mp3 i KUBUNTU
Fra : Henrik Hartig

Dato : 29-01-07 15:10

Hej Gruppe
Jeg kan ikke spille mp3 i KUBUNTU.
Tidligere fandt jeg en beskrivelse på Nettet hvor jeg skulle ændre
source.list og installere et eller andet. Dette resulterede i at jeg
måtte installere KUBUNTU forfra.

Derfor vil jeg have jeres hjælp til at løse mit problem at kunne
afspille mp3 i KUBUNTU.

Hilsen

Henrik

Fra : Lars Madsen

Dato : 29-01-07 17:42

Henrik Hartig wrote:
> [...]
> måtte installere KUBUNTU forfra.
>
> Derfor vil jeg have jeres hjælp til at løse mit problem at kunne

så vidt jeg huskede fik jeg min mp3 adgang gennem automatix, der er vist en del
som ikke kan lide den. Mend en virkede nu fint, til at installere en hel del
ting som manglede i min ubuntu.

--

/daleif (remove RTFSIGNATURE from email address)

LaTeX FAQ: http://www.tex.ac.uk/faq
LaTeX book: http://www.imf.au.dk/system/latex/bog/ (in Danish)
Remember to post minimal examples, see URL below
http://www.tex.ac.uk/cgi-bin/texfaq2html?label=minxampl

Fra : Henrik Hartig

Dato : 29-01-07 19:49

Lars Madsen wrote:
> så vidt jeg huskede fik jeg min mp3 adgang gennem automatix, der er vist
> en del som ikke kan lide den. Mend en virkede nu fint, til at installere
> en hel del ting som manglede i min ubuntu.

ja, jeg kan se at folk er glade for Automatix, men jeg kan ikke
installere det - som om programmet er fjernet. Linket
www.getautomatix.com virker ihverfald ikke. Øv..
/henrik

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-01-07 19:48

Henrik Hartig <henrik.hartig@varmmail.com> writes:

> Tidligere fandt jeg en beskrivelse på Nettet hvor jeg skulle ændre
> source.list og installere et eller andet.

Du skal nok have multiverse eller multiverse med så du har et par
linjer som disse:
deb http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ edgy universe multiverse
deb-src http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ edgy universe multiverse

Husk at køre en sudo apt-get update efter ændringen.

Det er nok kun den ene der er nødvendig, så prøv evt. en ad
gangen. Det er pakken libxine-extracodecs du skal installere:
sudo apt-get install libxine-extracodecs
--
mvh Jes Vestervang @ Kubuntu 6.10

Fra : Henrik Hartig

Dato : 29-01-07 20:06

Jes Vestervang wrote:

> [...]
> gangen. Det er pakken libxine-extracodecs du skal installere:
> sudo apt-get install libxine-extracodecs

Har tilføjet begge dine linjer:
En masse afhængigheder, som den brokker sig over. Kan du hjælpe mig
yderligere?

sudo apt-get -f install libxine-extracodecs
Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ... Færdig
Du kan muligvis rette det ved at køre 'apt-get -f install':
Følgende pakker har uopfyldte afhængigheder:
gstreamer0.10-pitfdll: Afhængigheder: libgstreamer-plugins-base0.10-0
(>= 0.10.8) men 0.10.7-0ubuntu5 forventes installeret
Afhængigheder: libgstreamer0.10-0 (>=
0.10.8) men 0.10.6-0ubuntu2 forventes installeret
Afhængigheder: libstdc++6 (>= 4.1.0) men
4.0.3-1ubuntu5 forventes installeret
Afhængigheder: libxml2 (>= 2.6.26) men
2.6.24.dfsg-1ubuntu1 forventes installeret
libc6: Afhængigheder: tzdata men den kan ikke installeres
libc6-i686: Præ-afhængigheder: libc6 (= 2.3.6-0ubuntu20.2) men
2.3.6.ds1-10 forventes installeret
libxine-extracodecs: Afhængigheder: libc6 (>= 2.4-1) men 2.3.6.ds1-10
forventes installeret
Afhængigheder: libmad0 (>= 0.15.1b) men den
bliver ikke installeret
E: Uopfyldte afhængigheder. Prøv 'apt-get -f install' uden pakker (eller
angiv en løsning).

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-01-07 20:09

Henrik Hartig <henrik.hartig@varmmail.com> writes:

> Har tilføjet begge dine linjer:
> En masse afhængigheder, som den brokker sig over. Kan du hjælpe mig
> yderligere?

