Ændre action="" i en form
Fra : Søren Follmann

Dato : 23-01-07 15:53

Er det muligt at ændre action "adressen" i en formular?

Jeg har på min side sat google søge formen ind:
<FORM method=GET action="http://www.google.com/search"
name="google" style="margin: 0;">

men jeg vil gerne kunne ændre så jeg kan søge i billeder og har
lavet knappen:
>Billeder</a>

Skal så have noget Javascript kode der skriver "type" i action
feltet i formen, noget lignende:
function GoogleType(type) {
   document.getElementById("output").innerHTML = type;
}
Men findes der ikke en der går direkte ind i formen action felt,
noget ligesom:
document.google.action=

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-01-07 23:18

Søren Follmann skrev:

> Er det muligt at ændre action "adressen" i en formular?

Ja.

> Jeg har på min side sat google søge formen ind:
> <FORM method=GET action="http://www.google.com/search"
> name="google" style="margin: 0;">

Har du et link til den? Det er lettere at hjælpe når man kan se
siden online. Se også <http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>

> Men findes der ikke en der går direkte ind i formen action felt,

Jo.

> noget ligesom:
> document.google.action=

Tæt på. Du skal oprette en reference til formen. Det kan gøres på
flere måder:

document.forms["navn_på_form"]
document.forms[0] (hvis det er første/eneste form på siden)
document.getElementById("id_på_form")

Når du har fat i formen, er det såre simpelt at ændre action-
værdien:

   document.forms["din_form"].action = "ny værdi til action";
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Søren Follmann

Dato : 24-01-07 08:29

> Har du et link til den? Det er lettere at hjælpe når man kan se
> siden online.

har nu lavet en speciel side:
http://www.steady.dk/2dl/test.html

Den side scriptet originalt ligger på er beskyttet af password!
Efter jeg har sat den nye script kode ind, virker onfocus heller
ikke!

Håber du kan hjælpe!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-01-07 08:59

Søren Follmann skrev:

> har nu lavet en speciel side:
> http://www.steady.dk/2dl/test.html

Fornemt.

> Den side scriptet originalt ligger på er beskyttet af password!

Helt i orden. Din løsning med at lave en ubeskyttet kopi af siden
fungerer fint.

> Efter jeg har sat den nye script kode ind, virker onfocus heller
> ikke!

Det er altid en god ide at tjekke for formelle fejl i javascriptet
- brug fx fejlkonsollen i Firefox eller Opera.

Her er meldingen fra Firefox:

,----
| Fejl: missing } in XML expression
| Kildefil: http://www.steady.dk/2dl/test.html
| Linje: 11, Kolonne: 39
| Kildekode:
|    document.forms["google"].action = type;
`----

Fejlen stammer så vidt jeg kan se fra den ekstra body du har
placeret i script-elementet. Hvis meningen er at der skal sættes
fokus på inputfeltet når formen loades, bør det gøres som følger:

- og der skal bare vær én body-kode (efter head og uden for
script).
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Søren Follmann

Dato : 24-01-07 19:48

http://www.steady.dk/2dl/test.html

Nu virker det, meget fint!

Fra : Søren Follmann

Dato : 24-01-07 19:52

Men hvordan laver jeg så en tekst link knap, for hvis jeg laver den
med en <a href=""> så går den efter linket, og laver jeg bare en
uden href reagerer musen ikke, derved kan man ikke se det er et
link!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-01-07 23:16

Søren Follmann skrev:

> [...]
> laver den med en <a href=""> så går den efter linket, og laver
> jeg bare en uden href reagerer musen ikke, derved kan man ikke

Der er (igen) flere muligheder.

- Du kan putte javascriptet direkte på href-parameteren:

- Du kan benytte return false til at stoppe normal linkbehandling:
onclick="dinfunktion();return false">

- Du kan lave noget helt andet end et link og så bruge css og/eller
javascript til at få det til at se ud som et link:

css:
..togglelink{ text-decoration: underline; }
..togglelink:hover{ cursor: pointer }

Men jeg vil foreslå noget helt andet, der slet ikke involverer
links. Brug et formelement - fx radioknapper, checkbokse eller en
dropdownliste - til at styre valget. Du kan lave noget der svarer
til de radioknapper der fx ligger på www.google.dk - det vil i mine
øjne være en mere brugervenlig måde at lave det på.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 25-01-07 08:45

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> writes:

> Der er (igen) flere muligheder.
>
> - Du kan putte javascriptet direkte på href-parameteren:

Det bør dog undgås hvis effekten af at klikke på linket ikke er at
siden skifter. Nogle browsere (specielt IE 6, ved ikke om IE 7 opfører
sig ens) er "smarte" og gætter på at man snart forlader siden hvis man
klikker på et link og følger HREF'en. De holder op med at animere
animerede billeder og gør andre ting der ikke er holdbart hvis man
vil blive på siden.

> - Du kan benytte return false til at stoppe normal linkbehandling:
> onclick="dinfunktion();return false">

Denne er klart at foretrække hvis man *vil* bruge et link.
Det er dog også dårlig HTML-skik at bruge et link til noget der
ikke linker til noget. Det mest korrekte element at bruge til
at klikke på for at opnå en effekt på siden, er en knap.

Det har den fordel at brugeren forventer at den kan trykkes på
og have en effekt i forhold til siden. Det er altid godt at
sidens elementer gør det brugeren forventer.
Se fx <URL:http://www.useit.com/alertbox/20021223.html> (nr. 6)

En anden fordel er at hvis Javascript er slået fra, så vil
linket stadig virke og bringe brugeren til en side der forklarer
hvorfor det gik galt.

> - Du kan lave noget helt andet end et link og så bruge css og/eller
> javascript til at få det til at se ud som et link:

Det er så både dårlig HTML (bruger et generisk element hvor et
passende element findes) og har ingen fallback hvis javascript
er slået fra.

Hørt!

/L