Mobning - en opgave for forældre at komme ~
Fra : Louise S

Dato : 19-01-07 10:38

Når danske skoler nu er begyndt at sætte penge af, til at komme mobning til
livs, så er det fordi, det er et stort problem. De, der bedst kan gøre
noget, for at løse problemet, med mobning, er forældrene. De skal være
forbilleder for børnene, ved selv at tale pænt til og om hinanden, -og om
andre. De skal, fx., ikke sidde ved aftensmaden og omtale naboen som et dumt
svin.
Børnene skal lære, at mobning er ondskabsfuldt, og noget man skal afholde
sig fra. Og de skal lære det, fra de er helt små.
Børn ER forældrenes ansvar. Hvad opdragelse angår, så kan man betragte
barnet, som et produkt af forældrene.
God arbejdslyst med den opgave, du har påtaget dig!

Fra : Holst

Dato : 19-01-07 10:41

Louise S wrote:

> Når danske skoler nu er begyndt at sætte penge af, til at komme mobning til
> livs, så er det fordi, det er et stort problem.

Nej, det er fordi det er meget oppe i medierne i øjeblikket.

Fra : Per Vadmand

Dato : 19-01-07 11:54

Holst wrote:

> Nej, det er fordi det er meget oppe i medierne i øjeblikket.

Men du benægter vel ikke, at det er et stort problem?

Per v.

--
En af de vigtigste menneskerettigheder er retten til at være
inkonsekvent.

Fra : Holst

Dato : 19-01-07 11:58

Per Vadmand wrote:

> Men du benægter vel ikke, at det er et stort problem?

Det er jo en helt anden snak.

Fra : Peter

Dato : 19-01-07 12:06

Det er jo meget oppe i medierne, i øjeblikket, FORDI, det er et stort
problem!

Fra : Karin

Dato : 19-01-07 12:28

"Peter" <ladi@da> skrev i en meddelelse

> "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
>>>

> Det er jo meget oppe i medierne, i øjeblikket, FORDI, det er et stort
> problem!
>>
>Hvad nu, hvis børn lærte, at det ikke betyder noget, om man går klædt i
>mærkevarer eller ej. ( Måske skulle skolebørn gå i uniform?)
Hvad nu, hvis forældre lærte deres børn at spise sundt, og ikke lod dem
fylde sig med slik, chips og sodavand. Fede/overvægtige børn er nemme ofre!
Hvad nu hvis forældre begrænsede deres børns tv/computer-tid til max en time
om dagen? Så ville de måske finde på at gå ud og ha´ det sjovt, i frisk
luft.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 19-01-07 17:52

Karin wrote:

> Hvad nu, hvis børn lærte, at det ikke betyder noget, om man går
> klædt i mærkevarer eller ej. ( Måske skulle skolebørn gå i
> uniform?)

Det ændrer næppe noget. Der anvendes blot andre statussymboler, såsom
skomærker, mobiltelefoner eller smykker.

Men du har fat i den rigtige ende af mobningsproblemet: At gøre noget
ved dem der mobber. Og erkende at det sagtens kan være ens egne unger.

> Hvad nu, hvis forældre lærte deres børn at spise sundt, og ikke
> lod dem fylde sig med slik, chips og sodavand. Fede/overvægtige
> børn er nemme ofre!

Det ændrer muligvis hvilke ofre der vælges: Der vil altid være nogen,
der er anderledes. Hvis ens barn er bogligt stærkt, skal man så også
prøve at gøre det dummere, så det ikke mobbes med at være stræber?

Der er så masser af andre grunde til at undgå fede børn.

> Hvad nu hvis forældre begrænsede deres børns tv/computer-tid til max
> en time om dagen? Så ville de måske finde på at gå ud og ha´ det
> sjovt, i frisk luft.

Bliver tv/computerstorforbrugende børn mobbet mere end andre i vore
dage? IHvis en 10-årig knægt spiller Playstation 4 timer om dagen, er
det så basis for at blive opfattet som sej af de andre rødder eller
grund til at blive mobbet?
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Karin

Dato : 19-01-07 18:23

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Det ændrer næppe noget. Der anvendes blot andre statussymboler, såsom
> skomærker, mobiltelefoner eller smykker.

