Fra Linux til FreeBSD
Fra : Morten

Dato : 23-01-07 17:42

Hej. Jeg har arbejdet med RedHat Linux siden RedHat 5, og selv om jeg
ikke kompilerer kerner til morgenmad, betragter jeg mig selv som erfaren
indenfor dag til dag administration.

Jeg skal nu på en opgave, hvor jeg overvejer at køre FreeBSD fordi det
er hostingcenterets spidskompetence. Derfor vil jeg høre om der er nogen
der kender en god guide til FreeBSD for en Linux kyndig?

Det er vigtigt for mig at jeg ikke kommer til at bruge for meget tid på
at nørkle med tingene, så hvis "springet" er for stort, er der en
mulighed for at blive på Linux. Men FreeBSD vil harmonere bedre i det
lidt større perspektiv for projektet.

Mvh.

Morten

Fra : Max Andersen

Dato : 23-01-07 17:57

Morten wrote:

> [...]
> at nørkle med tingene, så hvis "springet" er for stort, er der en
> mulighed for at blive på Linux. Men FreeBSD vil harmonere bedre i det

Et godt foredrag fra Catpipe systems stifteren kan hentes her :
http://www.linuxforum.dk/2002/program/abstracts/phil_regnauld/slides/linux-bsd.tgz

Det er sådan en grov oversættelse over hvad man skal være opmærksom på
som linuxadmin.

Jeg er ikke helt enig i at ingen bruger runlevels, men sådan er det jo :)

Max
p.s. Hvis jeg var telco, ville jeg vælge noget BSD, da mange bruger det
i tele-industrien, men til de formål jeg bruger "unix", der er flere
applikationer til rådighed på mine debian systemer. Og en del mere
google-hjælp. God vind og held og lykke.

Fra : Bo Simonsen

Dato : 23-01-07 18:23

On 2007-01-23, Max Andersen <max@militant.dk> wrote:

> [...]
| applikationer til rådighed på mine debian systemer. Og en del mere
| google-hjælp. God vind og held og lykke.

Bare fordi mange kører det er det vel ikke en oplagt årsag til selv at
køre det? For så kørte vi vidst alle Windows

Personligt vil jeg vælge Linux til hver en tid, da jeg føler mig hjemme
der, hvilket er et krav, for at kunne sætte systemer forsvarligt op,
både rent sikkerhedsmæssigt og driftsmæssigt.

--
Bo Simonsen | http://bo.geekworld.dk
Datamatiker, stud.scient | bo@geekworld.dk

"The question of whether computers can think is like the question of
whether submarines can swim. "

-- Dijkstra

Fra : Max Andersen

Dato : 23-01-07 20:14

Bo Simonsen wrote:

> Bare fordi mange kører det er det vel ikke en oplagt årsag til selv at
> køre det? For så kørte vi vidst alle Windows

Der er da også fornuft i at køre windows i visse sammenhænge? Jeg gør
det bl.a. samtidig med Linux-servere. Så ingen fejl på det(IMHO). Og
ærligt var jeg ikke kommet særlig langt med linux, hvis ikke google
havde været der :)

> Personligt vil jeg vælge Linux til hver en tid, da jeg føler mig hjemme
> der, hvilket er et krav, for at kunne sætte systemer forsvarligt op,
> både rent sikkerhedsmæssigt og driftsmæssigt.

Det er nødvendigt i mange sammenhænge. Og hellere bruge ekstra tid på at
sætte et system op der så driftes mere stabilt, end hurtigt at sætte
noget op der ikke gør :)

Max

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-01-07 18:09

Morten <useless@useless.useless> writes:

> Jeg skal nu på en opgave, hvor jeg overvejer at køre FreeBSD fordi det
> er hostingcenterets spidskompetence. Derfor vil jeg høre om der er
> nogen der kender en god guide til FreeBSD for en Linux kyndig?

Udenfor decideret systemadministration skulle det gerne være præcis
det samme.

Hvad skal du lave på kræet?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Morten

Dato : 23-01-07 18:31

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Udenfor decideret systemadministration skulle det gerne være præcis
> det samme.

Lyder godt.

> Hvad skal du lave på kræet?

Det er en udviklingsserver hvor der skal være Subversion, Apache2, Ruby,
Rails, Mongrel, MySQL. Jeg regner med at jeg "bare" skal læse lidt om
ports og packages og så justere et startup script eller to

Produktionsmaskinen skal hostes hos pil.dk i deres facility hosting, og
der kører de kun FreeBSD. Derfor vil jeg gerne at udviklingsserveren
kører det samme.

Mvh.

Morten

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-01-07 21:07

Morten <useless@useless.useless> writes:

> Produktionsmaskinen skal hostes hos pil.dk i deres facility hosting,
> og der kører de kun FreeBSD. Derfor vil jeg gerne at
> udviklingsserveren kører det samme.

Hvorfor så ikke bruge 10 minutter på telefonen med dem? Tror dét kan
klare din opsætning...

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen