net tv
Fra : Hans Houmøller

Dato : 27-01-07 23:36

Med hvilken browser kan man se net-tv, og hvilket plugin skal man have
installeret?
Jeg har Firefox 2.0, men kan ikke se fx DR på nettet.
Hans

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-01-07 23:41

Fra : Hans Houmøller

Dato : 27-01-07 23:57

Jeg bruger Mandriva 2006.
Hans

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 27-01-07 23:42

On Sat, 27 Jan 2007 23:35:32 +0100, Hans wrote:

> Med hvilken browser kan man se net-tv, og hvilket plugin skal man have
> installeret?

<http://www.dr.dk/hjaelp/drdktv/20061211115102.htm>

Mvh.

--
"And so, after a three minute downpour, he became Adam Sjøgren
ludicrously attired for the rest of the day." asjo@koldfront.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-01-07 00:20

Fra : Hans Houmøller

Dato : 28-01-07 01:00

Jeg forsøger lidt mere og håber det lykkes.
Hans

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 28-01-07 11:50

Hans Houmøller wrote:
> Jeg forsøger lidt mere og håber det lykkes.

Du kommer ikke uden om at opgradere både mplayer og mplayer-plugin.
Den nyeste plugin findes her:
http://mplayerplug-in.sourceforge.net/
og den nyeste mplayer her:
http://www.mplayerhq.hu/MPlayer/releases/

Jeg har Mandriva 2006, mplayerplug-in 3.31 og MPlayer-1.0rc1, men nu
fungerer det ikke mere. Den nyeste release af plugin er 3.35, så er det
er nok nødvendigt, at hente den.
Forøvrigt bruger jeg det slet ikke, fordi min 512k netforbindel'se er for
langsom, billederne hakker.

En opgradering til Mandriva 2007 kan måske hjælpe, men medmindre det er
en helt nygenereret pakke, er der vel ikke sikkert, at maplayerplug-in
er up tp date.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk
Registered Linux User #401007

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 28-01-07 13:28

Hans Houmøller wrote:
> Med hvilken browser kan man se net-tv, og hvilket plugin skal man have
> installeret?
> Jeg har Firefox 2.0, men kan ikke se fx DR på nettet.
> Hans

Jeg snøvede igennem hele deres site og fandt til sidst at følgende
linjer giver deres nettv

mplayer 'mms://81.7.175.6/dr1?MSWMExt=.asf&bitrate=high' -cache 2000
mplayer 'mms://81.7.175.6/dr2?MSWMExt=.asf&bitrate=high' -cache 2000

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 28-01-07 13:34

Jesper Staun Hansen wrote:

> [...]
>
> mplayer 'mms://81.7.175.6/dr1?MSWMExt=.asf&bitrate=high' -cache 2000
> mplayer 'mms://81.7.175.6/dr2?MSWMExt=.asf&bitrate=high' -cache 2000

Har foruden ikke bemærket at high eller low ikke gør nogen forskel lige her.
Det er heller ikke nogen kvalitet der er til at råbe "yay" over.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-01-07 13:10

Jesper Staun Hansen <jeshan@tnb.aau.dk> writes:

> Har foruden ikke bemærket at high eller low ikke gør nogen forskel lige her.
> Det er heller ikke nogen kvalitet der er til at råbe "yay" over.

Uden at have checket, så er højkvalitetsstrømmen DRM-beskyttet, og kan
ikke vises af mplayer.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter Kai Jensen

Dato : 28-01-07 14:14

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Uden at have checket, så er højkvalitetsstrømmen DRM-beskyttet, og kan
> ikke vises af mplayer.

Sikke noget fis, så de forventer at man skal betale licens for et
produkt som man ikke kan bruge?

--
PeKaJe

Birthdays are like busses, never the number you want.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-01-07 14:48

Peter Kai Jensen <usenet@pekajemaps.homeip.net> writes:

> Sikke noget fis, så de forventer at man skal betale licens for et
> produkt som man ikke kan bruge?

Åbenbart - kriteriet går ikke på om du har en PC men om du har
båndbredden så vidt jeg har forstået.

