En potentiel ny Linux bruger
Fra : Carl Drud

Dato : 05-02-07 17:31

Efter at have prøvet til et par gange, prøver jeg igen med Linux. Har
installeret Suse 10.2 med Gnome Desktop og fik dog efter lidt møje og
besvær det trådløse netværk til at køre.

Et par spørgsmål:

Egentlig er det måske ikke gruppen, men jeg prøver alligevel. Jeg har i
min .gnus fil sat flg.

(setq gnus-select-method '(nntp "news.individual.net"))
(setq user-mail-address "carl.drud@myrealbox.com")
(setq user-full-name "Carl Drud")

(add-to-list 'gnus-secondary-select-methods
'(nntp "dtext.news.tele.dk"))

(add-to-list 'gnus-secondary-select-methods
'(nntp "news.mozilla.org"))

(add-to-list 'gnus-secondary-select-methods
'(nntp "news.sslug.dk"))

men den vil ikke tage fra de to sidste servere. Hvad gør jeg galt.

Jeg heller ikke haft succes med at gruppere efter hieraki.

Og eller gode forslag/råd mht til konfiguration modtages gerne.

Carl

Fra : Preben

Dato : 05-02-07 17:55

> [...]
>
> Jeg heller ikke haft succes med at gruppere efter hieraki.
>

> Og eller gode forslag/råd mht til konfiguration modtages gerne.

Nu er det jeg undrer mig lidt - du siger du har prøvet til med Linux et
par gange og nu prøver igen!!!
Men hvorfor vælger du så en news-reader som er så besværlig at have med
at gøre (iflg. mig)?

Jeg bruger selv thunderbird (har dog pt. lidt tegnsæt problemer, når der
indgår æ,ø,å i emnet, men har ikke haft problemer tidligere, så jeg tror
det er et "revisions"-problem).

Mvh / Preben

Fra : Carl Drud

Dato : 05-02-07 21:08

Preben <64bitNONOSPAMno@mailme.dk> writes:

> Nu er det jeg undrer mig lidt - du siger du har prøvet til med Linux
> et par gange og nu prøver igen!!!

Mangel på tid gjorde at jeg kom væk fra det tidligere.

> Men hvorfor vælger du så en news-reader som er så besværlig at have
> med at gøre (iflg. mig)?

Den har en stejl indlæringskurve har set nogen beskrive det som, men det
er det værd.

> Jeg bruger selv thunderbird (har dog pt. lidt tegnsæt problemer, når
> der indgår æ,ø,å i emnet, men har ikke haft problemer tidligere, så
> jeg tror det er et "revisions"-problem).

Er ikke snart en ny 2.0 klar?

Carl

Fra : Peter Mogensen

Dato : 05-02-07 22:42

Carl Drud wrote:
> Den har en stejl indlæringskurve har set nogen beskrive det som, men det
> er det værd.

Emacs (og gnus) er et kraftfuldt værktøj i de rigtige hænder, men det er
næppe det man ville opfordre førstegangsbrugere at kaste sig over. Der
er talrige andre ting, der kan give grå hår i hovedet.

Peter

Fra : Carl Drud

Dato : 05-02-07 23:14

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> Emacs (og gnus) er et kraftfuldt værktøj i de rigtige hænder, men det er
> næppe det man ville opfordre førstegangsbrugere at kaste sig over.

Nu har jeg smøget ærmerne op sat kaffe over. Så må vi se. Jeg er
optimist, endnu.

> Der er talrige andre ting, der kan give grå hår i hovedet.

Ens trækprocent

Carl

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 05-02-07 19:33

On Mon, 05 Feb 2007 17:31:13 +0100, Carl wrote:

> [...]

> '(nntp "news.sslug.dk"))

> men den vil ikke tage fra de to sidste servere. Hvad gør jeg galt.

Dvs. dtext.news.tele.dk fungerer men news.mozilla.org og news.sslug.dk
gør ikke?

Hvilke symptomer oplever du? "den vil ikke tage" er lidt vagt... Står
der noget interessant i " *Messages*"-bufferen?

Hvad har du i Server-bufferen? (Tryk ^ i *Group*-bufferen).

Hvad sker der hvis du fra *Group* bufferen taster B
(gnus-group-browse-foreign-server)?

> Jeg heller ikke haft succes med at gruppere efter hieraki.

Og med det mener du? Topics, eller?

> Og eller gode forslag/råd mht til konfiguration modtages gerne.