Mærkevarer, også i skomærker, mobiltelef. mv burde spille en mindre rolle i
børns liv.

> Men du har fat i den rigtige ende af mobningsproblemet: At gøre noget
> ved dem der mobber. Og erkende at det sagtens kan være ens egne unger.

En ting er sikkert, fede børn er meget mere udsatte for mobberi.

> [...]
> dage? IHvis en 10-årig knægt spiller Playstation 4 timer om dagen, er
> det så basis for at blive opfattet som sej af de andre rødder eller

Mon ikke børn, der er 'tvunget' til at gå ud og lege, rører sig mere end
børn, der sidder foran en tv eller computerskærm.

Ja, det ER forældres opgave at lære deres børn, at det ikke er godt at
mobbe.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 19-01-07 19:27

Karin wrote:

> Mærkevarer, også i skomærker, mobiltelef. mv burde spille en
> mindre rolle i børns liv.

Jeg er for så vidt ikke uenig. Jeg er blot uenig i at skoleuniform
skulle betyde nogen forskel.

> En ting er sikkert, fede børn er meget mere udsatte for mobberi.

Givetvis, men du forholder dig ikke til mit spørgsmål om bogligt stærke
børn. Det er sagen sat på spidsen, men pointen bag er god nok: Skal vi
ensrette vores børn mod et eller andet ideal, for at undgå at de bliver
udvalgt som mobbeofre?

Spørgsmålet er naturligvis retorisk. Ved at forme vores børn til at
undgå at blive mobbeofre, bliver det blot en kamp mod de andre
forældre, der gør det samme. Det er forståeligt at hytte sit eget
skind, men det gør intet ved selve problemet.

Toke:

> Mon ikke børn, der er 'tvunget' til at gå ud og lege, rører sig
> mere end børn, der sidder foran en tv eller computerskærm.

Jo, helt sikkert. Men hvad har det med mobning at gøre?
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Karin

Dato : 19-01-07 19:42

> [...]
> børn. Det er sagen sat på spidsen, men pointen bag er god nok: Skal vi
> ensrette vores børn mod et eller andet ideal, for at undgå at de bliver

Nej, det skal vi ikke. Jeg har en søn, der er blevet mobbet, i skolen (også
af lærere), fordi han var "for dygtig".
Det ENESTE jeg efterlyser, er, at forældre er mere opmærksomme på deres
rolle!

> [...]
> forældre, der gør det samme. Det er forståeligt at hytte sit eget
> skind, men det gør intet ved selve problemet.

Det er ikke så meget at vi skal forme vores børn til at undgå at blive
mobbeofre. Det er, igen, et spørgsmål om, at FORÆLDRE lærer deres børn, at
det er yt at mobbe!

> Jo, helt sikkert. Men hvad har det med mobning at gøre?
> --
At jeg skrev det med, at børn skal ud og røre sig, var for at gøre opmærksom
på, at det at lade ens børn blive fede, gør dem mere udsatte.

Jeg er slet ikke interesseret i, at alle skal være ens. Jeg er interesseret
i, at forældre gør noget, for at lære deres børn, hvad der er godt og hvad
der er skidt.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 19-01-07 22:15

Karin wrote:

> Det er, igen, et spørgsmål om, at FORÆLDRE lærer deres børn, at
> det er yt at mobbe!

Ja, det har du skrevet en masse gange i denne tråd. Jeg tror ikke der
er nogen der er uenige.

Skulle jeg komme med en lidt anden vinkel på det, så er det at se ud
over egne børn. Er man ikke klar over at der er ting under opsejling,
kan man logisk nok ikke afværge det. Den slags er svært at opdage, hvis
man kun taler med ens eget barn om hvordan dynamikken er i de grupper,
som barnet er en del af. Som barn er man ofte tilbøjelig til at holde
børnetingene væk fra voksenlivet. Fortæller man forældrene om et eller
andet kritisk, starter man en masse ballade.