Æhh, du kører Kubuntu Edgy, 6.10, ikke? Ellers er det nok det der er
galt. Hvad siger kommandoen "cat /etc/lsb-release"?
--
mvh Jes Vestervang @ Kubuntu 6.10

Fra : Henrik Hartig

Dato : 29-01-07 20:17

Jes Vestervang wrote:

> Æhh, du kører Kubuntu Edgy, 6.10, ikke? Ellers er det nok det der er
> galt. Hvad siger kommandoen "cat /etc/lsb-release"?
Den siger:
DISTRIB_ID=Ubuntu
DISTRIB_RELEASE=6.06
DISTRIB_CODENAME=dapper
DISTRIB_DESCRIPTION="Ubuntu 6.06.1 LTS"

Fra : Henrik Hartig

Dato : 29-01-07 20:40

Ved ikke om det kan være til hjælp:
sources.list
-----------------
deb http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ dapper main restricted
deb-src http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ dapper main restricted

## Major bug fix updates produced after the final release of the
## distribution.
deb http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ dapper-updates main restricted
deb-src http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ dapper-updates main restricted

## Uncomment the following two lines to add software from the 'universe'
## repository.
## N.B. software from this repository is ENTIRELY UNSUPPORTED by the Ubuntu
## team, and may not be under a free licence. Please satisfy yourself as to
## your rights to use the software. Also, please note that software in
## universe WILL NOT receive any review or updates from the Ubuntu security
## team.
# deb http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ dapper universe
# deb-src http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ dapper universe

## Uncomment the following two lines to add software from the 'backports'
## repository.
## N.B. software from this repository may not have been tested as
## extensively as that contained in the main release, although it includes
## newer versions of some applications which may provide useful features.
## Also, please note that software in backports WILL NOT receive any review
## or updates from the Ubuntu security team.
# deb http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ dapper-backports main
restricted universe multiverse
# deb-src http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ dapper-backports main
restricted universe multiverse

# http://security.ubuntu.com/ubuntu dapper-security main restricted
deb-src http://security.ubuntu.com/ubuntu dapper-security main restricted
# deb http://security.ubuntu.com/ubuntu dapper-security universe
# deb-src http://security.ubuntu.com/ubuntu dapper-security universe

# Added Henrik Hartig 29. januar 2007

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-01-07 20:53

Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> writes:

> Du skal nok have multiverse eller multiverse med så du har et par
> [...]

Sidst jeg så efter, tillod softwareværktøjet selv at lave disse
justeringer uden man selv skulle pille. Kan ikke huske lige nu hvad
jeg gjorde...
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-01-07 21:21

Henrik Hartig <henrik.hartig@varmmail.com> writes:

> [...]

Ok, så var det heldigt at dit pakkesystem brokkede sig. Prøv at ændre
edgy til dapper i linjerne jeg postede. Jeg er ikke helt sikker på at
det vil virke, men det ødelægger ihvertfald ikke noget.
--
mvh Jes Vestervang @ Kubuntu 6.10

Fra : Henrik Hartig

Dato : 29-01-07 21:50

Jes Vestervang wrote:

> Ok, så var det heldigt at dit pakkesystem brokkede sig. Prøv at ændre
> edgy til dapper i linjerne jeg postede. Jeg er ikke helt sikker på at
> det vil virke, men det ødelægger ihvertfald ikke noget.

næh desværre. Skriver det samme med afhængigheder...
Andre idéer?

Fra : Henrik Hartig

Dato : 30-01-07 12:32

Jes Vestervang wrote:

> Ok, så var det heldigt at dit pakkesystem brokkede sig. Prøv at ændre
> edgy til dapper i linjerne jeg postede. Jeg er ikke helt sikker på at
> det vil virke, men det ødelægger ihvertfald ikke noget.
Hvad er egentlig forskellen (edgy/dapper)?

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-01-07 23:27

Henrik Hartig <henrik.hartig@varmmail.com> writes:

> næh desværre. Skriver det samme med afhængigheder...
> Andre idéer?

Huskede du sudo apt-get update?
--
mvh Jes Vestervang @ Kubuntu 6.10

Fra : Henrik Hartig

Dato : 30-01-07 07:26

Jes Vestervang wrote:

> Huskede du sudo apt-get update?
Ja - hver gang

Fra : Henrik Hartig

Dato : 30-01-07 15:05

Jes Vestervang wrote:

> Huskede du sudo apt-get update?
jo jeg huskede at skrive dette i kommandoprompten.
Nu har jeg fået løst problemet Dette ved min nye installation. Dit
første svar med at skrive:
deb http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ dapper universe multiverse
deb-src http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ dapper universe multiverse
i sources.list var temmelig rigtig.

