MS Windows
briani 27239
Windows XP Memory limit?????
Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 08-01-07 22:13

Hej

Jeg har i dag fået fortalt, at Windows XP pro, ikke kan bruge mere end 1.5
GB memory. Man kan sagtens have mere installeret og windows vil angiveligt
også vise dette, men altså ikke kunne aktivt udnytte mere end 1.5 gb...

Lidt al'a tidligere, hvor man godt kunne have 1 mb memory, men alligevel
ikke kunne benytte mere end 640 Kb...

Nogen der ved seriøst besked??

/Finn

Fra : Skak

Dato : 08-01-07 22:30

Finn Stampe Mikkelsen fremførte:
> [...]
>
> Lidt al'a tidligere, hvor man godt kunne have 1 mb memory, men
> alligevel ikke kunne benytte mere end 640 Kb...

Ville det være til for meget ulejlighed at bruge
www.google.com og så selv læse hvad der
findes af artikler omkring emnet.

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 08-01-07 22:52

"Skak" <someone@someone.invalid> skrev i en meddelelse
> Finn Stampe Mikkelsen fremførte:

> Ville det være til for meget ulejlighed at bruge
> www.google.com og så selv læse hvad der
> findes af artikler omkring emnet.

Næh såmen, men jeg synes ikke jeg kan finde klar besked der... her tales om
4 gb limits...

/Finn

Fra : Max

Dato : 08-01-07 23:20

Hej Finn

> Næh såmen, men jeg synes ikke jeg kan finde klar besked der... her
> tales om 4 gb limits...

Spørg hvor det er nærmest, nemlig hos Microsoft, og der er svaret:

Windows XP Pro 32-bit has an upper limit of 4GB

--
Mvh Max

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 08-01-07 22:54

Finn Stampe Mikkelsen wrote:

> [...]
> end 1.5 GB memory. Man kan sagtens have mere installeret og
> windows vil angiveligt også vise dette, men altså ikke kunne

Jeg ved ikke hvor du har det med de 1.5GB fra. For almindelige dødelige
med en 32bit XP Pro er den praktiske grænse 4GB, med 1GB til selve
systemet og 3GB til applikationer.

> Lidt al'a tidligere, hvor man godt kunne have 1 mb memory, men
> alligevel ikke kunne benytte mere end 640 Kb...

Sådan er det også med 32bit: 2^32 ~= 4 milliarder ~= 4GB.

Der kan så laves tricks, ganske som der kunne laves tricks i DOS-dagene
med at smide ting op i high-mem eller hvad det nu hed.

> Nogen der ved seriøst besked??

Mon ikke Microsoft selv er en rimelig autoritativ kilde?

http://www.microsoft.com/whdc/system/platform/server/PAE/PAEmem.mspx
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 08-01-07 23:42

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> Finn Stampe Mikkelsen wrote:

Hej Toke

Fik det at vide i dag på en uddannelses institution, men havde ikke hørt om
det. Lidt søgen på nettet gav noget info, men ikke noget håndfast synes jeg
og havde ikke fundet din ref. ved MS...

Tak for dit svar. Forfriskende at nogle gider hjælpe i stedet for blot at
henvise til selvhjælp. Mit indtryk at netop sådanne grupper findes, fordi de
er spækket med små experter, som gerne hjælper. Bekræftet i min antagelse
endnu engang...

Tak

/Finn

Fra : Peter T.

Dato : 09-01-07 01:00

Finn Stampe Mikkelsen udviste en rettidig omhu og skrev:

> Fik det at vide i dag på en uddannelses institution, men havde ikke
> hørt om det. Lidt søgen på nettet gav noget info, men ikke noget
> håndfast synes jeg og havde ikke fundet din ref. ved MS...

Tjoh. Win98SE kunne svjh adressere 1.5GB efter lidt patches, hvor 98eren
kun kunne adressere 128MB.

> [...]
> at henvise til selvhjælp. Mit indtryk at netop sådanne grupper findes,
> fordi de er spækket med små experter, som gerne hjælper. Bekræftet i

Det er fint nok at spørge om hjælp. Men det er god kutyme først selv at
gøre et forsøg på at finde svaret på nettet. Og jeg selv orker bare ikke
folk, der ikke vil bruge en søgemaskine, men kun vil bruge 2 sekunders
krudt på at spørge her og så ellers sidde og få svaret serveret på et
sølvfad. Og jeg venter stadig på det ultimative spørgsmål på usenet, hvor
en spørger efter webadressen på google (har engang fået stillet spørgsmålet
af en kvinde). :)

--
En hobbynørds anbefaling! (Og jeg har intet med restauranten at gøre!)