Så hvis vi som forældre skal gøre en forskel, skal vi tage os selv i
nakken og få talt med de andre forældre. Og det er hamrende svært, når
snak om andres børn er så følsomt et emne som det er. Jeg er selv alt
for dårlig til det.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 23-01-07 23:10

Karin wrote:
<snip>

> Ja, det ER forældres opgave at lære deres børn, at det ikke er godt at
> mobbe.

I princippet har du ret. Men det løser ikke problemet for det barn der
bliver mobbet, at man konstaterer at nogle andre forældre burde opdrage
deres børn bedre.

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-01-07 15:07

"Kristian Damm Jensen" <kristiandamm@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> I princippet har du ret. Men det løser ikke problemet for det barn der
> bliver mobbet, at man konstaterer at nogle andre forældre burde opdrage
> deres børn bedre.

Og problemet er endog så kompliceret, at selv dét barn, der bliver mobbet,
med fordel kunne være opdraget til andre reaktioner.

Mvh. Lisbeth

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 25-01-07 05:56

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "Kristian Damm Jensen" <kristiandamm@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Og problemet er endog så kompliceret, at selv dét barn, der bliver
> mobbet, med fordel kunne være opdraget til andre reaktioner.

Enig. Det er ikke altid korrekt, men det forekommer bestemt.

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen

Fra : Per Vadmand

Dato : 19-01-07 18:24

Toke Eskildsen wrote:

> Det ændrer muligvis hvilke ofre der vælges: Der vil altid være nogen,
> der er anderledes. Hvis ens barn er bogligt stærkt, skal man så også
> prøve at gøre det dummere, så det ikke mobbes med at være stræber?

Det er sandt. Nogle synes at være bestemt til at blive mobbeofre, mens andre
kan være fede, fødhårede, fregnede og have briller og et fjollet navn - og
få lov at være i fred. Det er næsten umuligt at forudsige.

Per V.

Fra : Fam. Puggaard-Nyborg

Dato : 19-01-07 18:29

Karin wrote:
> [...]
> om dagen? Så ville de måske finde på at gå ud og ha´ det sjovt, i frisk

Hvorfor tror du kun det er fede børn der bliver mobbet? Tillader du dig
f.eks. have en mening, kan det også være grund nok, der er mange andre
gøre at du bliver mobbet. Jeg taler af erfaring (6 års mobbe-offer
erfaring), og ja jeg er kommet videre, håber bare også at mine mobbere
er det.

mvh. Lise

Fra : Karin

Dato : 19-01-07 18:42

"Fam. Puggaard-Nyborg" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gøre at du bliver mobbet. Jeg taler af erfaring (6 års mobbe-offer
> erfaring), og ja jeg er kommet videre, håber bare også at mine mobbere er

Lise, jeg ved ikke, om det er mig, Karin, du mener, der kun tror, at det kun
er fede børn, der bliver mobbet. Jeg kan så fortælle dig, at jeg er blevet
mobbet i 8 år. Det har helt sikkert påvirket mit selvværd. Og jeg kan så
sige, at jeg var meget tynd. -Men det var ikke derfor jeg blev mobbet. Næ,
børn der VIL mobbe, skal nok finde noget de kan bruge.
Men, igen, så er det forældres opgave at lære deres børn at være gode, ved
andre.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 20-01-07 00:20

"Peter" <ladi@da> skrev i en meddelelse

> Det er jo meget oppe i medierne, i øjeblikket, FORDI, det er et stort
> problem!

Nej. Det har altid været et stort problem. Og medierne skelner ikke mellem,
om problemer er store eller små.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lærke

Dato : 20-01-07 09:02

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Peter" <ladi@da> skrev i en meddelelse

> Nej. Det har altid været et stort problem. Og medierne skelner ikke
> mellem, om problemer er store eller små.

-Men helt sikkert er det, det er på høje tid, at der bliver gjort noget
ved problemet!

Fra : Peter

Dato : 19-01-07 11:15

"Louise S" <L@S> skrev i en meddelelse
> [...]
> barnet, som et produkt af forældrene.
> God arbejdslyst med den opgave, du har påtaget dig!