I gamle dage var det også om man havde apparatet og ikke om man kunne
se signalet.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Max Andersen

Dato : 28-01-07 14:35

Jesper Staun Hansen wrote:

> Har foruden ikke bemærket at high eller low ikke gør nogen forskel lige
> her.
> Det er heller ikke nogen kvalitet der er til at råbe "yay" over.

Mit gxine plugin i firefox viser en god kvalitet (880kbit/s) bedre en
mplayer.

Max

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 31-01-07 21:59

Jesper Staun Hansen wrote:

> Har foruden ikke bemærket at high eller low ikke gør nogen forskel lige
> her.
> Det er heller ikke nogen kvalitet der er til at råbe "yay" over.

Lige for at fortsætte her:
Burde vi ikke også have gratis adgang (vi betaler vel medielicens af en
grund) til tv2 via sputnik?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-01-07 12:50

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 28-01-07 14:18

On 28 Jan 2007 13:14:05 GMT, Peter wrote:

> Sikke noget fis, så de forventer at man skal betale licens for et
> produkt som man ikke kan bruge?

Du kan godt bruge det, du betaler bare fuld pris for sekundavaren.

Mvh.

Fra : Peter Kai Jensen

Dato : 28-01-07 18:41

Adam Sjøgren wrote:

> Du kan godt bruge det, du betaler bare fuld pris for sekundavaren.

Ja, jo, men når jeg prøver at forbinde med low-bandwidth, så virker det
heller ikke, på trods af at jeg har en hurtigere forbindelse end hvad
der skal til for at man bliver omfattet af medie-licensen. Har ikke
lige undersøgt om det kan reddes med buffering, men jeg er ærligt sagt
ikke specielt interesseret Det eneste DR produkt jeg bruger er
netradioen, og hvis jeg kunne vælge ville jeg med glæde betale en
*fornuftig* pris for dette produkt (gjorde jeg tidligere ved at tilmelde
mig radio-licens, selv om jeg ikke har en radio-modtager). Resten
bliver jeg nu tvunget til at købe alligevel, selv om det kommer til at
tage en betydelig del af en studerendes SU. Men det er jo ikke til at
undvære internettet i dagens uddannelser. Godt at man snart er færdig
og kan se frem til lidt mere i lønningsposen ...

--
PeKaJe

If a subordinate asks you a pertinent question, look at him as if he had
lost his senses. When he looks down, paraphrase the question back at him.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 28-01-07 15:03

On 28 Jan 2007 14:48:12 +0100, Thorbjørn wrote:

> Åbenbart - kriteriet går ikke på om du har en PC men om du har
> båndbredden så vidt jeg har forstået.

Well, der står at man skal betale medielicens hvis man har båndbredde
nok og et apparat der kan gengive billedprogrammer fra Danmarks
Radio¹.

Så hvis du har båndbredde nok men kun computere der ikke kan gengive
programmerne, går du i princippet fri.

Har man en 2mbit/s forbindelse til sin Commodore 64 og ingen andre
apparater, så skal man ikke betale. I princippet.

Det er naturligvis min fortolkning af hvad "gengive" betyder. Jeg er
sikker på at Kulturministeren har en anden opfattelse.

Jeg troede jeg kunne undgå at betale medielicens, fordi jeg alene har
GNU/Linux udstyrede edb-maskiner, men desværre kan VLC gengive
billedprogrammer fra dr.dk uden ikke-tilladt kopiering af .DLL-filer
eller andet (som i øvrigt ikke virker på min PPC-baserede
desktopmaskine).

Så nu må jeg i stedet betale og kræve at få leveret et ordentligt
produkt².

> I gamle dage var det også om man havde apparatet og ikke om man kunne
> se signalet.

Det har de så ændret lidt på, ihvertfald i formuleringen.

Mvh.