De bedste pizzaer i København: Vito's Corner i mimersgade 103, Nørrebro!
Stenovn, kvalitetskød og -grøntsager og ÆGTE italiensk pizzabager! :)

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 09-01-07 01:36

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse
> [...]
> sølvfad. Og jeg venter stadig på det ultimative spørgsmål på usenet, hvor
> en spørger efter webadressen på google (har engang fået stillet

Hej Peter

Vi er for såvidt enige og jeg havde da også søgt på google. Synes bare ikke
at være blevet klog på sagen da de eneste opslag jeg fik, var til nogle
diskussions fora, hvor det tilsyneladende gik mere på motherboardets kunnen
og ikke WinXP.

På den anden side mener jeg nu også, at når der nu findes et fora hvor der
sidder folk med viden, hvorfor så søge halen, når du kan gå til hovedet. Dit
eksempel er ikke enestående. Har fungeret som Fieldsupporter ved CC for en
del år siden og har hørt spørgsmål som 'Hvor sidder anykey?' og andre.
Topm¨let var, da jeg var ude på job og skulle opsætte internet ved en kunde.
Jeg havde selv lavet en setup cd, som jeg plottede i drevet og lod den gøre
det grove arbejde.

Den arbejde på engelsk, da jeg dengang brugte det sprog meget. I egen
windows, i anden hobby og på jobbet. Da kunden så det, iøvrigt også en
ellers yderst sød pige, meddelte hun meget arrigt: Jeg har sandeligt ikke
bestilt engelsk internet. Reklamen sagde det var dansk, så det der kan du
godt stoppe.....

Med vaneligt kundesmil på, forklarede jeg hende sagen og vi fik senere et
stille grin over en 'fyraftens øl', da hun var kommet på nettet... Men
alligevel... ha ha, kan stadigt trække på smilebåndet blot ved tanken...

Nuvel. Folk er forskellige og for mig er det en selvfølge at lave lidt
research først og så henvende mig til expertgruppen. Som jeg også gjorde
her. Jeg oplyser måske ikke altid om hvad jeg har foretaget før mit indlæg,
men på den anden side ville jeg blot selv undlade at svare i stedet for at
henvise en et andet sted hen.

Deltager aktivt i en anden gruppe på usenet, hvor dette er meget udbredt og
har aldrig forstået det koncept. Kan jeg hjælpe og mener at vide, hvad jeg
taler om, svarer jeg på et indlæg. Ellers lader jeg det suse op iblandt de
læste indlæg uden yderligere. I disse dage, hvor et enkelt indlæg under 1 Kb
mere eller mindre ikke betyder noget i det store billed, lader jeg mit ikke
ophidse af lidt overflødigt støj.

Nå, nu kan der vist ikke koges mere suppe på den. takker endnu engang for de
svar jeg fik og jeg fik løst mit problem.

/Finn

Fra : Peter T.

Dato : 09-01-07 09:49

> [...]

> ellers yderst sød pige, meddelte hun meget arrigt: Jeg har sandeligt
> ikke bestilt engelsk internet. Reklamen sagde det var dansk, så det

Www.guldkorn.dk ! Jeg griner stadig af ham, der brokkede sig over, at der
ikke dukkede internet op på fjerneren efter han havde smidt sit analoge
modem i videomaskinen. :D

Fra : Peter T.

Dato : 09-01-07 09:51

Peter T. udviste en rettidig omhu og skrev:

> Www.guldkorn.dk !

Hrmpf. Siden er overtaget af Kelloggs... Guldkorn.dk var ellers en side,
men mange overfede supporterhistorier fra ISP-linien. ;)

Fra : Peter T.

Dato : 09-01-07 09:52

Ah. www.guld.dk !

Fra : Max

Dato : 09-01-07 08:17

Hej Finn

> Tak for dit svar. Forfriskende at nogle gider hjælpe i stedet for
> blot at henvise til selvhjælp. Mit indtryk at netop sådanne grupper
> findes, fordi de er spækket med små experter, som gerne hjælper.

Hjælp til selvhjælp er vel den bedste hjælp der findes, og disse
små eksperter du omtaler, ja de er helt sikkert ikke blevet
eksperter af at spørge på usenet.

Mvh Max

Fra : jørgen

Dato : 08-01-07 23:47

> [...]
> også vise dette, men altså ikke kunne aktivt udnytte mere end 1.5 gb...

XP i 32 bit udgaven kan adressere 4 GB adresser. Nogle af disse adresser
bliver brugt på systemenheder. De resterende adresser bliver tildelt de
RAM man installerer i maskinen.

Det er et problem for dem som installerer hele 4 GB RAM, da der ikke er
adresser nok til dem alle. Man kan så opleve at Windows kun kan se og
bruge et sted mellem 2.5 - 3.5 GB