Linjerne var udkommenteret i den oprindelige fil, og ved at fjerne
udkommenteringen og foretage en grafisk update fik jeg mp3 til at virke.
Herefter at installere de rigtige pakker.
Tak for din hjælp som førte frem til resultatet

/henrik

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-01-07 17:02

Henrik Hartig <henrik.hartig@varmmail.com> writes:

> Hvad er egentlig forskellen (edgy/dapper)?

Forskellen er at Dapper er en ældre version (6.06 = 2006.juni) som der
ydes support på i en del år frem, mens Edgy, 6.10, er nyere men ikke
understøttes så længe. Er det bare til hjemmebrug er Edgy nok bedst da
softwaren er nyere.
--
mvh Jes Vestervang @ Kubuntu 6.10

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-01-07 17:06

Henrik Hartig <henrik.hartig@varmmail.com> writes:

> Tak for din hjælp som førte frem til resultatet

Det var så lidt En anden gang du har problemer må du hellere huske
at nævne hvilken version du kører, det mindsker risikoen for forkerte
råd. Jeg skulle jo også lige have spurgt, men tænkte bare at du nok
kørte den nyeste - det beklager jeg.
--
mvh Jes Vestervang @ Kubuntu 6.10

Fra : Henrik Hartig

Dato : 30-01-07 18:13

Jes Vestervang wrote:

> [...]
> at nævne hvilken version du kører, det mindsker risikoen for forkerte
> råd. Jeg skulle jo også lige have spurgt, men tænkte bare at du nok

Jo jeg skal huske det, men jeg troede faktisk at jeg kørte med den
nyeste version, vidste ikke der var forskel på KUBUNTU.
Alt lykkedes mig at få til at virke: video og mp3, men lyden i videoen
fulgte ikke med og billedet hakkede lidt i det. Det er en gammel svend
af en pc (som skal overdrages til min 9-årige nevø), en AMD-K6-2/500MHz,
så jeg har fyldt ialt ½gb. ram i, men stadig hakkede lyd/billede.

Ved ikke om pc'en er for langsom (det må I gerne give jeres besyv med om),

men nu prøver jeg med den nyere KUBUNTU, som også - umiddelbart (er
igang med at installere) - ser flottere ud

/henrik

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-01-07 19:00

Henrik Hartig <henrik.hartig@varmmail.com> writes:

> Jo jeg skal huske det, men jeg troede faktisk at jeg kørte med den
> nyeste version, vidste ikke der var forskel på KUBUNTU.

Der kommer en ny version af hver Ubuntu-variant hvert halve år.

> [...]
> gammel svend af en pc (som skal overdrages til min 9-årige nevø), en
> AMD-K6-2/500MHz, så jeg har fyldt ialt ½gb. ram i, men stadig

Prøv at sende outputtet fra lspci og en kopi af "Device"-sektionen i
/etc/X11/xorg.conf, det kan være at der ikke bruges en optimal driver
til dit grafikkort.
--
mvh Jes Vestervang @ Kubuntu 6.10

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-01-07 19:06

En 500 MHz processor er lige i underkanten til video - hvor store film
smider du efter den?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 30-01-07 19:10

Den 30 Jan 2007 19:05:35 +0100 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> En 500 MHz processor er lige i underkanten til video - hvor store film
> smider du efter den?

Det kommer meget an på grafikkortet (og opløsningen). Min gamle
600 MHz maskine havde svært ved at trække video - Xine måtte jeg
helt opgive, hvorimod MPlayer lige kunne klare det DVD'er rippet
over på CD (VCD?). Indtil jeg opgraderede til XFree 6.4 med
XVideo, så drønede det bare derudaf.

Mvh
Kent

Fra : Henrik Hartig

Dato : 30-01-07 19:13

Kent Friis wrote:

> [...]
> helt opgive, hvorimod MPlayer lige kunne klare det DVD'er rippet
> over på CD (VCD?). Indtil jeg opgraderede til XFree 6.4 med

ok, jeg kan forstå på jer begge, at det er i hardwaret at "hunden ligger
begravet". Jeg troede det var noget konfiguration - eller en for
krævende linuxdistribution.

/henrik

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-01-07 21:23

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> [...]
> helt opgive, hvorimod MPlayer lige kunne klare det DVD'er rippet
> over på CD (VCD?). Indtil jeg opgraderede til XFree 6.4 med

Hvilket videokort var det så?

