Fjerne stubbe og rødder
Fra : H. Olesen

Dato : 28-06-01 10:32

Jeg har et bed på ca. 3,5 m x 7,5 m som jeg gerne vil udlægge til
køkkenhave.

Nu er det bare sådan, at der står en syren og en grantræ der skal
fældes først og så stubben fra en vandgran, der blev fældet sidste år.

Træerne er 25 år gamle og var/er omkring 10 meter høje, så udover
nogle gevaldige stubbe (vandgranen er 65 cm i diameter) er der også et
voldsomt rodnet i det der skal blive til min kommende køkkenhave.

Jeg har i denne gruppe læst mig til, at der ikke er nogle hurtige
metoder til at få fjernet stubbene udover en stubfræser. Jeg har
checket priserne på dette om de ligger på omkring 10-12 kr pr. cm i
diameter og det er ikke bare selve stubben fra den lodretgående del af
træet der skal måles, det er diameteren på hvor langt ud omkring selve
stubben der skal fræses. Så den metode går ikke, det vil blive alt for
dyrt for mig.

Så er der gravning tilbage, men jeg må indrømme, at jeg anser det for
at være en uoverskuelig opgave at skulle håndgrave hele stykket pga de
mange tykke rødder der ligger i hele stykket. De er så tykke og lange
at de rækker sig langt ud over beddets bredde på 3,5 meter.

Så hvad gør en klog mand (kvinde) nu? Jeg har overvejet at leje en
gravko
Ej spøg til side, men findes der et eller andet der kan lette
arbejdet? Det skal tilføjes, at det skal være noget der for at kunne
komme ind i haven, skal kunne passere ned ad en havegang, der på visse
steder ikke er mere end omkring en meter bred.

Hmmmm, mens jeg sidder og skriver dette, får jeg pludselig den geniale
idé, at jeg måske bare skal lade stubbe og rødder blive hvor de er og
så bygge et højbed op omkring stykket. Så er spørgsmålet så bare hvor
højt jeg skal lave højbeddet for at undgå at hvad jeg så end må plante
i det går så langs ned at det støder mod stubbe og rødder i bunden?

Og hvad jeg kan bruge at billige materialer til at bygge bedet med?
Det skal ikke være fint og fancy, bare funktionelt.

Pga. de omtalte rødder forestiller jeg mig et "overjordisk" højbed,
hvor bunden af siderne ikke går ned i jorden. Der skal vel nok noget
ned hist og pist til at holde beddet med men helst mindst muligt. Et
af mine tankespind går på, at bruge nogle plader af en slags og så
sætte nogle metalrør (evt vandrør) ned på ydersiden til at støtte
pladerne med. Et metalrør vil nok være lettere at kunne få presset ned
mellem rødderne end rigtige stolper.

Nogen bud på hvordan jeg kan gøre dette og hvad jeg kan bruge af
billige materialer (gerne genbrug) eller om der er en rimelig
overkommelig måde at fjerne stubbe og rødder på?

--
mange havehilsener
Helle

Fra : Crane

Dato : 28-06-01 11:47

Du kan godt lave en aftale om at få fræst dine stubbe efter timeløn. som
ikke bør ligge højere end omkring 450 + moms. I dit tilfælde tager det ikke
over en time. Men få det på skrift, jeg blevt selv overfaktureret med 3
timer....Men det er klart den metode du skal vælge. Forhør dig hos
forskellige anlægsgartnere.

Jens

Fra : H. Olesen

Dato : 29-06-01 12:45

On Thu, 28 Jun 2001 12:46:59 +0200, "Crane" <jh@thrane.cc> wrote:

>Du kan godt lave en aftale om at få fræst dine stubbe efter timeløn. som
>ikke bør ligge højere end omkring 450 + moms. I dit tilfælde tager det ikke
>over en time.

Se, det lyder jo godt, hvis det kan gøres på timeløn, for jeg tror du
har ret, at det ikke vil tage alverdens tid her. Det vil da blive en
gevaldig prisforskel sammenlignet med 10-12 kr pr centimeter i
diameter pr. stub. Jeg er målløs over prisforskellen.

Men et er de to stubbe, hvad med alle rødderne i bedet, er det også
noget stubfræseren eller andet udstyr kan klare? Bedet er så
infiltreret af rødder, at jeg slet ikke kan grave i det.

Og hvad med maskineriet der skal til - kan det komme herned i haven,
hvor havegangen på et langt stykke ikke er bredere end godt og vel 1
meter?

>Men få det på skrift, jeg blevt selv overfaktureret med 3
>timer....

Det vil jeg huske.

>Men det er klart den metode du skal vælge. Forhør dig hos
>forskellige anlægsgartnere.

Fino, det vil jeg gøre. Er der nogen der kan anbefales? (kolonihaven
ligger på Østerbro i København).

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-06-01 06:38

On Fri, 29 Jun 2001 13:45:05 +0200, H. Olesen
> [...]

>gevaldig prisforskel sammenlignet med 10-12 kr pr centimeter i
>diameter pr. stub. Jeg er målløs over prisforskellen.

Den lokale stubfræser her tager 600 kr i timen, han gør det altid på
timeløn. De 600 er incl kørsel, og det påstås at han kan klare 2-3
store stubbe på en times tid.

>Men et er de to stubbe, hvad med alle rødderne i bedet, er det også
>noget stubfræseren eller andet udstyr kan klare? Bedet er så
>infiltreret af rødder, at jeg slet ikke kan grave i det.

Maskinen kan godt klare disse rødder også.

>Og hvad med maskineriet der skal til - kan det komme herned i haven,
>hvor havegangen på et langt stykke ikke er bredere end godt og vel 1
>meter?

92 cm skal der til den maskine jeg har set. Dvs. den kan komme ind
stort set hvor som helst.

>Fino, det vil jeg gøre. Er der nogen der kan anbefales? (kolonihaven
>ligger på Østerbro i København).

Jeg ville nu hellere gå efter metoden med en gravko. En minigravko kan
lejes for omkring 1000 kr for et døgns tid. Den er let at styre og så
er det jo også skægt

http://www.gartneriet.dk