MS Windows
briani 27239
Problemer med start af Windows
Fra : Spellwc

Dato : 05-02-07 09:05

Jeg ved ikke rigtigt, om det er den rigtige gruppe, jeg spørger, men nu
prøver jeg.
Jeg har Windows Home Edition med SP2 og alle opdateringer. Jeg har
firewall, antivirusprogram og diverse antispamprogrammer.
Jeg har brugt at tage backup med Acronis True Image. Backup blev skrevet
til en USB harddisk. Jeg forsøgte at lave en mulighed for at kunne
starte udenom Windows, idet man så ifølge brugsanvisningen skulle kunne
trykke F11 ved opstart. Men det virkede ikke. Jeg har desværre slettet
de image, jeg havde i forvejen på USB disken. (De ligger samlet i en
secure Zone)

Men nu er problemet, at jeg ikke kan starte Windows. Der kommer en
meddelelse om, at den forsøger at starte på først det ene CD-drev og
derefter på det andet, og så stopper den.

Hvis jeg på forhånd har tændt for USB-drevet, kan jeg se, at den
derefter prøver at starte derfra, men den stopper med lys i drev-lampen.
Hvis jeg så slukker for USB-drevet, starter Windows op og kan bruges som
normalt.

Jeg har prøvet at ændre bootrækkefølge i Bios uden at det hjalp. Jeg har
også prøvet at lægge en sikkerhedskopi af bios tilbage, men det hjælper
ikke.

Kan nogen give et godt råd? Jeg kan selvfølgelig gendanne Pc'en som da
den var, da jeg købte den, men det er med en recovery-Cd, så jeg er ikke
så glad for det.
--
Venlig hilsen

Leif Wassar
www.wassar.dk

Fra : Spellwc

Dato : 05-02-07 09:18

Jeg glemte at skrive, at der er en meddelelse, der lyder:
"Pri master disc HDA S.M.R.T. capabiliti disablet"

--
Venlig hilsen

Leif Wassar

Fra : claus b. p.

Dato : 05-02-07 10:53

"Spellwc" <wassar@mail.invalid> wrote in message
> Jeg glemte at skrive, at der er en meddelelse, der lyder:
> "Pri master disc HDA S.M.R.T. capabiliti disablet"

Smart er et overvågningstool til at vurdere diskens tilstand, så det betyder
intet at det er disablet.

/Claus

Fra : claus b. p.

Dato : 05-02-07 10:42

> [...]
>
> Kan nogen give et godt råd? Jeg kan selvfølgelig gendanne Pc'en som da
> den var, da jeg købte den, men det er med en recovery-Cd, så jeg er ikke
Der er ikke noget i det du skriver, der indikerer at det er et Windows
problem. Snarere noget i BIOS opsætningen. Jeg formoder at du har din
Windows installeret på en almindelig intern ATA eller SATA disk.
Du har prøvet at installere sikkerhedskopi af BIOS, - men du skal resette
BIOS til factory default, dette sker ikke selv om du geninstallerer eller
opdaterer BIOS. Parametrene ligger i CMOS- eller flash-ram så de resettes
inde i BIOS setup. Hvis det heller ikke er nok, kan du følge vejledningen i
din manual til motherboardet for at cleare CMOS, det er som regel en jumper
der skal flyttes. Tag alle eksterne diske fra, fjern CD'er fra CD/DVD drev
og husk også disketten. Derefter skal du ind og vælge bootrækkefølge igen,
men det skal kunne virke.
Dog kan der være problemer hvis du har installeret et ekstra SCSI controller
kort, eller en anden form for diskcontroller. Disse kan forvirre BIOS
normale opstartsprocedurer.
Hvis der er installeret noget på extern USB disk der ligner system, men ikke
er det (eller ikke virker), er det ikke så underligt den hænger på den. Hvis
det rent faktisk var meningen du ville boote fra den, er der nok noget galt
med systemet på den, - men jeg ved også at nogle ASUS motherboards har en
bug omkring USB boot, ved ikke om senere BIOS opdateringer har løst dette
problem.

Håber det var en hjælp.

/Claus

Fra : Spellwc

Dato : 05-02-07 14:24

claus b. p. skrev:
> [...]
> bug omkring USB boot, ved ikke om senere BIOS opdateringer har løst dette

Hej Claus

Tak for svaret. Jeg troede heller ikke selv på, at det var Windows. I
bios er der denne mulighed.

Load Optimized Defaults
Selecting this field loads the factory defaults for BIOS and Chipset
Features which the
system automatically detects.

Det hjælper ikke at bruge den. Jeg har kigget i manualen til bundkortet
(GA-8ISXT-FS), men jeg kan ikke finde nogen jumper ved bios. Jeg har
også kigget på selve bundkortet.

Jeg prøvede at tage batteriet ud og indsætte det igen. Herefter skulle
jeg sætte dato og klokkeslet.

Men alligevel stopper Pc'en lige efter POST skærmen efter forsøg på at
boote fra Cd drevene, der selvfølgelig er tomme. Jeg kan faktisk boote
fra Cd eller Floppy, men det hjælper jo ikke noget.
--
Venlig hilsen

Leif Wassar