Windows-reinstall --> LILO er væk (Mandrak~
Fra : Allan Anonym

Dato : 28-06-01 00:01

Jeg installerede Win98 i stedet for WinME. Det er rart. Men den har pillet
ved MBR el., for LILO kommer ikke frem ved boot. Jeg havde nok regnet med at
det nok kunne ske, men har ikke været så bange for det. Jeg har spurgt mig
frem i alt.os.linux.mandrake (har mandrake8.0), men de har ikke rigtig
kunnet hjælpe.

Jeg har prøvet at starte i rescue mode med Install CD'en. Og skrive
"/sbin/lilo". Men det virker ikke. Jeg tror ikke at jeg har adgang til den
fil på harddisken, eller nogen anden fil på harddisken i det hele taget.

Det kan vel ikke være så svært. Jeg er sikker på at nogen her i gruppen kan
finde ud af det...

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 28-06-01 00:16

Fra : Allan Anonym

Dato : 28-06-01 11:40

> # mkdir /mnt
> # mount /dev/whatever /mnt

whatever? jeg er ikke særlig god til unix commandline eller linux i det hele
taget. Men jeg vil prøve mig frem fx med hda.

Fra : Allan Anonym

Dato : 28-06-01 12:40

> Først skal du vide, hvor rodpartitionen ligger. Når du så har bootet til
> rescue-mode på din cd (du er vel ikke så heldig at have lavet en
> bootdisk under installationen?) mounter du din rodpartition:
>
> # mkdir /mnt

Den findes allerede.

> # mount /dev/whatever /mnt

Når jeg prøver med /dev/hda siger den noget i retning af "you must specify
the file system first".

-n

Fra : Henrik Farre

Dato : 28-06-01 19:04

Yello

I artikel <6IE_6.222$Sg5.6998@news.get2net.dk>, skrev "Allan Anonym"
<allan@fantasydomain.fantasyland>:

> Når jeg prøver med /dev/hda siger den noget i retning af "you must
> specify the file system first".

mount /dev/hda1 /mnt -t ext2

Hvis det ikke er den første partition så erstat "hda1" med "hda" og hvad
nummer din partition har.

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre (enrique@obel.auc.dk)

Webpage: http://Welcome.to/Webbench
-If I where God, I would recompile the penguin with --enable-flying.

Fra : Jakob Borg

Dato : 28-06-01 13:09

Allan Anonym <allan@fantasydomain.fantasyland> wrote:

nu har jeg ikke lige fulgt helt med, så jeg ved ikke hvilken type
system du bruger. nogle rescue-disks (også installations-cdrom'er) har
den følgende feature:

ved lilo-prompten skriv:

lilo: rescue root=/dev/<dit-root-filsystem-her>

hvor root-filsystemet er hd[a-z][0-9]

mvh.

/jakob

--
+------------------------------------+------------------------------------+
| jakob borg | aalborg university |

Fra : cr

Dato : 28-06-01 00:18

Jeg tog min boot.img floppy fra Red Hat installationen og da linuxen kom
igang skrev jeg lilo og så kørte den igen lilo i opstarten.
Kender ikke Mandrake, men er der ikke en boot image eller loadlin på CD'en.
Men ellers er linux vel så stabil at man ikke behøvs den slags eller backup.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 28-06-01 16:25

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 28-06-01 16:27

Fra : Lars Lauritzen

Dato : 29-06-01 13:30

Uden at være særlig klog på Linux, vover jeg at svare !

Hvad med at bruge den grafiske del hvis du har KDE som mig og så vælge
Mandrake Controlcenter og derunder -> Opstart -> Opstarts Konfiguration
derefter vælge lilo eller hvad du vil bruge til at boote med jeg har
valgt lilo og min opstarts enhed er /dev/hda
Så vil jeg tro at det virker uden dog at have prøvet endnu.

For jeg må da indrømme jeg er heller ikke nogen haj til linux og derfor
bruger det grafiske fremfor det skrevne hvis man kan kalde det sådan.
Hilsen Lars