MS Windows
briani 27239
Overførsel af Windows XP til ny PC?
Fra : erik kirkeby

Dato : 07-12-06 12:30

Jeg agter at anskaffe mig en ny PC, men kan jeg spare styresystemet og
overføre den XP Home, som er præinstalleret på min 4 år gamle PC??
Hvordan er det med øvrige programmer, som man har købt og downloaded via
nettet, f.eks. Photoshop Elements 3. - Kan man overføre disse uden
problemer? - Jeg har ikke prøvet dette før og vil gerne høre om erfaringer.

Hilsen
Erik

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-12-06 13:11

erik kirkeby skrev:

> Jeg agter at anskaffe mig en ny PC, men kan jeg spare styresystemet og
> overføre den XP Home, som er præinstalleret på min 4 år gamle PC?

Hvis den er præinstalleret, er det sandsynligvis en OEM-version
hvilket betyder at det er ulovligt at overføre den til en anden
computer. Det var det juridiske.

Det praktiske siger også nej. Jeg har prøvet at pakke en imagefil
med en installation ud på en anden computer end den var lavet på,
og den stod så længe og gumlede at jeg slukkede og opgav
projektet. En færdig installation har skræddersyet sig selv til
den maskine den ligger på, så det mindst vil tage evigheder at
rette den til til en anden maskine og måske slet ikke er muligt.

Derudover er en 4 år gammel XP nok ikke værd at bruge krudt på.

> Hvordan er det med øvrige programmer, som man har købt og
> downloaded via nettet, f.eks. Photoshop Elements 3. - Kan man
> overføre disse uden problemer?

Hvis du har installationsfilerne liggende, kan du bare installere
igen.

Hvis du mener at du vil have alle indstillingerne overført nemt
og bekvemt, så er svaret at det sikkert ikke kan lade sig gøre.

Jeg har i hvert fald tre programmer som fungerer sådan at man kan
flytte rundt med den mappe de ligger i alt det man vil, og de
fungerer alligevel. De kan nemt flyttes fra én computer til en
anden.

Imidlertid installerer de fleste programmer sig på en måde hvor
de lægger alle indstillingerne på systemdrevet i diverse
systemfiler. Dem kan man så ikke kopiere. Ved nogle af dem kan
det måske lade sig gøre at identificere inifilerne (kræver ret
nøje kendskab til system og program), men andre roder også med
registreringsdatabasen og meget andet.

>Jeg har ikke prøvet dette før og vil gerne høre om erfaringer.

Til gengæld spammer du i dine indlæg, og der er mange brugere der
udelukker indlæg der er mærket på den måde. Jeg gør det også
normalt, men jeg så først reklamen efter at have skrevet svaret.

--
Bertel

Fra : jama

Dato : 07-12-06 13:18

"erik kirkeby" <erik.kirkeby@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nettet, f.eks. Photoshop Elements 3. - Kan man overføre disse uden
> problemer? - Jeg har ikke prøvet dette før og vil gerne høre om

Her er en måde, at gøre det på.
Mvh.Jama

Et program som Norton Ghost er skabt til at kopiere hele harddiske, og det
er et godt program. Desværre koster det også i nabolaget af 500 kroner, og
en 250 gigabyte harddisk kan man få for under 600 kroner. Det duer ikke,
hvis man ikke har andre behov for harddiskkopiering end den forhåndenværende
opgradering.

Inden de gratis programmer vurderes, skal det lige præciseres, hvad
testopgaven gik ud på. En Samsung 80 gigabyte SATA-II indeholdt en frisk
installation af Windows XP.

Planen var at kopiere denne Windows-installation over på en tilsvarende
Samsung harddisk, som skulle kunne bootes og fungere som en 100 procent
identisk klon af originalen. I virkelighedens verden vil man oftest kopiere
til en harddisk med større kapacitet end originalen, men opgaven er den
samme.

Samsung-diskene blev monteret en ad gangen i en pc, der bootede fra sin egen
Seagate 200 gigabyte harddisk. Der var altså indledningsvis ikke tale om at
kopiere en Windows-harddisk, der var i brug.

Første forsøg involverede programmet SelfImage
(http://selfimage.excelcia.org) som er gratis og som lover, at det kan
kopiere hele harddiske inklusive Master Boot Record (det allerførste område
af harddiskens lagerområde, hvor Windows opstartsprocedure beskrives).
SelfImage er Open Source og ser meget lovende ud, men det virker desværre
ikke.

Det vil sige, det virkede i hvert fald ikke i forbindelse med denne test.
Problemerne, der opstod, var allerede omtalt i programmets online forum, men
ingen løsning var foreslået. Det efterlod SelfImage i støvet – måske virker
næste version bedre.

