof eller praktisk håndelag.

Men jeg synes godt nok, at lektierne fylder meget hos min søn, som går i 3.
kl. Det kommer noget bag på mig, at der er *så* meget, *så* konstant. (Meget
= 1/2 times arbejde næsten hver dag)

mvh
Marianne

Fra : sanne

Dato : 30-01-07 21:17

> Men jeg synes godt nok, at lektierne fylder meget hos min søn, som går i
> 3. kl. Det kommer noget bag på mig, at der er *så* meget, *så* konstant.
> (Meget = 1/2 times arbejde næsten hver dag)

Jeg ville sige at en halv til trekvart time om dagen er passende. Det skal
bare gøres 'sjovt' at læse lektier.
Jeg kender en dreng, på 5 år, som sagde til mig: "Jeg har prøvet at lave
lektier, sammen med min mor... - Så det behøver jeg ikke, når jeg kommer i
skole!"
Børn er da dejlige!

Fra : Marianne

Dato : 30-01-07 22:12

> [...]
> lektier, sammen med min mor... - Så det behøver jeg ikke, når jeg kommer i

Ja - i sig selv er op til en time såmænd passende nok. Og indholdet er ofte
relativt interessant for vores 9-årige. Men han skal have hjælp, så i
praksis synes jeg det er svært at passe ind efter 'dagens dont'. Med
arbejde, transport, indkøb, madlavning ... og SÅ lektier, så er Mor s'gu'
træt! Jeg ville personligt foretrække, at lektierne kom lidt mere i klumper,
så 'vi' kunne planlægge tingene i forhold til vores liv i øvrigt.

mvh
Marianne

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-07 22:05

"Anne" <Anne@Dorthe> skrev i en meddelelse news:45bf50a4$0

>Men, hvis man ikke har 'lært' at lave lektier, så vil det blive vanskeligt
>at begynde, i en voksen alder.
> Det var bare det.... Ha' en god dag!

Synes lektier er udemærket, men alting med måde. Vores ældste på 14 år, har
ofte lektier nok for til 2 timers arbejde. Skolen slutter kl. 14 og da han
skal med skolebus hjem, er han først hjemme ca. 14.45, så det kan også fylde
for meget nogengange.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Beskriv din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 31-01-07 18:00

Anne wrote:

> Om ikke andet, så stimulerer det hjernen, at arbejde med opgaver.
> Det er en god vane at have med, fra man var barn.

Det er så en anden ting end lektier. Det handler mere om at have haft
mulighed for at arbejde selvstændigt og kreativt. At lære at finde
løsninger på opgaver på andre måder end at gribe fat i læreren, så
snart man møder modstand.

> Det siges også, at det først er i gymnasiet og på universitetet,
> at man har brug for at lave lektier.

Det lyder meget rigtigt i mine ører, hvis vi bare taler om det rent
faglige og ikke om at træne arbejdsform. Dog nok med undtagelse af
læsning af bøger i 8-9 klasse.

> Men, hvis man ikke har 'lært' at lave lektier, så vil det blive
> vanskeligt at begynde, i en voksen alder.

Vi kommer næppe udenom at skulle læse lektier i gymnasiet og
universitetet - der er for meget råt stof til at det kan ordnes i
fællesskab.

Det interessante er så om det er er selve det at "læse lektier", det
handler om at kunne i forvejen, eller om det mere er det at være i
stand til at arbejde selvstændigt og om at presse sig selv.

Der skulle vel ikke være nogen, der kan grave en reference frem til
undersøgelsen?
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Marianne

Dato : 31-01-07 20:19

http://www.folkeskolen.dk/ObjectShow.aspx?ObjectId=45585

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 02-02-07 10:30

Marianne wrote:

> http://www.folkeskolen.dk/ObjectShow.aspx?ObjectId=45585

Tak.

Citat:
Niels Egelund finder undersøgelsen interessant.
"Der findes heller ingen danske studier, som viser en effekt af
lektielæsning."

Bemærk, at han ikke siger det modsatte. Han hævder således ikke, at der
findes undersøgelser, der viser at lektier ikke har en effekt. Eller
kortere: Der findes tilsyneladende ingen danske undersøgelser af
lektielæsningens effekt.

Citat, fortsat Niels Egelund:
Men i forbindelse med Pisa-undersøgelserne har man vist, at der er en
sammenhæng mellem den tid, børnene bruger på lektier, og de resultater,
de
opnår"

Andre kan altså godt finde en effekt, bare de kigger efter.

Påstanden om at lektier ikke skulle have effekt står da også i direkte
modstrid med at det for tiden mest populære og succesrige læse-læring
system/program hedder "15 minutter om dagen" (eller noget i den retning).
Grundprincip: Alle skal læse i 15 minutter *hver dag*. Hvad de læser er
ligegyldigt, bare de læser.

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 02-02-07 21:23

Kristian Damm Jensen wrote:

> [...]
> de
> opnår"
>
> Andre kan altså godt finde en effekt, bare de kigger efter.

Igen er vi efterladt med en løsrevet sætning og altså så godt som ingen
viden om hvad undersøgelsen egentlig går ud på. Vi ved derfor ikke om
det er tiden eller lektierne, der er det der gav resultaterne.

> [...]
> noget i den retning). Grundprincip: Alle skal læse i 15 minutter
> *hver dag*. Hvad de læser er ligegyldigt, bare de læser.

Er det også ligegyldigt med stedet? Så kan kunne skoledagen jo
afsluttes med 15 minutters læsning, hvorved ovenstående ville være
opfyldt uden at det er lektier.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 02-02-07 21:38

Toke Eskildsen wrote:

> [...]
> ingen viden om hvad undersøgelsen egentlig går ud på. Vi ved derfor
> ikke om det er tiden eller lektierne, der er det der gav resultaterne.

Mig bekendt, ja.

> Så kan kunne skoledagen jo
> afsluttes med 15 minutters læsning, hvorved ovenstående ville være
> opfyldt uden at det er lektier.

Men det er jo under alle omstændigheder relativt nemt at eliminere lektier.
Man skal blot tilbageholde børnene ½-2 timer ekstra hver dag, og ansætte
nogen til at hjælpe dem med spørgsmålene undervejs. Men prøv lige at få
nogen til at betale for dén løsning. (Som jeg under alle omstændigheder ikke
er sikker på er en god idé.)
--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen