linux vserver ip'er
Fra : Henning

Dato : 03-02-07 10:59

Jeg har lige fået installeret linux vserver, derefter installeret en
virtuel server.

Det var rigtigt let og lige til.
Efter det var gjort: vserver minserver start; vserver minserver enter.

Næ hvor fint tænkte jeg : )

Nu ville jeg så se hvordan det hele skulle fungere, så straks
installerede jeg apache serveren.

#Info
Fysisk server ip: 192.168.1.2
Virtuelle ip: 192.168.1.3

Jeg prøvede så at tilgå: http://192.168.1.3/
Men så så jeg at den fysiske server "overtog" ip'en. Dvs. jeg fik vidst
den fysiske webservers indhold, i stedet for den virtuelles som jeg
havde regnet med.

Jeg prøvede derfor at ændre porten på min virtuelle servers webserver
til 81.

Derfor prøvede jeg: http://192.168.1.3:81/

Nu virkede det. Men det kan vel ikke være sådan det hele skal fungere?
Det skulle vel gerne virke som to fysiske server?

På forhånd tak.
Mvh.
- Henning

Fra : Peter Makholm

Dato : 03-02-07 11:38

Henning <no@mail.info> writes:

> Nu ville jeg så se hvordan det hele skulle fungere, så straks
> installerede jeg apache serveren.
>
> #Info
> Fysisk server ip: 192.168.1.2
> Virtuelle ip: 192.168.1.3

Problemet med linux vservere er at en vserver ikke er noget der har
sine egne resurser, men en samling processer der kun har adgang til
nogle bestemte dele af værtsserverens resurser.

Så i virkeligheden har du en fysisk maskine med to ip-numre og en
række processer der kun har adgang til det ene ip-nummer. Det vil sige
at hvis en server på din fysiske maskine bare binder sig til alle
adresser, så binder den sig også til ip-adresser der egentlig hører
til en vserver.

Løsningen er at hvis der skal køre servere på den fysiske maskine, så
skal de sættes op til t lytte på specifikke adresser.

Det vil sige at du isteder for bare at skrive 'Listen 80' i din
httpd.conf på den fysiske maskien, så skal du skrive 'Listen
192.168.1.3:80'.

//Makholm

Fra : Henning

Dato : 03-02-07 12:16

Peter Makholm skrev:

> Det vil sige at du isteder for bare at skrive 'Listen 80' i din
> httpd.conf på den fysiske maskien, så skal du skrive 'Listen
> 192.168.1.3:80'.

minserver:/# vi /etc/apache2/ports.conf
minserver:/# /etc/init.d/apache2 force-reload
Forcing reload of web server (apache2)...(98)Address already in use:
make_sock: could not bind to address 192.168.1.3:80
no listening sockets available, shutting down

Det må vel være muligt for den fysiske server at sende al trafik til
192.168.1.3 til den virtuelle server "minserver".

Fra : Kent Friis

Dato : 03-02-07 12:39

Den Sat, 03 Feb 2007 12:15:52 +0100 skrev Henning:

> [...]
> make_sock: could not bind to address 192.168.1.3:80
> no listening sockets available, shutting down

Var det ikke .2 der var den fysiske maskine?

> Det må vel være muligt for den fysiske server at sende al trafik til
> 192.168.1.3 til den virtuelle server "minserver".

Den virtuelle server eksisterer ikke. Prøv at læse forklaringen igen,
det er ikke VMWare eller lignende vi snakker om, men blot at en gruppe
processer ikke kan se resten af maskinen.

Mvh
Kent