Så var der mere held i sprøjten med DriveImage XML
(www.runtime.org/dixml.htm), som kopierede de 80 gigabyte over på den nye
harddisk på under en time. Man skal dog lige huske at markere den nye
harddiskpartition som Active med Windows' diskhåndtering
(Kontrolpanel/Administration/Computeradministration/Diskhåndtering), for
ellers vil den nye disk ikke boote.

DriveImage XML er både brugervenligt og gratis, og programmet kan også
bruges til sikkerhedskopiering af harddiske, så her er ingenting at betænke
sig på. Problemet er selvfølgelig blot, hvis man ikke har den luksus at
kunne (mulighed for at) foretage kopieringen via en tredje harddisk som i
dette tilfælde. Hvad nu, hvis man kun har den gamle og den nye harddisk? Så
skal der et andet program til.

2.

Har man kun pc'ens nuværende og en ny harddisk, kan HDClone kopiere den
gamle harddisk direkte over på den nye. Det tager lidt tid, men resultatet
fungerer.
Programmet HDClone (www.miray.de) gør det, som de allerfleste nok har brug
for. Det kopierer indholdet af en harddisk direkte over på en anden harddisk
uden brug af mellemlager.

HDClone findes i forskellige udgaver, hvor den mest basale udgave er gratis.
Denne udgave er begrænset til kun at kopiere en hel harddisk til en anden,
hvor de mere avancerede udgaver også kan kopiere udvalgte partitioner.
HDClone skal ikke installeres på traditionel vis.

Når installationsprogrammet startes, skal man indsætte en blank diskette
eller en blank cd, som på få minutter laves om til en bootdisk. Herefter
genstarter man pc'en og booter på disken/cd'en, og først nu får man
HDClone-programmet at se.
Via en overskuelig grafisk brugergrænseflade vælger man, hvilken harddisk
der skal læses fra, og hvilken harddisk der skal skrives til.

Derefter går resten af sig selv, og snart har man en perfekt klon af sin
Windows-harddisk. Så skal man bare huske at slette den gamle disk, inden den
doneres til det lokale loppemarked.

3.

Flere harddiskproducenter har værktøjer til harddiskkopiering, som man kan
downloade fra deres websider. Seagates programmer hedder DiscWizard, og
Maxtors hedder MaxBlast. Western Digital kalder sine for Data Lifeguard
Tools. Besøg producenternes websider og søg efter disse navne.
www.seagate.com
www.maxtor.com
www.westerndigital.com

Ranish Partition Manager er et DOS-program, der skal køres fra en
DOS-diskette. Programmet er vældig godt, men henvender sig til eksperter,
som har godt styr på harddisk-teknologi.
www.ranish.com/part/

Hvis man er rigtig superbruger, kan man boote fra en Linux-cd som Knoppix og
bruge de værktøjer, Linux har til harddisk-kopiering. For Linux-brugere er
den slags opgaver hverdagskost.
www.knoppix.org

Download en prøveudgave af et kommercielt kloningsprogram såsom Casper XP.
Prøveperioden udløber godt nok efter 30 dage, men det er jo også rigelig tid
til at kopiere harddisken.
www.fssdev.com/products/casperxp/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-12-06 13:43

jama skrev:

> Her er en måde, at gøre det på.

Gik din øvelse ud på at flytte et system fra en *pc* til en anden
- og ikke kun at overføre dens system fra én harddisk til en ny?

Der er forskel.

--
Bertel

Fra : jama

Dato : 07-12-06 13:52

> Gik din øvelse ud på at flytte et system fra en *pc* til en anden
> - og ikke kun at overføre dens system fra én harddisk til en ny?

> [...]
Jeg mener begge metoder er nævnt, men jeg har måske været for hurtig? Ude
Mvh.Jama

Fra : Fjollefrans

Dato : 07-12-06 18:55

> Jeg mener begge metoder er nævnt, men jeg har måske været for hurtig? Ude
> Mvh.Jama

men hvor glad bliver man for en ny PC hvis den kører en 4 år gammel
installation, ikke at det ikke kan lade sig gøre, så vil jeg mene det er et
dårligt sted at spare, en ny XP Home OEM koster jo ikke alverden. /skriver
jeg uden at kende prisen præcist)

- FF

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-12-06 21:03

Fjollefrans skrev:

> dårligt sted at spare, en ny XP Home OEM koster jo ikke alverden. /skriver
> jeg uden at kende prisen præcist)

7-800 kr. på nettet.