Kloge ord: Et barn som er vellidt lærer at elske.
Et barn som er beskyttet lærer at hjælpe.
Er der nogen der kan huske, eller ved, hvor jeg kan finde resten af disse
kloge udsagn? Jeg har, engang, set en liste, med ca. 10.

Fra : Thomas Corell

Dato : 19-01-07 11:18

Peter wrote:

> [...]
> Er der nogen der kan huske, eller ved, hvor jeg kan finde resten af disse
> kloge udsagn? Jeg har, engang, set en liste, med ca. 10.

http://www.google.dk/search?hl=en&q=%22Et+barn+som+er+beskyttet+l%C3%A6rer+at+hj%C3%A6lpe%22

Giver et enkelt hit, klik på 'cached'.

Vh
Thomas

--
Don't waste space

Fra : Peter

Dato : 19-01-07 11:35

"Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.google.dk/search?hl=en&q=%22Et+barn+som+er+beskyttet+l%C3%A6rer+at+hj%C3%A6lpe%22
>
> Giver et enkelt hit, klik på 'cached'.

Hvor er det bare godt! Det vil jeg se MEGET nærmere på! Mange tak!

Fra : Lærke

Dato : 20-01-07 12:53

> [...]
> til livs, så er det fordi, det er et stort problem. De, der bedst kan gøre
> noget, for at løse problemet, med mobning, er forældrene.

Jeg kunne nemt forestille mig, at der var andre ting, som pengene kunne
bruges til. Forældre SKAL være deres ansvar bevidst! Det er en del af det,
at være forældre, at man har ansvar for opdragelsen, af sine børn.
Institutioner og skole kan HJÆLPE, - men kun HJÆLPE. Forlædrene må trække
det største læs.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 23-01-07 23:15

Lærke wrote:

> Jeg kunne nemt forestille mig, at der var andre ting, som pengene
> kunne bruges til. Forældre SKAL være deres ansvar bevidst!

Og hvis de ikke er? Hvad skal de stakkels forældre til et endnu mere
stakkels mobbeoffer gøre, hvis mobbernes forældre ikke kan eller vil finde
ud af at gribe ind?

Skolen er den samlende størrelse. Lærere og ledelse på skolen kan gribe ind
og hjælpe offeret - også selvom mobbernes forældre ingenting gør.

Fra : Anne

Dato : 24-01-07 08:51

> Og hvis de ikke er? Hvad skal de stakkels forældre til et endnu mere
> stakkels mobbeoffer gøre, hvis mobbernes forældre ikke kan eller vil finde
> ud af at gribe ind?

Mange af de børn, der mobber, er skam børn af "velfungerende" forældre.
Disse forældre, har tit så travlt med alt mulig andet, end at tænke på, om
deres barn opfører sig ordentligt.
Mange "velfungerende" forældre har travlt med at købe smart tøj til sig selv
og ungerne. Eller transportere børnene til 3-4 forskellige
fritidsaktiviteter. De skal også selv nå at komme i fitnescenter 3 gange om
ugen, til sport en gang om ugen. Ud ad til, fungerer det hele. Men hvad med
opdragelsen af deres børn. Men hvad med det, som virkelig betyder noget.

Fra : Bitte

Dato : 24-01-07 14:10

"Anne" <Mis@sen> skrev i en meddelelse

> [...]
Jeg har arbejdet i daginstitution i mange år. Det jeg oplever er, at der er
en stigende tendens til, at forældre fralægger sig ansvaret, for deres børns
opdragelse. Hvis man ikke har lyst og mod, til at tage det arbejde, der
følger med, det at have børn, så skal man ikke vælge at få børn.
Det er hverken pædagogernes eller lærernes ansvar at opdrage. De kan være
behjælpelige, ja, men det er og bliver forældrenes ansvar at lære deres børn
at opføre sig ordentligt!!!!
Mange ( De fleste ) forældre er så bange for at gøre sig upopulære, hos
deres børn. Forældrene tør ikke sætte de nødvendige grænser. Nogle forældre
tør, men det er ikke flertallet. Jeg ved, hvad jeg taler om.
> Selv om ingen har bedt mig om det, så kommer jeg alligevel med et råd:
VÆR KÆRLIG MEN FAST! God fornøjelse og arbejdslyst.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 25-01-07 05:55

Anne wrote:

> [...]
> gange om ugen, til sport en gang om ugen. Ud ad til, fungerer det
> hele. Men hvad med opdragelsen af deres børn. Men hvad med det, som

Det er alt sammen meget rigtigt. Det svarer bare ikke på mit spørgsmål.