Betyder det, at så kunne den vise DVD'er uden at blinke?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 30-01-07 21:56

Den 30 Jan 2007 21:22:31 +0100 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Hvilket videokort var det så?

Et godt gammelt Matrox G200.

> Betyder det, at så kunne den vise DVD'er uden at blinke?

Jeg er ikke helt sikker på om jeg nåede at forsøge det - jeg havde
nemlig ikke noget DVD-drev i maskinen, men jeg har haft fat i et
par DVD-rips, jeg kan bare ikke huske om det var før eller efter jeg
fik ny PC.

Mvh
Kent

Fra : Henrik Hartig

Dato : 30-01-07 19:11

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> En 500 MHz processor er lige i underkanten til video - hvor store film
> smider du efter den?

Det er ikke dvd'er, men film fra hdd på ca. 800 mb. (Troede ikke
størrelsen havde betydning)?

Fra : Kent Friis

Dato : 30-01-07 21:06

Den Tue, 30 Jan 2007 19:11:11 +0100 skrev Henrik Hartig:

> Det er ikke dvd'er, men film fra hdd på ca. 800 mb. (Troede ikke
> størrelsen havde betydning)?

Lægnden har ikke.

2048x1560 vs 320x200 har.

Hvad filmen fylder på disk siger ikke så meget.

Mvh
Kent

Fra : Henrik Hartig

Dato : 30-01-07 19:06

Jes Vestervang wrote:

> Prøv at sende outputtet fra lspci og en kopi af "Device"-sektionen i
> /etc/X11/xorg.conf, det kan være at der ikke bruges en optimal driver
> til dit grafikkort.
Mange tak. Det vil jeg gøre når jeg når så langt med den nye edge.
Indtil videre har jeg installeret den og fundet et par bugs i (som også
andre har). Håber apt-opdateringen hjælper på dette.
Men jeg kan godt lide udseendet på den nye.

Forresten har jeg et par grafikkort (ikke super-duper) liggende - måske
et af dem er bedre

Fra : Henrik Hartig

Dato : 30-01-07 20:18

Jes Vestervang wrote:

> [...]
>
> Prøv at sende outputtet fra lspci og en kopi af "Device"-sektionen i
> /etc/X11/xorg.conf, det kan være at der ikke bruges en optimal driver

Hej igen
Jeg fandt ud af jeg havde dette grafikkort liggende - MVGA-NVG11A 32mb.
Mon ikke det er bedre??
http://www.prolink-usa.com/english/product/vga/gf2mx.html

morbror@morbror-desktop:/proc$ lspci
00:00.0 Host bridge: ALi Corporation M1541 (rev 04)
00:01.0 PCI bridge: ALi Corporation M1541 PCI to AGP Controller (rev 04)
00:02.0 USB Controller: ALi Corporation USB 1.1 Controller (rev 03)
00:07.0 ISA bridge: ALi Corporation M1533/M1535 PCI to ISA Bridge
[Aladdin IV/V/V+] (rev c3)
00:08.0 Multimedia audio controller: Creative Labs SB Live! EMU10k1 (rev 08)
00:08.1 Input device controller: Creative Labs SB Live! MIDI/Game Port
(rev 08)
00:0a.0 Ethernet controller: Macronix, Inc. [MXIC] MX987x5 (rev 25)
00:0f.0 IDE interface: ALi Corporation M5229 IDE (rev c2)
01:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc Radeon RV100 QY
[Radeon 7000/VE]

/etc/X11/xorg.conf
--------------------

Section "Device"
Identifier "ATI Technologies, Inc. Radeon RV100 QY [Radeon
7000/VE]"
Driver "ati"
BusID "PCI:1:0:0"
EndSection

Section "Monitor"
Identifier "PHILIPS 150"
Option "DPMS"
EndSection

Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Device "ATI Technologies, Inc. Radeon RV100 QY [Radeon
7000/VE]"
Monitor "PHILIPS 150"
DefaultDepth 24
SubSection "Display"
Depth 1
Modes "1024x768" "832x624" "800x600"
"720x400" "640x480"
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth 4
Modes "1024x768" "832x624" "800x600"
"720x400" "640x480"
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth 8
Modes "1024x768" "832x624" "800x600"
"720x400" "640x480"
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth 15
Modes "1024x768" "832x624" "800x600"
"720x400" "640x480"
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth 16
Modes "1024x768" "832x624" "800x600"
"720x400" "640x480"
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth 24

Fra : Kent Friis

Dato : 30-01-07 21:09

Den Tue, 30 Jan 2007 20:17:35 +0100 skrev Henrik Hartig:

> [...]
> http://www.prolink-usa.com/english/product/vga/gf2mx.html
>
> 01:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc Radeon RV100 QY

Et Radeon 7000. Gammelt, men burde vel nok kunne trække en film. Jeg
kan ikke huske hvor meget hardware acceleration der er i RV100-chippen
(har selv et Radeon 9250 der bygger på R200-serien).