--
Bertel

Fra : jama

Dato : 08-12-06 00:44

"Fjollefrans" <eksisterernokikkevel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> et dårligt sted at spare, en ny XP Home OEM koster jo ikke alverden.
> /skriver jeg uden at kende prisen præcist)

-------
Sikkert rigtigt, men er det ikke fordig han mangler en XP CD?
Det tror jeg.
Mvh.Jama

Fra : Nicolai

Dato : 07-12-06 19:10

"jama" <nonspam@mail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg mener begge metoder er nævnt
> Mvh.Jama

Nej, du har skrevet en helt masse til ingen verdens nytte.

Nicolai

Fra : John

Dato : 07-12-06 23:02

"Nicolai" <news2004@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, du har skrevet en helt masse til ingen verdens nytte.
>
> Nicolai

Gu har han da ej, det er jo ikke alle der er så klog som du åbenbart er !!
John

Fra : Nicolai

Dato : 07-12-06 23:08

"John" <kispus@despammed.com> skrev i en meddelelse

> Gu har han da ej, det er jo ikke alle der er så klog som du åbenbart er !!

Nej, det ville jo være syndt hvis vi alle var lige så stupide som dig.

> John

Har du andet fornuftigt du tror interesserer mig?

Nicolai

Fra : jama

Dato : 08-12-06 00:50

"Nicolai" <news2004@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, du har skrevet en helt masse til ingen verdens nytte.
>
> Nicolai ------------------------
Kan næppe tro, at det er til ingen nytte, det er taget fra et PC blad, der
fortalte hvordan du flytter din Windows install. fra en PC til en anden PC
>Men det er jo også ligegyldig, det er jo bare et prej, så må manden selv om
>resten.
Mvh.Jama

Fra : Nicolai

Dato : 08-12-06 15:46

"jama" <nonspam@mail.com> skrev i en meddelelse

> Kan næppe tro, at det er til ingen nytte, det er taget fra et PC blad, der
> fortalte hvordan du flytter din Windows install. fra en PC til en anden PC

Det du skriver, har intet at gøre med at flytte en Windows installation fra
en PC til en anden PC. De flytter en Windows installation fra en harddisk
til en anden harddisk, i _samme_ PC.

>Men det er jo også ligegyldig, det er jo bare et prej, så må manden selv om
>resten.

Tjo, det du skriver kan ikke bruges og når han nu ikke ved bedre, så ville
han blive unødigt forvirret.

> Mvh.Jama

Nicolai

Fra : Nicolai

Dato : 07-12-06 19:16

> [...]
> nettet, f.eks. Photoshop Elements 3. - Kan man overføre disse uden
> problemer? - Jeg har ikke prøvet dette før og vil gerne høre om

Du skriver ikke hvorvidt du tænker på at flytte dit eksisterende OS over til
den nye maskine eller bare licensen?

Det første ville sandsynligvis ikke kunne lade sig gøre og det andet
afhænger af hvilken type Windows du har. Mange præinstallerede er, som
Bertel skriver, OEM versioner, hvori der i licensbetingelserne står at du
ikke må/kan skifte maskine og bruge samme Windows. Disse regler er dog ikke
helt gyldige i DK eller i hvert fald meget diskuterede, så hvis jeg var dig
ville jeg installere Windows på den nye, indtaste licenskoden og se om ikke
det skulle virke alligevel? Og havde det ikke det, ringede jeg med det samme
til MS i Danmark og brokkede mig.

De programmer du har købt og hentet via nettet, skulle der ikke være nogen
problemer med, så længe du har installationsfilerne eller licenserne, kan du
installere eller hente dem igen på ny.

Nicolai

Fra : jda

Dato : 08-12-06 12:09

Thu, 7 Dec 2006 12:29:43 +0100 hamrede erik kirkeby i tastaturet og der
stod i dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> nettet, f.eks. Photoshop Elements 3. - Kan man overføre disse uden
> problemer? - Jeg har ikke prøvet dette før og vil gerne høre om erfaringer.

Hvis du mener at du vil bruge en CD fra den gamle til at installere på den
nye så må du ikke i følge licensen. Det er så helt op til din egen moralske
habitus hvordan du har tænkt dig at forholde dig til det. Og hvis det er en
specialtilrettet CD lavet til din gamle PC vil det give dig store problemer
at gøre det, hermed ikke sagt at du ikke kan.

Hvis du er ude i, som andre har nævnt, at ghoste din installation over på
en ny PC så vil det give så mange problemer at du bør lade være, hermed
ikke sagt at du ikke kan. Hvis den nye PC har samme HAL så kan et ghost
virke, men du vil få en masse unødvendige drivere med, samtidigt med at du
alligevel skal til at installere nye drive på den nye PC for bare at nævne
et problem. Hvis du vil gøre det, så installer de nye drivere på den gamle
PC, og kør sysprep før du laver dit ghost.

--
Jakob
Sv: Fordi det forstyrrer den måde mennesker normalt læser tekst