Aflytning af trådløst tastatur
Fra : Klaus

Dato : 31-12-06 18:44

Hvor let/svært er det egentlig at logge hvad man skriver på et trådløst
tastatur ?

Alt det sikkerhed/krypteringsoftware er vel ikke meget værd hvis naboen kan
se når man skriver sin adgangskode.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-12-06 21:30

Klaus <sdfsdf@sfsdfs.dfs> wrote:

> [...]
> tastatur ?
>
> Alt det sikkerhed/krypteringsoftware er vel ikke meget værd hvis naboen kan

Bruger det Bluetooth er der (indtil videre) ikke opdaget nogen
sikkerhedsproblemer.

Fra : Klaus

Dato : 31-12-06 23:42

Det er vist ikke bluetooth.

Jeg sætter boxen til de sædvanlige mus og tastaturstik bag på computeren.
Det er det her:
http://www.labtec.com/index.cfm/gear/details/EUR/EN,crid=28,contentid=747

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-01-07 01:03

Klaus <sdfsdf@sfsdfs.dfs> wrote:

> Det er vist ikke bluetooth.

Hvad er det så?

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 01-01-07 11:15

Axel Hammerschmidt skrev:

> Hvad er det så?

Ifølge websiden for produktet, som Klaus sendte med i det indlæg du
lige har besvaret, er det 27 Mhz båndet som f.eks. også bruges til at
fjernstyre forskelligt trådløst legetøj.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 01-01-07 11:09

Axel Hammerschmidt skrev:

> Bruger det Bluetooth er der (indtil videre) ikke opdaget nogen
> sikkerhedsproblemer.

Jowda:

Y. Shaked and A. Wool. Cracking the Bluetooth PIN. In Proc. 3rd
USENIX/ACM Conf. Mobile Systems, Applications, and Services (MobiSys),
pages 39-50, Seattle, WA, June 2005:

http://www.eng.tau.ac.il/~yash/shaked-wool-mobisys05/

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 08-01-07 01:20

Peder Vendelbo Mikkelsen skrev:

> [...]

> USENIX/ACM Conf. Mobile Systems, Applications, and Services
> (MobiSys), pages 39-50, Seattle, WA, June 2005:

På den nyligt afholdte 23. Chaos Communcations Congress blev der fri-
givet værktøjer til at bryde Bluetooth:

http://www.techworld.com/security/news/index.cfm?newsID=7706

Værktøjerne er her:

http://www.nruns.com/security_tools.php
http://mulliner.org/bluetooth/hidattack.php

Videoer af talerne kan hentes i forskellige formater her:

http://events.ccc.de/congress/2006/Streams

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 01-01-07 11:04

Klaus skrev:

> Hvor let/svært er det egentlig at logge hvad man skriver på et
> trådløst tastatur ?

Det er ret let hvis man har det rigtige udstyr.

Jeg har tidligere set trådløse tastaturer blande sig med hinanden hvis
de står forholdsvis tæt på hinanden (5-10 meter), hvor det som blev
skrevet på skærmen på maskine 1 også blev skrevet på skærmen på
maskine 2.

Begge maskiner havde samme trådløse tastatur fra samme leverandør
indkøbt på ca. samme tidspunkt. Begge maskiner havde stort set samme
software-opsætning. Maskinerne stod i hvert sit kontor som kun var
fysisk adskilt af 2 gipsplader.

Problemet var at den trådløse enhed valgte den samme kanal hver gang
maskinen blev startet, hvis en anden maskine blev startet i ca. samme
øjeblik anvendte maskinerne så den samme kanal til at kommunikere på.

Problemet blev løst ved at den person der tændte maskinen sidst hver
dag trykkede på Connect-knappen så den trådløse enhed kunne vælge at
kommunikere på en anden kanal.

Jeg har set problemet flere gange med trådløse tastaturer fra Logitech
og Microsoft, andre leverandører har sikkert samme problemer med deres
udstyr.

> Alt det sikkerhed/krypteringsoftware er vel ikke meget værd hvis
> naboen kan se når man skriver sin adgangskode.

