Barnevogn med lufthjul eller massive hjul?
Fra : JS

Dato : 14-01-07 13:57

Hvad er bedst?
Punkterer de tit?
Hvordan opfører de massive ringe sig i skov og ufarbart terræn?

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 14-01-07 16:06

JS wrote:

> Hvad er bedst?

Hvad er bedst, Jazz- eller Rockmusik?

> Punkterer de tit?

Vores nabo har lufthjul og lapper da engang imellem. Jeg tror man
almindeligvis har et reservehjul. Det betyder selvfølgelig bare at man
venter med at lappe til der er to hjul, der er punkteret. [Smiley]

> Hvordan opfører de massive ringe sig i skov og ufarbart terræn?

Massive hjul har det med at have større diameter end lufthjulene og
være tyndere, så kører man i sand vil de massive hjul grave sig ned -
omvendt vil den større diameter gøre rødder o.l. lettere at passere.

Barnet i barnevognen er ligegladt med at det skrumpler. For vores børn
blev det tværtimod en tryg fornemmelse. Hvis de havde lidt svært ved at
sove, når vi gik tur, var det bare at køre med den ene side af
barnevognen ude i grus, så der kom flere vibrationer.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : MM

Dato : 14-01-07 18:25

"JS" <js_539@hotmail.com> wrote in message
> Hvad er bedst?

Det er en smagssag, men jeg er mest til lufthjul. Mine forældre har en
gammel reservebarnevogn med massive hjul og når jeg kører med den, savner
jeg lufthjulene..

> Punkterer de tit?

De massive nej ;)
Vores lufthjul er punkteret max. 5-6 gange vil jeg tro til trods for at de
har købt mindst 5 km hver dag i sammenlagt to år i regn, slud, sne og sol.
Og er jeg punkteret undervejs, så har jeg ikke haft problemer med at køre
hjem - også med den ældste på vognen! De bliver ikke helt flade som et
cykeldæk, da dækket udenpå er mere fast og hårdt end på en cykel. Og de er
også hurtigere at lappe end på en cykel.
Vi har aldrig ejet et reservedæk. En almindelig cykelpumpe kunne man evt.
tage med i barnevognen..

> Hvordan opfører de massive ringe sig i skov og ufarbart terræn?

I grus skrider det lettere. Jeg synes måske ikke den bumber væsentlig mere i
decideret ufarbart terræn end lufthjulene.
Men det er mindre behageligt at køre med massive hjul hvis fortovet ikke er
lagt ordentlig eller der er kloakdæksel op. Også i snevejr tror jeg lufthjul
er bedst (har ikke prøvet at køre i sne med en massive hjul), i al fald når
man skal igennem en stor snedrive fra sneploven, da luftdækkene er bredere.

Fra : JS

Dato : 14-01-07 19:30

MM wrote:
> [...]
> tror jeg lufthjul er bedst (har ikke prøvet at køre i sne med en
> massive hjul), i al fald når man skal igennem en stor snedrive fra

Tak for det fyldestgørende svar. Ved du om man kan købe lufthjul til en fire
år gammel Odder-vogn med massive ringe?

Fra : MM

Dato : 14-01-07 20:00

> Tak for det fyldestgørende svar. Ved du om man kan købe lufthjul til en
> fire år gammel Odder-vogn med massive ringe?

Jeg kører Emmaljunga Så der må jeg blive dig et svar skyldig

Fra : Anders Majland

Dato : 15-01-07 08:42

> Tak for det fyldestgørende svar. Ved du om man kan købe lufthjul til en
> fire
> år gammel Odder-vogn med massive ringe?

Prøv at mærke hvor bløde de massive egenligt er - jeg tror ikke på at der
nogen betydende forskel for barnet ... Dækbredden har selvfælgelig lidt
indflydelse på løst underlag men imho er det spild af penge medmindre
hjulene er slidt op ...

Btw har vi en skandia med massive hjul - da vi købte den var lufthjul "nye
og moderne". Idag har markedsføringen sørget for at det er standarden ...

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 14-01-07 19:31

MM wrote:

> Også i snevejr tror jeg lufthjul er bedst [...]

Ved løs sne kan det være en fordel at de tyndere massive dæk skærer
gennem sneen, hvor de luftfyldte mere synker ned og skal presses frem.

> [...], i al fald når man skal igennem en stor
> snedrive fra sneploven, da luftdækkene er bredere.

Her er jeg ganske enig i at de massive er væsentligt ringere.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : brian

Dato : 14-01-07 23:40

ved ikke om lufthjul fra odder er blevet bedre men for 3 år siden da
vi købte en odderbarnevogn punkterede vi 15-20 gange på få uger.
(vi kørte på fortove og veje)

Derfor kunne jeg idag ikke drømme om at gå i babysam. (serviceen var
lig ikke eksisterende)
Jeg måtte provokere odder direkte med løfte om oprettelse af
hjemmeside med problemet inden de indvilligede i at give os faste
hjul.

men man kan jo håbe at de er blevet bedre idag

SÅ jeg ved godt hvad jeg ville vælge