Diskplads - Hvor er synderen :)
Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 13-01-07 13:16

Hej,

Blot et kort spørgsmål - jeg har en server stående som jeg undrer mig
over hvorfor er ved at løbe stor for diskplads. Jeg har på fornemmelsen
at der ligger et eller andet og fylder op et sted - uden jeg kan finde
det :(

Er der er nem og simpel måde hvor man kan tilbage det? Tænkte f.eks. at
starte et roden med en kommando som viser hvor mange MB/GB der er i
/home, /var, /usr osv... og så gå i dybden derfra? :)

Nogle som har en løsning på sådan et tjek? :)

Mvh
Johan

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 13-01-07 13:21

On 2007-01-13, Johan Holst Nielsen <spam@phpgeek.dk> wrote:

> Er der er nem og simpel måde hvor man kan tilbage det? Tænkte f.eks. at
> starte et roden med en kommando som viser hvor mange MB/GB der er i
> /home, /var, /usr osv... og så gå i dybden derfra? :)

du -sh *

--
Andreas

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 13-01-07 14:01

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> du -sh *

Tak :) Også til alle jer andre... aner ikke hvorfor "du" var fået min
næse forbi...

Iøvrigt på min box skulle jeg bruge stort "-SH" - aner ikke om der er
forskel fra dist til dist :) Men blot hvis andre skulle komme i samme
problem :)

mvh
johan

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 13-01-07 16:02

Johan Holst Nielsen wrote:
SKIP

> Iøvrigt på min box skulle jeg bruge stort "-SH" - aner ikke om der er
> forskel fra dist til dist :) Men blot hvis andre skulle komme i samme
> problem :)
Linuxkommandoen 'du' er ens i alle distributioner, der er ingen option
der hedder -SH, og -SH ignoreres.
Kommandoen 'du -s' giver det totale diskforbrug i bytes, tilføjelsen h
giver forbruget i såkaldt human readable format.
du uden option viser størrelsen på alle filer i mappen.
Distr's adskiller sig kun ved den "pynt", der er lagt oven på den den
egentlig linux.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk
Registered Linux User #401007

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 13-01-07 21:31

On Sat, 13 Jan 2007 15:01:40 +0000, Jørgen Heesche wrote:

> [...]
Der er forskel på store og små bogstaver, se "man du".

> Linuxkommandoen 'du' er ens i alle distributioner, der er ingen option
> der hedder -SH, og -SH ignoreres.
Fra manualen:
   -H like --si, but also evokes a warning; will soon change to be
equivalent to --dereference-args (-D)

   -h, --human-readable
print sizes in human readable format (e.g., 1K 234M 2G)

   --si like -h, but use powers of 1000 not 1024

-S, --separate-dirs
do not include size of subdirectories

-s, --summarize
display only a total for each argument

> Kommandoen 'du -s' giver det totale diskforbrug i bytes, tilføjelsen h
> giver forbruget i såkaldt human readable format.
Sådan er det også her.

>du uden option viser
> størrelsen på alle filer i mappen.
Her er du uden option det samme som "du -S".

>Distr's adskiller sig kun ved den
> "pynt", der er lagt oven på den den egentlig linux.
Mit system, hvor ovenstående er hentet fra, er Fedora core 4 med du
5.2.1

Tomas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-01-07 13:28

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 13-01-07 14:00

Michael Rasmussen wrote:

> Et godt sted at starte er /tmp

Havde jeg skam forsøgt ;) Den var lidt over 10 MB - så slet intet
problem der.... :) Det vidst sig dog at være en applikation der lavede
en masse temp filer i sit eget underbibliotek - så der lå lidt over 70GB
data og fyldte :) så fejlen blev fundet :)

Mvh
Johan

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 14-01-07 11:01

> [...]
> en masse temp filer i sit eget underbibliotek - så der lå lidt over 70GB
> data og fyldte :) så fejlen blev fundet :)

Kan man spørge hvilken applikation det er tale om - 70GB er trods alt en
del.

Jørn

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-01-07 13:28

> Nogle som har en løsning på sådan et tjek? :)

Jeg plejer at gøre følgende:

df (for at se hvilket mountpoint der er ved at være fyldt)
cd /<problematisk mountpoint>
du -sk | sort -n

Mvh Thomas

Fra : Mads

Dato : 13-01-07 13:41

Johan Holst Nielsen wrote:
> [...]
> /home, /var, /usr osv... og så gå i dybden derfra? :)
>
> Nogle som har en løsning på sådan et tjek? :)

Afhængig af hvilket system du sidder på så:
du --max-depth=1 (linux)
eller:
du -d 1 (macosx)

Venlig hilsen
Mads

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 13-01-07 14:08

On Sat, 13 Jan 2007 13:16:08 +0100, Johan wrote:

> Er der er nem og simpel måde hvor man kan tilbage det? Tænkte f.eks.
> at starte et roden med en kommando som viser hvor mange MB/GB der er i
> /home, /var, /usr osv... og så gå i dybden derfra? :)

Hvis du gerne vil se det lidt grafisk er xdiskusage et bud.

<http://packages.debian.org/stable/x11/xdiskusage>

Mvh.

--
"Yeah, the revolution starts now Adam Sjøgren
In your own backyard" asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 13-01-07 16:43

On Sat, 13 Jan 2007 15:01:40 +0000, Jørgen wrote:

> Linuxkommandoen 'du' er ens i alle distributioner, der er ingen
> option der hedder -SH, og -SH ignoreres.

Hvilken 'du' bruger du?

$ du -SH
du: WARNING: use --si, not -H; the meaning of the -H option will soon
change to be the same as that of --dereference-args (-D)
0 .
$

fra du(1):

-S, --separate-dirs
do not include size of subdirectories

[...]

-H like --si, but also evokes a warning; will soon change to be
equivalent to --dereference-args (-D)

(du (GNU coreutils) 5.97)

Mvh.