Nej, men, hvis du bor i en moderne betonkasse med stål-armering i væg-
gene så tror jeg ikke du har voldsomt meget at bekymre dig om da sig-
nalerne sikkert ikke er kraftige nok til at nå ind til naboen.

Fra : Kent Friis

Dato : 01-01-07 16:51

Den Mon, 1 Jan 2007 11:03:40 +0100 skrev Peder Vendelbo Mikkelsen:

> Det er ret let hvis man har det rigtige udstyr.

"Det rigtige udstyr" = modtageren til et tastatur fra samme producent.

> Nej, men, hvis du bor i en moderne betonkasse med stål-armering i væg-
> gene så tror jeg ikke du har voldsomt meget at bekymre dig om da sig-
> nalerne sikkert ikke er kraftige nok til at nå ind til naboen.

Til gengæld er kabler i væggene gode til at lede signalet videre til
naboen - vi har haft problemet på arbejdet, hvor de to PC'er der havde
ramt samme frekvens var placeret med to kontorer (tre vægge) imellem.
Til gengæld stod de begge omkring en meter fra kabelbakken.

Mvh
Kent

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 01-01-07 18:46

Kent Friis skrev:

> "Det rigtige udstyr" = modtageren til et tastatur fra samme
> producent.

Man kan sikkert også aflytte med radio-amatør-udstyr hvis man har
adgang til sådan noget, eller mere avanceret udstyr som denne PC-
kontrollerede modtager der kan gemme det opfangede signal:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=dk&vat=0&dok=2019779.htm
http://www.elfa.se/pdf/78/07857105.pdf

Nye model:

http://www.icomamerica.com/products/receivers/pcr2500/

Elfa har også en model med skærm som kan vise tv, mon ikke man også
vil kunne opfange strålingen fra en CRT-skærm og se skærmbilledet?

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=dk&vat=0&dok=4288.htm
http://www.elfa.se/pdf/78/07857220.pdf

Cool gadget til nørden der ellers har alt elektronisk legetøj.

> Til gengæld er kabler i væggene gode til at lede signalet videre
> til naboen

Er det ikke kun indenfor samme sikringsgruppe?
(det synes jeg da at kunne huske at have læst i forbindelse med at
have læst om at lave netværk over det strømnettet)

I et lejlighedskompleks vil hver lejlighed have sin egen sikrings-
gruppe og derfor burde det ikke være et problem.

Fra : Stig Johansen

Dato : 02-01-07 05:56

Peder Vendelbo Mikkelsen wrote:

> Elfa har også en model med skærm som kan vise tv, mon ikke man også
> vil kunne opfange strålingen fra en CRT-skærm og se skærmbilledet?

For 25+ år siden solgte jeg udstyr for HP.
Når vi skulle levere terminaler til forsvaret, skulle de have en special
model, hvor hele terminalen en indkapslet (=faraday bur) i noget mymetal
(tror jeg nok det hed).
Det var netop fordi man *kunne* aflæse signalerne fra CRT monitorer.

Stig Johansen

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 02-01-07 07:02

Stig Johansen skrev:

> Det var netop fordi man *kunne* aflæse signalerne fra CRT
> monitorer.

Jep, Markus Kuhn har skrevet et udmærket artikel om emnet:

"Compromising emanations: eavesdropping risks of computer displays"

http://www.cl.cam.ac.uk/techreports/UCAM-CL-TR-577.pdf

Interessant nok nævner WikipediA artiklen om Van Eck phreaking at man
også kan aflæse LCD-skærme:

http://en.wikipedia.org/wiki/Van_Eck_Phreaking

Fra : Stig Johansen

Dato : 03-01-07 04:57

> [...]

> http://www.cl.cam.ac.uk/techreports/UCAM-CL-TR-577.pdf
>
> Interessant nok nævner WikipediA artiklen om Van Eck phreaking at man

Interessant - ja, og hvis man går ind under TEMPEST står forklaringen:
<snippet>
With modern flat-panel displays, the high-speed digital serial interface
(DVI) cables from the graphics controller are a main source of compromising
emanations.
</snippet>

Det er altså udtrålingen fra kablet, og ikke (LCD) monitoren, der kan
sniffes.

Det gælder formentlig for samtlige typer uskærmede (parsnoede) kabler.

Stig Johansen