Regnskab ved kasse/butikssalg?
Fra : Morten

Dato : 15-01-07 23:29

Hej

Jeg har selv kun regnskabserfaring med at fakturare kunder og derefter
modtage giro-indbetaling og bogføre dette.

Men hvordan gør man i en lille butik som f.eks. har 5 kunder om dagen - kan
man godt bare tælle sammen når dagen er gået, og så bogføre det hele som
"Salg - Mandag d. 12......" eller skal hvert enkelt salg bogføres seperat?

/Morten

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-07 08:39

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "Salg - Mandag d. 12......" eller skal hvert enkelt salg bogføres seperat?

Du kan sagtens nøjes med en bogføring om dagen, på det samlede salg

--
mvh Karsten Madsen / Als IT
Sig Summa til dit kasseapparat www.alskassen.dk

Fra : Morten

Dato : 17-01-07 11:47

"Karsten Madsen" <km hos alsit i danmark> skrev i en meddelelse

> Du kan sagtens nøjes med en bogføring om dagen, på det samlede salg

Ok - så jeg kan egentlig bare ligge pengene i en kasse, og når dagen er gået
tælle og f.eks. debitere "kasse" og kreditere "pengeskab" - og så f.eks. en
gang om ugen kreditere "pengeskab" og debitere "bank"?

Hvordan gør jeg med bilag - der er jo ingen bilag på at jeg har flyttet
nogle penge fra pengekassen til pengeskabet (eller på hvor meget jeg har
solgt pr. dag) hvis jeg ikke køber et kasseaparat?

Fra : Allan Soerensen

Dato : 17-01-07 12:01

> Hvordan gør jeg med bilag - der er jo ingen bilag på at jeg har flyttet
> nogle penge fra pengekassen til pengeskabet (eller på hvor meget jeg har
> solgt pr. dag) hvis jeg ikke køber et kasseaparat?

Hvis du ikke har et kasseapparat skal du i stedet for en kassebon lave en
forenklet faktura i 2 eksemplarer for hvert salg; en til kunden og en til
dit regnskab.
Se http://www.erhverv.toldskat.dk/display.aspx?oID=108094&vID=200129&mode=2

Fra : Morten

Dato : 17-01-07 18:28

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Hvis du ikke har et kasseapparat skal du i stedet for en kassebon lave en
> forenklet faktura i 2 eksemplarer for hvert salg; en til kunden og en til
> dit regnskab.

Jo, men så er jeg jo alligevel nød til at skrive hvert enkelt salg ind i
regnskabet så jeg kan stå og udskrive fakturaer hver dag - ideen var netop
bare at bogføre det samlede salg for at slippe for at indskrive hvert enkelt
lille salg ...

Fra : Allan Soerensen

Dato : 17-01-07 20:39

> [...]
> regnskabet så jeg kan stå og udskrive fakturaer hver dag - ideen var netop
> bare at bogføre det samlede salg for at slippe for at indskrive hvert

Nej, du kan da fint hæfte dine 5 "forenklet faktura" for en dag sammen og
bogføre det som en enkelt post.
Du slipper ikke for at lave en "forenklet faktura" for hvert enkelt salg.
Det er er et lovkrav at du skal *mindst* lave en sådan når du ikke har et
kasseapparat.