Adam

¹ "Hvis du har et af følgende apparater, skal du betale medielicens:

* Tv-modtagere eller tilsvarende billedfremvisere

* Pc'ere eller tilsvarende enheder, der kan modtage og gengive
billedprogrammer eller -tjenester, såfremt der samtidig via
apparatet er adgang til internet eller andet netværk med en
hastighed på 256 Kbit/s eller derover

* Pc'ere med modtageenheder, der kan modtage og gengive
billedprogrammer og -tjenester via radiobølger eller netværk
(tv-tunere)

* Andre enheder, der trådløst kan modtage og gengive
billedprogrammer og -tjenester, der er udsendt til almenheden,
herunder for eksempel PDA'ere, mobiltelefoner med internetadgang
med mere"

<http://www.dr.dk/OmDR/Licens/Om+licens/20061227115336.htm>

² <http://medielicens.koldfront.dk/>

--
"For hvad er vi uden viden om vores fortid? Blot Adam Sjøgren
fritsvævende atomer i et vægtløst univers" - Brian asjo@koldfront.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-01-07 15:17

asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> Det er naturligvis min fortolkning af hvad "gengive" betyder. Jeg er
> sikker på at Kulturministeren har en anden opfattelse.

Tjah, du skal bare betale. Hvor svært kan det være?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 28-01-07 15:58

Den Sun, 28 Jan 2007 15:03:07 +0100 skrev Adam Sjøgren:

> [...]
> billedprogrammer eller -tjenester, såfremt der samtidig via
> apparatet er adgang til internet eller andet netværk med en

"Eller andet netværk"? Så man behøver overhovedet ikke have adgang
til www.dr.dk (den findes jo kun på internettet), bare man har et LAN.

Mvh
Kent

Fra : Benny Amorsen

Dato : 28-01-07 16:10

AS> Well, der står at man skal betale medielicens hvis man har
AS> båndbredde nok og et apparat der kan gengive billedprogrammer fra
AS> Danmarks Radio¹.

[..]

> [...]
AS> billedprogrammer eller -tjenester, såfremt der samtidig via
AS> apparatet er adgang til internet eller andet netværk med en

Læg mærke til at der ikke står DR-billedprogrammer eller DR-tjenester.
Hvis du kan se YouTube eller videorne fra LinuxForum, så skal du også
slippe slanterne.

/Benny

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 28-01-07 15:20

On 28 Jan 2007 15:17:20 +0100, Thorbjørn wrote:

> Tjah, du skal bare betale. Hvor svært kan det være?

At lave licensen om til en skat? Spørg Anders Fogh Rasmussen.

Mvh.

--
"I find television very educating. Every time Adam Sjøgren
somebody turns on the set, I go into the other room asjo@koldfront.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-01-07 15:23

asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> At lave licensen om til en skat? Spørg Anders Fogh Rasmussen.

Tror det passer dårligt med skattestop... Måske er der andre
skatteting der bliver til licenser så.

Vejlicens fx... For at køre på vejen. Det må da virkelig være license
to kill.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 28-01-07 15:57

On 28 Jan 2007 15:23:11 +0100, Thorbjørn wrote:

> Tror det passer dårligt med skattestop... Måske er der andre
> skatteting der bliver til licenser så.

> Vejlicens fx... For at køre på vejen. Det må da virkelig være
> license to kill.

Det hedder vist roadpricing, og er så vidt jeg har forstået på
regeringen og dens støtteparti noget djævelen har fundet på.

Ligesom bompenge naturligvis ikke vil virke her i landet, da Danmark
er helt anderledes end Norge, Sverige og England...

Nå, nu er vi vist efterhånden røget lidt udenfor emnet; videre, om
nødvendigt, i ... ladmigse... dk.politik.trafik

Mvh.

--
"Eat?" Adam Sjøgren
"No, I don't think that's it. And that's a cute answer asjo@koldfront.dk

Fra : Peter Makholm

Dato : 31-01-07 21:50

Jesper Staun Hansen <jeshan@tnb.aau.dk> writes:

> Lige for at fortsætte her:
> Burde vi ikke også have gratis adgang (vi betaler vel medielicens af
> en grund) til tv2 via sputnik?

TV2 er får ikke del i licensen. Regionerne gør, men ikke
moderstationen.

//Makholm

Fra : Georg Sluyterman

Dato : 31-01-07 23:45

Hej

Jeg kan se at en del af jer diskuterer emnet om hvornår man er
licenspligtig.

Netop i forbindelse med GNU/Linux har jeg stillet DR nogle spørgsmål, og
vi har diskuteret det i d.v.jura.

(jeg har ikke lige prøvet at linke til andre news-indlæg før, så skriv
lige her hvis det ikke fungerer

--
Vh. Georg