> [...]
> børn skal altså opdrages, fra de er HELT små. Det nytter ikke noget,
> at man begynder, når de skal i børnehaveklasse.

Igen spørger jeg: Hvad skal vi andre gøre, hvis forældrene ikke vil påtage
sig det ansvar? Hvad skal skolen gøre? Hvad skal mobbeofferets forældre
gøre? Hvad skal de, der står på sidelinien gøre? Hvad kan vi gøre?

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 21-01-07 09:47

> [...]
> om dagen? Så ville de måske finde på at gå ud og ha´ det sjovt, i frisk

Korrekt for deres sundheds skyld. Men ikke for at undgå at blive
mobbet. Det er for mig symptombehandling. Det forhindrer ikke børnene
i at mobbe. Dem der synes det er sjovt at mobbe, mobber jo uafhængifgt
af det. De skal nok finde et påskud. Briller, intelligens i begge
retninger, Den forkerte hårfarve, fregner etc. Og ja hvis ikke fedme
så buttethed. Det er der altså nogen børn der er selv om de spiser
sundt og bevæger sig.

LN

Fra : Patruljen

Dato : 21-01-07 20:05

Lisbeth Jacobsen skrev:
> "Peter" <ladi@da> skrev i en meddelelse

> Nej. Det har altid været et stort problem. Og medierne skelner ikke mellem,
> om problemer er store eller små.

Hvordan måler du dig frem til, at det altid har været et stort
problem ?

Venlig hilsen Bruun

Fra : lisbeth_jacobsen@hot~

Dato : 21-01-07 21:58

Patruljen skrev:

> Hvordan måler du dig frem til, at det altid har været et stort
> problem ?

Mobning er i min verden er et stort problem, der ikke behøver
gradbøjes.

Fra : Patruljen

Dato : 21-01-07 22:41

lisbeth_jacobsen@hotmail.com skrev:

> Mobning er i min verden er et stort problem, der ikke behøver
> gradbøjes.

Nu svarer du ikke - men gradbøjer udsagnet.

Hvordan måler du, at problemet altid har været stort ?
Og hvad er stort, så - egentlig for en størrelse ?

Har vi statistikker over mobbede unger, problematiske arbejdsmiljøer
etc ?

Fra : lisbeth_jacobsen@hot~

Dato : 21-01-07 22:45

Patruljen skrev:

> Og hvad er stort, så - egentlig for en størrelse ?

Problemet er stort - for dem, det går ud over.

Fra : Patruljen

Dato : 21-01-07 22:51

spoi@sol.dk skrev:
> [...]
> retninger, Den forkerte hårfarve, fregner etc. Og ja hvis ikke fedme
> så buttethed. Det er der altså nogen børn der er selv om de spiser

Symptombehandling. Behandling er et vældigt fint ord i den forbindelse
-
Man må undre sig over, hvilket behov, der driver nogen til - at
punke løs på andre.

Hvis en selvmutilerende person bider sigselv, og du forhindrer det med
en gag -
river vedkommende håret af istedet.
Man kan således skubbe lidt rundt på, hvordan " tilstanden "
manifesterer sig.

Hilsen Bruun

Fra : Patruljen

Dato : 21-01-07 23:00

lisbeth_jacobsen@hotmail.com skrev:

> Problemet er stort - for dem, det går ud over.

