Børn og oplevelser/samvær
Fra : Peter

Dato : 14-01-07 10:55

Mange forældre lærer deres børn, at det at hygge sig, enten der hjemme eller
ved, ex. at komme en tur i biografen, er forbundet med en pose slik.
Var det ikke en god idé at lære børn, at man sagtens kan hygge sig eller gå
i biografen, uden at det betyder, at man absolut skal putte noget i munden?
Det mener jeg.
Peter

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 14-01-07 11:12

"Peter" <ladi@da> wrote in

> Mange forældre lærer deres børn, at det at hygge sig, enten der hjemme
> eller ved, ex. at komme en tur i biografen, er forbundet med en pose
> slik.

Ja?

Det er nu mit indtryk at sukkerorgiet er på tilbagetog, endda i stor
stil. Både min søns fritidshjem og skole, min datters børnehave og den
institution hvor min kone arbejder har fået en "sukkerpolitik" med stor
opbakning fra forældrene.

Ingen i vores omgangskreds praktiserer sukker som en nødvendig del af
hyggen. Vi gør det selv om fredagen, fordi vi på et tidspunkt valgte at
vi ikke ville lade os styre af reklamer osv., men på den anden side må vi
jo leve med at de er der. Så fredage kan vores børn komme med alle de
autrerede ønsker om slik de gider.

> Var det ikke en god idé at lære børn, at man sagtens kan hygge
> sig eller gå i biografen, uden at det betyder, at man absolut skal
> putte noget i munden? Det mener jeg.

Her i familien er der nu tradition for at biograf og popcorn hænger
uløseligt sammen Men det gælder så ikke når vi sidder hjemme og ser
en DVD film.

Men jeg ved ikke... det er ihvertfald min opfattelse at sukker er på
retur, men måske er det bare et kjøvnhawnerfænomen?

Fra : JW

Dato : 14-01-07 11:20

"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vi ikke ville lade os styre af reklamer osv., men på den anden side må vi
> jo leve med at de er der. Så fredage kan vores børn komme med alle de

Mine børn voksede op med, at det at gå i biografen, var for at få en god
oplevelse.
Min holdning er, som Peter, at man skal passe på, at det at hygge sig, ikke
er det samme som at putte noget i munden. Det behøver ikke kun at være slik,
vi taler om. Men i det hele taget, det at spise noget, når man hygger sig.
Peter

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 14-01-07 14:10

"JW" <Ko@ha> wrote in news:45aa03d6$0$140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> [...]
> ikke er det samme som at putte noget i munden. Det behøver ikke kun at
> være slik, vi taler om. Men i det hele taget, det at spise noget, når

Den får vi svært ved at leve op til. Her er til dels morgenmad men især
aftensmad, den helt store snakke/hygge/være sammen lejlighed.

Fra : Linette

Dato : 14-01-07 14:21

> Den får vi svært ved at leve op til. Her er til dels morgenmad men især
> aftensmad, den helt store snakke/hygge/være sammen lejlighed.

Mon ikke du ved, at det ikke er de faste måltider, der tænkes på? -

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 14-01-07 14:45

"Linette" <Granly@bo> wrote in news:45aa2e47$0$151
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Mon ikke du ved, at det ikke er de faste måltider, der tænkes på? -

Jamen vi hygger os også med lidt frugt når vi kommer hjem om eftermiddagen,
eller får hjemmebag til theen.

Jeg synes det er fint man ikke nødvendigvis vil forbinde hygge med et stort
sukkerindtag, men at man helt vil skille hygge og indtag af føde synes jeg
er at skyde helt forbi målet.

Hvad skulle idéen være? "Så nu sidder vi her og hygger med et spil ludo."
"Så kan vi spise lidt nødder bagefter, hvis vi altså kan lade være med at
hygge os med det."

Måske er intentionen godnok (evt. begræns mellemmåltider?) men budskabet
kommer godtnok ikke over hos mig.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 15-01-07 16:42

Kent Oldhøj wrote:
> [...]
> være med at hygge os med det."
>
> Måske er intentionen godnok (evt. begræns mellemmåltider?) men
> budskabet kommer godtnok ikke over hos mig.

Er det ikke frygtelig simpelt?

Man kan godt hygge sig uden at man absolut *skal* spise noget. Det betyder
ikke, at det er forkert at spise noget når man hygger sig, men det behøver
vel ikke at være en vane, der udvikler sig til at man ikke kan hygge sig
*uden* at spise noget?

Og man kan godt spise uden at det partout skal være hyggeligt. (Min frokost
i dag var i al fald ikke hyggelig.)

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 16-01-07 00:20

"Kristian Damm Jensen" <kristiandamm@yahoo.dk> wrote in news:45abaa01$0$845
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> Er det ikke frygtelig simpelt?

Aner det ikke. Jeg hæfter mig ved følgende, som ellers nok er klar tale:

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 16-01-07 15:50

Kent Oldhøj wrote:
> "Kristian Damm Jensen" <kristiandamm@yahoo.dk> wrote in
> news:45abaa01$0$845 $edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> Aner det ikke. Jeg hæfter mig ved følgende, som ellers nok er klar
> tale:

Økseskaft

--
Venlig hilsen /Best regards