Firefox 2 og tastaturgenveje
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 05-02-07 17:32

I IE5, 6 og 7 samt i FF<2 "erobrer" en webside med
tastaturgenveje (accesskey-attributten) så
at sige genvejstasterne fra browseren, således
at du på en webside kan bruge for eksempel
accesskey="f" uden at du derved aktiverer
browserens Filer-menu.

Det er der imidlertid lavet om på i FF2. Er
det en browserindstilling oder?

Jørgen Farum Jensen
Håndbog i websidekonstruktion:
http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
..

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-02-07 17:45

On Mon, 05 Feb 2007 17:32:10 +0100, Jørgen Farum Jensen
<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

>Det er der imidlertid lavet om på i FF2. Er
>det en browserindstilling oder?

Skriv about:config i adresselinjen for at få fat i dine
konfigurations-indstillinger.
Find ui.key.contentAccess og sæt den til 4.

(fundet via http://juicystudio.com/article/firefox2-accesskeys.php )

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-02-07 18:10

Peter Brodersen skrev:

> Skriv about:config i adresselinjen for at få fat i dine
> konfigurations-indstillinger.
> Find ui.key.contentAccess og sæt den til 4.

> [...]

Den side handler om et problem med numeriske accesskeys - der
eksisterede i 2.0.0.0 men blev løst i 2.0.0.1 (som det også fremgår
af update-linket øverst).

Det er en dårlig ide at sætte contentAccess til 4 uden samtidig at
ændre chromeAccess. Personligt kunne jeg godt have tænkt mig at
standardgenvejen til content var blevet Skift-Ctrl eller evt. Ctrl-
Alt - da disse tastekombinationer er lettere at fange end Skift-Alt
- men jeg har ikke ændret det i opsætningen, fordi det er praktisk
at have samme genvej som andre FF-brugere.

Jeg kan godt forstå baggrunden for at man har splittet den
generelle "accelerator key" op i to - en til chrome og en til
content, da den gamle løsning netop var en hæmsko i forhold til
praktisk brug af såvel accesskeys som browsergenveje. Nu mangler vi
bare at IE følger trop (Opera har for længe siden skilt de to
funktioner ad).
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-02-07 17:50

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Det er der imidlertid lavet om på i FF2. Er
> det en browserindstilling oder?

Ja. Prøv at kigge i about:config under ui.key.* - her finder du
bl.a ui.key.contentAccess, ui.key.chromeAccess og
ui.key.generalAccessKey.

Fra og med FF2 har Mozillafolkene valgt at have forskellige
aktiveringstaster til chrome (menuer/browsergenveje) og content
(sideindhold - altså accesskeys defineret i html-koden).

Standarden på windows er Alt => chrome og Skift-Alt => content.

Du kan se mulighederne for indstillinger her:
<http://kb.mozillazine.org/Ui.key.contentAccess>
<http://kb.mozillazine.org/Ui.key.chromeAccess>
<http://kb.mozillazine.org/Ui.key.generalAccessKey>

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-02-07 18:14

Den 05-02-07 17.32 skrev Jørgen Farum Jensen følgende:

> accesskey="f" uden at du derved aktiverer
> browserens Filer-menu.
>
> Det er der imidlertid lavet om på i FF2. Er
> det en browserindstilling oder?

Det er lavet om for at undgå problemer med menugenveje. Den nye
genvejstast er Alt+Skift, så du nu i ovenstående tilfælde skal bruge
Alt+Skift+F.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis bridgeprogram, så du kan øve dig uden at blive udsat for

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 17-02-07 17:23

Kim Ludvigsen skrev:

> Det er lavet om for at undgå problemer med menugenveje. Den nye
> genvejstast er Alt+Skift, så du nu i ovenstående tilfælde skal bruge
> Alt+Skift+F.

Tak for de gode svar.