drdktv åbent format?
Fra : Georg Sluyterman

Dato : 23-01-07 17:34

Hej

Jeg ved ikke lige om det er den rette gruppe at spørge i, men det er jo
FOSS relateret så..

Jeg har spurgt DR hvilket codec de bruger til drdktv (se nedenfor), og
er lidt i tvivl om hvilket format de egentlig præcis mener, men vigtigst
af alt, så er jeg i tvivl om, om det er en åben standard (hvis man fx.
følger definitionen fra aaben-standard.dk).

I flg. http://en.wikipedia.org/wiki/VC-1 så ser det ud til at vc-1 er et
åbent format? Er det korrekt antaget?

Jeg så under alle omstændigheder gerne at DR benyttede f.eks. Theora,
men hvor åbent er det nuværende format egentligt, for i følge:
http://www.computerworld.dk/art/37283?cid=4&q=dr+%E5bne&sm=search&a=cid&i=4&o=1&pos=2
, så skal DR benytte et åbent format (fx. Theora).

---
Svar på mail fra DR:

Vi bruger den normale "Windows Media Video 9" - ikke Advanced Profile
Begge er microsofts implementering af VC-1 SMPTE standard

http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/forpros/codecs/video.aspx
http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/forpros/events/NAB2005/VC-1.aspx

Nej vi benytter samme codec til alle OS (linux . mac m.m)

Vi streamer i multibit dvs en fil der indeholder hhv 250, 500 og 1000 kbps
En del ikke microfoftplayeres eks til mac og linux kan ikke modtage
multibit og modtager derfor altid den lave bitrate 250 kbs. Nogle

Vi arbejder pt på supplerende formater for vores nettv bla for linux
brugere.
Men allerede åå vores videopodcast anvender vi forskellige andre
formater eks h264, mp3 og 3gp
---

--
Vh. Georg

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 23-01-07 19:06

Hej,

Georg Sluyterman wrote:
> I flg. http://en.wikipedia.org/wiki/VC-1 så ser det ud til at vc-1 er et
> åbent format? Er det korrekt antaget?

Nej - ikke som jeg læser det - citat fra wikipedia
"... VC-1 is open to implementation by anyone, although implementers are
hypothetically required to pay licensing fees to the MPEG LA, LLC
licensing body or directly to its members who hold essential patents on
the format ..."

Det stemmer ikke overens med punkt 2 på aaben-standard.dk

mvh
Johan

Fra : Georg Sluyterman

Dato : 23-01-07 21:53

Johan Holst Nielsen wrote:
> [...]
> the format ..."
>
> Det stemmer ikke overens med punkt 2 på aaben-standard.dk

Menes der ikke blot at der er patentrettigheder, men at retighedshaverne
har valgt ikke at opkræve licenspenge for at benytte codec'et?
Mener nemlig også at f.eks. Theora er underlagt et par patenter.

--
Vh. Georg

Fra : Kent Friis

Dato : 23-01-07 21:54

Den Tue, 23 Jan 2007 21:53:13 +0100 skrev Georg Sluyterman:

> Menes der ikke blot at der er patentrettigheder, men at retighedshaverne
> har valgt ikke at opkræve licenspenge for at benytte codec'et?
> Mener nemlig også at f.eks. Theora er underlagt et par patenter.

"required to pay" betyder ikke "har valgt ikke at opkræve licenspenge".

Mvh
Kent

Fra : Georg Sluyterman

Dato : 23-01-07 22:18

Kent Friis wrote:

> "required to pay" betyder ikke "har valgt ikke at opkræve licenspenge".
>
> Mvh
> Kent

Hvad menes der med "hypothetically"? At de i praksis er ligeglade, men
ikke har bekendtgjort at de ikke vil opkræve licenspenge, og dermed på
sigt nemt kan ændre strategi?

Spørgsmålet er så hvor nøje man kan tage formuleringer på wikipedia for
at være?
Jeg har ikke kunnet finde andre kilder på det..

Jeg går ud fra at det ikke er åbent, hvis der først er drm på DR's
stream. Nogen der ved om DR har drm på deres streams?
("(...)desuden mangler der funktionalitet som DRM (...)" skriver Erik
Henz Kjeldsen, DR udviklingschef nye medier, i et debatindlæg vedr,
flash som alternativ til det nuværende format
(http://www.computerworld.dk/art/37283?cid=4&q=dr+%E5bne&sm=search&a=cid&i=4&o=1&pos=2).
Det kan jo tyde på at DR er interesseret i/bruger drm?)

--
Vh. Georg

Fra : Kent Friis

Dato : 23-01-07 22:26

Den Tue, 23 Jan 2007 22:17:52 +0100 skrev Georg Sluyterman:

> Hvad menes der med "hypothetically"? At de i praksis er ligeglade, men
> ikke har bekendtgjort at de ikke vil opkræve licenspenge, og dermed på
> sigt nemt kan ændre strategi?

Mit gæt: Ligesom man hypotetisk skal betale $BIGNUM for Photoshop.

Mvh
Kent

Fra : Georg Sluyterman

Dato : 23-01-07 22:57

> Mit gæt: Ligesom man hypotetisk skal betale $BIGNUM for Photoshop.
>
> Mvh
> Kent

Yep. der tabte du så mig

--