MS Windows
briani 27239
Adblock i Windows via hosts-filen
Fra : Kasper Johansen

Dato : 09-12-06 22:20

Hej gruppe.

Jeg har skrevet et script til mine Linux-maskiner, som der forhindrer
ads (reklamer) i at blive loadet i mine browsere ved at blokere for
forskellige urls i hosts-filen.

Flere som har set det har spurgt, om det samme kunne lade sig gøre i
Windows (hvilket jeg har svaret ja til, da Windows jo også har en hosts
fil).

Mit script fungerer ved at hente flere forskellige hosts-filer med
adblocks ned og merge dem sammen (selvfølgelig på en måde, så den samme
url ikke kommer to gange osv.). Det bliver altså til lidt over 85.000
urls, som der bliver blocked for.

Dog når "C:/windows/system32/etc/hosts" er opdateret, og jeg prøver at
tilgå www.google.dk (som IKKE er blocked) så begynder maskinens CPU at
gå på 100%. "svchost.exe" kører nu på 99 CPU, og den bliver ved i 5-7
min. før jeg afbryder.

Hvis jeg nøjes med omkring 1000 blocked hosts, så kører det fint på Windows.

Kan jeg afhjælpe dette? Kan jeg blocke for disse ad-hosts på en anden
måde under Windows måske?

Kasper Johansen

Fra : John Smith

Dato : 09-12-06 22:38

Kasper Johansen skrev:
> [...]
> Windows.
>

> Kan jeg afhjælpe dette? Kan jeg blocke for disse ad-hosts på en anden

Har kun kørt Windows og ikke oplevet problemer selvom jeg har flere 1000
blokerede sider. Jeg bruger programmet Hostman som Spywarefri.dk anbefaler.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-12-06 23:24

Kasper Johansen skrev:

> Kan jeg afhjælpe dette? Kan jeg blocke for disse ad-hosts på en anden
> måde under Windows måske?

Er du sikker på at alle 85'000 (stadig) er aktive?

--
Bertel

Fra : Kasper Johansen

Dato : 10-12-06 01:47

Bertel Lund Hansen skrev:
> Er du sikker på at alle 85'000 (stadig) er aktive?

Planen er at køre et script til at vedligeholde databasen over domæner.
Denne del er dog ikke skrevet færdig endnu, så det er godt og vel
samtlige domæner, som jeg har kunne registrere via andre hosts-databaser.

Lige off-topic, men man kan vel gå ud fra, at hvis domænet ikke svarer
på port 80 (over en længere periode), så kan jeg vel markere det som
inaktivt? Eller er der lidt andre tipcs og tricks til dette?

Tilbage til emnet: Hosts-tingen i Windows er altså ikke skrevet til, at
kunne håndtere en så stor mængde domæner i hosts-filen, og jeg bør
sortere ud allerede nu?

Kasper Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-12-06 10:41

Kasper Johansen skrev:

> Lige off-topic, men man kan vel gå ud fra, at hvis domænet ikke svarer
> på port 80 (over en længere periode), så kan jeg vel markere det som
> inaktivt? Eller er der lidt andre tipcs og tricks til dette?

Jeg har ingen fiduser. Min hostfil har ca. 30 poster.

> Tilbage til emnet: Hosts-tingen i Windows er altså ikke skrevet til, at
> kunne håndtere en så stor mængde domæner i hosts-filen, og jeg bør
> sortere ud allerede nu?

Spørsmålet for en udenforstående som jeg er om ikke "the cure is
worse than the disease"? - altså om ikke maset med at organisere
og vedligeholde den monstersamling er værre end problemet ved at
se en reklame en gang imellem?

Personligt har jeg en tendens til at undgå sider med mange
reklamer. Deres egentlige indhold er sjældent uundværligt.

--
Bertel

Fra : kjaer

Dato : 10-12-06 11:51

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> Personligt har jeg en tendens til at undgå sider med mange
> reklamer. Deres egentlige indhold er sjældent uundværligt.

Der er bare ikke noget med såørgsmålet at gøre. Når jeg ikke kan finde ud af
script og andet smart, så lader jeg da også som om det er unødvendigt.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 10-12-06 11:32

Kasper Johansen skrev:

>Kan jeg afhjælpe dette?

Måske noget af informationen på http://www.mvps.org/winhelp2002/hosts.htm
hjælper mod problemet, jeg tænker især på det med 135 kb host-file

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : John

Dato : 10-12-06 15:57

"Kasper Johansen" <kaspernj@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Kan jeg blocke for disse ad-hosts på en anden måde under
> Windows måske?

Maxthon browser har en effektiv popup- og reklame-blocker, der
ikke sløver. Scroll ned til Ad Hunter på denne side:

http://www.maxthon.com/features.htm

Download, samt dansk sprogfil:
http://www.maxthon.com/download.htm

Mvh John