Mvh
Kent

Fra : Kent Friis

Dato : 30-01-07 21:10

Den 30 Jan 2007 20:09:02 GMT skrev Kent Friis:

> Et Radeon 7000. Gammelt, men burde vel nok kunne trække en film. Jeg
> kan ikke huske hvor meget hardware acceleration der er i RV100-chippen
> (har selv et Radeon 9250 der bygger på R200-serien).

Btw, sørg for at bruge Xorgs indbyggede driver, hold dig langt væk
fra den du kan downloade fra ATI.

Mvh
Kent

Fra : N/A

Dato : 29-01-07 20:17

Fra : N/A

Dato : 29-01-07 21:50

Fra : N/A

Dato : 30-01-07 07:26

Fra : N/A

Dato : 30-01-07 18:13

Fra : N/A

Dato : 30-01-07 19:06

Fra : Henrik Hartig

Dato : 30-01-07 12:06

Henrik Hartig wrote:
> [...]
> måtte installere KUBUNTU forfra.
>
> Derfor vil jeg have jeres hjælp til at løse mit problem at kunne

Jeg prøver at installere KUBUNTU helt forfra. Håber at få hjælp herfra
til at få mp3 til at spille..
/henrik

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 30-01-07 12:10

Henrik Hartig <henrik.hartig@varmmail.com> wrote:

> Jeg prøver at installere KUBUNTU helt forfra. Håber at få hjælp herfra
> til at få mp3 til at spille..

https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats#head-f56c97ad320b887d84a64b9d69045f02dbdf28ba

Allan Willems Joergensen

"No back hair? The man's a timber wolf!" -- Crow T. Robot

Fra : Henrik Hartig

Dato : 30-01-07 12:36

Allan Willems Joergensen wrote:

> https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats#head-f56c97ad320b887d84a64b9d69045f02dbdf28ba
>
> mvh
Tak for linket. Vil jeg kigge på når jeg når så langt i installationen.
Jeg har dog også prøvet denne mulighed tidligere, men støtte på (så husk
jeg visker) på to problemer:

1)
Ensure the relevant repositories are enabled. Click System ?
Administration ? Synaptic Package Manager ? Settings ? Repositories and
then click Add. Check the Community maintained (Universe) and Non-free
(Multiverse) boxes. When you close the window, click Reload
Denne fremgangsmåde kunne jeg ikke bruge (som om det måske passer på
ubuntu, men ikke Kubuntu)

2)
sudo apt-get install gstreamer0.10-pitfdll gstreamer0.10-ffmpeg
gstreamer0.10-plugins-bad gstreamer0.10-plugins-bad-multiverse
gstreamer0.10-plugins-ugly gstreamer0.10-plugins-ugly-multiverse gxine
libxine-main1 libxine-extracodecs ogle ogle-gui
Fik tonsvis af afhængighedsproblemer.

Men jeg prøver nu også samtidig at downloade en anden KUBUNTU:
Kubuntu 6.10 (Edgy)
(aner ikke hvad forskellen er på edgy og dapper (som jeg har problemer med).

/henrik

Fra : Henrik Hartig

Dato : 31-01-07 13:23

Tak for hjælpen allesammen. Har været nogle gode brugbare input. Skønt.

Jeg kan lige til sidst, som en oplysning, fortælle lidt om et par
oplevelser:

Jeg startede med KUBUNTU dapper (ældre), gik over til KUBUNTU edge
(nyeste) og er nu tilbage til dapper.

Edge er vældig flot, men med bugs. Ved googling kunne jeg se at bugs'ene
var velkendte og at det specielt var langsomme processorer (< 1GHz) som
forårsagede bl.a. at skrivebordet blev "renset" for ikoner/programmer
ved opstart. Nogle andre småting stødte jeg også på (og som var
velkendte [men IKKE løst] ved googling).

Så nu er jeg tilbage til den ældre - men stabile - dapper ...
.... bare til en oplysning.
/henrik