Nogen er ret ligeglade -

Fra : lisbeth_jacobsen@hot~

Dato : 21-01-07 23:49

Patruljen skrev:

> Nogen er ret ligeglade -

Så er det ikke mobning, men kun drilleri *S*

Fra : Patruljen

Dato : 22-01-07 14:45

lisbeth_jacobsen@hotmail.com skrev:

> Så er det ikke mobning, men kun drilleri *S*

He
Du definerer mobning, efter om det " bider " på ofret ?

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-01-07 18:47

"Patruljen" <Patruljen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Du definerer mobning, efter om det " bider " på ofret ?

Nej. Jeg definerer mobning efter, om nogen føler sig mobbet.

At man føler sig mobbet er heller ikke ensbetydende med, at nogen mobber en.

Men har vi et menneske, der føler sig mobbet, så har vi et menneske, der har
et stort problem.

Mvh. Lisbeth

Fra : Patruljen

Dato : 23-01-07 00:13

Lisbeth Jacobsen skrev:
> [...]
>
> Men har vi et menneske, der føler sig mobbet, så har vi et menneske, der har

Nja - ikke alene -

Der er mange myter om mobning.

Ofte benyttes begrebet mobning i flæng eller som synonym for mere
uskyldige former for drillerier. Det er derfor vigtigt at præcisere
begrebet.

Den norske specialist på området, professor i psykologi, Dan Olweus,
definerer mobning på følgende måde: "En person er mobbet eller
plaget, når han eller hun gentagne gange og over en vis tid bliver
udsat for negative handlinger fra én eller flere personer".

Ved negative handlinger kan der være tale om: · Direkte fysisk vold,
skub, slag, spark etc.

Handlinger ledsaget af ord, trusler og hån, samt det at sige
ubehagelige og lede ting.
Handlinger uden ord ved brug af grimasser, gestus, ved at vende
vedkommende ryggen eller ved ikke efterkomme en persons ønsker for at
irritere eller såre.
Negative handlinger kan også udtrykkes mere indirekte gennem social
isolering og udelukkelse fra gruppen.

Danmark er der ikke gennemført omfattende videnskabelig forskning. Men
en undersøgelse foretaget i Herlev Kommune i 1995 viste, at ca. 14
procent af børnene er blevet mobbet eller holdt uden for klassens
fællesskab.

Mobberne er præget af aggressiv og dominerende adfærd over for
kammerater og tit også over for lærere og forældre. De har ofte en
rimelig positiv selvopfattelse, mens de har ringe eller ingen
medfølelse for deres ofre. Deres popularitet ligger på eller noget
under gennemsnittet, og betydeligt under gennemsnittet i de ældste
klasser, men de når aldrig samme lave popularitetsniveau som
mobningsofrene. Der er intet i undersøgelserne, der tyder på, at
mobberne under overfladen er angste og usikre i højere grad end andre
børn, snarere tværtimod.

Gruppen af medløbere, der deltager i mobningen, men ikke selv tager
initiativet, er blandet i sin sammensætning og rummer ofte usikre og
ængstelige børn.

Dan Olweus´ undersøgelser fra 1980´erne viser, at mobberne som
gruppe fire gange så ofte begår kriminalitet i ungdomsog
voksenalderen sammenlignet med kontrolgruppen, som bestod af drenge,
der hverken var mobbere eller ofre for mobning.

Flere nyere undersøgelser bekræfter, at elever som er aggressive og
mobber andre, tilsyneladende har en større risiko for senere at blive
indblandet i problemadfærd i form af kriminalitet og alkoholmisbrug.

Det passive mobningsoffer er oftest kendetegnet ved et ængsteligt og
passivt reaktionsmønster kombineret med fysisk svaghed for drengenes
vedkommende. Pigerne véd vi ikke så meget om. Når børn bliver
forulempet, reagerer især de yngre børn med gråd og forsøger ikke
at forsvare sig. De føler sig ensomme, har et lavt selvværd og søger
ikke hjælp.

Et mobningsoffer kan imidlertid også opleves som provokerende og være
kendetegnet ved urolig adfærd og manglende koncentration. Et opfarende
temperament medfører tit konflikt med andre børn. Ifølge Dan Olweus
forekommer denne type mobningsoffer ikke nær så ofte som det passive
mobningsoffer.

