Inkluder ekstra Samba-config fil
Fra : Kasper Johansen

Dato : 30-01-07 16:54

Hej gruppe.

Hvis jeg laver en dynamisk liste af shares i en seperat config, er det
så muligt at få indlæst denne (udover den normale config-fil)?

Altså noget lignende "Include" i Apache.

Kasper Johansen

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 30-01-07 18:25

Kasper Johansen wrote:
> Hej gruppe.
>
> Hvis jeg laver en dynamisk liste af shares i en seperat config, er det
> så muligt at få indlæst denne (udover den normale config-fil)?
>
> Altså noget lignende "Include" i Apache.

Jeg ved ikke om det er muligt med ovenstående, men jeg vil være
betænkelig ved setup'et. Forestil dig der bliver tilføjet følgende share:

[root_acces]
path = /
force user=root
force group=root
read only = no
guest ok = yes

Så vil jeg påstå du er seriøst komprimiteret, med mindre samba er opsat
i sit eget jailroot.

Prøv istedet at beskrive formålet.

Hilsen Mikkel
From: Mikkel Bundgaard
Replace "invalid" with "dk" in address
homepage: http://www.notfound.dk/main/index.html?page=usenet

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 31-01-07 09:12

Mikkel Bundgaard wrote:

> Jeg ved ikke om det er muligt med ovenstående, men jeg vil være
> betænkelig ved setup'et. Forestil dig der bliver tilføjet følgende share:

> [...]

Om disse linier bliver tilføjet i "master" smb.conf eller i
en fil som bliver inkluderet gør vel ingen forskel?

Man kan sagtens have en include fil i smb.conf:

include = /path/til/fil.conf

Det kan bruges til rigtigt mange smarte ting, fx hvis
der står:

include = /path/til/fil_%m.conf

så bliver %m erstattet af maskinnavnet, så man kan lave
specielle konfigurationer til bestemte maskiner.

Samba brokker sig ikke over, hvis filnavnet ikke
eksisterer, så man behøver så ikke lave filer for
de maskiner der skal have standardkonfiguration.

Man kan også bruge %a til at have forskellige konfigurationer
for Windows 9x, Windows 2000 eller Windows XP maskiner.

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 01-02-07 15:34

Mogens Kjaer wrote:

> Om disse linier bliver tilføjet i "master" smb.conf eller i
> en fil som bliver inkluderet gør vel ingen forskel?

Nej, du er røven i begge tilfælde ;)

som sagt gennemtænk sikkerheden inden dynamisk generering af conf filer.
Jeg forstår blot ordet dynamisk som at en process(fx Apache) skal skal
danne opsætningen for smb.conf/include.conf

Hilsen Mikkel