Forklar lidt mere om hvad der sker, så kan det være vi kan hjælpe
bedre

Mvh.

--
"we push onward. to you, it is 2005, to us, it is Adam Sjøgren
2011. we are always far ahead." asjo@koldfront.dk

Fra : Carl Drud

Dato : 05-02-07 20:57

asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> Dvs. dtext.news.tele.dk fungerer men news.mozilla.org og news.sslug.dk
> gør ikke?

Præcis.

> Hvilke symptomer oplever du? "den vil ikke tage" er lidt vagt... Står
> der noget interessant i " *Messages*"-bufferen?

Egentlig ikke. Det ser for mig ud som det fungerer:
"Reading active file from news.mozilla.org via nntp..."

> Hvad har du i Server-bufferen? (Tryk ^ i *Group*-bufferen).

De står ale som "opened"

> Hvad sker der hvis du fra *Group* bufferen taster B
> (gnus-group-browse-foreign-server)?

Hmm, der kan jeg godt indlæse grupperne fra begge servere.

> Og med det mener du? Topics, eller?

Det var dårligt formuleret. I Group bufferen vil jeg gerne sortere, men
billeder siger mere end 1000 ord så her er et link til et screenhot:

http://www.marcush.de/gnus/images/gnus_group.jpg

> Forklar lidt mere om hvad der sker, så kan det være vi kan hjælpe
> bedre

Jeg har også lidt problemer med at få stavekontrol til at virke, eller
rettere virke med dk som sprog. Jeg har flg. i min .gnus:

(add hook 'gnus-select-group-hook
(lambda ()
(cond
((string-match
"^da\\." (gnus-group-real-name gnus-newsgroup-name))
(ispell-change-dictionary "danish"))
(t
(ispell-change-dictionary "english")))))

Carl

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 05-02-07 21:48

On Mon, 05 Feb 2007 20:57:05 +0100, Carl wrote:

> Egentlig ikke. Det ser for mig ud som det fungerer:
> "Reading active file from news.mozilla.org via nntp..."

Hvad er problemet(/symptomerne) så?

> De står ale som "opened"

Ok, det lyder som om det fungerer som det skal.

> Det var dårligt formuleret. I Group bufferen vil jeg gerne sortere, men
> billeder siger mere end 1000 ord så her er et link til et screenhot:

> http://www.marcush.de/gnus/images/gnus_group.jpg

Kig i manualen i afsnittet om Group Topics.

> Jeg har også lidt problemer med at få stavekontrol til at virke, eller
> rettere virke med dk som sprog. Jeg har flg. i min .gnus:

Jeg har aldrig brugt stavekontrol, så det kan jeg ikke hjælpe med.

> "^da\\." (gnus-group-real-name gnus-newsgroup-name))

'da'? Mener du mon ^dk\\. ?

Hvis det ikke hjælper må du nok hive fat i debuggeren og steppe
igennem funktionen for at se hvor du løber af sporet.

Mvh.

--
"*We* focus on doing nothing at all!" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Carl Drud

Dato : 05-02-07 23:02

asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> Hvad er problemet(/symptomerne) så?

Når jeg vil Subscribe på f.eks mozilla.general får jeg:
411 No such group mozilla.general

> Kig i manualen i afsnittet om Group Topics.

Ok jeg kigger på det.

> 'da'? Mener du mon ^dk\\. ?

Hæ, jeg skal vist have noget mere kaffe

Carl

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 05-02-07 23:11

On Mon, 05 Feb 2007 23:02:16 +0100, Carl wrote:

> Når jeg vil Subscribe på f.eks mozilla.general får jeg:
> 411 No such group mozilla.general

Jeg ville tro at den héd nntp+news.mozilla.org:mozilla.general, al den
stund den ikke findes på din primære server.

Den nemme måde at finde grupperne på er at hoppe ind i server gruppen
(^) og trykke RET på news.mozilla.org, så får du gruppelisten fra den
server og kan bruge u til at vælge til og fra.

Mvh.

Fra : Carl Drud

Dato : 06-02-07 00:23

asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> Jeg ville tro at den héd nntp+news.mozilla.org:mozilla.general, al den
> stund den ikke findes på din primære server.

Ahh du har ret.

> Den nemme måde at finde grupperne på er at hoppe ind i server gruppen
> (^) og trykke RET på news.mozilla.org, så får du gruppelisten fra den
> server og kan bruge u til at vælge til og fra.

Jeg kigger på det. Takker foreløbig for din hjælp.

Carl