Som gruppe er mobningsofrene for drengenes vedkommende klart fysisk
svagere end gennemsnittet.

Drenge er mere udsat for mobning end piger. Dette er særlig markant i
de ældste klasser.
Piger udsættes i højere grad for indirekte og mere subtil mobning end
for direkte mobning. Det er i øvrigt et felt, hvor der savnes nærmere
undersøgelser.
Drenge og piger er lige udsatte for indirekte mobning.
Drenge udfører en stor del af mobningen mod piger.
Ca. 75 procent af de mobbede drenge bliver mobbet udelukkende af
drenge.

Vi skal gøre en aktiv indsats mod mobning på landets skoler og
institutioner, hvor børn færdes. Og denne gang skal der appelleres
både til skole, lærere, elever og forældre, for vi har alle et
ansvar for at give børnene en ordentlig trivsel i skolen og en sund
psykisk start på livet.

Best regards Bruun

Fra : Patruljen

Dato : 23-01-07 18:40

Lisbeth Jacobsen skrev:
> [...]
>
> Men har vi et menneske, der føler sig mobbet, så har vi et menneske, der har

Nja - ikke alene - Kik på den aktive mobbers fremtidsperspektiver -

Fra : Patruljen

Dato : 24-01-07 21:50

On 24 Jan., 15:06, "Lisbeth Jacobsen"
<lisbeth_jacobsenFJ...@hotmail.com> wrote:

> med fordel kunne være opdraget til andre reaktioner.
>
> Mvh. Lisbeth

Lige nøjagtig - nogen eèr ligeglade -

Venlig hilsen Bruun

Fra : Patruljen

Dato : 24-01-07 22:02

On 24 Jan., 14:09, "Bitte" <Bit@lil> wrote:

> [...]
> tør, men det er ikke flertallet. Jeg ved, hvad jeg taler om.> Selv om ingen har bedt mig om det, så kommer jeg alligevel med et råd:VÆR KÆRLIG MEN FAST! God fornøjelse og arbejdslyst.

Dobbelt dårlig samvittighed -
Kompenserende " kvalitetstimer ", mærkevarer og ture i Pariserhjulet

Venlig hilsen Bruun

Fra : Patruljen

Dato : 18-02-07 22:00

On 25 Jan., 05:54, "Kristian Damm Jensen" <kristiand...@yahoo.dk>
wrote:

> [...]
> sig det ansvar? Hvad skal skolen gøre? Hvad skal mobbeofferets forældre
> gøre? Hvad skal de, der står på sidelinien gøre? Hvad kan vi gøre?

Det er svært, at få mennesker til at tage ansvar, hvis de ikke selv
vil -

Mobbeofrets forældre skal underrette skolen.
Man kan undersøge om der er andre ofre i klassen - og få flere
forældre på banen.
De skal stille KRAV til skolen. Og spørge HØJT til -

Skoler er pålagt at have udarbejdet en strategi mod mobning. Det er
langtfra alle skoler, der har gjort arbejdet færdigt.
Har jeres det ? Hvad vil de gøre, helt konkret ?

Få etableret en dialog med skolen til en begyndelse. Sig tingene højt.
Stil spørgsmål.

Venlig hilsen Bruun

Fra : Niels_Bruun@yahoo.dk

Dato : 07-03-07 17:57

On 18 Feb., 22:00, "Patruljen" <Patrul...@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> Stil spørgsmål.
>
> Venlig hilsen Bruun- Skjul tekst i anførselstegn -

Hvis i forgæves har talt både med skolens inspektør og klassens
lærere, kunne det næste skridt være at gå til skolens bestyrelse.
Bestyrelsen er skolens højeste myndighed og har det samlede ansvar for
skolens drift.

Det var måske en god ide at få snakket med bestyrelsen om hvilken
mobbepolitik der er på jeres skole, og hvordan den føres ud i livet,
og beskriv også gerne hvorledes at I forgæves har forsøgt at få gjort
noget ved mobningen i jeres barns klasse.

Venlig hilsen Niels Bruun

Socialpædagog mv.
Psykodynamisk terapeut.